Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door spoorzeven
Vandaag om 09:16:02
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 09:04:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door Ronald Halma
Vandaag om 08:51:50
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Ronald Halma
Vandaag om 08:50:11
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
Perronhoogte TP3 door Ronaldk
Vandaag om 08:36:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 08:31:57
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 08:29:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 08:28:57
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:18:33
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:07:49
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
  

Auteur Topic: NS 2801 van MK modelbouwstudio  (gelezen 20666 keer)

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 844
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: NS 2801 van MK modelbouwstudio
« Reactie #15 Gepost op: 12 november 2018, 18:15:21 »
We nemen nu de kap onderhanden. Ik had al de vorige keer de gaatjes geboord voor de handgrepen. Nu gaan we de verlichting verzorgen, de ramen passen en de schoorsteen en ventilatierooster plaatsen.

We beginnen met de verlichting. Bij de nadere bestudering van de bouwset zag ik dat er gele stiftleds bij zaten voor de verlichting. Deze geven an sich mooi geel licht maar als ze uit zijn dan zit tegen een gele pukkel aan te kijken en dat vind ik niet mooi, zeker toen ik het proefmodel van Maykel zag. 
Dat moet toch beter kunnen. Als ik kijk hoe dit bij de huidige Roco loc’s zoals bijvoorbeeld de 1200 is opgelost dan zijn er andere oplossingen. Roco lost dit namelijk op door in het lampframe een kort lensje plaatsen en vlak daar achter een printje met daarop smd ledjes. Dit levert een veel compactere bouw op. Zoiets moet het dus worden.

In de lamp gaten in de kap ga ik dus lensjes plaatsen met daarachter een led printje. Ik heb nog een zakje met gele en rode 0602 smd leds en  2mm lichtgeleider. Die lichtgeleiders had ik op e-bay gevonden en werden verkocht in diverse diameters van 0,5 0,7 1,0 2,0 en 3 mm. Voor een luttel bedrag heb je een meter van dat spul en daar doe je dan jaren mee.

De kap moet hierop flink aangepast worden aan de binnenkant, moest toch al want bij het maken van de kap zijn ze nogal kwistig met resin omgegaan. Gelukkig is de kap dik en stevig dus je kan hier flink wat weghalen. Ik heb hiervoor een cilinderfreesje gebruikt in de Proxxon. Omdat je behoorlijk wat weg moet halen wordt het een enorme stofbende. Gebruik daarom alsjeblieft een stofkapje en een veiligheidsbril voor je eigen gezondheid. En houd de stofzuiger bij de hand, voorkomt een hoop gezeur bij het thuisfront. Ik heb het buiten in de tuin gedaan, zit je lekker rustig en heb je goed licht op je werk.


Op de foto zie je het eindresultaat, ook zie je dat ik een extra gat heb gemaakt voor het toplicht. Kan je de lichtgeleider recht er achter monteren en niet schuin zoals Maykel dat voorstelt.

Om de lensjes te maken gebruik ik een heel dun cirkelzaag bladje in de proxxon. Met voldoende hoog toerental  zaag je een flink aantal schijfjes af, meer dan je nodig hebt (10 stuks zijn er nodig).  Zo kan je de beste er uitzoeken. Als je toerental voldoende hoog is bij het zagen dan zijn de lens oppervlaktes vrijwel glad. De nabewerking is dan slechts nog braampjes verwijderen en dan het lensoppervlak oppoetsen met een microvezeldoekje. Omdat de lensjes klein zijn zet ik ze in een handboortje en zo kan je ze makkelijk bewerken.

Je kan ze nu passen in de lamp openingen, het kan zijn dat het gat voorzichtig moet opruimen om ze goed te laten passen. De lensje die voor de rode lampen gebruikt gaan worden maak ik rood met een rode permanent marker. Zo imiteer je het mooist de lampen wanneer de verlichting uit is. De frontverlichting is een gewoon helder lampglaasje met een gele (amber) gloeilamp en de sluitverlichting is een rood lampglas met rood lampje erachter.
Op de web site van Bert Stortebeker staat een mooie foto van de 1501 in Blerick die dit effect mooi weergeeft
Foto
En dit is bij mij dan het eindresultaat.




Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

Mijn YouTube kanaal
Materieel 1946

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 844
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: NS 2801 van MK modelbouwstudio
« Reactie #16 Gepost op: 13 november 2018, 21:26:52 »
Nu verder met de printjes voor de ledjes. Hiervoor gebruik ik een stukje kunststof plaat van Evergreen, ander materiaal mag ook zoals een stukje pertinax. Met de nodige aanpassingen hou je uiteindelijk, weliswaar vreemd gevormd, een passend stukje kunststof over. Met een klemmetje fixeer je dit tijdelijk in de kap. Met de fijne punt van een vulpotlood markeer je de plaats van de leds via de lampopeningen op het printje. Je kan nu de leds op de juiste plaats op het printje monteren.


Vergeet ook niet aan te geven welk printje waar zit want de motorhuiven voor en achter zijn verschillend in hoogte.
Nu komt dan het bekende k*tklusje de draadjes solderen aan kleine prutsledjes. Ik kijk er altijd naar uit…. De methode die mij het beste bevalt is om ze vast te klemmen in een omgekeerd pincet zodat ze niet alle kanten opspringen en je handen vrij hebt om je solderen. Let bij het solderen op de oriëntatie van de led, het pijltje achterop ,dat dit voor alle leds naar dezelfde kant wijst. Zo kan je later de + en de – makkelijker identificeren.
Op het printje heb ik vlak bij de led markeringen gaatjes geboord om de draadjes door te kunnen voeren. Rest nu nog om de leds op het printje te lijmen met secondelijm, de gelversie zodat je ze nog kan positioneren. Aan de achterkant  lijm ik de weerstandjes vast en soldeer de draden vast. Gebruik voor de uitvoer de juiste kleuren voor de leds. Ik heb ze als volgt aangesloten:
•   Blauw voor de gemeenschappelijk plus
•   Wit voor de onderste twee gele leds
•   Geel voor de twee sluitseinen
•   Groen voor het bovenste gele ledje
Hiermee kan je dan de volgende lichtseinbeelden maken: Drie gele frontseinen, twee rode sluitseinen en een geel rangeersein.


Ik heb nu de printjes TIJDELIJK in de kappen geplaatst met behulp van een stukje dubbelzijdig tape. Want wat er nu moet gebeuren is het passen van de kap op het frame waarbij je in het frame ook TIJDELIJK de kortkoppel mechanieken monteert. Ik heb hier flink moeten snijden en vijlen om het geheel naadloos te laten sluiten, zelfs het kortkoppelmechaniek moest er aan geloven.
Achteraf gezien valt hier nog wel wat verbeteringen aan te brengen, zoals b.v. een echt smd led printje waardoor er meer ruimte beschikbaar komt. Daar ik de kennis en de kunde niet machtig ben om de printjes te ontwerpen en te (laten) maken heb ik hiervoor gekozen.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

Mijn YouTube kanaal
Materieel 1946

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6127
  • ***
Re: NS 2801 van MK modelbouwstudio
« Reactie #17 Gepost op: 13 november 2018, 21:41:00 »
 (y) mooie beschrijving, knap stukje werk aan zo'n resin kap.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Rob Moerkerken

  • Offline Offline
  • Berichten: 764
  • Koploper, LocoNet, Digikeijs, TP IV
Re: NS 2801 van MK modelbouwstudio
« Reactie #18 Gepost op: 14 november 2018, 07:11:05 »
Er is vast wel iemand??? die dergelijke printjes met SMD ledjes zou willen maken!  (y) (y) (y)

Mooi verslag trouwens ...

gr. Rob
Rob Moerkerken

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 3976
Re: NS 2801 van MK modelbouwstudio
« Reactie #19 Gepost op: 14 november 2018, 07:53:21 »
Met karton en kopertape, kom je ook heel erg ver om lichtprintjes te maken. Als je een stukje tape plakt op karton, dan kan je hem doorsnijden met een mesjes en een led er op solderen. Ik heb het zelf nog nooit gedaan, maar ik ga dit wel ooit doen. 'k Heb nog veel om te bouwen
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 844
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: NS 2801 van MK modelbouwstudio
« Reactie #20 Gepost op: 15 november 2018, 23:27:27 »
De volgende klus is an sich simpel maar vooral vervelend. Het gaat om het pas maken van de raampjes in de kap.


Met de raampjes heb ik een soort haat liefde verhouding mee. Het eindresultaat is prima, mooi strakke ramen en prima transparant. Ook van de dikte van de ramen is niets te zien. Mijn bezwaar gaat voornamelijk over de afmetingen van de ramen, ze zijn gewoon te groot voor de ramen. Een beetje bijwerken met een vijltje is normaal om braampjes te verwijderen voor zowel de kap als het raampje. Wat er hier verwijderd moet vind ik gewoon te veel, dit is variërend van een paar tiende tot een halve mm. Het gevaar is namelijk dat je iets teveel doordrukt waardoor het resin breekt of later de verf uit de sponning drukt.  Dit is volgens mij is dit niet exemplarisch maar eerder structureel want de raampjes van mijn omBC hadden hier ook last. Ik denk dat Maykel de raampjes iets kleiner moet frezen om minder problemen te krijgen.


