Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door MaraNCS
Vandaag om 11:27:56
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 10:43:36
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Experimenteren met Arduino - Mardec, reageert wel op DCC signaal van MultiMaus  (gelezen 4654 keer)

Hube

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
  • Spoor N, NS jaren 60-70
Ik ben een beginnende Arduino Mardec gebruiker. Als 1e probeer ik een servo aan te sturen om later meerdere wissels te kunnen bedienen.
Even achtergrond:
- gebruik een Apple computer OS 10.13.6 High Sierra
- heb een Arduino Uno R3 clone met ATmega328 chip
- Mardec DCC shield met voeding
- Mutlimaus met Roco 10764
- Arnold trafo voor ~ 16 V
- DCC_decoder.h die ik op internet gevonden heb (GitHub)

Installeren van de CH340 driver is gelukt:
Communicatieapparaat:

  Productcode:   0x0043
  Fabrikantcode:   0x2341
  Versie:   0.01
  Serienummer:   8573531383235170C060
  Snelheid:   Maximaal 12 Mb/sec
  Fabrikant:   Arduino (www.arduino.cc)
  Locatiecode:   0xfd140000 / 4
  Beschikbare stroom (mA):   500
  Vereiste stroom (mA):   100
  Extra stroom in werking (mA):   0


Juiste Board en poort worden door de Arduino IDE herkent:
BN: Arduino/Genuino Uno
VID: 2341
PID: 0043
SN: 8573531383235170C060


Ik heb de Mardec geconfiguteert met: #1 en gebruik MM.z21 of Z21: Y
Servo op pin 4
DCC adres: 8
Bij commando T beweegt de servo 3 keer
Maar als ik naar de operationele mode ga met commando E dan reageert de servo niet op een commando op DCC adres 8
Het lijkt dus dat de DCC signalen niet doorkomen ??????????





Hulp, advies zullen zeer gewaardeerd worden,
met vriendelijke groeten,
Gerard
« Laatst bewerkt op: 16 oktober 2018, 14:18:20 door Hube »

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: experimenteren met Arduino - Mardec, reageert niet op DCC signaal van MultiMaus
« Reactie #1 Gepost op: 10 oktober 2018, 13:51:32 »
Hoi,

Probeer eens een adres 3 of juist 13 op de Multimaus (verschuiving van 5). Het kan best zijn dat er iets met de verschuiving van adressen aan de hand is. Of draai eens de draden van het DCC-signaal eens om op de mardec.

Je kan ook gewoon een standaard Mardec proberen, dus deze compleet resetten en dan kijken of hij reageert op het standaard adres.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

luutjelewis

  • Offline Offline
  • Berichten: 60
  • Niets is zo waardevol als wijze raad
Re: experimenteren met Arduino - Mardec, reageert niet op DCC signaal van MultiMaus
« Reactie #2 Gepost op: 10 oktober 2018, 19:44:27 »
Tijdens normale bedrijf zou ik de usb kabel niet ingestoken laten , gelijktijdig met de trafo-voeding.

Groet
Groet Dennis

Hube

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
  • Spoor N, NS jaren 60-70
Re: experimenteren met Arduino - Mardec, reageert niet op DCC signaal van MultiMaus
« Reactie #3 Gepost op: 10 oktober 2018, 21:01:59 »
Bedankt voor jullie suggestie. Ik heb het e.e.a. geprobeerd maar helaas zit de oplossing er nog niet bij.

groetjes,

Gerard

luutjelewis

  • Offline Offline
  • Berichten: 60
  • Niets is zo waardevol als wijze raad
Re: experimenteren met Arduino - Mardec, reageert niet op DCC signaal van MultiMaus
« Reactie #4 Gepost op: 11 oktober 2018, 02:11:23 »
helaas zit de oplossing er nog niet bij

Ik heb een iets andere versie Mardec waarschijnlijk want mijn 6n137 optocoupler zit tov jouw Mardec 90 graden gedraaid.



Misschien bij jouw versie de 6n137 verkeerd om zit ,  het puntje in de hoek moet wel aan de kant van de uitsparing van de socket geplaatst zitten.
Eventueel alleen er een keer uithalen en weer in doen , dit wel met enige voorzichtigheid natuurlijk.



