Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door brutus1
Vandaag om 12:14:03
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 12:10:47
"Nederlandse" modellen door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:04:06
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
RhB H0m, Albulisch door Eric v C
Vandaag om 11:57:44
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
19 Toen door PlanU
Vandaag om 11:01:05
Piko lok digitaal rijdt direct weg door bellejt
Vandaag om 10:58:48
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:45:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
EifelBurgenBahn door Eric v C
Vandaag om 10:25:57
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Eric v C
Vandaag om 10:22:59
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door TonM
Vandaag om 10:09:06
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
Les Billards du Vivarais door Sven
Vandaag om 09:04:33
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:36:23
diorama, voor lange treinen. door Benelux795
Vandaag om 07:54:29
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 07:51:23
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:31:13
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
25 april 2024, 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door peterha
25 april 2024, 22:20:53
  

Auteur Topic: Rheinburg/Rhonebourg een Frans/Duitse baan  (gelezen 2208 keer)

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Rheinburg/Rhonebourg een Frans/Duitse baan
« Gepost op: 06 september 2018, 14:39:44 »
Hoi

Zoals sommige weten ga ik een moderne Duitse baan bouwen ( Rheinburg )
De modules staan opgeslagen tot ik in het nieuwe huis zit.
Nu heb ik de luxe dat mijn nieuwe hobbykamer groot is, dubbel van wat ik aan modules heb. 8)

Omdat Frankrijk me ook erg trekt heb ik het idee om een Frans/Duitse baan te maken.
Dus aan de ene kant de stadbaan van Rheinburgh en aan de andere kant een Franse baan.
Het Franse gedeelte wordt ook modern, met een knipoog naar vervlogen tijden.
Ik wil dan een Frans grensstation waar locs uitgewisseld worden, de ICE's en TGV"s en meersysteemloc's kunnen natuurlijk doorrijden.
Het lijkt me ook leuk om op het station de wisseling van links naar rechts rijden door te zetten.

Nu is mijn vraag, want ik kom er niet uit..
Welke stijl moet ik aanhouden voor het Franse gedeelte?
Met andere woorden, PLM, L'Est welke bouwstijl heeft een Frans grensstation met Duitsland?
En welke bovenleiding pak ik?



Hopelijk kunnen jullie me verder helpen.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Whis

  • Offline Offline
  • Berichten: 367
Re: Rheinburg/Rhonebourg een Frans/Duitse baan
« Reactie #1 Gepost op: 06 september 2018, 15:21:50 »
l'Est lijkt me inderdaad het meest voor de hand liggen. Addertje onder het gras: de grens DE/FR is in de loop der tijd natuurlijk nogal eens verplaatst met alle gevolgen van dien, dus misschien goed om wat verder onderzoek te doen en een voorbeeld te zoeken dat je aanstaat. Of gewoon een fijn jaren 70 betongrindtegelgedrocht maken :P
Das Dauerverkacken setzt sich nathlos fort.
Hmpf.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8419
    • Rangeerbanen
Re: Rheinburg/Rhonebourg een Frans/Duitse baan
« Reactie #2 Gepost op: 06 september 2018, 15:24:11 »
Hoi Dave,

Leuk onderwerp. Qua electrique kan je je orienteren op het onderstaande kaartje, waarbij groen staat voor 1500V en oranje en rood voor 25.000V. Deze website is daarbij misschien ook handig, even met translate erover en je snapt de essentie ;)

Bron: Wikipedia

Voor de oude bebouwingen kan je misschien met het onderstaande kaartje wat:

Bron: Forum LR-Presse

De nieuwe indeling helpt deze site misschien?

En wat Wieger zegt:
Of gewoon een fijn jaren 70 betongrindtegelgedrocht maken :P
Zit je altijd goed.

Groet,
michel

trdl

  • Offline Offline
  • Berichten: 66
Stations aan de Frans - Duitse grens
« Reactie #3 Gepost op: 06 september 2018, 15:50:31 »
Dave,

volgens mij informatie zijn er 6 directe spoorverbindingen tussen Frankrijk en Duitsland:
1. Muhlhouse - Bentzenheim >< Muellheim - Freiburg
2. Strassbourg >< Kehl - Appenweiler - Offenburg/Rasstat
3. Strassbourg - Lauterbourg >< Berg - Karlsruhe
4. Strassbourg >< Wissembourg - Landau
5. Strassbourg  - Sarreguemines >< Bad Richingen -Saarbruecken
6. Thionville - Apach U>< Perl - Trier

Ik verwacht dat op de verbinding Strassbourg >< Kehl de meeste treintypen / treinen rijden.
Kijk maar eens in de dienstregeling.

Lok wisselen 'aan de grens' wordt vrijwel niet meer gedaan, dat is echt iets van vroeger.

