Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: DCC++ centrale en arduino: ervaringen?  (gelezen 28592 keer)

BastiaanV

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
    • Lichtsignaal.nl
Re: DCC++ centrale en arduino: ervaringen?
« Reactie #60 Gepost op: 19 oktober 2018, 08:58:54 »
Leuk, dit draadje! Ik ben zelf een beginner (wel met stevige technische achtergrond) en ben momenteel ook bezig om een DCC++ verhaal op de Arduino in te zetten. Het idee is als volgt:

- Arduino UNO met 43A (20 Nederlandse amperes...) voor het aandrijven van het treinen gebeuren (en evt. een paar wissels aansturen)
- Arduino Mega als 2e controller voor het uitlezen van de terugmelders vanwege de snelheid en de hoeveelheid ingangen

Status:

Besturing werkt uitstekend via RocRail. RocRail vind ik echt briljant omdat er een goede scheiding tussen controle en aansturing zit. Het doel is om uiteindelijk het zwikkie op een Pi aan te sluiten en die onder de baan te hangen. Op een losse PC/laptop verbind ik dan de RocView interface met de Pi via een netwerk (WiFi, bedraad, whatever)

Terugmelders doen het in principe ook. Ik heb zelf op basis van stroomdetectie terugmelders gebouwd. Hiervoor heb ik zelf een printje ontworpen van 5x5cm ongeveer met daarop http://www.circuitous.ca/DccBOD339393.html deze schakeling

Het aansturen van wissels is dan nog de volgende uitdaging. Ik had al gezien dat daar best veel mogelijkheden voor zijn en ik heb een Servo bordje liggen, maar dat is I2C, dus ik weet niet of dat in de combinatie DCC++/RocRail gaat werken.

Enfin, er moet nu een tafel en een testopstelling gemaakt gaan worden zodat ik een rondje zonder wissels kan leggen om de terugmelding en het automatisch rijden in RocRail te kunnen testen. Daarna komt de wisselaansturing.

Tot nu toe bevalt het prima. Ik heb drie digitale loc's, dus rijden kan met een aantal treinen tegelijk, wordt sowieso vervolgd, zeker nu het weer tijd wordt voor de winterprojects in huis!

Andere hobbies: Arduino's, fotografie, lekker eten, bier drinken en nog veel meer ...

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 3976
Re: DCC++ centrale en arduino: ervaringen?
« Reactie #61 Gepost op: 19 oktober 2018, 13:38:08 »
Het aansturen van wissels is dan nog de volgende uitdaging. Ik had al gezien dat daar best veel mogelijkheden voor zijn en ik heb een Servo bordje liggen, maar dat is I2C, dus ik weet niet of dat in de combinatie DCC++/RocRail gaat werken.

arduino kan gewoon I2C aansturen. Dat stelt allemaal niet zo veel voor. De aansluitingen zitten op A4 en A5. Je kan bijvoorbeeld nog een arduinootje pakken als DCC slave die met I2C die servos aanstuurt, of je hangt het ding aan je uno of je mega.

Je wilt rocrail op je Pi zetten en met je laptop wil je dan draadloos je Pi aansturen? Ik ken rocrail niet dus ik weet niet hoe goed zich dat laat verbinden tussen 2 computers.

Mij persoonlijk lijkt het overkill om een mobiele laptop te gebruiken voor het aansturen van je baan. Je kan ook een mooie handregelaar bouwen die je met BT of Wifi met je arduino of met je Pi kan verdienen. Maar om eerlijk te zijn, ik ken rocrail niet goed genoeg.

Wat mij het mooiste lijkt is om een bluetooth connectie op te zetten tussen arduino en laptop en dan heb je die hele pi niet nodig, maar kan rocrail serieel communiceren met een arduino?
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

BastiaanV

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
    • Lichtsignaal.nl
Re: DCC++ centrale en arduino: ervaringen?
« Reactie #62 Gepost op: 19 oktober 2018, 14:07:08 »
arduino kan gewoon I2C aansturen. Dat stelt allemaal niet zo veel voor. De aansluitingen zitten op A4 en A5. Je kan bijvoorbeeld nog een arduinootje pakken als DCC slave die met I2C die servos aanstuurt, of je hangt het ding aan je uno of je mega.

Klopt, maar dan moet je alsnog iets in elkaar fröbelen en ik weet (nog) niet goed hoe ik een DCC accesoire decoder aan kan sturen.