Succes  (y)
Groet Dennis

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 652
Re: experimenteren met Arduino - Mardec, reageert niet op DCC signaal van MultiMaus
« Reactie #5 Gepost op: 11 oktober 2018, 07:54:34 »
Je zou de gelijkspanning op pin 6 van de optocoupler kunnen meten.
Als deze stabiel 5 Volt is, dan werkt de optocoupler schakeling niet.

mvg spock

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: experimenteren met Arduino - Mardec, reageert niet op DCC signaal van MultiMaus
« Reactie #6 Gepost op: 11 oktober 2018, 10:21:11 »
Hallo allemaal,

Probeer eens een adres 3 of juist 13 op de Multimaus (verschuiving van 5). Het kan best zijn dat er iets met de verschuiving van adressen aan de hand is.

Jammer dat er elke keer verwarring ontstaat over het schakelen van de Roco/Fleischmann MultiMaus in combinatie met de 10764 versterker.  :'(

De verschuiving is niet 5 maar 4 adressen en wel -4 ten opzichte van de "normale" centrales (volgens RCN-213 norm): schakel je op de MultiMaus/10764 combinatie wisseladres 8 dan schakel je voor de "normaal" ingestelde wisseldecoders het wisseladres 4.

Deze verschuiving geldt overigens alleen voor de MultiMaus gekoppeld aan de 10764. Sluit je de MultiMaus aan als handcontroller op een "standaard" centrale dan schakelt de MultiMaus de "standaard" wisseladressen, dus zonder verschuiving.

Voor compatibiliteit met de "oude" MultiMaus/10764 hebben sommige centrales de mogelijkheid om via een optie deze adresverschuiving van -4 ook toe te passen, zodat bij overgang van MultiMaus naar een andere centrale niet alle wisseldecoders van nieuwe adressen behoeven te worden voorzien.

Misschien moet Gerard voordat hij de fout in de Arduino/Mardec zoekt eerst nog even met de MultiMaus/10764 combinatie wissel 12 schakelen [= "normaal" adres 8], misschien reageert de Arduino/Mardec dan wel...  ;)

Voor de geïnteresseerden met betrekking tot "standaard" wisseladressen volgens RCN-213 norm:
> http://normen.railcommunity.de/RCN-213.pdf
Citaat daaruit:
Citaat
Aus Gründen der Kompatibilität zu existierenden Zentralen ist die erste angesprochene Adresse 4 = 1000-0001 1111-D00R. Diese Adresse wird in Anwenderdialogen als Adresse 1 dargestellt.

De Roco MultiMaus in combinatie met de 10764 voldoet dus niet aan de huidige RCN-213 norm aangezien de MultiMaus begint met "Adresse 0".

Ook de z21/Z21 staat default ingesteld op de MultiMaus/10764 adressering, dit vanwege compatibiliteit met de eerdere Roco/Fleischmann lijn:

         

Door het vakje "DCC Weichenadressierung konform mit RCN-213" aan te vinken wordt de adressering conform de RCN-213 norm en schakelt de z21/Z21 identiek aan de "normale" centrales.

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 11 oktober 2018, 11:14:03 door Bert_Apd »

NTeering

  • Offline Offline
  • Berichten: 1023
    • ARduino Controlled MOdel RAilway
Re: experimenteren met Arduino - Mardec, reageert niet op DCC signaal van MultiMaus
« Reactie #7 Gepost op: 11 oktober 2018, 11:15:34 »
Even wat puntjes:

1) De uitvoering van het shield doet er niet toe. De 6N137 zit correct, maar kan natuurlijk wel kapot zijn.

2) De adres offset staat op 'Yes'. Dus Mardec zal zelf de correctie doorvoeren.
Als de noodzaak hiervan mogelijk niet van toepassing is probeer het dan eens zonder de offset en experimenteer met andere adressen. Maar dat hadden Ronald en Bert ook al gezegd.
In de handleiding staat ook nog dit over de offset:
Citaat
-   Gebruik je een Roco Multimaus, z21 of Z21?
In dit geval zal de MARDEC automatisch een adrescorrectie doorvoeren. (default=No)
LET OP: Zet in de z21 de functie Railcom/Railcommunicatie  uit!

