Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: NS Traxx en ICRmh op de HSL: achtergrondinfo en wat zijn de mogelijkheden in h0  (gelezen 7625 keer)

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4497
Naar aanleiding van enige discussie in het Roco2018-draadje, wil ik graag info plaatsen over de ICRmh-rijtuigen in combinatie met de Traxx. Vervolgens plaats ik een overzicht met daarin de huidige samenstelling van de ICRmh-stammen. Daarin heb ik aangegeven welke rijtuigen LS Models heeft uitgebracht of heeft aangekondigd. Daardoor is goed zichtbaar welke stammen nog uit te brengen zijn, zonder (nog meer) dubbele nummers uit te brengen en welke locomotieven inzetbaar zijn bij deze stammen.

De kenmerken van ICRmh
De ICRmh-rijtuigen zijn verbouwde ICRm-rijtuigen. Tijdens de verbouwing "LT2 Venus" zijn alle ICRm-rijtuigen aangepast om te kunnen rijden op de hogesnelheidslijn. De belangrijkste wijzingen zijn:

-   Witte driehoeken op de deuren i.v.m. zichtbaarheid
-   Nieuwe blauwe bekleding in de tweede klasse
-   Nieuwe kleuren wanden in de rijtuigen
-   Biobakken onder de rijtuigen
-   Composiet remblokken
-   Noodremoverbrugging
-   Deurbesturing (FMZ) – koppeling met Traxx-locomotief   
-   Meerspanningskeuze apparaat – gevolg van de spanningswisseling 1.5kV en 25kV
-   Volwielen
-   Aanpassing aan de draaistellen om 160 km/uur te mogen rijden
-   Nieuwe nummering. Het eerste en tweede cijfer wordt 61 i.p.v. 50. Het zevende en achtste cijfer wordt een 70 i.p.v. 77.
-   Andere typeaanduidingen:
 o    BDs    Bpmbdzf7
 o    BD           Bpmbdez8
 o    Bf           Bpmdz9
 o    B           Bpmz10 of Bpmez10
 o    A           Apmz10

Indeling naar corridor
De rijtuigen worden ingezet in stammen en krijgen een stamnummer op basis van op welke corridor ze worden ingezet.
Stamnummer      Naam            Treinserie   Corridor
16100         AmRo-shuttle         1000      A’dam - Rotterdam
16200         Breda-shuttle         900      A’dam - Breda
16400         IC Brussel                 9200      A’dam - Brussel
16500         Den Haag/Eindhoven          1100      Den Haag - Eindhoven

In de praktijk wordt hier echter vanaf geweken. De 16200-serie heeft ook stammen die in treinserie 9200 rijden en de 16400-serie heeft ook stammen die in treinserie 900 en 1000 rijden. Daarnaast worden de stammen die in de treinserie 900 en 1000 rijden door elkaar gebruikt. Daardoor komt bovenstaand overzicht er als volgt uit te zien:

Stamnummer      Treinserie      
16100         900, 1000      
16200         900, 1000, 9200   
16400         900, 1000, 9200
16500         1100
Ik maak dit later in dit verhaal visueel.

Sinds 20 augustus wordt één omloop treinserie 1100 gereden door een 6-baks stam en één omloop treinserie 900 gereden door een 9-baks stam. Voor de leek wordt het dus alleen maar ingewikkelder.

Samenstelling van de stammen
De stammen zijn verschillende samengesteld, maar over het algemeen valt te zeggen dat:
- Elke stam heeft een BDs of een BD-rijtuig. Dit is de zogenaamde moederbak. Het BD-rijtuig of het BDs-rijtuig bepaalt namelijk de laatste twee cijfers van het stamnummer. De IC Brussel heeft geen BDs-rijtuigen, maar alleen BD-rijtuigen. De stammen in de 16100 en 16500 hebben allen een BDs-rijtuig. De 16200 kent vier stammen die i.p.v. een BDs-rijtuig een BD-rijtuig hebben.
- Elke stam heeft een B-eindrijtuig. In dit rijtuig zit een FMZ-module die zorgt voor een gesloten circuit in het deursysteem. Daardoor zijn de deuren te bedienen vanuit de Traxx. Voor een buitenstaander ziet dit rijtuig er als gewoon rijtuig uit. Dit rijtuig rijdt altijd aan de loc mee. Voor de duidelijkheid, dit is geen BDs of BD.
- Elke 16500-stam heeft een Bf-rijtuig. Dit is een rijtuig geschikt voor het vervoer van fietsen.
- De stammen die tussen A’dam, Rotterdam en Breda rijden, hebben zes bakken en de stammen tussen Den Haag en Eindhoven negen. De IC Brussel rijdt sinds april 2018 over de HSL en kort daarna verlengd tot zeven bakken. Daarvoor zijn stam 16274 en stam 16282 opgeknipt.
- De stammen die worden ingezet in de binnenlandse dienst (treinserie 900, 1000, 1100) hebben allen twee A-rijtuigen. Voor de IC Brussel geldt dat vier stammen slechts één A-rijtuig hebben in plaats van twee.