De laatste klus die gedaan moet worden is het plaatsen van de schoorsteen en het rooster voor de koeler. Bij schoorsteen moet je kiezen voor twee uitvoeringen de kleine meisjes schoorsteen of de stoere jongens schoorsteen. Ik heb gekozen voor de grote schoorsteen dan lijkt het meer op een locomotief. Ik heb nog even gespeeld met de gedachte het resin onder  het rooster weg te halen om meer diepte te krijgen. Dit heb ik echter laten gaan want daar zit ook de bevestigingsnokken voor de kap op het frame. Een nog wilder idee was om hier een draaiende fan te monteren, maar dit ook laten varen want er is niet voldoende ruimte voor. Wat je nog wel zou kunnen doen is de binnenkant van schoorsteen wat weg frezen. Maar dat maakt hem wel erg kwetsbaar zeker als je er mee gaat rijden.

Dan nog twee laatste klussen voordat we de verfspuit gaan hanteren. Het ballast gewicht en het interieur.
Het ballast gewicht wat geleverd was had meer de vorm van iets heel vies dat ik op de straat zie liggen dan een rechthoekig  balkje dat je in de kap klikt. Krom, looddruppels aan de zijkant en bovenop een enorme toef lood als toegift. Ik weet niet wie dit voor Maykel geproduceerd heeft  maar dit is wel kwalitatief uitermate teleurstellend ;).

Goed, genoeg gejankt  :'( en nu aan de slag. Eerst met een zware hamer met een paar klappen de banaan rechtgemaakt. Vervolgens ingeklemd in een stevige bankschroef en met een grove vijl korte metten maken met het teveel aan lood. Het is grappig om dit hier te zeggen maar vijl niet teveel weg want er zit toch een vorm in die moet passen in de kap, naast de zijkanten ook aan de boven- en de onderkant. De onderkant i.v.m. het frame.

Het interieur  moet aangepast worden aan de bovenkant vanwege de dikke raampjes. De onderkant mag ook flink verminderd worden in dikte totdat de vloer heel er dun is. Het een en ander staat goed beschreven in de handleiding.

Het interieur zelf vind ik wel grappig om te zien qua layout, naast de twee machinisten stoelen zijn er ook twee bankjes voor de meerijdende rangeerders die dan ook een zee van ruimte hadden.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

Mijn YouTube kanaal
Materieel 1946

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 844
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: NS 2801 van MK modelbouwstudio
« Reactie #21 Gepost op: 16 november 2018, 23:36:45 »
Dan breekt nu het spannende moment van het hanteren van de verfspuit. Ik heb voor het eerst Valjejo Model Color gebruikt, de juiste kleur nummers staan in de beschrijving. Ik heb er aan moeten wennen aan deze verf maar het resultaat ben ik wel tevreden mee. Hij is dunner dan de Phildie en dekt goed vanwege een heel fijn pigment, en wat ook fijn is hij kan samen gebruikt worden met de phildie. De verf is alleen zijde mat maar dat los je op met de vernis
Het afplakken is heel beperkt gebleven. Van het onderstel eerst de bufferbalken rood, dan afplakken en dan volledig in het zwart. Niet spannend dus.





De kap net zo simpel, bovenkant machinistenhuis licht grijs en je neemt meteen de binnenkant mee. Dan de grijze delen afplakken en dan het mooie pastelblauw eroverheen.
Simpel, een kind kan de was doen.

Dan het afwerken, het eerste wat ik gedaan heb zijn de transfer voor de creme bies. Weet dat deze transfers heel erg dun zijn en de inkt die er op zit snel beschadigd. Dat was ook een van de redenen waarom ik de handgrepen er pas later opzet.  De biezen knip je vlak naast kleur uit het velletje, ook zou ik je aanraden om deze biezen er niet in één stuk er op te plakken maar in beter hanteerbare korte stukjes van 2 á 4 cm. Ook het gebruik van decal setting vloeistof als b.v. Micro Set (de blauwe) helpt mee om hem op de juist plaats te maneuvreren. Gelukkig zitten er voldoende crème strepen op de transfer vel voor reserve als het mis gaat. Bij mij is het uiteindelijk gewoon gelukt. Ik had toen zoveel crème strepen over dat ik ze kon her gebruiken. Ik heb de transfers een dag laten drogen en vervolgens deze over de eerste heen gedaan. Het crème dekt dan heel goed.

