Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door mamory
Vandaag om 21:13:06
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
  

Auteur Topic: Eerste serieuze ervaring met modelbouw - Fotodijkje in aanbouw  (gelezen 30493 keer)

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Eerste serieuze ervaring met modelbouw - Fotodijkje in aanbouw
« Reactie #30 Gepost op: 13 november 2018, 12:54:38 »
Gebruik eens een plantenspuit of kleine vapo om je ballast nat te sproeien voor je lijm gaat druppelen.

En ik doe ongeveer 4 druppels afwasmiddel (toevallig ook dreft  ;)) in een flesje van ongeveer 100ml met een vapo-kop.
Mijn ballast zijn wel "echte" steentjes, die hebben niet zo de neiging om te gaan drijven zoals WS heeft.

Je spoor ziet er inderdaad al een heel stuk "echter" uit.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1190
Re: Eerste serieuze ervaring met modelbouw - Fotodijkje in aanbouw
« Reactie #31 Gepost op: 13 november 2018, 13:23:15 »
Hallo Berend,

Nadat de ballast droog is aangebracht en met een droge penseel in model is gebraqcht klop ik zachtjes met een blokje hout op de railstaven.
het bed trilt dan mooi in model .
Daarna nat maken met de lijmoplossing en inderdaad onstaan er toch nog bolletjes van ballast.
Nadat alles kletsnat is klop/druk ik met een blokje hout alles weer in model.
bevalt mij prima

succes met de bouw

groeten jandcargo

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3375
    • Zeedoorn
Re: Eerste serieuze ervaring met modelbouw - Fotodijkje in aanbouw
« Reactie #32 Gepost op: 13 november 2018, 15:17:11 »
Wat Frans zegt, inderdaad eerst even met een plantenspuit natmaken. En dan eigenlijk niet direct (dan gaat alles weer alle kanten op en krijg je kraters), maar indirect. Ik spuit altijd in de lucht zodat de nevel er alleen op komt. En dan indruppelen met een pipetje

Ik moet zeggen dat ik dan geen last heb van drijvend ballast.

Succes!

Groet,
Chris

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Eerste serieuze ervaring met modelbouw - Fotodijkje in aanbouw
« Reactie #33 Gepost op: 13 november 2018, 15:51:59 »
Als je witte houtlijm neemt, kun je de ballast later eenvoudig verwijderen door het opnieuw nat te maken.
(geen watervaste houtlijm gebruiken. Goh, hoe weet ie dat nou weer? Driemaal raden)

Stuk voordeliger ook dan mod podge.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 3959
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Eerste serieuze ervaring met modelbouw - Fotodijkje in aanbouw
« Reactie #34 Gepost op: 13 november 2018, 18:21:03 »
Hallo Berend.

Dat ziet er een stuk strakker uit, ook dat ballasten zal wel goed komen. (y)

Kees.

Spelfaut

  • Offline Offline
  • Berichten: 130
Re: Eerste serieuze ervaring met modelbouw - Fotodijkje in aanbouw
« Reactie #35 Gepost op: 13 november 2018, 21:24:05 »
@Frans, Chris & Hendrik Jan,  (y) Top tips!  Plantenspuit/verstuiver, fijnere ballast, ballast 'trillen' en een ander soort lijm wat goedkoper is.. Punten die ik voor een volgende keer kan gebruiken. Het nut van dit draadje bewijst zichzelf maar weer eens. Dank jullie wel heren!

@Kees, we gaan er vanuit! En anders maar niet, daar is dit leerproject voor bedoeld.

Wat het resultaat na een dag en nacht drogen betreft: Het zal er inderdaad nog zo rommelig en ietwat gek uit, zoals het gisteravond net na het lijmen deed. Vanmiddag heb ik het spoor met een tandenstoker en een hobbymesje aangevallen. Alle steentjes van de bielzen van de bielzen en de spoorstaven verwijderd. Toen ik die steentjes van de bielzen afhaalde, kwamen er echter ook stukjes verf los. De kwast er vanavond maar weer bij pakken!

De foto`s van het resultaat tot nu toe:



41 - Een shot uit de lengte van het spoor. De lichte kleur van de bielzen is wat in het bruine ballast weggevallen. (en wat staat daar op de achtergrond? ??? ???)



42 - Ander licht, het minime kleurverschil is nog duidelijker. Ik vermoed dat wat verf dit wel op kan gaan lossen. Ook vind ik het spoor wel redelijk opgeruimd en vrij van steentjes op de bielzen.



43 - Bonus! BR 39 062, voor het eerst op dit spoor...

