Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 22:54:44
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 22:52:21
Oude metalen trafo's gebruiken....... door bask185
Vandaag om 22:11:18
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
Vandaag om 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 22:07:08
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door wob
Vandaag om 21:58:57
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
Vandaag om 21:17:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 21:15:26
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
Vandaag om 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
Vandaag om 21:02:48
Schrootplaats door 741230
Vandaag om 20:38:38
RhB H0m, Albulisch door Overlast
Vandaag om 20:21:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:36
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
Vandaag om 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:29:26
19 Toen door defender
Vandaag om 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
  

Auteur Topic: Detectiestuk, hoe lang moet een bezetmelder zijn?  (gelezen 8665 keer)

RobVille

  • Gast
Re: Detectiestuk, hoe lang moet een bezetmelder zijn?
« Reactie #30 Gepost op: 27 september 2018, 22:30:58 »
Dan mis je dus 1 van de grote voordelen van 3rail, nl volledige treindetectie zonder gedoe.

grtz rob

Ik heb bewust gekozen voor stroomdetectie. Waarom? De rails die ik gebruik zijn 2L rails met puko's. Voor de terugmelding was het eenvoudiger om de puko strip te onderbreken om de diverse secties te maken ;)



En qua lengte van de stopsectie, lijkt me niet van toepassing op doorschieten, alleen dat de neus misschien al voorbij de blokscheiding is als de sleper net de stopsectie raakt. Of mis ik iets? ???


Timo

Stel de lengte van het stopblok is 10 cm. De trein heeft een snelheid van 15 km (geijkt en op H0 niveau). Als de sleper van de loc dit stopblok raakt, wordt het remmen ingeschakeld. Bij deze snelheid wordt tijdens het remmen 20 tot 25 cm afgelegd. De loc schiet over het stopblok, dit blok wordt vervolgens vrijgegeven
en de loc komt tot stilstand in een ander blok, niemandsland dan wel een wisselstraat. Omdat ik deze trein wil blijven detecteren, kies ik de lengte van dit stopblok
door rekening te houden met de lengte van de loc (plek van de sleper), het remprofiel en de positie van de seinen.

Groetjes,
Rob

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Detectiestuk, hoe lang moet een bezetmelder zijn?
« Reactie #31 Gepost op: 28 september 2018, 10:17:26 »
Als de sleper van de loc dit stopblok raakt, wordt het remmen ingeschakeld.
Ja maar, dat is nu juist niet de bedoeling volgens mij... ::) Volgens mij is het idee is dat de software voor die tijd al bedacht heeft dat er geremd moet worden en het aankomen in de stopsectie is een bevestiging dat de stopplaats bereikt is. En als alles goed gedaan is staat de trein dan al bijna stil... Zo niet, wordt er harder geremd en leert de software van zijn fout voor de volgende keer.

Anderen mogen me corrigeren als ik ongelijk heb, het is ondertussen zeker 3 jaar geleden dat ik voor het laatst met Koploper gestoeid heb :angel:


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21678
Re: Detectiestuk, hoe lang moet een bezetmelder zijn?
« Reactie #32 Gepost op: 28 september 2018, 10:23:21 »
Dat klop als een bus. Werkt ook met een sleper. Het enige punt kan zijn dat de sleper niet altijd op hetzelfde punt onder de loc zit, bijvoorbeeld afhankelijk van de rijrichting.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Detectiestuk, hoe lang moet een bezetmelder zijn?
« Reactie #33 Gepost op: 28 september 2018, 10:28:44 »
Dat klop als een bus.
Oef, werkt mijn grijze massa nog ;D