Locomotieven
NS en NMBS hebben verschillende locomotieven Traxx in gebruik voor het laten rijden van de treinen over de HSL. Er zijn drie kleuren Traxx die je kunt aantreffen: een geel/blauwe, een grijze en een grijs/groene.

De locs 001-012 worden ingezet op de intercity Brussel en zijn geel/blauw. De 013-045 zijn ook geel/blauw en worden ingezet op zowel de 900, 1000 als 1100. Dit geldt ook voor de 186 111 – 186 121. 186 142, 144, 148,149 zijn grijs en worden ingezet in de 900, 1000 en 1100. Alle Traxxen worden tot medio oktober geüpdatet naar softwareversie 9.4. Daarom zijn er tijdelijk vier traxxen geleased van NMBS. Dat zijn de 186 212, 214, 226 en 227. Deze zijn groen/grijs en rijden in de 900, 1000 en 1100.
De IC Brussel kent behalve de 186 001 – 012 ook groen/grijze locs van de NMBS. Dit zijn locs 2802-2813. Over het algemeen is het zo dat een IC Brussel met of twee NS-locs rijdt of met twee NMBS-locs. Uit m’n hoofd is daar telkens één stam uitzondering op en rijdt deze met zowel een NS-loc als een NMBS-loc.
In deze link een overzicht op blad 2 naar een overzicht van de Traxxen die op de HSL rijden.

NS op de hogesnelheidslijn in h0
Op basis van de verkoop van de Traxxen en de populariteit van de ICR(m)-rijtuigen, schat ik in dat er voldoende vraag is naar deze treinen om de rijtuigen en locs uit te brengen. LS Models heeft de rijtuigen als aangekondigd:

Intercity Brussel
14012: Traxx – A – Bs (Pilot)
44210: B - B
44211: B – B

Intercity Direct
14013: Traxx – A - A
14014: Traxx - BDs
44125: B - B
44126: B

Wat opvalt is dat LS Models een Bs aankondigt. Ik ga er even vanuit dat dit een fout is en een BDs moet zijn. Zoals eerder genoemd, bevatten de IC Brussel stammen geen BDs meer. Die hebben er slechts gereden in een overgangsperiode. Daarnaast heeft LS Models een rijtuig te weinig aangekondigd om inzetbaar te zijn op de HSL en mist een tweede traxx.

De Intercity direct lijkt wel nog een correcte stam te kunnen worden, omdat daar het aantal rijtuigen en type rijtuigen klopt met een stam 16100 of 16400 die in de Intercity direct rijdt.

Evengoed zou ik LS Models of een ander merk aanraden om complete stammen uit te brengen al dan niet in een complete set.

Rijtuigen en Traxxen in een overzicht
Om goed overzicht te krijgen heb ik een Excel gemaakt met daarin de stammen die momenteel gevormd zijn. Bij rijtuigen die uitgebracht of aangekondigd zijn heb ik de artikelnummers geplaatst. In het geval een rijtuig groen is gekleurd, is het betreffende rijtuig al uitgebracht. Wanneer de cel geel gekleurd is, is het rijtuig aangekondigd.
Informatie betreffende de stam staat rechts van de rijtuigen weergeven. Bijvoorbeeld of een stam een BD of BDs heeft, op welke corridor het ingezet wordt en of het een Bf-rijtuig in zich heeft.
Het stamnummer in kolom A is groen, wanneer er geen enkel rijtuig is uitgebracht of aangekondigd in desbetreffende stam. Wanneer er enkel een rijtuig in de stam is aangekondigd heb ik het stamnummer geel gekleurd.

Ik hoop dat op deze manier een duidelijk overzicht ontstaat van wat er op dit moment op de HSL rijdt, maar ook welke rijtuigen zijn uitgebracht en welke stammen nog te maken zijn. Wat bijvoorbeeld opvalt, is dat als LS Models afziet van de Ziverrail-rijtuigen, er twee stammen 16500 (16507 en 16510) te maken zijn.

Onderstaande afbeeldingen staan ook hier, maar daar komen niet alle kleuren mee.