Citaat
Je wilt rocrail op je Pi zetten en met je laptop wil je dan draadloos je Pi aansturen? Ik ken rocrail niet dus ik weet niet hoe goed zich dat laat verbinden tussen 2 computers.

Mij persoonlijk lijkt het overkill om een mobiele laptop te gebruiken voor het aansturen van je baan. Je kan ook een mooie handregelaar bouwen die je met BT of Wifi met je arduino of met je Pi kan verdienen. Maar om eerlijk te zijn, ik ken rocrail niet goed genoeg.

RocRail is opgebouwd uit een Front-end en een back-end stuk. Het back-end deel zorgt voor de aansturing van je centrales. Dit kan je "headless" draaien zoals dat zo mooi heet, dus zonder grafische interface. De grafische interface is toch vrij zwaar, dus op die manier kan je een deel van de last ergens anders heen brengen. Handregelaars zie ik absoluut niet zitten. Ik ga alles met de computer doen :)

Die scheiding is overigens wat mij zo aantrekt aan RocRail. Opsommend:

Spoorbaan <DCC> Arduino <USB-Serieel> Pi (met RocRail Headless dus) <via netwerk bedraad/wifi> Laptop

Als je mij nog volgt... ;) Het idee hier achter is dat je dus een baan of module mee kan nemen en deze zelfstandig kan rijden. Om te rijden heb je laptop in feitte niet nodig omdat de logica door de Pi wordt aangestuurd. Het wijzigen van zaken dient natuurlijk wel via de computer gedaan te worden.

Citaat
Wat mij het mooiste lijkt is om een bluetooth connectie op te zetten tussen arduino en laptop en dan heb je die hele pi niet nodig, maar kan rocrail serieel communiceren met een arduino?

RocRail communiceert sowieso serieel met je computer (via de USB kabel). Het kan ook via het netwerk trouwens, maar Bluetooth wil niet omdat een standaard Arduino geen Bluetooth aan boord heeft. Vermoedelijk moet daarvoor behoorlijk geherprogrammeerd worden aan DCC++ als ik dat zo eens moet inschatten, ondanks het feit dat Bluetooth onder water ook een serieel protocol is.
Andere hobbies: Arduino's, fotografie, lekker eten, bier drinken en nog veel meer ...

GP20

  • Offline Offline
  • Berichten: 52
Re: DCC++ centrale en arduino: ervaringen?
« Reactie #63 Gepost op: 19 oktober 2018, 14:19:22 »
Hoi Bastiaan,

Ik heb een aantal transceivers gekocht op aliexpress. Hiermee ga ik de controller die ik nog moet bouwen, maar al wel aan de praat heb, draadloos laten praten tegen het DCC++ base station. Het werkt nu bedraad met een draadje tussen de Tx pin van de controller en de Rx pin van het base station. De HC-12 transceivers zorgen voor de draadloze overdracht van het signaal tussen de Tx en Rx pin, verder niets. Er hoeft geen code of hardware aangepast te worden anders dan het inbouwen van de transceivers. Deze werken op 433MHz, geen idee of dat WiFi, bluetooth of wat dan ook is als het maar werkt. Zelfs twee controllers blijken te werken op 1 base station, dus je/een medespeler kan tegelijk een andere loc bedienen.

Ik moet even zin maken om de frontjes van het base station uit pertinax te maken en het huis van de controller uit laagjes triplex.

Ik ben wel benieuwd naar jouw bezetmelders, ik wil er zelf 1 hebben voor een overweg, de flange squeel module laat ik even varen voor nu.

mvg, Leo

ErikW

  • Offline Offline
  • Berichten: 149
Re: DCC++ centrale en arduino: ervaringen?
« Reactie #64 Gepost op: 19 oktober 2018, 14:22:16 »
Is de Okkie niet iets voor je?  Die heeft bezetmelding voor 8 secties.

https://www.arcomora.com/arloco/

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 3976
Re: DCC++ centrale en arduino: ervaringen?
« Reactie #65 Gepost op: 19 oktober 2018, 14:46:40 »
Klopt, maar dan moet je alsnog iets in elkaar fröbelen en ik weet (nog) niet goed hoe ik een DCC accesoire decoder aan kan sturen.

