Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€130.00
Per saldo:
€-120.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
bigboynl
Vandaag
om 06:27:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 06:12:05
Oude metalen trafo's gebruiken.......
door
Biessendorf
Vandaag
om 01:06:45
NS 6000 (in schaal 0)
door
roadster36
Vandaag
om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder!
door
bask185
Vandaag
om 00:41:29
Bauarbeiten im gange
door
Wim Vink
Vandaag
om 00:03:55
Schrootplaats
door
ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf"
door
Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0
door
Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI
door
Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje
door
Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool
door
Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer
door
jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein?
door
orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch
door
Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
door
prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ?
door
hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE
door
Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen
door
defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo
door
Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais
door
Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's
door
Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg
door
Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels
door
Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0
door
Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen.
door
FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1
door
sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Code 83 rails testen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Code 83 rails testen (gelezen 1729 keer)
ivanzon
Offline
Berichten: 1595
Code 83 rails testen
«
Gepost op:
14 september 2018, 17:24:21 »
Ik zit te twijfelen of het mogelijk is om Tillig Elite rails te gebruiken met de locomotieven die ik in mijn verzameling heb.
Uit de diverse Duitse sites wordt ik weinig wijzer… de ene heeft het over nameten, volgens de andere is er geen probleem, en weer een andere beweert dat Fleischmann alleen bij volledige nieuw ontwikkelde locs NEM wielen gebruikt…
Welke rail elementen zijn de meest kritische als het gaat om ontsporen en hobbelen over de kleineisen… Kan ik volstaan met een stuk flex, een wissel en wat rechte stukjes.
Of nog beter… De locs die ik het meest problematische acht zijn de volgende:
BR 50 Kabinentender nr 4175
Br 38 nr 4500 (de Br 38 met Pruisische tender, ook als )
T16 Nr 4810
Is er iemand die ervaring heeft met Tillig Elite in combinatie met deze locomotieven?
Gelogd
henk
Offline
Berichten: 21678
Re: Code 83 rails testen
«
Reactie #1 Gepost op:
14 september 2018, 17:34:41 »
Fleischmann heeft vanaf ongeveer 1977 alleen nog wielen volgens de in dat jaar aangepaste norm gebruikt. Modellen die vanaf dat jaar zijn geproduceerd hebben wielen die geschikt zouden moeten zijn voor Tillig Elite. Ook als het model al eerder was ontwikkeld.
Kant-en-klaar railmateriaal van Tillig heb ik niet. Wel heb ik vier nogal kritische wissels die zelf zijn gebouwd met Tillig Elite profielen. Mijn Fleischmann BR212 uit pakweg 1978 rijdt daar probleemloos overheen. Dat model was toen al een jaar of 15 op de markt, maar had inmiddels een kunststof kap en dus ook nieuwe wielen gekregen. De Sprinter uit 1980 passeert ook probleemloos.
En als je zelf wilt testen heb je denk ik een wissel nodig en wat stukken flex omdat er anders zo moeilijk wat valt te rijden.
«
Laatst bewerkt op: 14 september 2018, 18:26:38 door henk
»
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Ronald Halma
Organisator US Convention Nederland
Offline
Berichten: 15438
Modelrailroading is fun!
Re: Code 83 rails testen
«
Reactie #2 Gepost op:
14 september 2018, 18:24:53 »
Je titel vereist een kleine correctie; Tillig is code 80
Gelogd
Greetz, Ronald
Mijn US Convention Aalten
Mijn blog!
Mijn USA reizen
henk
Offline
Berichten: 21678
Re: Code 83 rails testen
«
Reactie #3 Gepost op:
14 september 2018, 18:28:38 »
Volgens Tillig is het code 83.
https://www.tillig.com/Elite_Gleissysteme.html
En als ik 2,07 mm omreken (2,07/2,54*100) kom ik met 81,5 precies tussen 80 en 83 uit.
Het zal wel.
