Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door MadhouseNL
25 August 2025, 23:55:04
loc rijdt niet met multimaus. door Biesje
25 August 2025, 23:41:45
Albert Modell 2025 door KNed
25 August 2025, 23:33:16
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 August 2025, 23:16:53
No Poirot needed. door Huup
25 August 2025, 22:55:34
23 augustus modelspoorbeurs Houten door ModelWessel
25 August 2025, 22:44:08
RTM in 0m door Jan den Haan
25 August 2025, 22:43:53
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
25 August 2025, 22:28:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
25 August 2025, 22:26:23
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Sven
25 August 2025, 21:45:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
25 August 2025, 21:32:58
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Frank 123
25 August 2025, 21:31:40
Veevervoer ss/ ns door klusser
25 August 2025, 21:27:19
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
25 August 2025, 21:08:28
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door Reinout van Rees
25 August 2025, 21:04:03
Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
25 August 2025, 20:59:59
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
25 August 2025, 20:52:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door basjuh1981
25 August 2025, 20:37:40
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder door Jeronimos
25 August 2025, 20:13:22
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
25 August 2025, 20:09:45
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
25 August 2025, 19:27:53
Trix DXI van DC naar AC door Ben
25 August 2025, 18:58:23
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
25 August 2025, 18:42:26
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
25 August 2025, 18:29:38
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
25 August 2025, 17:52:29
Roco 2025 door hmmglaser
25 August 2025, 17:30:38
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Josephes
25 August 2025, 16:45:31
Dönsdorfer Bauberichte door wob
25 August 2025, 16:45:11
Da's Daz 2 door spoorijzer
25 August 2025, 15:53:09
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Martin Welberg
25 August 2025, 15:36:13
  

Auteur Topic: Onderdelen modeltreinen bestellen?  (gelezen 26141 keer)

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6723
  • Spaar ze allemaal.
Re:Onderdelen modeltreinen bestellen?
« Reactie #30 Gepost op: 30 January 2008, 20:13:03 »
Ik ben denk ik de vorige keer al bij je langs geweest maar helaas alleen als het model weer in productie kwam waren de onderdelen weer leverbaar vertelde je, dus helaas.

Gr. Stephan.


trainparts

  • Gast
Re:Onderdelen modeltreinen bestellen?
« Reactie #31 Gepost op: 21 February 2008, 10:56:01 »
Mensen, hartelijk dank voor jullie tips.
Conclusie:
-Roco heeft dus nog een eigen onderdelenservice?
-We zitten dus niet vast aan een uitbestede dienst waarop een of andere ontslagen medewerker het alleenrecht van claimt?
-Kennen jullie het geheim waarom het bij de ene winkelier dan kennelijk wel lukt en de andere niet om onderdelen te krijgen
Speelt onze Rocokoerier uit Hilversum (dacht ik) daar een rol in?

Blijft boeien, die treinenhobby van ons..
Groet aan u allen
Jan 

Ik wil graag even van de gelegenheid gebruik maken om het een en ander toe te lichten:

Roco heeft onderdelen op voorraad in Oostenrijk/Hongarije, maar leverdt niet aan particulieren. Roco heeft haast geen onderdelen die van treinen die o.a. in opdracht van REZ zijn gemaakt, wij wel. Wij leveren direct aan de consument, waarbij het gemak van ons bestelsysteem de consument bestellingen kan doen op rekening, dus onderdelen in huis en dan pas betalen.

Ik ben geen een of andere ontslagen medewerker. Ik ben zelf weg gegaan, dus NIET ontslagen. Wat moet deze info eigenlijk tevoegen, ben je opeens een ongewenst persoon als je ergens ontslag neemt en een eigen onderneming opstart?

Ik claim niet het alleen recht, maar heb in overeenstemming met Modelleisenbahn GmbH het recht om onder de naam Roco onderdelen en services aan te bieden in Nederland. Dat betekend dat ik voor NL de service mag aanbieden voor Roco. Wij hebben hiervoor ook een grote investering gedaan, doordat wij ruim 11.000 onderdelen op voorraad hebben, waarvan er ook onderdelen zijn die bij Roco reeds zijn uitverkocht maar waarvan wij er nog op voorraad hebben. Daarnaast hebben wij alle onderdelen tekeningen en gebruiksanwijzingen vanaf het allereerste Roco model. Het is dus een serieuse onderneming, waarbij er ook nog wel eens iets fout kan gaan. Daarvoor zijn wij mensen.

