Doel:€250.00
Donaties:€90.00

Per saldo:€-160.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-02-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Heen, En en Weer door DE-II
Vandaag om 23:16:14
Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 23:15:18
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
Vandaag om 22:58:41
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 22:52:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
Vandaag om 22:47:59
Handige informatiefilmpjes Itrain te vinden op YouTube. door San-Markos
Vandaag om 22:42:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door AB 7216
Vandaag om 22:41:08
Rocrail geeft kortsluiting bij bezetmelding. door San-Markos
Vandaag om 22:34:07
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:24:55
Westlandbaan door Wim Vink
Vandaag om 22:21:19
NS 8100 in Spoor-1 door FritsT
Vandaag om 22:13:47
Neutraal Moresnet in H0 door André 1976
Vandaag om 22:09:09
01TREFF Maarn, 16 &17 februari door Joop_L
Vandaag om 22:07:56
Inzetbaarheid ACME 50584 ACME MU 71 84 72-70 622-2 NS door Michiel 80
Vandaag om 21:53:46
Saint Tourbière, een Franse enkelsporige lijn door de Ardeche door Wim1969
Vandaag om 21:52:34
Artitec / REE 1300 de eerste foto' s door Rondje_HO
Vandaag om 21:50:44
Discussie over EETC samenstellingen vanaf 2005 door Michiel 80
Vandaag om 21:44:48
De Hondsrugbaan, H0 door Dave.......
Vandaag om 21:33:22
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:10:16
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door peterha
Vandaag om 20:48:10
St. Janskathedraal van 's-Hertogenbosch in 1:87, de bouw gevolgd door Patrick1975
Vandaag om 20:06:27
Zet in je agenda: zaterdag 30 maart Beneluxspoordag 2019 Nieuw-Vennep... door Bob R.
Vandaag om 19:09:36
BNLS-Werkspoor - Pimp my hondekop door ruudns
Vandaag om 19:08:16
Bröckenbahn door Wim Vink
Vandaag om 19:05:48
Station Rekerdam door Joran
Vandaag om 18:30:51
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 18:28:40
Projekt 083-338 door jerrytrein
Vandaag om 17:56:36
Sluiting traject Geldermalsen-Elst? door prutser
Vandaag om 17:55:02
Bouw Br 01 226, Ersatzlok Henschel-Wegmann. door puntenglijder
Vandaag om 17:23:56
Kappen DH1 Wadloper door Remunj
Vandaag om 16:46:40
  

Auteur Topic: Gaan we ooit door heel Europa met de trein in plaats van het vliegtuig?  (gelezen 4032 keer)

Jan Bouwman

  • Offline Offline
  • Berichten: 187
Re: Gaan we ooit door heel Europa met de trein in plaats van het vliegtuig?
« Reactie #15 Gepost op: 22 september 2018, 20:38:57 »
 ;D
Goed gereedschap is het halve werk, maar zonder vakmanschap blijft het daarbij ...

Mijn bouwdraadje: In the Dutch Mountains

martijn v m

  • Henk de Rode Rattenslang
  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Gaan we ooit door heel Europa met de trein in plaats van het vliegtuig?
« Reactie #16 Gepost op: 22 september 2018, 21:38:05 »
Als je dan echt concurrerend wilt zijn met het vliegtuig en de infra toch grotendeels gebouwd moet worden.

Waarom dan niet meteen een Maglev netwerk.
Rail is de max snelheid zo ongeveer 350km/u.

Maglev met gemak 500Km/u en sneller.

En dan strategisch geplaatste stations die dan ontsloten worden met HST IC en regionaal vervoer
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 785
Re: Gaan we ooit door heel Europa met de trein in plaats van het vliegtuig?
« Reactie #17 Gepost op: 22 september 2018, 21:59:59 »
Och, is slechts een moderne variant van : https://en.wikipedia.org/wiki/Slip_coach
Als ik het goed heb, dan hadden we in Nederland die variant ook vanaf Nijmegen naar Kesteren en verder. Het ene deel van de trein ging bij Kesteren via Tiel naar Geldermalsen, het andere deel ging via Rhenen naar Amersfoort.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32; eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 502
    • Altwied im Westerwald
Re: Gaan we ooit door heel Europa met de trein in plaats van het vliegtuig?
« Reactie #18 Gepost op: 22 september 2018, 22:16:49 »
Waarom dan niet meteen een Maglev netwerk.
Rail is de max snelheid zo ongeveer 350km/u.
Maglev met gemak 500Km/u en sneller.
Dan direct een hyperloop, dan haal je 1000 km/h.  ;D
Ik las net op wikipedia dat dat idee eigenlijk al 200 jaar oud is (!)
Groet, Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 17958
Re: Gaan we ooit door heel Europa met de trein in plaats van het vliegtuig?
« Reactie #19 Gepost op: 22 september 2018, 22:30:39 »
In China hebben ze de afweging gemaakt en kennelijk met goede redenen toch maar voor gewoon spoor in plaats van maglev gekozen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 201
Re: Gaan we ooit door heel Europa met de trein in plaats van het vliegtuig?
« Reactie #20 Gepost op: 22 september 2018, 22:41:32 »
Idd, maglev is het niet, en gaat het nooit worden, net zo de hyperloop, da's helemaal luchtfietserij.

