Doel:€250.00
Donaties:€90.00

Per saldo:€-160.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-02-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

MB-module: "Groeten uit Jottum" door DE-II
Vandaag om 07:10:15
Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting door henk
Vandaag om 06:27:25
Bröckenbahn door Frank 123
Vandaag om 06:24:57
Etoile du Nord vooroorlogs, welke rijtuigen heb ik nodig? door henk
Vandaag om 06:16:23
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door jandejager
Vandaag om 04:13:49
BNLS-Module: "Spoormuseum in H0" door Edsko Hekman
18 februari 2019, 23:48:07
Project 0m, iets heel anders: Rhätische Bahn door mwdb
18 februari 2019, 23:20:18
Buitenlust door mwdb
18 februari 2019, 23:17:05
BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300 door Tomasso
18 februari 2019, 23:15:26
Inzetbaarheid ACME 50584 ACME MU 71 84 72-70 622-2 NS door mDDM
18 februari 2019, 23:12:57
Nieuwe baan, nieuwe schaal van N naar H0e door NS264
18 februari 2019, 23:06:13
Doornvliet door NS264
18 februari 2019, 23:02:14
LA Yard in 0 door Ronald Halma
18 februari 2019, 22:59:27
De Hondsrugbaan, H0 door NS264
18 februari 2019, 22:53:17
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door bosje77
18 februari 2019, 22:47:11
01TREFF Maarn, 16 &17 februari door douweterpstra
18 februari 2019, 22:45:09
MB-module: "L'Esimé" door Chris80
18 februari 2019, 22:35:04
Voor de betere priegelaars onder ons: rc in o.a. schaal 1:87 door DJV
18 februari 2019, 22:34:14
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door johanw
18 februari 2019, 22:29:37
Kopstation aan Noordzeekust Duitsland door DJV
18 februari 2019, 22:15:33
Bouw Bührtal III door nachbar
18 februari 2019, 22:13:10
BR97501 hoe werkt deze lok? door puntenglijder
18 februari 2019, 22:09:52
NS 4300 (in spoor 0) door FritsT
18 februari 2019, 21:53:33
Verbouwing Magic Train (schaal 0e) door Wim Corduwener
18 februari 2019, 21:49:04
Het ontstaan van Trammenlandt door Marco EB
18 februari 2019, 21:44:47
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hendrik Jan
18 februari 2019, 21:37:41
Bouw spoor nul module baan bahnhof Königshofen tijdperk III door bernhard67
18 februari 2019, 21:00:36
Terschellinger Spoor door Duizendpoot
18 februari 2019, 20:58:06
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door DJV
18 februari 2019, 20:11:59
Een Elotrains 1500 zelf bouwen uit parts door duikeend
18 februari 2019, 19:49:54
  

Auteur Topic: Fleischmann BR94 met rookgenerator  (gelezen 744 keer)

Geert Kraai

  • Offline Offline
  • Berichten: 266
    • De Vallei
Fleischmann BR94 met rookgenerator
« Gepost op: 19 september 2018, 22:32:33 »
Beste mensen,

Ik heb plannen om een FLM BR94 te digitaliseren en wil daar een Seuthe rookgenerator in stoppen. Weet iemand welk type je nodig hebt? Al lezend kom ik op nr 12 terecht, maar ik ben er niet zeker van.

GrG
Schaal H0 - NS tijdperk IV-V. Met hier en daar wat verdwaalde modellen uit andere tijdperken / landen.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3252
Re: Fleischmann BR94 met rookgenerator
« Reactie #1 Gepost op: 20 september 2018, 08:53:54 »
Officieel kan dat niet. Toch zijn er wel mogelijkheden.
Officieus moet je de schoorsteen uitboren. Je zou 21 of 23 kunnen nemen? Afhankelijk van de diameter van de schoorsteen. Ik weet niet precies hoe groot de diameter van de schoorsteen is. Maar 3,5 mm van de rookgenerator moet zeker binnen je schoorsteentje van de loc vallen. Meestal levert Seuthe een extra metalen schoorsteen bij. Dat betekent oude plastic schoorsteen afzagen. Gat maken voor rookgenerator en dan de metalen schoorsteenkap van Seuthe aanbrengen.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 4823
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Fleischmann BR94 met rookgenerator
« Reactie #2 Gepost op: 20 september 2018, 14:44:38 »
De 23 wordt het dan (link naar inbouwhandleiding), want de 21 is voor metalen loks. De 94 is van plastic. Geen garantie mijnerzijds dat het plastic van de 94er tegen de maximale 80 graden kan, overigens.