Het volgende wat aan de beurt is zijn de ventilatieroosters. Met zilververf en een kwastje heb ik deze geschilderd. Vervolgens heb ik de rubber rand van de ventilatieroosters zwart gemaakt met een fineliner stift. Ik heb wel de punt met een heel scherp mes bewerkt in een V vorm want de standaard punt is nog te dik. Met de V vormige punt kom je makkelijker onder in de groef van de rubberrand, geeft een mooi strakke dunne lijn en de groef geleid dan de punt beter tijdens het trekken van het lijntje. De rest is verder niet spannend meer, de handgrepen met kristal clear vast zetten, raam rubbers aan geven, nummerplaten en fabrieksplaten vastzetten etc.


En als laatste , het begint al echt op een locje te lijken!


Als ik zo naar de profielfoto kijk dan snap ik de andere bijnaam, 'nautilus', van de lok ook beter. Als je de schoorsteen weg denkt dan heb je het profiel van een amerikaanse kernonderzeeer gekregen.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

Mijn YouTube kanaal
Materieel 1946

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
Re: NS 2801 van MK modelbouwstudio
« Reactie #22 Gepost op: 17 november 2018, 11:02:07 »
Netjes Rob!  (y)
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Huib

  • Offline Offline
  • Berichten: 1497
    • Avontuur in Miniatuur
Re: NS 2801 van MK modelbouwstudio
« Reactie #23 Gepost op: 17 november 2018, 11:03:52 »
Hij is top, Rob  (y)

Grtz!

Huib
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11394
    • Mijn fotoarchief
Re: NS 2801 van MK modelbouwstudio
« Reactie #24 Gepost op: 17 november 2018, 11:27:35 »
Als ik zo naar de profielfoto kijk dan snap ik de andere bijnaam, 'nautilus', van de lok ook beter. Als je de schoorsteen weg denkt dan heb je het profiel van een amerikaanse kernonderzeeer gekregen.

Alleen kwam de naam Nautilus voort uit het als bijzonder hoog ervaren verbruik van koelwater.  ;)

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5170
Re: NS 2801 van MK modelbouwstudio
« Reactie #25 Gepost op: 17 november 2018, 12:06:44 »
Erg fraai Rob! (y) Kan mij die loc nog herinneren. Als het ding niet defect was, werd meestal een (gemengde) goederentrein Eindhoven - Watergraafsmeer gereden en die kwam in de middag langs Diemen waar ik toen woonde over de verbindingsbaan vanaf Duivendrecht Aansluiting.
Groet, Frank

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: NS 2801 van MK modelbouwstudio
« Reactie #26 Gepost op: 17 november 2018, 12:24:35 »
Keurig hoor  (y)

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 6263
Re: NS 2801 van MK modelbouwstudio
« Reactie #27 Gepost op: 17 november 2018, 12:36:46 »
Daarom stond hij zo vaak aan de kant; er zat gewoon een experimentele kernreactor in  ;D
Boomshanka!

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 844
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: NS 2801 van MK modelbouwstudio
« Reactie #28 Gepost op: 17 november 2018, 15:01:56 »
Ik denk dat de bijnaam werd geïnspireerd door tweetal gebeurtenissen uit die tijd, in 1958 bereikte de amerikaanse duikboot USS Nautilus de noordpool en in dat jaar kwam de film uit van 20.000 zeemijlen onder zee. Vooral de film heeft veel indruk gemaakt op een hoop mensen.

En natuurlijk de lekkages van het koelcircuit van experimentele kernreactor  ;D

Trouwens het was toch wel een serieus item

Nuclear powered trains
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

Mijn YouTube kanaal
Materieel 1946

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 6263
Re: NS 2801 van MK modelbouwstudio
« Reactie #29 Gepost op: 17 november 2018, 17:30:33 »
Ja, het maakt in principe ook niet uit of je met nucleaire energie (met een aantal tussenstappen) een schroef aandrijft of een paar spoorwielen. Je moet alleen niet ergens tegenaan rijden...

Maar terug naar je model. Knap werk en een bijzonder model. Jammer dat het 1 op 1 niets is geworden, maar hij heeft daardoor wel een mooie cultstatus gekregen natuurlijk.
Boomshanka!