Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:56:58
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
26 april 2024, 15:29:26
  

Auteur Topic: Mijn-baan, HOe, Glück auf: Falkenburg.  (gelezen 5696 keer)

Hennik

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
Re: Mijn-baan, HOe.
« Reactie #15 Gepost op: 19 juli 2018, 10:55:51 »
Knap uitgetekend..
Super mooie compositie zo hoor!

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4677
Re: Mijn-baan, HOe.
« Reactie #16 Gepost op: 19 juli 2018, 12:48:48 »
Veel belovend...... (y)

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8530
    • Midland
Re: Mijn-baan, HOe.
« Reactie #17 Gepost op: 01 september 2018, 23:25:37 »
Hoi,

Dan gaan we toch los hier.
Natuurlijk geïnspireerd door eea ander op mijnbouwgebied hier op het forum.

Toen ik het prefab fineer kocht voor de spoorwegovergang voor Midland dacht ik nog niet terug aan dit project. Maar later dacht ik: ik kan dat fineer nog ergens voor gebruiken.

Al reeds wat delen geknipt from scratch.

Heb gelijk al de achterzijde meegenomen.
Dit is de ruwe opzet vanaf de tekening/schets.

Wat hoogte betreft voor het gebergte doen we niet moeilijk.
Gewoon 2 x 4 centimeter piepschuimplaten moet genoeg zijn voor wat ik aan hoogte wil winnen.



Leuk spul dat prefab-fineer maar zo krom als de neten.
Moet maar es bedenken wat voor stevigheidsconstructie er gemaakt moet worden, waar er ramen komen enzo.

Zal spoedig dit topic van planning naar banen schieten waar we vrolijk door kunnen gaan ;D

Gr Koen.



« Laatst bewerkt op: 02 september 2018, 00:34:53 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Mijn-baan, HOe.
« Reactie #18 Gepost op: 02 september 2018, 16:40:43 »
Hoi Koen,

Als je wilt heb ik hier ook nog 10 cm dik piep schuim waar ik zelf niks meer mee doe.
Heb je daar evt wat aan ?

Ben benieuwd wat hier uit gaat komen verder.

Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22446
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Mijn-baan, HOe.
« Reactie #19 Gepost op: 02 september 2018, 16:46:14 »
Hoi Koen,

Dit gaat heel erg mooi worden. Prachtig ontwerp  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

Shay-fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 82
Re: Mijn-baan, HOe.
« Reactie #20 Gepost op: 02 september 2018, 19:51:10 »
Hallo Koen,
Allereerst: ontzettend leuk thema, deze baan. Maar om begripsverwarring te voorkomen even het volgende:

1. Een mijnschacht is een verticale gang gebruikt voor ventilatie- en/of transportdoeleinden. Te vergelijken met een liftkoker.

De volgende begrippen gelden voor ondergrondse kolenmijnen:

2. Een gang die door alle lagen gaat noemt men een steengang. Deze loopt vaak, maar niet noodzakelijker wijze horizontaal. In deze gangen vindt transport plaats van en naar de schacht. De hoogte van de steengangen was in het algemeen tussen de 1,70 en 2,10 meter

3. Een gang die een steenkoollaag volgt (dus niet horizontaal hoeft te lopen en vaak "slingert") noemt men een galerij (Duits: Querschlag). In die galerijen vond het transport van en naar de pijlers plaats, de galerijen hadden met steengangen vergelijkbare hoogten.

4. Een gang die door een koollaag heen twee galerijen verbindt is een pijler. Deze pijlers verplaatsen zich, de galerijen volgend. Zo wordt er dus eigenlijk een laag kool "tussenuit" gehaald. De laagst  liggende galerij wordt gebruikt voor de aanvoer van materialen en gereedschappen, de bovenste voor de afvoer van de steenkool. De hoogte van een pijler was afhankelijk van de dikte van de koollaag, variërend  van 0,40 tot meer dan 2,0 meter.

Dit alles gebaseerd op de toestand in de Nederlandse kolenmijnen halverwege de jaren 1960.
Ik loop nu het risico een schoolmeester genoemd te worden, dat wil ik absoluut niet, wat ik hierboven opgeschreven heb is nog overgebleven kennis die ik opdeed gedurende een 8-weekse ondergrondse stage in 1965 in de ON-III mijn te Heerlerheide.

m.vr.gr.
Gerard

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8530
    • Midland
Re: Mijn-baan, HOe.
« Reactie #21 Gepost op: 02 september 2018, 22:21:52 »
Hoi,

Ik vind de genoemde punten wel leerzaam.

Ik eer de Nederlandse kolenmijnindustrie maar dit ontwerp is eigenlijk meer een mijn in een hoger gelegen gebied.
Een beetje gebaseerd op de voorbeelden die Busch geeft bij zijn veldspoor scenery uit Duitsland.