Groet,
Berend
Groet,
Berend

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Eerste serieuze ervaring met modelbouw - Fotodijkje in aanbouw
« Reactie #36 Gepost op: 13 november 2018, 21:37:41 »
Baan:   (y)
Loc:      (y)

damngrazy

  • Offline Offline
  • Berichten: 168
Re: Eerste serieuze ervaring met modelbouw - Fotodijkje in aanbouw
« Reactie #37 Gepost op: 13 november 2018, 22:36:52 »
Hoi Berend,

mooi resultaat, zeker voor een eerste keer. Ik kan me als student en nieuweling in het maken van diorama's volledig in je inleven. Gezien het feit dat ik van plan ben binnenkort ook maar eens iets te gaan proberen ga ik dit draadje zeker volgen. Ga zo door, het resultaat mag er zijn. De loc is ook erg mooi.

Groetjes,
Tim

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5642
Re: Eerste serieuze ervaring met modelbouw - Fotodijkje in aanbouw
« Reactie #38 Gepost op: 14 november 2018, 10:47:27 »
Wordt mooi  (y)
Indrukwekkende loc ook.
Ik heb voorlopig geen gelegenheid om een uitgebreide baan te realiseren dus wil ik ook met een fotodijk\diorama beginnen.
Heb jij al een idee voor de achtergrond?
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Spelfaut

  • Offline Offline
  • Berichten: 130
Re: Eerste serieuze ervaring met modelbouw - Fotodijkje in aanbouw
« Reactie #39 Gepost op: 14 november 2018, 13:06:03 »
Leuk dat je mijn draadje gevonden hebt Martijn!

@Tim, Bedankt Tim! Leuk dat dit draadje ook al voor inspiratie kan zorgen. Zelf heb ik ook jaren met het idee rondgelopen, maar nu ik eenmaal bezig ben valt het me niks tegen en vraag ik me soms af waarom ik niet eerder begonnen ben. Veel ruimte heb ik ook niet nodig.. Wat ik als tip aan jou mee zou willen geven is om er gewoon mee te beginnen, het is ontzettend leuk en wanneer je er een draadje op dit forum naast bijhoudt, krijg je ontzettend veel goeie feedback.

@Jacob, achtergrond heb ik nog niet over nagedacht.. Wellicht laat het m wel gewoon zonder. De insteek was toch om het stukje mee naar buiten te nemen voor foto`s in mooi natuurlijk licht. Ik heb hier beschikking over een mooi landelijk uitzicht, dus dat kan wat mij betreft prima als achtergrond dienen.

Als algemene opmerking over de voortgang van het projectje: De vuren latjes waarmee ik het schuim heb ingesloten beginnen zo langzamerhand steeds meer op te vallen. Iets waar ik vooraf totaal niet overna had gedacht. Als ik nu beter naar voorbeelden kijk, blijkt dat hier de randen hier  compleet  zijn weggewerkt. Het diorama 'stopt' abrubt en men ziet niet eerst nog een kaal stuk hout. Dit is bij mij wel het geval. Een inschattingsfout dus.. Wanneer ik foto`s wil gaan maken is het wel zo netjes dat ook deze houten balkjes niet meer zichtbaar zijn.

Hoe ik dit op ga lossen? Geen idee nog.
De zijkanten zijn nog wel relatief eenvoudig te verstoppen onder het gras en andere begroeiing, maar de kopse kanten is een ander verhaal. Daar zit immers een hoogteverschil en ook zijn de stukken spoor op lengte van het schuim geknipt. Zou ik dus extra gips toevoegen om de spoordijk een klein stukje door te laten lopen, wordt dit een stukje dijk zonder spoor..  Vanavond zal ik dit nog wel even verduidelijken met een foto.  Stof om over na te denken.

Edit: Foto 29 op de vorige pagina laat wel mooi zien wat ik bedoel.

Groet,
Berend
« Laatst bewerkt op: 14 november 2018, 13:09:15 door Spelfaut »
Groet,
Berend

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Eerste serieuze ervaring met modelbouw - Fotodijkje in aanbouw
« Reactie #40 Gepost op: 14 november 2018, 16:16:27 »
Berend,
Wat die houten kader rond je dio betreft: schuur de kantjes mooi rond, zet die in een mooie pallisander beits of een andere donkere kleur, lekker in de boenwas en dan netjes oppoetsen tot die staat te glimmen. Zo presenteerd het mooi als je dio binnen op de kast staat.
Ga je buiten foto's maken, leg er dan gewoon een stukje groen papier of een restje grasmat op. Je stelt toch scherp op de loc en niet op de rand van het dio.