Groet, Willem

 
« Laatst bewerkt op: 06 september 2018, 16:27:53 door trdl »

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Stations aan de Frans - Duitse grens
« Reactie #4 Gepost op: 06 september 2018, 16:39:39 »
1. Strassbourg - Appenweiler - Offenburg/Rasstat

Lok wisselen 'aan de grens' wordt vrijwel niet meer gedaan, dat is echt iets van vroeger.



De overgang van het éne stroomsysteem naar het andere gaat op de bovenstaand lijn tussen Kehl en Forbach (F) inderdaad al sedert jaren via een spanningssluis á la Essen (Roosendaal): Het betreft simpel gezegd een onderbreking in de rijdraad waar de locs met neergelaten panto's onderdoor rijden.

De DB-AG heeft hiervoor de locomotiefserie 181.2 die onder de beiden spanningssoorten kan rijden. Bij de Bundesbahn deed ook de voorserie 181.0 jaren dienst op dit baanvak.
De SNCF heeft geen locomotievenreeks welke voor zowel DB- als SNCF-spanning geschikt is.






Groet,

Sven
« Laatst bewerkt op: 06 september 2018, 16:48:44 door waldberg »

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Rheinburg/Rhonebourg een Frans/Duitse baan
« Reactie #5 Gepost op: 06 september 2018, 16:53:11 »
Hi Dave,

In aanvulling op Sven en Willem zou je ook nog eens hier kunnen kijken (informatie van rond 2007):
http://www.bueker.net/trainspotting/lines_germany-france.php

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Rheinburg/Rhonebourg een Frans/Duitse baan
« Reactie #6 Gepost op: 06 september 2018, 17:07:27 »
Wauw wat veel reacties al  (y)
Daar kan ik wel wat mee.
Kloppen doet het niet helemaal, dit is een goed excuus om ook Frans materieel te kopen wat niet in Duitsland rijdt  ;D

@michel die kaarten zijn handig.

@sven ik heb een 184, komt goed uit
Was de spanningssluis zonder draad?

@willem snap ik, maar hoe leuk is het dat het bij sommige treinen op de baan dan wel gebeurd.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

trdl

  • Offline Offline
  • Berichten: 66
Lokwissel tijdvak 6: Museumtrein
« Reactie #7 Gepost op: 06 september 2018, 17:44:42 »
Dave,

uit je posts heb ik begrepen dat jij tijdvak 6 als voorbeeld voor je modelbaan hebt.
(Dat heb ik ook, maar ik beperk me tot Duitsland).

In tijdvak 6 reizigersverkeer worden treinsamenstellingen niet vaak gewijzigd.
Zelfs het combineren en splitsen van treindelen worden minder gedaan.
De meeste goederentreinen zijn bloktreinen.

Om wat variatie te hebben laat ik museumtreinen rijden, voornamelijk op zaterdag en zondag.
Naast lokwissel wordt daarbij ook vaak voorspan gedaan.
Hierbij kun je je fantasie de vrije loop laten, maar als je het wat serieuzer wilt beperk het dan tot treinensamenstellingen die toegelaten zijn op het net van de beheerder (op mijn baan DB Netz).

Groet, Willem
« Laatst bewerkt op: 06 september 2018, 22:44:23 door trdl »

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Rheinburg/Rhonebourg een Frans/Duitse baan
« Reactie #8 Gepost op: 06 september 2018, 17:58:17 »
Hoi Willem

Snap ik, daar komt ook de uitzondering
Op mijn baan wordt er dan wel aan locwisseling gedaan.
Is vast een goede reden voor te bedenken hahaha.

Het wordt dan wel een Duitse baan en een Franse baan.
Waar sommige treinen van de ene naar de andere gaan.

Hoe dan ook de ICE, THALYS en de TGV POS
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Rheinburg/Rhonebourg een Frans/Duitse baan
« Reactie #9 Gepost op: 06 september 2018, 18:32:51 »
Hoi,

Ik heb geen idee of de draad in de sluis bij Stiring-Wendel (Forbach(F)) geheel onderbroken was of geïsoleerd doorgaand was. Ik heb geen foto('s) van deze sluis kunnen vinden.


Dat van wat ik zei dat er geen Franse locs voor het Duitse stroomsyteem geschikt zijn klopt natuurlijk niet.
Zie o.a. hier:

  https://en.wikipedia.org/wiki/SNCF_Class_BB_37000

Groet,

Sven

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8137
Re: Rheinburg/Rhonebourg een Frans/Duitse baan
« Reactie #10 Gepost op: 06 september 2018, 19:58:35 »
Geen idee betreffende je vragen maar ik ga het in ieder geval volgen  (y)

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2659
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Rheinburg/Rhonebourg een Frans/Duitse baan
« Reactie #11 Gepost op: 06 september 2018, 20:23:47 »
Dat vraagt om prachtige 181'ers met een lange sleep ertswagons :)