Het kan heelgoed zijn dat er winkeliers zijn in NL die onderdelen bestellingen opsparen tot een groter geheel. Je moet je als consument realiseren dat de bestelling van een buffer van 88 cent verkoopprijs nu niet direct de prioriteit is van een winkelier. Bij ons zal zo'n bestelling gewoon mee gaan in het normale verkeer.

Tot slot is het niet netjes iemand als Rocokoerier te betitelen.

De meeste onderelen waren eigendom van Roco in Oostenrijk en ik zou niet weten waarom die niet met de boedel naar het nieuwe Roco zouden zijn meegegaan.
Wel had Reyne een eigen voorraadje onderdelen, met name voor de NL modellen. Die onderdelen schijnen na de breuk met Roco dus aan JMRE te zijn verkocht.

Dit klopt helemaal.

Klopt het dat onderdelen van modellen die uitgegeven zijn voor het faillissement, nagenoeg niet meer leverbaar zijn?
En welk termijn is normaal om te horen of de onderdelen daadwerkelijk niet meer leverbaar zijn?

Gr. Stephan.

Zie ook hierboven, normaal is het zo dat onderdelen leverbaar zijn tot dat ze niet meer op voorraad zijn, dan wordt er gekeken of het model/onderdeel nog nodig is voor nieuwe treinen/modellen, zoja dan zal dit onderdeel pas bij de productie van het model weer beschikbaar zijn voor de verkoop. Het onderdeel wordt dus niet tussentijds geproduceerd. Normaal gesproken krijg je indien het onderdeel niet op voorraad is bij ons, en wij van de fabrikant een bericht hebben gekregen dat het onderdeel niet meer leverbaar is een bericht. Dit kan soms even duren, dit ligt aan de fabrikant. Een bericht binnen 4 weken moet toch zeker kunnen.

Op de site van JRME worden o.a. 2 merken genoemd, ABE en MS.
De distributeur van ABE in west Europa is MS, dus dat hoort bij elkaar.
De eigenaar van de firma MS heeft laten weten, dat de eigenaar van de firma JRME verhuisd is (weg uit Nederland) en niet meer door hem beleverd wordt.
Trek uw eigen conclusie.
De opmerking hierboven over TT werd door MS bevestigd.

Bron: Achim de Boer, eigenaar MS, gesprek in Lingen (D) 12-01-2008.

Maarten van der Burgt

JRME heeft contractueel het importeurschap van ABE voor de volgende landen: B, L, NL, D, A, N, S, Fin, Dk. JRME heeft aan MS een deel van deze distributie overgedaan, dit om logistieke redenen. MS hoort dus niet bij ABE, evenmin zoals JRME niet bij ABE hoort, dit zijn allemaal zelfstandige ondernemingen.

Ik heb gisteravond MS nog persoonlijk bij mij thuis gesproken en van een stop op levering van MS aan JRME is geen sprake. Sterker nog MS heeft nog onderdelen en aanverwante artikelen bij mij mee genomen.

Ik ben prive verhuist van NL naar D, maar wat deze info verder toevoegd weet ik niet. JRME is en blijft een NL onderneming.

Tot zover de toelichting op dit forum over JRME, Roco en de onderdelen. JRME probeert de consument een extra service te bieden om gezochte onderdelen te leveren. Dat er wel eens wat fout kan gaan is duidelijk, niemand is onfeilbaar, maar om nu direct iemand af te schieten omdat hij ontslag heeft genomen en er bij 'n bestelling iets fout is gegaan ontgaat mij even. Laten wij iedereen in hun waarde en geef iedereen de ruimte en kansen om dat te doen wat hij of zij graag wil doen.

Jan Pieter

JRME

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22534
Re:Onderdelen modeltreinen bestellen?
« Reactie #32 Gepost op: 21 February 2008, 11:36:06 »
Bedankt voor de info Jan-Pieter.
Over mijn vaste winkel heb ik geen klagen wat de onderdelen betreft, maar voor de oude NL-onderdelen zal ik nog wel een beroep op JRME doen.