Jeronimos

  • Offline Offline
  • Berichten: 6671
  • Jeroen
Re: Gaan we ooit door heel Europa met de trein in plaats van het vliegtuig?
« Reactie #21 Gepost op: 22 september 2018, 23:37:53 »
Meer treinverkeer betekent waarschijnlijk meer elektrische treinen (locomotieven en treinstellen). Dus moet er meer elektriciteit opgewekt worden. Met welk type centrales gaan we dat doen?

Kolengestookt? is niet goed voor het milieu.
kernenergie? radioactiviteit is probleem.
Windenergie? is schoon, maar al die windmolens zijn ook niet mooi.
Zonne-energie? Heb je enorme parken met zonnecellen voor nodig.

Beide laaste punten zijn door hun massaliteit ook milieuverontreinigend. Denk aan zichtverontreinigng.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Gaan we ooit door heel Europa met de trein in plaats van het vliegtuig?
« Reactie #22 Gepost op: 23 september 2018, 00:07:55 »
De laatste punten zijn naast zichtverontreiniging ook onnodig subsidie-slurpend. Optie 2, kernenegie zal mijns inziens de beste optie blijken.
« Laatst bewerkt op: 23 september 2018, 00:09:45 door Modellbahnwagen »
Groeten,
Richard

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 5227
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Gaan we ooit door heel Europa met de trein in plaats van het vliegtuig?
« Reactie #23 Gepost op: 23 september 2018, 00:12:40 »
De grootste subsidieslurpers zijn nog steeds de oliemaatschappijen.
“Since the founding of our nation, many of our greatest strides—from gaining our independence, to abolition of civil rights, to extending the vote for women—have been led by people of faith and started in prayer,"  Donald J Trump

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Gaan we ooit door heel Europa met de trein in plaats van het vliegtuig?
« Reactie #24 Gepost op: 23 september 2018, 00:16:52 »
Da klop. En daar moeten we ook vanaf.
Groeten,
Richard

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 2704
Re: Gaan we ooit door heel Europa met de trein in plaats van het vliegtuig?
« Reactie #25 Gepost op: 23 september 2018, 00:27:25 »
Meer treinverkeer betekent waarschijnlijk meer elektrische treinen (locomotieven en treinstellen). Dus moet er meer elektriciteit opgewekt worden. Met welk type centrales gaan we dat doen?

Kolengestookt? is niet goed voor het milieu.
kernenergie? radioactiviteit is probleem.
Windenergie? is schoon, maar al die windmolens zijn ook niet mooi.
Zonne-energie? Heb je enorme parken met zonnecellen voor nodig.

Beide laaste punten zijn door hun massaliteit ook milieuverontreinigend. Denk aan zichtverontreinigng.
Denk je niet dat het energie verbruik van een trein te niet gaat als je dat vergelijkt met wat een vliegtuig aan kerosine verbruikt?

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5612
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Gaan we ooit door heel Europa met de trein in plaats van het vliegtuig?
« Reactie #26 Gepost op: 23 september 2018, 08:37:36 »
De laatste punten zijn naast zichtverontreiniging ook onnodig subsidie-slurpend. Optie 2, kernenegie zal mijns inziens de beste optie blijken.
Voor kernenergie opkomen kan mij zo boos maken.  >:( De afval zal onze nazaten nog heel veel ellende bezorgen. Jij denkt dat over 2000 jaar nog iemand bezig is met dat er overal dit afval ligt? Het gaat ergens lekken, daar is geen twijfel over mogelijk. Wat is de staat van Romeinse bouwwerken na 2000 jaar? Maar de verantwoordelijken zijn dan al lang weg. En als het nu zo betrouwbaar is, waarom wordt het altijd aan de rand van het land gebouwd? Kernenergie is het domste en gevaarlijkste dat de mens ooit heeft uitgevonden en moet uitgeroeid worden.

Ik pas mijn reizen aan en vlieg niet meer. In onze WC hing altijd een cartoon: “vliegen is reizen overslaan”. We moeten allemaal zelf verantwoordelijkheid nemen, niet wachten tot anderen dat oplossen. We moéten niet naar Spanje.