De seuthe 23 is echter 4.5mm dik (vanwege de extra isolatie t.o.v. de 21). Ik zat zelf ook aan zo'n ombouw te denken. Bij het opmeten bleek de schoorsteen op z'n smalste plek 5mm dik te zijn. Dus.... je moet akelig goed boren wil het passen. Ik was van plan de schoorsteen af te zagen en de rookgenerator maar als schoorsteen te gebruiken.

"Was", want ik heb inmiddels besloten om niet (zoals eerst wel gepland) al m'n loks van een rookgenerator te voorzien. De paar die ik heb zijn leuk, maar de rest laat ik zitten. Ik moet thuis even kijken of ik die 23 nou al gekocht had of niet, misschien is die dus over :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3252
Re: Fleischmann BR94 met rookgenerator
« Reactie #3 Gepost op: 20 september 2018, 14:59:17 »
Maar de 21 is iets kleiner nl 3,5 mm. Daar past een metalen schoorsteen omheen die Seuthe meestal meelevert. Bij mij was dat in ieder geval het geval. Het is overigens wel wijs om de schoorsteen van metaal uit te voeren. Anders dan smelt ie. Ik heb niet al mijn locs met een rookgenerator uitgevoerd. Dan krijg je het Spaans benauwd van al die rook. Je moet ten slotte ook zelf adem halen.

Al helemaal als ik mijn fabrieksschoorstenen en brandende belastingskantoor (Pola HO) aan zet. Ik heb die nu op een tijdschakelaar gezet. Na 10 minuten roken gaan ze automatisch uit. Precies genoeg om te zorgen dat de rookgenerator niet droogvalt.
« Laatst bewerkt op: 20 september 2018, 15:05:48 door zuylen »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 4823
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Fleischmann BR94 met rookgenerator
« Reactie #4 Gepost op: 20 september 2018, 16:12:05 »
Metaal + metaal = nog steeds heet, dus niet lief voor het kunststof. De handleiding van de 21 heeft het over metalen loks. 't Is inderdaad wel die 3.5mm die je noemt, maar toendertijd concludeerde ik dat het niet met plastic samen ging. De maat is inderdaad wel veel aangenamer :)

Die bijgeleverde schoorsteen die je noemt, dat klinkt me nummer 12 (of 99 of 100) in de oren. Daar zit een schoorsteen en een 7mm isolatiering voor kunststof kappen bij.


(Plaatje van de seuthe website)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3252
Re: Fleischmann BR94 met rookgenerator
« Reactie #5 Gepost op: 20 september 2018, 17:40:51 »
Dat blijft inderdaad problematisch. Maar die ring van metaal zorgt tevens voor koeling. Je zou tussen de ring en die 3,5mm rookgenerator een krimpkous kunnen frotten. Dat kan schelen. Echter zal dat niet gemakkelijk te realiseren zijn. Overigens ziet de rookgenerator er niet als dit type uit maar gewoon als een standaardtype. Degene die ik bedoel heeft namelijk een verjonging/ versmalling in het pijpje naar boven. Zie: http://seuthe-dampf.de/spur-h0/  Je zou ook een n-rookgenerator kunnen monteren. Maar die heeft een extra vierkant bakje onder de rookgenerator.
« Laatst bewerkt op: 20 september 2018, 17:47:26 door zuylen »

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 339
Re: Fleischmann BR94 met rookgenerator
« Reactie #6 Gepost op: 20 september 2018, 17:58:53 »
Mocht het misgaan met de schoorsteen: ik heb nog een 94-er te koop.

Wolter

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 201
Re: Fleischmann BR94 met rookgenerator
« Reactie #7 Gepost op: 21 september 2018, 09:12:59 »
Gewoon ruilen voor een marklin of trix, die zijn wél van metaal.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 1507
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Fleischmann BR94 met rookgenerator
« Reactie #8 Gepost op: 21 september 2018, 09:33:08 »
Ik gebruik de 28 in mijn projecten. Werkt als een tierelier. Óók in kunststof modellen. Ik richt ze mooi centraal uit en laat er dan wat Cristal Klear tussen lopen. Nog nooit een gesmolten schoorsteen gehad. En bij digitaal gebruik: altijd de timerfunctie aan de rookgenerator hangen. Dat voorkomt langdurig aan staan met droogkoken tot gevolg. Bij mij gaat na 60 seconden de zaak op uit.

Ik steek de generator dus van onderop de schoorsteen in.
Met groet,

Ger.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 4823
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Fleischmann BR94 met rookgenerator
« Reactie #9 Gepost op: 21 september 2018, 11:15:11 »
De 28 heeft ook zo'n isolatielaagje. Goed om te weten dat het inderdaad afdoende werkt!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)