**Stam 16438 heeft Bf 61 84 29-70 495-9 en die is uitgebracht door LS Models als 44059 Herfstbioscoop.



Per dienstregeling 2019 gaan twee stammen van de intercity direct, opgeknipt worden en worden de rijtuigen verdeeld over de stammen die ook in de intercity direct rijden. Zo kunnen de stammen verlengd worden met één rijtuig en gaan alle intercity Brussel stammen met 2 eerste klas rijtuigen rijden.

Via deze weg zou ik met bovenstaand overzicht een oproep willen doen aan modelspoorfabrikanten om hier goed naar te kijken en op basis daarvan een juiste stam uit te brengen.
« Laatst bewerkt op: 08 oktober 2018, 17:46:24 door Daan! »

mardig23

  • Offline Offline
  • Berichten: 225
Bedankt Daan,

Hier wordt ik nu vrolijk van ze :o
Met spoorse Groeten, Karl

mardig23

  • Offline Offline
  • Berichten: 225
Alleen heb ik mijn bedenkingen bij de nummers van LS models die jij doorgeeft.

Heb jij daar toevallig de docu van van LS?

Volgens mij zijn deze nummers niet geschikt voor de hedendaagse IC Brussel, omdat er geen NMBS logo op de wagons staat.
Het zijn nu net die rijtuigen die ik dacht gezien te hebben op een folder, maar ik vind het nergens terug.

Ook zijn sommige van deze nummer die LS aankondigde ondertussen gebruikt om andere sets te lanceren.

Ik kan er helemaal naast zitten, maar ik vraag het me al een hele tijd af of er echt wel plannen zijn bij LS om de sets met Traxx te lossen...
Met spoorse Groeten, Karl

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4497
Mardig,

Bedenkingen bij de nummers waarvan ik zeg dat LS Models die heeft aangekondigd, bedoel je denk ik?

Ik kon deze op zowel de website van MTE als LS niet meer vinden. De info is gebaseerd op een PDF van Modelbahnshop Lippe.

Wat je zegt over de missende logo’s van NMBS op de IC Brussel, klopt. De foto laat die logo’s niet zien. De tijd en ontwikkeling heeft de aankondigingen compleet ingehaald en dan is de aanstaande verlenging van de Intercity direct nog geen eens meegenomen.

Wat betreft je laatste opmerking:
Chris van Diesen heeft op dit forum vaak genoeg aangegeven dat er markt is voor meer ICR al dan niet van LS Models. Mijn verhaal en het feit dat IC+ en ICRm met drukknoppen nooit of onvolledig is uitgebracht, laat zien Chris daarin gelijk heeft.

mardig23

  • Offline Offline
  • Berichten: 225
Dat er markt voor is, daarover bestaat geen twijfel!

Ik heb ergens een folder gezien van LS, met daarin de verschillende sets met NMBS logo's.
Dat waren 2 sets van 3 rijtuigen die samen de eerste IC Brussel konden vormen (met Angeltrains 2802 2803 sandwich).
Er was ook spraken van begin 2019 een apart rijtuig te voorzien voor verlenging naar 7 rijtuigen. (met artikelnummer)

Ik kan hem met de beste wil van de wereld niet meer terugvinden, vandaar mijn twijfels over de intenties.

Eigenlijk is het niet te begrijpen dat daar niemand werk van maakt.
Met spoorse Groeten, Karl

Jeanne

  • Offline Offline
  • Berichten: 231
-   Andere typeaanduidingen:
 o    BDs    Bpmbdzf7
  o    BD           Bpmbdfz7 
 o    Bf           Bpmdz9
 o    B           Bpmz10 of Bpmez10
 o    A           Apmz10

Daan vraagje:
Moet de cursief gemaakte tekst misschien  o    BD   Bpmbdez8  zijn?
Jeanne Kok

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4497
Klopt. Ik pas het aan. Niet goed geknipt en geplakt.  :-[ :-\

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4497
Ik heb ergens een folder gezien van LS, met daarin de verschillende sets met NMBS logo's.
Dat waren 2 sets van 3 rijtuigen die samen de eerste IC Brussel konden vormen (met Angeltrains 2802 2803 sandwich).
Er was ook spraken van begin 2019 een apart rijtuig te voorzien voor verlenging naar 7 rijtuigen. (met artikelnummer)

Op de website van LS Models staan wel enkele BR 186 die LS wil uitbrengen. Maar ook ICRm Prio willen ze aldus hun site nog uitbrengen! Waarom? Ik weet het niet, want een normale stam is er niet mee samen te stellen.

Deze screenshots komen vanaf de website van LS Models:

Dit zijn de Traxxen die onder "Producties NS/NL" vallen.


Dit zijn de Traxxen die onder "Producties NS/NL" vallen met daarbij ICRm rijtuigen. Er staat dat ze twee verschillende BD-rijtuigen willen maken. Waarom??? ??? ???