Goedemorgen.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1256
    • El Carrilet
Re: Gaan we ooit door heel Europa met de trein in plaats van het vliegtuig?
« Reactie #27 Gepost op: 23 september 2018, 08:55:43 »
Kernenergie afwijzen kan mij zo boos maken...

Citaat
We moéten niet naar Spanje.
Jawel, daar woon ik, ik ga met vakantie naar NL.
« Laatst bewerkt op: 23 september 2018, 09:02:06 door 72sonett »
El Carrilet

Not sent from my Pocketline Swing 380, Xperia Z2, iPhone, C5503, ALE-L21 or SM-G900F using Tapatalk.

MH

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 8359
Re: Gaan we ooit door heel Europa met de trein in plaats van het vliegtuig?
« Reactie #28 Gepost op: 23 september 2018, 09:55:44 »
Citaat
Ik pas mijn reizen aan en vlieg niet meer. In onze WC hing altijd een cartoon: “vliegen is reizen overslaan”.
Helemaal mee eens, maar meer vanuit emotioneel dan milieutechnisch aspect.  :angel:
En top als je zo consequent bent!  (y)

Reizen per vliegtuig is natuurlijk belachelijk goedkoop en dat heeft niet alleen effecten op het 'gewone' klimaat maar ook op het leefklimaat in steden als Barcelona en Amsterdam. Die worden overspoeld met toeristen waardoor het een soort van openbare pretparken aan het worden zijn.  :'(
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl  Aanwezig op Rail 2019 op 22/23/24 februari - Houten

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 502
    • Altwied im Westerwald
Re: Gaan we ooit door heel Europa met de trein in plaats van het vliegtuig?
« Reactie #29 Gepost op: 23 september 2018, 10:57:19 »
Windenergie? is schoon, maar al die windmolens zijn ook niet mooi.
Zonne-energie? Heb je enorme parken met zonnecellen voor nodig.
Beide laaste punten zijn door hun massaliteit ook milieuverontreinigend. Denk aan zichtverontreinigng.
De nieuwste windmolenparken worden nu met name in zee aangelegd, ver uit de kust waar je ze bijna niet ziet. Dus horizonvervuiling valt dan wel mee. En sowieso, alsof het huidige Nederlandse landschap zo mooi is... Overal fabrieken, kantoorgebouwen, hoogspanningsmasten... Her en der een mooi stukje cultuurlandschap, maar dat is het dan. Die windmolens vind ik juist wel passen.

En qua subsidies: het nieuwste windmolenpark in zee wordt nu zonder subsidies aangelegd. Het is dus een technologie die inmiddels zo ver is doorontwikkeld dat het echt concurrerend wordt. En ook al zou het iets duurder zijn, we mogen toch best een beetje betalen voor een beter klimaat en een leefbare aarde?

Voor zonne-energie heb je inderdaad heel wat oppervlak nodig, maar er is (zelfs in Nederland) ook veel oppervlak beschikbaar. Denk aan al die daken! Het dak van een woning is meer dan voldoende voor het gebruik van de bewoners. Ik ken meerdere mensen die inmiddels zelfvoorzienend zijn.
Als je in een appartement woont werkt dat natuurlijk niet, maar er zijn inmiddels ook flink wat boeren die het dak van hun schuur vol leggen met zonnepanelen. En dat is echt veel oppervlak!

Kernenergie was in mijn ogen een mooie overgangstechnologie, maar is inmiddels achterhaald. Grote voordeel is geen CO2 uitstoot, maar ja, dat kernafval...
Nu de duurzame technologien zo ver zijn ontwikkeld, is kernenergie iets van gisteren, dus ik zou zeker geen nieuwe bouwen. Duitsland wil bv de huidige sluiten, maar ja, dan moet je ze wel vervangen door schone technologie (wind, zon, water, biomassa). Vervangen door steen- of bruinkool gestookte centrales levert niet veel op...

Dan trein vs vliegtuig. Het schoonste is het vermijden van reizen. Dat doen we op mijn werk ook door een vergadering met een videoverbinding te doen, ipv een paar uur te vliegen.
Daarnaast op korte afstand met de trein. Ik mag bv niet met het vliegtuig naar Parijs. De thalys is net zo snel en stukken schoner, zeker op die korte afstand. Een beter hogesnelheidsnetwerk door heel Europa zou een behoorlijke vooruitgang zijn.

Op lange afstand heeft het vliegtuig natuurlijk geen concurrentie. Niet qua tijd en zelfs qua energiegebruik. Hoog in de lucht verbruik je veel minder energie. Dus voor lange afstanden is zelfs vliegen zo gek nog niet.
Als je daarnaast biobrandstof gaat gebruiken (bv kerosine uit algen) dan daalt ook de CO2 uitstoot drastisch.

We zullen zien waar we over 10 jaar staan. En over 30 jaar zal het volledig anders zijn.


Optimistische groet, Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256