RocRail is opgebouwd uit een Front-end en een back-end stuk. Het back-end deel zorgt voor de aansturing van je centrales. Dit kan je "headless" draaien zoals dat zo mooi heet, dus zonder grafische interface. De grafische interface is toch vrij zwaar, dus op die manier kan je een deel van de last ergens anders heen brengen. Handregelaars zie ik absoluut niet zitten. Ik ga alles met de computer doen :)

Die scheiding is overigens wat mij zo aantrekt aan RocRail. Opsommend:

Spoorbaan <DCC> Arduino <USB-Serieel> Pi (met RocRail Headless dus) <via netwerk bedraad/wifi> Laptop

Als je mij nog volgt... ;) Het idee hier achter is dat je dus een baan of module mee kan nemen en deze zelfstandig kan rijden. Om te rijden heb je laptop in feitte niet nodig omdat de logica door de Pi wordt aangestuurd. Het wijzigen van zaken dient natuurlijk wel via de computer gedaan te worden.

RocRail communiceert sowieso serieel met je computer (via de USB kabel). Het kan ook via het netwerk trouwens, maar Bluetooth wil niet omdat een standaard Arduino geen Bluetooth aan boord heeft. Vermoedelijk moet daarvoor behoorlijk geherprogrammeerd worden aan DCC++ als ik dat zo eens moet inschatten, ondanks het feit dat Bluetooth onder water ook een serieel protocol is.

Een bluetooth hc05 of hc06 kan je aan je tx/rx hangen van je arduino. Dan selecteer bij je latop de COM port voor je bluetooth module en klaar is kees. Je software heeft 0 wijzigingen nodig. Bluetooth is serieel.

Die HC12 transceivers van GP20 werken ook maar ik weet niet of die werken met een ingebouwde bluetooth module van een laptop en een HC 05 doet dat wel.

Maar ik snap wel dat je je pi nodig heb voor headless gebruik. Dus je zal weinig behoefte hebben aan BT. Maar wat niet snap is waarom je geen handregelaar wilt. Als je headless werkt zonder laptop, dan wil/moet je toch een treintje kunnen besturen??

Wat betreft het inelkaar frobelen van je I2C servo driver. Daar hoef je niet echt iets voor te 'frobelen'. Het zijn 4 draadverbingen tussen arduino en servo driver en met de interne pull-up weerstanden werkt I2C vaak ook al. Ook hebben I2C modules soms zelf pull-up weerstanden.. en anders soldeer je er 2 in. Als je geen arduino DCC slave wilt, doe je het niet, daar komt idd wat werk bij kijken. Maar je servodriver kan je nu aansluiten op de uno of de mega.
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

BastiaanV

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
    • Lichtsignaal.nl
Re: DCC++ centrale en arduino: ervaringen?
« Reactie #66 Gepost op: 19 oktober 2018, 14:58:22 »
Hoi Bastiaan,

Ik heb een aantal transceivers gekocht op aliexpress. Hiermee ga ik de controller die ik nog moet bouwen, maar al wel aan de praat heb, draadloos laten praten tegen het DCC++ base station. Het werkt nu bedraad met een draadje tussen de Tx pin van de controller en de Rx pin van het base station. De HC-12 transceivers zorgen voor de draadloze overdracht van het signaal tussen de Tx en Rx pin, verder niets. Er hoeft geen code of hardware aangepast te worden anders dan het inbouwen van de transceivers. Deze werken op 433MHz, geen idee of dat WiFi, bluetooth of wat dan ook is als het maar werkt. Zelfs twee controllers blijken te werken op 1 base station, dus je/een medespeler kan tegelijk een andere loc bedienen.

Ik moet even zin maken om de frontjes van het base station uit pertinax te maken en het huis van de controller uit laagjes triplex.

Ik ben wel benieuwd naar jouw bezetmelders, ik wil er zelf 1 hebben voor een overweg, de flange squeel module laat ik even varen voor nu.

Die opmerking over de HC-12 klopt volgens mij wel, ik ben er zelf nog totaal niet mee bezig geweest. In het dagelijkse leven ben ik netwerkbeheerder en doe ik ook Wifi. Mijn voorkeur gaat per definitie uit naar bekabelde oplossing, want ik weet hoe brak het kan werken, haha ;D

En ik wil graag alles met de computer voor elkaar krijgen, handbediening is m.i. overbodig met al die slimme software tegenwoordig :)

Overigens is 433mhz een beetje de domotica standaard. Alle schakelaars en stopcontacten die je remote kan bedienen van de Action en de bouwmarkten zitten ook op die frequentie, dat zou dus kunnen storen :)

Dat kan :) De link naar het schema staat hier als het goed is al en dit is het resultaat:



Is de Okkie niet iets voor je?  Die heeft bezetmelding voor 8 secties.

https://www.arcomora.com/arloco/

Ja, die kreeg ik ook al van een collega door. Voor mij zit de lol ook een beetje in het zelf ontdekken en uitdokteren van hoe alles precies werkt, dus kant en klaar is mooi, maar ik ga liever voor de moeilijke weg :P

Een bluetooth hc05 of hc06 kan je aan je tx/rx hangen van je arduino. Dan selecteer bij je latop de COM port voor je bluetooth module en klaar is kees. Je software heeft 0 wijzigingen nodig. Bluetooth is serieel.

