Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: Opnieuw beginnen met hobby  (gelezen 7834 keer)

Lagavulin

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Opnieuw beginnen met hobby
« Gepost op: 16 september 2018, 21:21:09 »
Goedeavond allemaal,

20 jaar geleden heb ik een modelbaan gehad (toen 12 jaar). Destijds allerlei treintjes gereden op gelijkstroom en alles analoog. Veelal Fleischman profil rails. Digitaal stond nog in de kinderschoenen en was peperduur.

Nu heb ik inmiddels 3 zonen en wil voor hen een baan gaan maken als gezamelijke hobby. Als ik nu echter ga Googlen zie ik door de bomen het bos niet meer. Mijn favoriete merk Fleischmann lijkt failliet. Er zijn verschillende digitale systemen op de markt. En veel websites en webshops vind ik wat onoverzichtelijk of er staan 3000 producten op. Ook zie ik dat er tweedehands best wat aangeboden wordt en de prijzen wat lager lijken dan vroeger. Is de hobby wat aan het uitsterven/vergrijzen, net zoals met de postzegels gebeurd is?

Enfin, kunnen jullie me misschien op weg helpen?

Wat ik wil is het volgende:
- H0
- Ik heb een ruime zolder beschikbaar. +- 50 vierkante meter. Ik wil dus best wat rails zodat de kinderen in eerste instantie leuke banen kunnen bouwen met de nodige wissels e.d. Eerst op de grond, later evt. op een verhoging en wat landschap bouwen. Wat is een goed railsysteem? Bij voorkeur eentje die tweedehands goed beschikbaar is, want ik wil geen duizenden euro's uitgeven.
- Een leuke startset (bijvoorkeur een die tweedehands beschikbaar is). Wat is een goede startset met een mooie stoomloc of dieselloc met geluid en digitaal? Dus een systeem waar ik later meerdere treintjes mee kan laten rijden.
- Wat is in dit digitale tijdperk allemaal uitwisselbaar?

Voor zover ik het begrepen heb moet je beginnen met een digitale startset en kan je in principe alle analoge gelijkstroom treinen kopen die je wilt en er een digitale decoder inzetten. Klopt dit?

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Opnieuw beginnen met hobby
« Reactie #1 Gepost op: 16 september 2018, 21:26:31 »
Je forumnaam bevalt me bovenmatig, malt mate! (y)

slaínte Mhath
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Opnieuw beginnen met hobby
« Reactie #2 Gepost op: 16 september 2018, 21:57:18 »
Hoi en welkom :) Treinbaan voor je jongens, goed idee!

Ja, de hobby is aan het vergrijzen maar gelukkig is er nog steeds wel jonge aanwas. Fleischmann is echter niet failliet (nou ja, ze zijn eigenlijk een paar keer wel failliet gegaan :-\ ) maar Roco en Fleischmann zijn daardoor een aantal jaar geleden samengegaan. Dit jaar hebben ze besloten om alle N-spoor bij Fleischmann te concentreren en alle H0 bij Roco. Je kunt dus nog steeds je favoriete treinen kopen, er staat nu alleen Roco op ;) (Roco heeft trouwens ook zat eigen mooie treinen in H0)

Voor wat betreft een startset zou ik (*) een z21 set aanbevelen. Ik rijd zelf ook digitaal maar ik heb weinig kaas gegeten van al die ingewikkelde besturingscentrales. Met de z21 kun je je treinen eenvoudig met een app op je tablet of gsm aansturen. Wellicht ook makkelijk voor je jongens aangezien die dat al gewend zijn. En de z21 sets zijn eenvoudig uit te breiden met verschillende handregelaars en zo. Dan moet je alleen even kijken of je een set kunt vinden met de loc die je mooi vindt met geluid.

Voor wat betreft rails ben je vaak gebonden aan de rails die in de startset zit. Heb je echter een andere voorkeur dan is deze vast wel tweedehands te vinden.

Alle nieuwere treinen die je tegenwoordig in de winkel vindt (dus niet de hele oude die je op tweedehands beurzen vindt) kun je meestal eenvoudig voorzien van een decoder. Je moet dan de kap eraf halen, de speciale "brugstekker" eruit halen en daarvoor in de plaats de decoder inpluggen. Je kunt deze "digitaal voorbereide" locs herkennen aan een logootje op de doos met 2x 4 stippeltjes, of bijvoorbeeld de tekst "plux22" of "21MTC". Dit zijn verschillende digitale decoders.