Over het wegblenden van de kleur op je dwarsliggers t.o.v. de ballastkleur. Dit was te verwachten door de kleurmengeling van je ballast. Die zit qua kleurtoon net op dezelfde toon als de rails.
Geef de dwarsliggers terug een lichtgrijze dry-brush en schilder de spoorstaven met een kleur met iets meer oranje in. Die zelfde kleur kan je ook zachtjes inwassen in het ballast naast de rail.
Het ballast zelf ook een beetje dry-brushen aan de randen met een middengrijze kleur.
Zo krijg terug een beetje meer diepte in die bruine eentonigheid dat het nu een beetje geworden is.
Ik gebruik dus echt porfier en die kleurt iets donkerder grijs na het inlijmen, waardoor het contrast met het spoor groter blijft. Maar ook ik zet terug die washes en dry-brushes om meer diepte in het geheel te krijgen.

Succes, je bent goed op weg om een mooi stukje te maken.
Straks de groenvoorzieningen...  ;) ;)
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Eerste serieuze ervaring met modelbouw - Fotodijkje in aanbouw
« Reactie #41 Gepost op: 14 november 2018, 16:26:44 »
Gewoon grassen die rand.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Spelfaut

  • Offline Offline
  • Berichten: 130
Re: Eerste serieuze ervaring met modelbouw - Fotodijkje in aanbouw
« Reactie #42 Gepost op: 14 november 2018, 18:40:22 »
Dit was te verwachten door de kleurmengeling van je ballast. Die zit qua kleurtoon net op dezelfde toon als de rails.

Achteraf wel ja! Bij het uitzoeken van het ballast niet overna gedacht. Was eigenlijk een redelijk snelle beslissing, daar bij een van de stands op €spoor. Volgende keer een lichtere kleur uitzoeken.

Het dry-brushen van de rails heb ik inmiddels gedaan. In eerste instantie alleen met grijs en een heel klein beetje zwart. Ik laat het drogen en ga daarna kijken hoe ik de roest kleur weer meer naar boven kan krijgen. Een foto van hoe het er nu uit ziet:



42 - Het spoor na opnieuw een grijze dry-brush. (Wat achteraf toch te nat bleek)

Het is een foto in heel fel licht, dus in normaal daglicht steekt het grijs er iets minder uit.

Wat die houten kader rond je dio betreft: schuur de kantjes mooi rond, zet die in een mooie pallisander beits of een andere donkere kleur, lekker in de boenwas en dan netjes oppoetsen tot die staat te glimmen.
&
Gewoon grassen die rand.

Hier ga ik nog even over na denken! Ik vind namelijk dat beide opties wel iets hebben. Hoe zag je het voor je op de kopse kanten @Hendrik Jan? Daar ook gewoon een strook gras op het hout? Of eerst de contouren van de dijk doortrekken op het hout?


Straks de groenvoorzieningen...  ;) ;)

Jep... Kijk er misschien een klein beetje tegenop. Niet wetende hoe het goed het gaat lukken. Maar uiteindelijk is daar dit eerste project voor bedoeld... Als probeer project vol met eerste ervaringen.

Groet,
Berend
« Laatst bewerkt op: 14 november 2018, 20:22:59 door Spelfaut »
Groet,
Berend

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 3959
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Eerste serieuze ervaring met modelbouw - Fotodijkje in aanbouw
« Reactie #43 Gepost op: 14 november 2018, 19:00:41 »
Hallo Berend.

Ik zou er toch een soort van roest wash over heen zetten.
Door het slijten van de rail en wielen laten deze metaal deeltjes achter, en deze gaan roesten en geven het geheel een roest kleur.

Die Br 39 staat mooi op je diorama. (y)

Kees.

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Eerste serieuze ervaring met modelbouw - Fotodijkje in aanbouw
« Reactie #44 Gepost op: 14 november 2018, 19:14:31 »
Iets te ijverig geweest Berend?
Ik vermoed dat je borstel nog iets te veel verf had bij het dry-brushen. Daardoor wordt de kleur terug egaal omdat je aan het schilderen bent.

Op te lossen door terug de rails te roesten (met iets meer oranje in de kleur). De spoorstaaf kan je met een relatief fijn penseel echt schilderen. Daarna met een groffer penseel terug dry-brushen (maar met echt weinig verf) over het kleinijzer en de ballast.
Daarna (na drogen) terug een roestige wash over het geheel aanbrengen.
De dwarsliggers en het ballastbed centraal terug verdonkeren met een vuil-grijs-bruine wash.
olie- en vetsporen kan je maken met een zwarte (met een tikkeltje donkerblauw) dry-brush in het midden van het spoor. maar dat moet je heel voorzichtig doen want is heel snel echt te veel.

Succes, je krijgt het wel goed.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024