Die HC12 transceivers van GP20 werken ook maar ik weet niet of die werken met een ingebouwde bluetooth module van een laptop en een HC 05 doet dat wel.

Maar ik snap wel dat je je pi nodig heb voor headless gebruik. Dus je zal weinig behoefte hebben aan BT. Maar wat niet snap is waarom je geen handregelaar wilt. Als je headless werkt zonder laptop, dan wil/moet je toch een treintje kunnen besturen??

Wat betreft het inelkaar frobelen van je I2C servo driver. Daar hoef je niet echt iets voor te 'frobelen'. Het zijn 4 draadverbingen tussen arduino en servo driver en met de interne pull-up weerstanden werkt I2C vaak ook al. Ook hebben I2C modules soms zelf pull-up weerstanden.. en anders soldeer je er 2 in. Als je geen arduino DCC slave wilt, doe je het niet, daar komt idd wat werk bij kijken. Maar je servodriver kan je nu aansluiten op de uno of de mega.

HC-05 heb ik geloof ik zelfs nog wel liggen ... wist niet dat het zo simpel was eigenlijk :)

Handregelaar zou kunnen, maar als ik iets wil besturen zal ik dat via een laptop doen. Of het rijdt altijd autonoom, of via de laptop. Dat is nou eenmaal wat ik wil :)

Die Arduino DCC slave is iets wat ik nog niet helemaal snap, maar dat komt vast nog wel. Als ik het uit zou leggen, is het in feitte gewoon een DCC decoder, maar dan stationair, dus die kan gewoon op de DCC aansluiting van mijn DCC++ centrale, adres er in en hopsakee? Dan zal ik zeker nog wel moeten programmeren dat bepaalde functies bepaalde commando's naar de I2C bus sturen? Naar wat ik gezien heb zou dat toch gewoon met de NMRA library kunnen?

-edit-

Ik was overigens van plan om voor wissels/seinen de MARdec te gaan inzetten, lijkt mij wel een leuk ding om eens mee te pielen :)
« Laatst bewerkt op: 19 oktober 2018, 15:14:54 door BastiaanV »
Andere hobbies: Arduino's, fotografie, lekker eten, bier drinken en nog veel meer ...

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 3976
Re: DCC++ centrale en arduino: ervaringen?
« Reactie #67 Gepost op: 19 oktober 2018, 15:35:57 »
nou de handregelaar is ook bedoeld voor autonoom gebruik. Klinkt tegenstrijdig. Als je je baan autonoom aanzet, dan moeten de treintjes wel beginnen met rijden. Nu kan je een 'verborgen' knop inbouwen die alle locs aanstuurt te rijden...of je zet ze aan dmv je handregelaar.
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

GP20

  • Offline Offline
  • Berichten: 52
Re: DCC++ centrale en arduino: ervaringen?
« Reactie #68 Gepost op: 19 oktober 2018, 15:46:52 »
Citaat
Die Arduino DCC slave is iets wat ik nog niet helemaal snap, maar dat komt vast nog wel. Als ik het uit zou leggen, is het in feitte gewoon een DCC decoder, maar dan stationair, dus die kan gewoon op de DCC aansluiting van mijn DCC++ centrale, adres er in en hopsakee? Dan zal ik zeker nog wel moeten programmeren dat bepaalde functies bepaalde commando's naar de I2C bus sturen? Naar wat ik gezien heb zou dat toch gewoon met de NMRA library kunnen?

Ik ga een controller bouwen welke DCC++ commando's geeft naar de Tx pin zeg maar.
Deze code ziet er als volgt uit:
<t 1 03 20 1>
Hierin is:
< begin DCC++ commando
t het gaat om een opdracht aan een decoder
1 registerwaarde
03 decoderadres
20 hoogte snelheid
1 vooruit (0 is achteruit)
> einde DCC++ commando
zie:
https://github.com/DccPlusPlus/BaseStation/wiki/Commands-for-DCCpp-BaseStation maar die ken je vast al

Het DCC++ base station (Arduino Uno met motorshield) ontvang de DCC++ commando's via de Rx pin.
Vervolgens vertaalt het base station dit naar DCC commando's en zet deze op de rails, als ik het goed heb begrepen dan dient de "commando"spanning tevens als voedingsspanning. Het is een wisselstroomachtige blokspanning waarbij de duur van de pulsen positief of negatief de informatie bevatten en de pulsen op zich de energie om te rijden, lampje te laten branden etc.

