Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:56:58
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
26 april 2024, 15:29:26
  

Auteur Topic: Raillas in bocht  (gelezen 3637 keer)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15438
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Raillas in bocht
« Reactie #15 Gepost op: 07 oktober 2018, 10:41:43 »
Wij staan aan de kant en geven "goede" adviezen.
De bouwer beslist.

Hij (de TS) vroeg:

Wie heeft een goede tip om dit probleem op te lossen?

En dus komen er oplossingen. Ikzelf zie op de foto nog een spijkergaatje, zou de boel iets naar binnen toe uitlijnen, spijkertje in het gaatje en evt een spijkertje tegen de buitenste staan en hier de boel solderen. Kan zonder al teveel schade denk ik.

En een volgende keer een van de genoemde andere en betere methodes toepassen :) succes!

Aldus onderscheiden zich de mannen van de jongens.

 :) (y)

Ronald1974

  • Gast
Re: Raillas in bocht
« Reactie #16 Gepost op: 07 oktober 2018, 11:03:36 »
De meeste tips zijn al gegeven, maar hier even mijn ervaring met het leggen van flexrails (N spoor) in een bocht.
Als eerste de flexrails in model buigen, uit einde van de rails met een tang (in) rond buigen/(model)l buigen.
Dit doe je ook met het aansluitende stuk flex rail.
Verbinden met raillassen, deze voorzien van vloeimiddel een soldeerbout van een ergens van 30 a 40 watt soldeer tin op de tip van de bout.
Even kort de tip van de soldeerbout tegen de rajllas en het vloeimiddel doet zijn werk, de rails zitten netjes gesoldeerd zonder dat de bielzen weg smelten.
En dat de rails vast zetten met lijm,spijkers of met schroefjes.

M.v.g. Ronald.
« Laatst bewerkt op: 07 oktober 2018, 15:45:41 door Ronald Hofmeester »

jmu

  • Offline Offline
  • Berichten: 160
    • Tandradbaantje blog
Re: Raillas in bocht
« Reactie #17 Gepost op: 08 oktober 2018, 11:09:42 »
@ iedereen,

Bedankt voor jullie tips. De rail zit vastgelijmd en de ondergrond is karton, dus een spijkertje erin zal minder goed gaan. Wat ik go proberen is de tip van het voorzichtig ombuigen van de railstaaf en het op z'n plaats brengen en houden met spijkertjes. Als het naar mijn zin ligt, lijm ik het vast. Enkele spijkertjes blijven aanwezig om de boel op z'n plaats te houden.

De overige tips ga ik zeker gebruiken als er nieuwe rails gelegd gaat worden.

Joop

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3015
Re: Raillas in bocht
« Reactie #18 Gepost op: 08 oktober 2018, 11:42:21 »
Wat ik volgens mij nog niet lees hier, is dat je de lassen het best op een verschoven positie van elkaar kunt plaatsen, hierdoor is de plek van de eenzijdige las stabieler door de andere doorlopende railstaaf. Het is wel even pielen om de langstdoorlopende railstaaf in de bielzenmat van de andere te krijgen. Heb dat op een vroeger n baantje zo gedaan en daarna de buitenkant van de railstaven en de raillas met soldeer laten doorvloeien. Het resultaat was naar m'n tevredenheid..een vloeiende boog zonder spoorspatting ,ook jaren later nog. Die tip had ik destijds in een Miba gelezen.

Met Peco streamline#55 was het iets lastiger omdat de X vormige railstaaf in het blielzenbed gegoten zit, heb daar de dwarsliggers doorgesneden over de lengte van de afstand tussen de verschoven lassen, 7-8 cm, en de rail weer samengevoegd, de dwarsliggers herstelt met plamuur en daarna verven, ballasten etc.

Groeten,
Richard

jmu

  • Offline Offline
  • Berichten: 160
    • Tandradbaantje blog
Re: Raillas in bocht
« Reactie #19 Gepost op: 08 oktober 2018, 11:49:06 »
Dag Richard,

Bedankt voor je reactie, maar zie de eerste reactie na mijn vraag. Iemand was je voor

Joop

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25304
    • Pagina van klaas
Re: Raillas in bocht
« Reactie #20 Gepost op: 08 oktober 2018, 12:41:10 »
Ik ben geen voorstander van het verspringen van de lassen. Je lost daarmee niet het probleem op van de (mechanische) spanning die er op staat. De spanning in de raillas breng je daarbij over op de doorlopende staaf via de bielzen. De plastic railstoeltjes zijn daar niet sterk genoeg voor.

De goede methode is eerst de spanning er uit halen door het hele stuk spoor sterk voor te buigen en dan laten terugveren. En de einden een beetje helpen met een tangetje. Dat hele stuk gebogen spoor moet als het ware voor dood op zijn plek blijven liggen nog voordat er enige bevestiging in zit.
 
En verder, geen haastwerk leveren. Ik doe rustig een heel uur over het leggen van 1 lengte.