Weet jij trouwens of de voorraad Belgische onderdelen van De Prest inderdaad aan PB Modelbouw is verkocht?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

jossklos

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re:Onderdelen modeltreinen bestellen?
« Reactie #33 Gepost op: 21 February 2008, 12:46:14 »
Jan Pieter,
Dank voor de reactie. Ik vind het goed als importeurs/fabrikanten of vertegenwoordigers van fabrikanten hun zegje op dit forum doen.
Je hoeft je van mij niet te verdedigen  in de zin van dat je uitlegd hoe e.e.a. is ontstaan. Veel belangrijker is aan te geven wat je met de huidige problemen rondom onderdelenleveringen en garanties gaat doen (even googelen en je hebt er een aantal).
 Bovendien is het mijn inziens belangrijk aan te geven wat je toegevoegde waarde is t.o.v. de normale winkeliers.  Ik ken nu mensen die geen roco-loco's kopen omdat de garanties niet goed zijn geregeld.
Gr,

Jos

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22534
Re:Onderdelen modeltreinen bestellen?
« Reactie #34 Gepost op: 21 February 2008, 12:51:25 »
Je bedoelt dan oudere modellen Jos?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

jossklos

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re:Onderdelen modeltreinen bestellen?
« Reactie #35 Gepost op: 21 February 2008, 14:19:46 »
Nee,
Met name de nieuwe locs. Op de website van JRME lees je dat oude locs (dus verkocht via Reyne) buiten alle regels vallen. Hier zit geen enkele vorm van garantie meer op, anders dan coulance van de vakhandelaar.
De nieuwe constructie Roco, JRME (als officiele vertegenwoordiger voor reparaties ????)  en de rol van de vakhandel bestaat onduidelijkheid.
Valt de vakhandel terug op Roco of JRME ?
Concreet : Wat betekent het statement op de JRME-site: "Wij hebben recentelijk van Modelleisenbahn GmbH accoord gekregen om in Nederland de service en reparaties voor het merk Roco uit te voeren".
Er zijn  particulieren die door recente akkevietjes over garanties enz geen roco meer kopen.   
 

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22534
Re:Onderdelen modeltreinen bestellen?
« Reactie #36 Gepost op: 21 February 2008, 14:28:49 »
Bij de nieuwe modellen is er geen specifiek garantieprobleem. Garantie verloopt altijd via de winkelier en die kan bij recente modellen in ieder geval terugvallen op de fabrikant. Geen idee of JRME onder garantie kan repareren, maar dat boeit voor de consument niet erg. Dat zoekt de winkel maar lekker uit.

Garantieproblemen hebben dan eerder met de winkelier te maken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

jossklos

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re:Onderdelen modeltreinen bestellen?
« Reactie #37 Gepost op: 21 February 2008, 15:15:04 »
Henk,
Je geeft precies het probleem aan : wat is een nieuwe lok ?
Ik heb nog niet zo lang geleden bij Woudt in Koog aan de Zaan een nieuwe fleischmann plan V gekocht ,groen en jubileumuitgave van 199....., en een rode 2200 van NS Cargo. Ik weet dat deze onder het regime van Reyne zijn uitgebracht, maar niet iedereen ziet dit.
Er zijn in de handel vrij veel locs in omloop die al jaren op de plank staan. (Uiterwaal in Santpoort is ook zo'n voorbeeld) 
Garantie is hier een loos woord. Coulance van de vakhandel is hier op zijn plaats.
 

Marnix van Lit

  • Offline Offline
  • Berichten: 252
Re:Onderdelen modeltreinen bestellen?
« Reactie #38 Gepost op: 21 February 2008, 15:50:04 »
Bedankt Jan-Pieter voor je verduidelijking. Zoals eerder gezegd heb ik alleen maar een positieve ervaring met JRME, dus ik maak me mede door de verduidelijking geen zorgen over deze onderneming.

Groeten, Marnix

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22534
Re:Onderdelen modeltreinen bestellen?
« Reactie #39 Gepost op: 21 February 2008, 15:57:56 »
Garantie is hier een loos woord. Coulance van de vakhandel is hier op zijn plaats.
 

Nee, dit klopt niet. Als een winkelier een loc verkoopt, dan is hij aanspreekbaar op de goede werking van het model, ook als de fabrikant niet meer ter verantwoording kan worden geroepen. Heeft niets met coulance te maken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

trainparts

  • Gast
Re:Onderdelen modeltreinen bestellen?
« Reactie #40 Gepost op: 21 February 2008, 22:54:19 »
Even een paar antwoorden op gestelde vragen mbt de garantie van Roco artikelen.