3)Heb je de spanning al gecontroleerd zoals Spock zei? Dat is een belangrijke test.

4)Als je een DCC signaal stuurt gaat dan ook de statusled niet even knipperen?
Dat geeft aan of er 'wat binnen komt'. Hij moet uit zijn in normaal bedrijf.

5)
Citaat
Tijdens normale bedrijf zou ik de usb kabel niet ingestoken laten , gelijktijdig met de trafo-voeding.
Waarom? Daar is geen enkele reden voor. Je ziet dan in ieder geval wat er gebeurt.

6) Ben je wel een beginnend gebruiker? Je gebruikt Mardec versie 2.1 van maart 2016.
Alhoewel dat niet de oorzaak van je probleem kan zijn.
Begin eerst maar eens de laatste versie te uploaden(3.4.4). Die is van maart 2018.
Heel binnenkort verschijnt versie 4.0. Je kunt dan de offset aanpassen zonder een volledige reset te hoeven doen.

7) Kijk eens kritisch naar de solderingen op de print. Desnoods nog even alles doorsolderen.

Mvg
Nico
« Laatst bewerkt op: 11 oktober 2018, 11:27:54 door NTeering »

Hube

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
  • Spoor N, NS jaren 60-70
Re: experimenteren met Arduino - Mardec, reageert niet op DCC signaal van MultiMaus
« Reactie #8 Gepost op: 11 oktober 2018, 16:24:22 »
Bedankt voor jullie reacties en tips. Het volgende heb ik geconstateerd:
1) Ik heb de lay-out, positie en oriëntatie van de componenten gecheckt aan de hand van de foto van het complete board in de montage handleiding;
alles klopt. De soldeerverbindingen heb ik ook gecheckt en deze zien er volgens mij goed uit.
2) offset staat op yes, maar ik heb ook alle gesuggereerde offset's geprobeerd.
Maar::::
3) De spanning op pin 6 blijft 5 V, ook als ik het DCC adres aanroep, en
4) In de operationele mode flikkert de gele led niet als ik het DCC adres aanroep

5) Ik ben inderdaad een beginnende gebruiker van Arduino/Mardec. Ik heb deze versie van de Mardecmonitor meegekregen met de zip file van Mardecmonitor for non windows PC. Ik gebruik een Apple met OS High Sierra.

met vriendelijke groeten,
Gerard

Hube

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
  • Spoor N, NS jaren 60-70
Re: experimenteren met Arduino - Mardec, reageert niet op DCC signaal van MultiMaus
« Reactie #9 Gepost op: 12 oktober 2018, 15:58:44 »
Conclusie: de optocoupler 6N137 is kapot.
Ik heb deze vervangen en nu reageert de servo wel op commando’s van de multimaus.
Geen adressen verschuiven of zo iets.

Bedankt voor jullie hulp, ik ga weer verder met experimenteren.

Nog 1 vraagje. Waar kan ik de laatste versie vinden van de mardecmonitor SW versie 3.4.4 voor gebruik op een OS systeem. Dus geen Arcomora.msi maar een kale mardec versie?

Met vriendelijk groeten,
Gerard

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Experimenteren met Arduino - Mardec, reageert niet op DCC signaal van MultiMaus
« Reactie #10 Gepost op: 12 oktober 2018, 18:56:03 »
Wat de waarschuwing van luutjelewis betreft: op basis van de componenten op de shield print heb je voeding over de 5v pinnen van de arduino lopen... Wat betekent dat alle beveiligingen uit staan en er 5v vanuit de voeding op je USB poort staat..

NTeering

  • Offline Offline
  • Berichten: 1023
    • ARduino Controlled MOdel RAilway
Re: Experimenteren met Arduino - Mardec, reageert niet op DCC signaal van MultiMaus
« Reactie #11 Gepost op: 12 oktober 2018, 20:08:02 »
@Hube
Stuur even een mail naar info@arcomora.com
Dan zal ik 'm opsturen.