«
Laatst bewerkt op: 14 september 2018, 18:37:34 door henk
»
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Ronald Halma
Organisator US Convention Nederland
Offline
Berichten: 15438
Modelrailroading is fun!
Re: Code 83 rails testen
«
Reactie #4 Gepost op:
14 september 2018, 19:00:42 »
Oke... was altijd in de veronderstelling dat het 80 was. Geen probleem
Gelogd
Greetz, Ronald
Mijn US Convention Aalten
Mijn blog!
Mijn USA reizen
Ronald Halma
Organisator US Convention Nederland
Offline
Berichten: 15438
Modelrailroading is fun!
Re: Code 83 rails testen
«
Reactie #5 Gepost op:
14 september 2018, 19:14:22 »
Inderdaad: Niedriges Schienenprofil (2,07 mm = Code 83) mit außerordentlich geringer Kopfbreite (0,8 mm)
Bron:
https://www.tillig.com/Elite_Gleissysteme.html
Gelogd
Greetz, Ronald
Mijn US Convention Aalten
Mijn blog!
Mijn USA reizen
Juroen
Offline
Berichten: 408
Re: Code 83 rails testen
«
Reactie #6 Gepost op:
14 september 2018, 19:33:46 »
Ik heb een rangeerbaantje met Tillig Elite. Geen ervaring met de locs die je noemt.
Mijn ervaringen:
Loc 1306 rijdt probleemloos. Stamt uit ongeveer 1978.
Anna locje heeft te hoge flenzen. Bouwjaar onbekend, later tweedehands gekocht.
De wagens uit de startset met plastic wielen hebben te hoge flenzen.
Het fleischmann plan-W rijtuig uit die tijd heeft te hoge flenzen.
Kortom, wisselende ervaringen. Testen dus.
Overigens, ik heb recent geisoleerde wielstellen bij Ali gekocht. Die rollen prima. Voor €0,73 per wielstel geschikt voor Tillig Elite.
Groet Juroen
Gelogd
Mijn draadje:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=87320.msg3222024227;topicseen#msg3222024227
Juroen
Offline
Berichten: 408
Re: Code 83 rails testen
«
Reactie #7 Gepost op:
14 september 2018, 19:40:23 »
Aanvulling,
Naast de hoogte van de railstaaf en die van de flenzen is de Tillig Elite ook kritisch voor de speermaat van de wielstellen. Tenminste: een oudere Fleischmann lok waar de speermaat niet voldoet aan de huidige NEM ontspport op de Tillig Elite wissels.
Ik weet niet of de NEM daar in de loop der jaren is aangepast of dat de loc gewoon nooit aan enige NEM heeft voldaan. In elk geval ook iets om in gedachten te houden.
Groet Juroen
Gelogd
Mijn draadje:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=87320.msg3222024227;topicseen#msg3222024227
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 25304
Re: Code 83 rails testen
«
Reactie #8 Gepost op:
14 september 2018, 19:56:53 »
Citaat van: Juroen op 14 september 2018, 19:40:23
Ik weet niet of de NEM daar in de loop der jaren is aangepast ...
Het minimum van de speermaat (maat B in NEM310) is in 2009 vergroot van 14,3 naar 14,4 mm. Waarschijnlijk omdat wielstellen met 14,3 mm klemmen in wissels die precies volgens de normen zijn gebouwd.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
tijgernootje
Offline
Berichten: 11764
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
Re: Code 83 rails testen
«
Reactie #9 Gepost op:
15 september 2018, 13:39:24 »
Ook is het handig om te kijken of flex van tillig anders is als kant en klare stukken.
Ik heb toen ik mn HO baan ging verbouwen gekozen voor roco zonder ballast,daar reed al m'n Flm(ook oud spul) en Roco spul goed overheen,maar bij de flexrails ratelde e.e.a. over de kunststof stukjes die de rails vast houden,die waren bij flex namelijk dikker dan bij kant en klare stukken
Wellicht heeft tillig dat zelfde "grapje" ook toegepast bij hun flex rails
Gelogd
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Code 83 rails testen