Inbeginsel is het zo dat de verkopende partij ( winkelier/handelaar ) de garantie geeft aan de kopende partij, zijnde eindconsument, dus niet iemand die voor de hele club/straat het zelfde model x-keren koopt, je wordt dan als zijnde wedeverkoper gezien, en je hebt dan géén garantie. Doe dit soort aankopen altijd met aparte bonnen/facturen, liefst op unieke namen van de kopers.

Terug naar de garantie van de verkopende partij aan de eindconsument. De garantie is dus alleen tussen deze beide partijen van toepassing. Dat de verkopende partij terug vallen kan op fabrieksgarantie doet niet terzake voor de eindconsument. In het geval van het faillisement van Roco en de overgang naar Modelleisenbahn GmbH is het zo dat alle artikelen van Modelleisenbahn GmbH zijn voorzien van een kleine zilveren sticker met een paar codes erop. Die zelfde sticker zit ook op de verpakking. Nieuwe of oude verpakking doet dus niets terzake, alleen de zilveren sticker.

Artikelen met zo'n sticker vallen dus uiteindelijk onder de fabrieksgarantie van Modelleisenbahn GmbH. Artikelen zonder zilveren sticker hebben binnen het termijn van 2 jaar nog altijd garantie welke de winkelier MOET geven.

Wat kan JRME betekenen voor de eindconsument: Wij kunnen beide partijen voorzien van service mbt garantie problemen. Wij zullen binnen gekomen artikelen eerst sorteren naar garantie gevallen met zilveren sticker, deze bekijken wij eerst op probleem, is het een kleine ingreep dan verzorgen wij dit direct en sturen het artikel terug, is het een groot probleem dan worden die vaak via Modelleisenbahn GmbH verder behandelt, dit heeft temaken met het feit dat Modelleisenbahn GmbH graag de veel voorkomende problemen wil analiseren en direct het productie process aanpassen indien dit mogenlijk is, het artikel wordt daarna direct aan de winklier terug gestuurt. Het beste is daarom om deze artikelen via de winkelier te latenlopen.

Artikelen zonder zilveren sticker hebben zoals aangegeven géén fabrieksgarantie. JRME zal dan inoverleg met de verkopende partij kijken op welke wijze wij de reparatie kunnen verhelpen. Indien de eindconsument het artikel direct naar ons stuurt, omdat bijv. de verkopende partij er niet meer is, zullen wij in overleg met de eindconsument tot een oplossing komen. Dit is vooral indien het een groot probleem betreft, kleine problemen zijn snel verholpen.

Henk,
Je geeft precies het probleem aan : wat is een nieuwe lok ?
Ik heb nog niet zo lang geleden bij Woudt in Koog aan de Zaan een nieuwe fleischmann plan V gekocht ,groen en jubileumuitgave van 199....., en een rode 2200 van NS Cargo. Ik weet dat deze onder het regime van Reyne zijn uitgebracht, maar niet iedereen ziet dit.
Er zijn in de handel vrij veel locs in omloop die al jaren op de plank staan. (Uiterwaal in Santpoort is ook zo'n voorbeeld) 
Garantie is hier een loos woord. Coulance van de vakhandel is hier op zijn plaats.
 

De Fleischmann Plan V heeft nog fabrieksgarantie, de rode 2200 NS cargo heeft dus nog garantie van de winkelier!!

Coulance is alleen van toepassing indien de garantie periode is verlopen en het probleem duidelijk niet door de consument is veroorzaakt, of het een bekent probleem van het artikel is, en dit wordt door de winkelier/ fabrikant opgelost.

Nee,
Met name de nieuwe locs. Op de website van JRME lees je dat oude locs (dus verkocht via Reyne) buiten alle regels vallen. Hier zit geen enkele vorm van garantie meer op, anders dan coulance van de vakhandelaar.
De nieuwe constructie Roco, JRME (als officiele vertegenwoordiger voor reparaties ????)  en de rol van de vakhandel bestaat onduidelijkheid.
Valt de vakhandel terug op Roco of JRME ?
Concreet : Wat betekent het statement op de JRME-site: "Wij hebben recentelijk van Modelleisenbahn GmbH accoord gekregen om in Nederland de service en reparaties voor het merk Roco uit te voeren".
Er zijn  particulieren die door recente akkevietjes over garanties enz geen roco meer kopen.  
 