Met alleen de controller en het DCC++ base station (en externe voeding) kun je dus al stand alone rondcrossen met je treinen.

Als je wilt programmeren dan steek je simpelweg je USB kabel in de DCC++ Arduino Uno en je kunt met een programma van je eigen keuze de decoders programmeren.
Ook kun je via de USB met je programma de treinen aansturen maar dat hoeft dus niet als je een controller hebt.

Ik hoop dat ik het zo goed uitleg anders word ik zeker wel gecorrigeerd :).

Heb je trouwens zo'n printje te koop, dan wordt het nog netjes ook!!
« Laatst bewerkt op: 19 oktober 2018, 15:49:30 door GP20 »
mvg, Leo

BastiaanV

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
    • Lichtsignaal.nl
Re: DCC++ centrale en arduino: ervaringen?
« Reactie #69 Gepost op: 19 oktober 2018, 16:49:54 »
nou de handregelaar is ook bedoeld voor autonoom gebruik. Klinkt tegenstrijdig. Als je je baan autonoom aanzet, dan moeten de treintjes wel beginnen met rijden. Nu kan je een 'verborgen' knop inbouwen die alle locs aanstuurt te rijden...of je zet ze aan dmv je handregelaar.

Ik snap wat je bedoelt ja. RocRail heeft ook een webinterface en mobiele client geloof ik. Dus een Wifi stickie in de Pi en het kan ook met de telefoon. Dus het eind apparaat waarop je bestuurd zou ook een telefoontje of tablet kunnen zijn. Nu heb ik een kleine lichte laptop, dus dat scheelt :)

Daarnaast kan ik een App gebruiken die Blynk heet. Hiermee kan je ook IOT doen. In principe zou je daar ook commando's mee naar RocRail of de DCC++ centrale kunnen sturen en kan je je eigen interface bouwen, maar dat is iets voor veeeeel later ;D

Ik hoop dat ik het zo goed uitleg anders word ik zeker wel gecorrigeerd :).

Heb je trouwens zo'n printje te koop, dan wordt het nog netjes ook!!

Je uitleg is vrij duidelijk. Met  bovengenoemde Blynk App zou je dat vrij simpel kunnen oplossen. Evt. in combinatie met bluetooth op de Pi of de Arduino. De mogelijkheden zijn schier eindeloos. Het aantrekkelijke van de hobby, voor mij, is dat ik lekker alles zelf kan prutsen en uit vinden. Dat is waar ik het nu voor doe. Is wel mijn ding zeg maar, lekker pielen tot het goed werkt.

Wat dat printje betreft, ik kan je evt. ook de files opsturen zodat je hem zelf kan laten maken, maar ik heb nog 2 lege die ik je wel tegen kostprijs kan opsturen. Wat er niet bij in zit, dat is wel even iets om bij stil te staan, is voeding voor het niet gedetecteerde stuk met een diodeschakeling zoals die hier op de Wiki staan. Dus dat moet er nog wel bij. In een volgende versie ga ik die er ook wel bij in prutten omdat je met de spanningsval zit als je van de detectie af rijdt (als ik dat goed begrepen heb van diverse andere topics over secties). Je kan natuurlijk wel 1 groot gedetecteerd stuk maken en direct daarna een eind detectie voor het remmen, dat zou denk ik wel goed moeten werken.

Printjes kosten om te maken/versturen bij Seeed volgens mij 16 dollar voor 10 stuks, dus zeg maar 1,30 per stuk. Tilburg ben ik helaas niet in de buurt (Groningen...). Past wel in een envelopje natuurlijk. Stuur maar PB voor naar welke optie je voorkeur uit gaat. Als je de prints zelf wil laten maken zal ik ze wel hier online zetten :)

-edit-

Print heeft dus 2 pinnen om een Arduino ingang over te jagen (via Optocouper) en vier DCC in/uit voor detectie en spanningsvoorziening.

1 naar de detectie sectie, 2x DCC in natuurlijk (hier komt ook de spanning voor de print vandaan) en 1 optionele output naar de rest van het spoor, de doorgaande DCC railstaaf vanuit de centrale, dus die kan ook via de ringleiding.