Maar goed, positie van de sleper maakt niet uit voor de af te leggen afstand (en dus remweg). Bepaald alleen waar de neus van de trein zal stoppen. Zit de sleper verder naar achter dan zal de neus verder in het blok eindigen.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 688
Re: Detectiestuk, hoe lang moet een bezetmelder zijn?
« Reactie #34 Gepost op: 28 september 2018, 10:35:41 »
Ik heb bewust gekozen voor stroomdetectie. Waarom? De rails die ik gebruik zijn 2L rails met puko's. Voor de terugmelding was het eenvoudiger om de puko strip te onderbreken om de diverse secties te maken ;)


Stel de lengte van het stopblok is 10 cm. De trein heeft een snelheid van 15 km (geijkt en op H0 niveau). Als de sleper van de loc dit stopblok raakt, wordt het remmen ingeschakeld. Bij deze snelheid wordt tijdens het remmen 20 tot 25 cm afgelegd. De loc schiet over het stopblok, dit blok wordt vervolgens vrijgegeven
en de loc komt tot stilstand in een ander blok, niemandsland dan wel een wisselstraat. Omdat ik deze trein wil blijven detecteren, kies ik de lengte van dit stopblok
door rekening te houden met de lengte van de loc (plek van de sleper), het remprofiel en de positie van de seinen.

Groetjes,
Rob

Tsja, volgens mij is het net zo eenvoudig om 2l te voorzien van een draadje en isolatielassen. Met massadetectie had je bovenstaande problemen niet gehad, maar enfin, jouw feestje.

grtz rob

RobVille

  • Gast
Re: Detectiestuk, hoe lang moet een bezetmelder zijn?
« Reactie #35 Gepost op: 28 september 2018, 11:00:36 »
Ja maar, dat is nu juist niet de bedoeling volgens mij... ::) Volgens mij is het idee is dat de software voor die tijd al bedacht heeft dat er geremd moet worden en het aankomen in de stopsectie is een bevestiging dat de stopplaats bereikt is. En als alles goed gedaan is staat de trein dan al bijna stil... Zo niet, wordt er harder geremd en leert de software van zijn fout voor de volgende keer.

Anderen mogen me corrigeren als ik ongelijk heb, het is ondertussen zeker 3 jaar geleden dat ik voor het laatst met Koploper gestoeid heb :angel:


Timo

Correctie --> ik gebruik iTrain ;)

Tsja, volgens mij is het net zo eenvoudig om 2l te voorzien van een draadje en isolatielassen. Met massadetectie had je bovenstaande problemen niet gehad, maar enfin, jouw feestje.

grtz rob

--> Klopt. Welke problemen? De laatste toevoeging is subjectief en dus overbodig ;)

Groetjes,
Rob


Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Detectiestuk, hoe lang moet een bezetmelder zijn?
« Reactie #36 Gepost op: 28 september 2018, 11:06:06 »
Correctie --> ik gebruik iTrain ;)
Weet ik, maar dat is ondergeschikt. Het is met een reden het het de stopsectie heet en niet de remsectie 8) iTrain is moderner en kent meer trucjes dan Koploper. Maar het principe van rijden is hetzelfde en één van de trucjes is de mogelijkheid van rijden met één melder per blok.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Detectiestuk, hoe lang moet een bezetmelder zijn?
« Reactie #37 Gepost op: 28 september 2018, 14:34:17 »
Eigenlijk is de lengte van de melder onbelangrijk. Als je naar een traditionele stroomdetektor kijkt, dan wordt bij het meten van stroom de melding actief gemaakt. Na het uitlezen wordt deze melding weer weggehaald. Loopt er dan nog stroom, dan zal de melding weer actief gemaakt worden. De meeste software heeft graag het ontdenderen en dat soort zaken extern in de hardware, dus zal zodra de melding actief wordt de melder zijn werk (intern doen). Dus bij binnenkomst van het blok zal de trein de remmelder activeren, waardoor de trein gaat remmen (ervan uitgaand dat volgende blok bezet is). Dit remmen wordt doorgezet tot de trein stilstaat of tot de stopmelder bereikt wordt. Hierna staat de trein stil.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.