Met vr. groet, Martijn.


(*) Let op: eigen persoonlijke voorkeur, er zijn andere meningen ;)

« Laatst bewerkt op: 16 september 2018, 22:00:03 door Rondje_HO »

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Opnieuw beginnen met hobby
« Reactie #3 Gepost op: 16 september 2018, 22:25:02 »
Ga eens te rade bij een spoorclub bij je in de buurt en wordt daar bv ook lid.
Clubs zijn vergaarbakken van info, die je op weg kunnen helpen en je gedurende de bouw kunnen adviseren.
De 3 boys hebben daar ook veel aan. (y)
Welke weg je met de hobby wil: het gaat om de scenery/ het gaat om het kunnen rijden/of het afweten van digitale techniek.

Succes met de keuze.
De komende beurs in Houten ook maar eens gaan rondneuzen, zou ik zeggen.

Ronald Visser

 
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4454
Re: Opnieuw beginnen met hobby
« Reactie #4 Gepost op: 17 september 2018, 08:16:00 »
Ik weet niet of je dicht bij Utrecht woont, maar je bent van harte welkom bij Railclub Utrecht op de atoomweg 272 te Utrecht (industrieterrein Lagerweide). Ze zijn woensdagavond vanaf 20:00 open en op zaterdagmorgen vanaf 10:00.

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2055
Re: Opnieuw beginnen met hobby
« Reactie #5 Gepost op: 17 september 2018, 09:26:58 »
goedemorgen
hoe oud zijn je zonen ?
misschien een idee om al een bepaald tijdperk te kiezen en alvast op een tafel te bouwen
ieder een eigen  taak
treindienst leider
haven meester etc
met 50 m2 kan je een leuke baan bouwen
Goed banenplan ,met alleen rondjes rijden is de lol er gauw af vrees ik
Er zijn verschillende tweedehands webshops die ook scenery verkopen gebouwd en ongebouwd
met relatief weinig geld kan je al het nodige kopen
mijn ervaringen zijn positief
Waar ik op let is behalve een webadres ook een fysiekadres
telnummer etc
ook rails en rollend materiaal
gelijkstroom /wisselstroom ?
veel plezier en mochten de kinderen andere interesses krijgen ,geen punt toch
groet kees


Sjoerd van de Wal

  • Offline Offline
  • Berichten: 334
Re: Opnieuw beginnen met hobby
« Reactie #6 Gepost op: 17 september 2018, 10:51:13 »
Van harte welkom, en inderdaad een goede forumnaam.
Gisteravond nog een glaasje van gedronken :-)

Gezien je forumnaam is het wellicht te overwegen om iets minder standaard te gaan en te kiezen voor een mooi Brits (of Schots) thema?
Er is voldoende mooi materiaal te koop.

Succes met je keuze,

Sjoerd
Knutselt thuis aan een Britse fantasie baan ergens in Yorkshire midden jaren 30.

Lagavulin

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re: Opnieuw beginnen met hobby
« Reactie #7 Gepost op: 17 september 2018, 15:11:56 »
Bedankt voor alle reacties!

Ik heb me eens wat verder verdiept. Wat ik sowieso wil stoomloc/trein met geluid. Roco heeft daar een mooie digitale startset mee, met de BR03. Hebben jullie daar ervaring mee? Nu zag ik dat bij die set rails met een vrij ruime radius zit (542mm) Klopt het dat die trein geen kleinere bochten kan maken?

Kwa railsysteem spreekt de Fleischmann model rails me wel aan. Dit is betaalbaar en goed tweedehands voor handen. Goede keuze?

Later misschien nog een mooie dieselloc erbij, ook met geluid. Ik denk dat het dan tijdperk 3 of 4 wordt.

Lagavulin

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re: Opnieuw beginnen met hobby
« Reactie #8 Gepost op: 17 september 2018, 15:18:22 »
goedemorgen
hoe oud zijn je zonen ?
misschien een idee om al een bepaald tijdperk te kiezen en alvast op een tafel te bouwen

7 en 9 jaar. De jongste van 2 mag alleen met de handen op de rug kijken  ;D
De vloer moet ik volgend jaar nog een keer loshalen om de badkamer aan te leggen, dus voorlopig eerst maar even op de grond spelen. Kunnen ze er ook mooi met lego bij bouwen.
Tijdperk wordt 3 of 4.