Let wel: ik heb ze nog niet in de praktijk getest, zo ver was ik nog niet. Detectie gaat prima overigens, maar het aansturen op een baantje moet ik nog proberen :)
« Laatst bewerkt op: 19 oktober 2018, 17:03:48 door BastiaanV »
Andere hobbies: Arduino's, fotografie, lekker eten, bier drinken en nog veel meer ...

Remco_Nzo

  • Offline Offline
  • Berichten: 274
Re: DCC++ centrale en arduino: ervaringen?
« Reactie #70 Gepost op: 19 oktober 2018, 22:14:02 »
Hoi Bastiaan,

ik ben ook nog op zoek naar stroomdetectors. Ik had mijn hoop gezet op okkies, maar die zijn maar 2A continue.
Ik rij met grootspoor, 3A continue op de sectie nodig, zoals het door jouw gebruikte schema.

Zijn de railaansluitingen (B+C in het schema) en de sporen daartussen op jouw printje daar geschikt voor ?
Zo nee, dan soldeer ik daar desnoods wel een koperdraad parallel aan.

Dus ik wil ik graag de files hebben zodat ik een aantal van die printjes kan bestellen  (y).
Dat wordt voor mij dan ook een first - heb nog nooit een pcb laten maken, dus als je nog tips heb zijn die ook welkom.

Remco.

N-spoor in de koelkast gezet - nu heerlijk bezig met LGB op zolder (dcc, multimaus, massoth, mardec, arloco)

BastiaanV

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
    • Lichtsignaal.nl
Re: DCC++ centrale en arduino: ervaringen?
« Reactie #71 Gepost op: 19 oktober 2018, 22:32:26 »
Hey, leuk! Ik heb geen idee of ze voor 3A geschikt zijn om eerlijk te zijn en of de banen breed genoeg zijn. Ik vermoed van wel.

http://lichtsignaal.nl/rommel/TerugmelderDCC.zip

Daar zijn de Gerber files te downloaden. Deze kan je opsturen naar b.v. https://www.seeedstudio.com/ Goeie ervaring mee tot nu toe. Je kan gewoon de hele zip file opsturen. Ik ben nu bekaf van de hele week. Ik zal later even het schema en de componenten lijst hier ook plaatsen, wel zo makkelijk. Er zitten een aantal SMD componenten op (op basis van 1206, maar kleiner wil ook wel), maar ik ga er vanuit dat mensen die in dit draadje zitten handig met een soldeerbout zijn :)





Kleine moeite ook eigenlijk ...
« Laatst bewerkt op: 19 oktober 2018, 22:38:06 door BastiaanV »
Andere hobbies: Arduino's, fotografie, lekker eten, bier drinken en nog veel meer ...

Remco_Nzo

  • Offline Offline
  • Berichten: 274
Re: DCC++ centrale en arduino: ervaringen?
« Reactie #72 Gepost op: 20 oktober 2018, 13:50:19 »
Dank je wel - ik ga het bestuderen.
N-spoor in de koelkast gezet - nu heerlijk bezig met LGB op zolder (dcc, multimaus, massoth, mardec, arloco)

Bert Mengerink

  • SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Berichten: 454
  • Het liefste stoom in module vorm
Re: DCC++ centrale en arduino: ervaringen?
« Reactie #73 Gepost op: 20 oktober 2018, 23:42:05 »
Ik gebruik de stroomtransformatoren op de printjes van Hans Deloof. Deze zijn ook direkt aan een Arduino te gebruiken.
Er zijn twee uitvoeringen, n.l. voor 3 a 4 Ampere en 1 voor veel hoger, b.v. 12 Amp.
Ik heb tot nu toe de kleinere versie gebruikt. Hierbij is zelfs 10 mA al een bezetmelding, maar ook 4 Amp.

Groet,
Bert
Met-1 is alles groter.
Veel succes met de hobby.

BastiaanV

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
    • Lichtsignaal.nl
Re: DCC++ centrale en arduino: ervaringen?
« Reactie #74 Gepost op: 21 oktober 2018, 10:47:12 »

Heb je daar meer informatie over? Dat klinkt wel interessant, vooral voor de grootspoorders onder ons. Mijn bezetmelders reageren overigens ook op zulke kleine spanningen.
« Laatst bewerkt op: 21 oktober 2018, 12:39:34 door Bert van Gelder »
Andere hobbies: Arduino's, fotografie, lekker eten, bier drinken en nog veel meer ...