Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
  

Auteur Topic: Sehr-am-Üzant II  (gelezen 31985 keer)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
  • Team Mitropa
Re: Sehr-am-Üzant II
« Reactie #120 Gepost op: 16 april 2020, 02:21:01 »
ff een bel om de nek nog  (y)

Pnarfk

  • Offline Offline
  • Berichten: 180
  • Modelbouw is een kunst
    • www.alanjockmans.com
Re: Sehr-am-Üzant II
« Reactie #121 Gepost op: 16 april 2020, 12:51:28 »
Dank voor alle reacties. Ik ben zelf ook heel blij hoe het uiteindelijk geworden is, ik ben het niet gewend om met groen te werken op een baan en dit was een goede oefening. Ik weet natuurlijk nooit wat de toekomst brengt, maar voorlopig gaat Sehr-Am-Uzant in terug de spreekwoordelijke koelkast en blijft het bij dit diorama. Misschien dat ik voor het station later nog een achtergrond maak en een paar details toevoeg, maar verder heb ik geen plannen meer. Dat is jammer want ik heb nog wel ideeën, maar ik heb voor het ogenblik drie onafgewerkte projecten staan, en dan moet ik harde keuzes maken over waar ik mijn tijd en geld in wil steken... En zomer wil ik me eerder met andere, Belgisch geïnspireerde projecten bezighouden. Het vormt zoals voorzien wel een leuke toevoeging bij de baantjes die ik regelmatig bouw op de vloer of over mijn bureau. Hierbij wat filmpjes met treinen (op de foto klikken):

VID_20200414_232232132 by Alan Jockmans, on Flickr

VID_20200414_220344310 by Alan Jockmans, on Flickr

En als bonus nog een foto met het licht  ;)

IMG_20200414_221342087 by Alan Jockmans, on Flickr
Groet, Alan Jockmans

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1782
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Sehr-am-Üzant II
« Reactie #122 Gepost op: 16 april 2020, 14:09:19 »
Super; 2 dingetjes. 1) Gras is niet te lang naar mijn mening. In de zomer kan gras in bermen en niet begraasde weiden wel meer dan knie hoog staan. Niets mis mee. 2) Bij de filmpjes invullicht gebruiken. De lok en de rijtuigen komen niet uit de verf.

Super mooi station zo!!
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Pnarfk

  • Offline Offline
  • Berichten: 180
  • Modelbouw is een kunst
    • www.alanjockmans.com
Re: Sehr-am-Üzant II
« Reactie #123 Gepost op: 12 september 2020, 09:22:26 »
nadat deze zomer respectievelijk mijn studies, mijn werk en mijn lief om beurt om mijn aandacht vochten was er niet veel tijd voor modelbouw over. Ik heb deze week gelukkig wat meer tijd gevonden om nog eens wat verder te werken, en het begon toch te kriebelen om Sehr toch af te werken. De situatie zag er tot voor kort zo uit:

IMG_20200909_214119644 by Alan Jockmans, on Flickr

ik heb besloten om de groote van dit stuk uit te breiden en het dorp op een soort verplaatsbare module van 50x50 cm te plaatsen, waarbij ook een deel van de rotspartij te zien is. Verder heb ik de kasseiweg ook vervangen en speelde ik met het idee om een treintunnel onder het dorp door te laten lopen.

IMG_20200910_174303630 by Alan Jockmans, on Flickr

De afwerking van het dorp heb ik nu in drie fases verdeeld:

Fase 1: de afwerking van de onderbouw
- Laatste correcties schilderwerken uitvoeren
- Onderbouw voor twee nieuwe huisjes
- Vormgeven van het landschap
- Aanbrengen basisvegetatie (gras, onkruid, klimop op muren,...)
- Aanbrengen van details op de stenen muren (raamluiken, vensterbanken, gevelankers,...)
- De eerste verdiepingen voorzien van basisinterieurs
- Afwerken tunnel onder het dorp

Fase 2: bovenbouw van de huizen
- Plaatsing van de vakwerkverdiepingen op de onderbouw
- Plaatsing van binnenverlichting en gevellantaarns
- Aanleg van de daken (+ herwerken dak kerk)
- bouw van schoorstenen en andere dakdetails

Fase 3: afwerking
- Plaatsing verdere details zoals verkeersborden, hekwerk, enz
- Plaatsing telegraafpalen en externe electriciteitskabels
- Plaatsing grote vegetatie zoals bomen en struiken
- Plaatsing figuurtjes

Hoe nauw ik deze planning opvolg en wanneer alles klaar zal zijn moet ik nog zien, maar zo is er toch al een indruk van de vordering der werken  ;)

Ik post vanavond een update met nieuwe foto's  ;)
Groet, Alan Jockmans

wpinkhof

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
    • Asse-Bad / Assche-les-Bains
Re: Sehr-am-Üzant II
« Reactie #124 Gepost op: 12 september 2020, 11:39:52 »
Ik kijk al uit naar het vervolg! Blij dat je terug bent.

Wouter

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: Sehr-am-Üzant II
« Reactie #125 Gepost op: 12 september 2020, 11:58:48 »
Studie's en werk...., ach, daar kun je een dag mee zonder. Maar een lief, dat is andere koek.. ;D ;D

Blij dat je er weer bent, ik ben zeer benieuwd.