Trein-H0

  • Gast
Re: Opnieuw beginnen met hobby
« Reactie #9 Gepost op: 17 september 2018, 15:57:20 »
Lagavulin van welk jaar van rijping? Is in mijn smaak licht fruitig met eiken ;D

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Opnieuw beginnen met hobby
« Reactie #10 Gepost op: 17 september 2018, 16:17:46 »
En nog een idee: als je straks een tafel gaat maken dan kun je ook een kale houten tafel maken (eventueel met een geluiddempende laag erop) waarop de kids op hun gemak telkens verschillende baanontwerpen kunnen uitleggen. Dan gaat het niet snel vervelen en ze kunnen ondertussen bekend raken met de digitale techniek en besturing.

vleesman

  • Offline Offline
  • Berichten: 126
Re: Opnieuw beginnen met hobby
« Reactie #11 Gepost op: 17 september 2018, 16:51:41 »
Citaat
kwa railsysteem spreekt me de Fleischmann Model wel aan
Fleischmann modell is een prima keuze, stevige rails die een beetje jeugdig misbruik goed kan doorstaan. Kan je later altijd nog gebruiken voor een schaduwstation. Maar zoals je wellicht weet, het wordt niet meer gemaakt dus je bent afhankelijk van tweedehands aanbod (en dat is ruim). Als je op de grond wil rijden is de profi wellicht ook een idee vanwege de bedding, roco biedt ook een type rails met bedding aan maar dan ben je wel duurder uit. Wel de rails even goed schoonmaken voor je gaat leggen.

Veel plezier
Met vriendelijke  groet Jean-Paul
Loconet IB II - 2rail - koploper

Lagavulin

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re: Opnieuw beginnen met hobby
« Reactie #12 Gepost op: 17 september 2018, 17:37:33 »
Lagavulin van welk jaar van rijping? Is in mijn smaak licht fruitig met eiken ;D
Oh geen idee. Ik drink alleen de 16 jaar oude, op de momenten dat mijn vrouw het toestaat een dergelijk bedrag voor een fles uit te geven  ::)

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Opnieuw beginnen met hobby
« Reactie #13 Gepost op: 17 september 2018, 17:52:27 »
Hoi,

Bij voorkeur eentje die tweedehands goed beschikbaar is, want ik wil geen duizenden euro's uitgeven.

Een beetje een tegenstelling met de wens om een complete soundlok in een startset en nog een soundlok extra te willen kopen. Je gaat bezuinigen op iets waar het hele systeem goed op moet kunnen werken. Dat zou je juist niet moeten willen. Dan kan je beter 100 - 200 euro extra investeren in goede rails dan een full-option-lok ;)

Kwa railsysteem spreekt de Fleischmann model rails me wel aan. Dit is betaalbaar en goed tweedehands voor handen. Goede keuze?

Ja en nee.... Het ja gedeelte: tweedehands goed aan te komen. Schoon houden e.d. niet zo heel goed. Het is met messing spoorstaven dus vaker poetsen van andere nieuwzilver spoorstaven. Dan kan je beter kijken naar andere rails. Goedkopere nieuw variant is bijvoorbeeld Piko A-gleis. Goede rail maar iets goedkoper dan Roco en Peco. Rocoline zonder bedding is ook een mooie rails. Wil je een degelijke rails: Fleischmann / Roco Profigleis (dat is met een bedding).  Als je een beetje baanplan hebt kan je bij een winkelier een prijs opvragen. Sommige winkeliers bieden leuke kortingen aan als je een "complete" baan aan rails besteld. En gewoon goed informeren en rondkijken. Er is veel te krijgen.

Welke startset heb je gezien? Als het deze roco 41225 is dan is het een leuke startset met een multimaus. Je kan dan zeker leuk digitaal rijden. Mogelijk dat de kiddo's heel snel een z21 willen om de treinen via de telefoon / tablet te willen besturen.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Opnieuw beginnen met hobby
« Reactie #14 Gepost op: 17 september 2018, 18:05:31 »
Eens met Ronald. De rails is letterlijk de basis. Niet handig om op te bezuinigen. De Modellgleis heeft dan ook nog snel last van aanslag. Piko is goed spul voor een redelijke prijs. Roco startsets zijn prettig en met Geoline kan je ook goed verder.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.