Over een aantal punten heb ik wel twijfel.

- inderdaad, moet er een tweede gang(laag) komen en een lift tussen beide.

- is er een alternatieve toren nodig?

Het is een klein ontwerp en ik wil niet een hele kolenmijn uitbeelden maar een stukje van de steengang, het naar boven halen, en overslaan naar verder transport.

Gaandeweg zal ik me er meer in verdiepen.

@Floris, onlangs nog een hele zak rotz.. ehh piepschuim gekregen wat voor het te maken baantje voldoende is.
Maar bedankt voor het aanbod.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

sdz1976

  • Offline Offline
  • Berichten: 2216
  • ovmv.be
    • ovmv.be
Re: Mijn-baan, HOe.
« Reactie #22 Gepost op: 02 september 2018, 23:23:04 »
Tof idee, kijk al uit naar de updates  (y) (y) ;D
Creatieve mensen hebben geen rommel.
Ze hebben overal ideeën liggen.

Shay-fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 82
Re: Mijn-baan, HOe.
« Reactie #23 Gepost op: 03 september 2018, 14:38:19 »
Koen,
Ondergronds werden ook wel schachtjes gemaakt vanuit een steengang, naar boven of naar beneden. Dat werden dan respectievelijk opbraken of neerbraken genoemd. Ze waren veelal verticaal, maar konden ook onder een steile helling gemaakt zijn (geschat tussen 60 en 90 graden).
Het waren dus blinde schachten. Die hadden meestal een vrij beperkt hoogte verschil (metertje of 20 in mijn herinnering) en vaak nauwelijks mechanische transport mogelijkheden. Ladders en een handbediende takel kwamen nog wel voor, maar dat was het dan ook wel. Omdat ik ze maar zeer beperkt ben tegengekomen zit er niet zoveel van in het geheugen, wel weet ik dat ik het erg onplezierige passages vond.
Het waren verticale gangen om bij een koollaag te komen en vanaf die plek dan weer een galerij te "graven".

Glück auf,
Gerard

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8530
    • Midland
Re: Mijn-baan, HOe.
« Reactie #24 Gepost op: 03 september 2018, 19:39:19 »
Door dit verhaal besloten dichter bij huis te blijven en het thema ver-Nederlandsen.

Aanvullende titel in gedachten 'Onder Limburg of Maastricht' maar ik spreek geen Limburgs dialect.

Iemand?

Gr Koen
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8530
    • Midland
Re: Mijn-baan, HOe, Glück auf Falkenburg.
« Reactie #25 Gepost op: 07 september 2018, 08:46:14 »
Nieuwe naam topic.

Glück auf: Falkenburg.

Glück auf, blijkt een internationale mijnwerkersgroet te zijn.

Falkenburg verbastering van Limburg en Valkenburg, mijnbouwgebied.

Inmiddels ook wat stuthout gehaald om de steengang te maken.
Binnenkort weekje vakantie, dan gaat er wel een pot houtlijm mee.

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 07 september 2018, 09:03:50 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8530
    • Midland
Re: Mijn-baan, HOe, Glück auf: Falkenburg.
« Reactie #26 Gepost op: 08 september 2018, 20:06:54 »
Hoi,

Nog niet verder gebouwd maar de gedachten over Falkenburg leven voort.

Falkenburg is een klein Limburgs dorpje waar voornamelijk landbouw bedreven werd.

Natuurlijk is landbouw blijven bestaan toen de steenkoolindustrie zich ontwikkelde.

Onder Falkenburg wordt in de staatsmijn hard gewerkt door de bewoners van het kleine dorpje wat gestaag groeit.
Ondanks de zware industrie beneden gaat het gewone leven in Falkenburg ook door, er moet ook gegeten worden.
Zo wordt er een korenveld bewerkt.

Uiteraard gaat men als goed gelovige ook zondags naar de kerk en kunnen er begrafenissen en trouwerijen gehouden worden.

Misschien is er nog plek om naast een woning er een café neer te zetten waar men na al het gedane werk even kan bijpraten en een slok kan nemen van Falkenbier.

Een busdienst zorgt voor vervoer van Falkenburg naar de Staatsmijn en terug



Wat je op zo'n kleine plek al niet kan doen. :)

Gr Koen.

Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8530
    • Midland
Re: Mijn-baan, HOe, Glück auf: Falkenburg.
« Reactie #27 Gepost op: 27 september 2018, 13:55:49 »
Nou las ik laatst weer een stukje ergens:

Schaal 0 op 9mm rails, en dan wel smalspormaterieel.

- Hoe rijmt dat dan met mijn plan?
- Welk materieel komt daarbij kijken?

Gr Koen
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#