@IvanZon
Als je het schema goed bekijkt zie je dat je opmerking niet op gaat.
Het shield levert een spanning van 9V op de Vin van de Arduino die op zijn beurt weer een van spanning van 5V afgeeft. Daarmee wordt het DCC circuit gevoed.
Het shield geeft ook een aparte 5V op de 5V terminal. Die is uitsluitend bedoeld voor leds of relais en servo's in een testsituatie.
Deze twee 5V voedingen zijn dus 100% gescheiden.

De Arduino heeft geen enkel probleem met het aansluiten van 3 voedingen tegelijk (USB, Vin en jackplug)
Voeden via de jackplug is het veiligst. Deze heeft kortsluitbeveiliging.

Mvg
Nico

Hube

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
  • Spoor N, NS jaren 60-70
Re: Experimenteren met Arduino - Mardec, reageert niet op DCC signaal van MultiMaus
« Reactie #12 Gepost op: 15 oktober 2018, 22:33:15 »
Ik heb inmiddels, van Nico, Mardec versie 4.0 gekregen.
Deze versie heeft, i.t.t. versie 2.0 waar ik mee begonnen ben, mogelijkheden m.b.t het creëren van wisselstraten. Het blijkt dat bij deze versie van Mardec de seriële monitor van de Arduino IDE niet meer werkt. Als Apple gebruiker moet ik zelf een seriële monitor selecteren en configureren.
Er zijn verschillende freeware monitoren te krijgen en Apple heeft er ook 1 ingebouwd in zijn OS, nl. Terminal. Terug naar msDos zeg maar.....
Uiteindelijk heb ik voor de makkelijkste weg gekozen: PUTTY for mac os (17 Euro). Het configureren bestaat uit het instellen van een seriële verbinding op de juiste poort en de juiste baudrate ingeven.
De benaming van de poort staat onder tools in de Afduino IDE, de baudrate voor Mardec 4.0 is 57600.
En het werkt weer...

NTeering

  • Offline Offline
  • Berichten: 1023
    • ARduino Controlled MOdel RAilway
Re: Experimenteren met Arduino - Mardec, reageert niet op DCC signaal van MultiMaus
« Reactie #13 Gepost op: 15 oktober 2018, 23:39:49 »
Hallo Gerard,

Mooi dat het nu werkt.
Deze week zal Mardec 4.0 voor iedereen beschikbaar komen. Tegelijk met de nieuwe Arsigdec, die nu ook fading kent met een instelbare maximum lichtsterkte, en een nieuwe ArLoco waarmee je op een MEGA2560 60 adressen kunt terugmelden.
Alleen die wisselstraten. Waar heb je dat gevonden in de handleiding?
Dat kan natuurlijk wel vanuit je treinbesturingsprogramma maar Mardec kan dat niet op eigen houtje.

mvg
Nico

Hube

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
  • Spoor N, NS jaren 60-70
Re: Experimenteren met Arduino - Mardec, reageert niet op DCC signaal van MultiMaus
« Reactie #14 Gepost op: 16 oktober 2018, 10:01:05 »
Hallo Nico,

Wisselstraten is overdreven maar, als ik de handleiding goed lees, moet het mogelijk zijn om met 1 DCC commando meerdere servo’s te bedienen.

“”
2- en 3- Commando (tweede en derde adres)
Er kan nog een tweede en derde DCC adres worden
gekoppeld aan een input pin. Met het ‘2’ of ‘3’ commando
kan dit adres worden ingegeven.
Bij activering van de input pin zal nu zowel de
servo/accessoire op het ‘eigen’ adres (1) als dat op het
tweede adres(2) en eventueel derde adres worden
omgezet(2)
“”
Ik wil een Peco kruiswissel gaan aandrijven met 4 servo’s en 1 relais om het middenstuk om te kunnen polen. Om de richting op een kruiswissel te kiezen moeten er dus steeds 2 servo’s aangestuurd worden en bij het “kruisen” ook het relais. Ik denk dat dit nu mogelijk is. Ik ga het de komende tijd proberen. Of heb ik het verkeerd begrepen?

Groetjes,
Gerard