JRME repareerd met goedkeuring van Modelleisenbahn GmbH Roco artikelen in Nederland welke door de verkopende partij/ kopende partij aan ons worden verstuurt, meestal gaat het dan om artikelen waar geen garantie op zit. Betreft het toch een garantie aanvraag dan handelen wij zoals hierboven vermeld, ook wij maken onder coulance Roco artikelen, maar dit is geheel ter onze beoordeling.

Bedankt voor de info Jan-Pieter.
Over mijn vaste winkel heb ik geen klagen wat de onderdelen betreft, maar voor de oude NL-onderdelen zal ik nog wel een beroep op JRME doen.

Weet jij trouwens of de voorraad Belgische onderdelen van De Prest inderdaad aan PB Modelbouw is verkocht?

Weet ik niets van.

MvG,

Jan Pieter

Hobojohn

  • Offline Offline
  • Berichten: 451
Re:Onderdelen modeltreinen bestellen?
« Reactie #41 Gepost op: 27 February 2008, 19:24:31 »
Jongens (en misschien ook wel: meisjes):

Het is allemaal prachtig wat geschreven wordt over Roco en de onderdelenservice. Ik hoop dat Roco nog heel lang treinen blijft produceren. Ik beleef veel plezier aan dit geweldige merk.
Jammer is dat ik nog steeds geen (uitzicht op) onderdelen heb..........
Al sinds de doorstart van Roco zo heel erg nodig. Garantie heb ik niet nodig, onderdelen wel.
Jan Pieter van JRME: reageer graag even via mijn persoonlijk emailadres dat ik je toezond.

Met een stukje uit het het clublied van een bekende voetbalclub uit Rotterdam: nu geen woorden meer maar daden.

Dank alvast voor die reactie.

Met (smal)spoorgroeten aan u allen
Jan



 
« Laatst bewerkt op: 27 February 2008, 19:26:23 door Hobojohn »

Hobojohn

  • Offline Offline
  • Berichten: 451
Re:Onderdelen modeltreinen bestellen?
« Reactie #42 Gepost op: 29 February 2008, 09:03:25 »
Geachte modelspoorders,

Ik heb van Jan Pieter van JRME inmiddels bericht ontvangen over de status van mijn order Roco onderdelen.
Ik moet nog wachten omdat JRME/Roco het onderdeel  (een wiel/as voor een glaskast) niet op voorraad heeft. De opdracht staat dus  'in backorder'. Jammer voor mij, maar ik heb er begrip voor.
Ik wens Jan Pieter veel succes met de verdere uitbouw van zijn service. Hij is er overfigens nog mee bezig.
De opzet ziet er in principe goed uit en als het goed georganiseerd is kunnen we er met zijn allen veel plezier aan beleven.
Groet
Jan


Bart Zegers

  • Offline Offline
  • Berichten: 858
    • Mijn gescande foto's op Flickr
Re:Onderdelen modeltreinen bestellen?
« Reactie #43 Gepost op: 11 March 2008, 20:18:41 »
Hallo,

Ik heb vorige week een bestelling gedaan voor wat onderdelen en vandaag lag het reeds op de mat. Waarschijnlijk waren deze onderdelen dus wel op voorraad, super! Keurig verpakt trouwens en ik vind het ook een goede service dat je na ontvangst van je bestelling mag moet  ;) betalen. Ga zo door JRME!

Met vriendelijke groet,

Bart
Met vriendelijke groet, Bart

Van NS 600 naar Strukton 300609
Een Roco NS

Bust3R ÖBB

  • ÖBB in N
  • Offline Offline
  • Berichten: 1146
  • ÖBB in 1:160
    • Oostenrijk in Miniatuur
Re:Onderdelen modeltreinen bestellen?
« Reactie #44 Gepost op: 14 February 2009, 13:51:09 »
Voor een locje heb ik een aantal nieuwe onderdelen nodig, kan ik deze gewoon in de winkel bestellen of moet dit via trix? Of iets of iemand anders?
Mvg, Wouter

ÖBB in 1:160
Website -- FB