En hier de Traxxen die onder het kopje NMBS (SNCB in het Frans) staan. Daar zitten enkele modellen bij die inzetbaar zijn in de Benelux, maar of dat ook met ICRmh kan, ben ik niet zeker van.

Maarten.T

  • Offline Offline
  • Berichten: 961
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/
Een mooi overzicht maar heb een paar aanvulling op de beschikbare Traxx locomotieven:
Er zijn nog een paar grijze loks vergeten: 186 236, 186 237, 186 238, 186 239, 186 240.

LS Models 12142 (2803) uit het overzicht kan ook worden ingezet met ICRmh.
LS Models 12145 (2818) en 12146 (2840) zijn ook inzetbaar voor de Benelux of hebben ooit in de Benelux dienst gezeten voor de LT2 revisie van de ICRm.



Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4497
Een mooi overzicht maar heb een paar aanvulling op de beschikbare Traxx locomotieven:
Er zijn nog een paar grijze loks vergeten: 186 236, 186 237, 186 238, 186 239, 186 240.
Regel 76-71  ;)

LS Models 12142 (2803) uit het overzicht kan ook worden ingezet met ICRmh.
Ja, dat zou ook mijn gedachte zijn. Software 9.4 op de Traxx laat zich aan de buitenzijde zien door sowieso een vierkante met het cijfer 9.4 erin en een aangepast UIC-raster. Ik vroeg me af of 9.3 zich ook aan de buitenzijde laat zien door een kenmerk. Dat zou het model namelijk wel/niet inzetbaar maken met ICRmh (op de HSL).

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4497
Re: NS Traxx en ICRmh op de HSL: achtergrondinfo en wat zijn de mogelijkheden in h0
« Reactie #10 Gepost op: 08 oktober 2018, 17:44:53 »
Kleine update: Stam 16438 blijkt toch een rijtuig te hebben wat al is uitgebracht. Rijtuig Bf 61 84 29-70 495-9 is namelijk uitgebracht als LS Models 44059 Herfstbioscoop. Dit is aangepast in de Spreadsheet. Link

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8031
  • Spoor N
Re: NS Traxx en ICRmh op de HSL: achtergrondinfo en wat zijn de mogelijkheden in h0
« Reactie #11 Gepost op: 09 oktober 2018, 13:57:26 »
Je hebt in stam 16476 rijtuig 264-8 als Zilverrail staan, dit zou volgens Martijn Haman de 265-5 moeten zijn in stam 16417. Maakt het verder veel uit om die rijtuigen als dubbel aan te merken? Ze zijn verbouwd van BKD tot B en vernummerd, de echte purist zet toch geen Zilverrail naast HSL-stam.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4497
Re: NS Traxx en ICRmh op de HSL: achtergrondinfo en wat zijn de mogelijkheden in h0
« Reactie #12 Gepost op: 09 oktober 2018, 17:23:38 »
Je hebt gelijk Rick. Ik heb het aangepast. Dank voor je scherpte.

Of het uit maakt, kan ieder voor zich bepalen. De echte purist zet zelfs geen ICRm in naast deze ICRmh. Ze hebben misschien heel kort tegelijkertijd gereden? Daarnaast is van elk rijtuig het nummer gewijzigd sinds ze op de HSL zijn gaan rijden. Dus je moet het echt weten om je eraan te kunnen storen.

Ik lever deze info en probeer dat zo volledig mogelijk te doen. Wel vind ik dat als je een stam kunt uitbrengen die geen enkel rijtuig bevat wat al is uitgebracht, het altijd mooier is om dan die stam uit te brengen.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4497
Re: NS Traxx en ICRmh op de HSL: achtergrondinfo en wat zijn de mogelijkheden in h0
« Reactie #13 Gepost op: 26 november 2018, 07:18:40 »
Update:Link.

Blijkbaar was ik stam 16481 vergeten en waren er enkele kleine foutjes in geslopen.

Maarten.T

  • Offline Offline
  • Berichten: 961
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/
Re: NS Traxx en ICRmh op de HSL: achtergrondinfo en wat zijn de mogelijkheden in h0
« Reactie #14 Gepost op: 26 november 2018, 20:55:30 »
Ik zag bij o.a. de 186 237 (ex 2845) en 186 240 (ex 2844) dat deze pas op 1-2-2017 en 9-2-2017 in dienst zijn. Maar volgens mij is dat de datum dat de loks terug kwamen van hun uitstapje in de Benelux. Daarvoor hebben de lokken ook in de ICD dienst gezeten. Misschien zijn de andere data's nog te achterhalen.