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Pnarfk

  • Offline Offline
  • Berichten: 180
  • Modelbouw is een kunst
    • www.alanjockmans.com
Re: Sehr-am-Üzant II
« Reactie #126 Gepost op: 14 september 2020, 21:27:47 »
We zijn weer wat bouwen verder en het dorp ziet er al wat anders uit  ;D

De belangrijkste toevoeging is een nieuwe kasseiweg, die ik heb gemaakt om de oude (waar ik niet blij mee was) te vervangen. Hiervoor heb ik met veel geduld alle kasseien met de hand in een stuk schuimplaat gekrast. Daarnaast heb ik ook de basis gelegd voor een nieuw,  hogergelegen huis dat aan het eind van een steile trap in de berg komt. In totaal zijn er nu acht huizen, een kerk en een poortgebouw in dit diorama. Verder heb ik ook de rest van de ruwbouw van het landschap al afgewerkt. Het is de bedoeling dat de huizen aan de linkerkant half in de rots zitten, alsof er binnen enkele ruimten uit het gebergte gehouwen zijn. de volgende stap bestaat eruit de wegen en huizen hun finale kleur te geven, en ook de rest van het landschap een bruine grondkleur te geven

IMG_20200914_205424545 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20200914_205356185 by Alan Jockmans, on Flickr

ik heb uiteindelijk toch besloten een tunnel onder het dorp te bouwen, waaronder een halve bocht met een radius van 45cm ligt. Het was wel wat zoeken naar een geschikt,  tunnelprofiel, dat enerzijds niet te hoog of te breed zou zijn, maar wel genoeg plaats bood om treinen hun bocht te laten nemen. Gelukkig heeft de tunnel de doorritten van mijn langste en hoogste rijtuigen reeds met glans doorstaan.

IMG_20200914_205349353 by Alan Jockmans, on Flickr





Groet, Alan Jockmans

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1072
Re: Sehr-am-Üzant II
« Reactie #127 Gepost op: 15 september 2020, 10:38:02 »
Ziet er geweldig Alan (y)

Grt. Ric

Pnarfk

  • Offline Offline
  • Berichten: 180
  • Modelbouw is een kunst
    • www.alanjockmans.com
Re: Sehr-am-Üzant II
« Reactie #128 Gepost op: 17 september 2020, 13:02:59 »
Ziet er geweldig Alan (y)


Bedankt Ric :)

Het einde van fase 1 komt stilaan in zicht

Ik heb alvast verder gewerkt aan het landschap, en het ook al een basiskleurtje gegeven. Ook de kasseiweg heeft al wat meer kleur, maar aangezien ik nog altijd niet de meest handige ben met de penceel ga ik hier nog wat verder aan moeten verven. Over de rotsen ben ik nog niet helemaal zeker, die heb ik gemaakt op basis van pluimkarton, maar ik ben niet zeker of die uiteindelijk wel realistisch gaan worden. Desnoods ga ik die later nog vervangen door boomschors of rotsen uit de vakhandel (voor het gewicht en de fragiliteit gebruik ik liever geen gips). Indien er mensen andere tips hebben voor het maken van rotsen zijn die altijd welkom  ;)

Omdat het diorama intussen te groot is geworden om op te bergen in de kast vormt deze nu permanent een deel van mijn interieur  :P om het wat meer te laten passen heb ik de wanden alvast afgewerkt met zwart karton om het geheel wat mooier te maken.

IMG_20200916_115545967 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20200916_115601879 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20200916_115550753 by Alan Jockmans, on Flickr

De tunnel is intussen ook zo goed als af, maar ik ben er nog niet 100% van overtuigd. Op technisch vlak is ze prima, zelfs mijn langste rijtuigen kunnen er probleemloos doorheen, zelfs al zit er een krappe bocht in de tunnel. Maar uiterlijk kan de binnenkant wel nog wat beter. De uitdaging was om de tunnel een mooie bocht te laten vormen, en dit heb ik getracht door een aantal ribben te maken en van hieruit alles op te bouwen uit twee lagen papier, waarvan de bovenste met natuursteenmotief. Het resultaat is echter een eerder hoekige bocht die niet echt realistisch oogt. De treinen kunnen er dan wel goed doorheen maar verder is het niet heel praktisch

IMG_20200912_112433573 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20200916_115615257 by Alan Jockmans, on Flickr

Op zich valt het niet heel erg op, maar ik blijf er op kijken. Zijn er mensen die een betere manier weten om een tunnel in een bocht aan te leggen? Aangezien de hele basis van het diorama en de tunnel uit pluimkarton bestaat is het bewerkbaar genoeg om opnieuw te beginnen. Alvast bedankt.

Voorlopig ga ik verder door met het afwerken van het landschap, daarover zal ik in de loop van komende week nog updates plaatsen  ;)

Groet, Alan Jockmans

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Sehr-am-Üzant II
« Reactie #129 Gepost op: 18 september 2020, 11:00:31 »
Ik zou kijken of je dunne "schuimplaat" met steen motief kan vinden en dat dan gebruiken.
Tunnel ziet er niet slecht uit,enkel je papier met motief is te dun om goed en egaal tegen je tunnel constructie te plaatsen.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2055
Re: Sehr-am-Üzant II
« Reactie #130 Gepost op: 18 september 2020, 15:17:42 »
wederom ontzettend mooi
Ideetje voor de bankjes bij het station
voor de bankjes het gras  heel kort maken en beetje vies maken
met vriendelijke groet
kees

Pnarfk

  • Offline Offline
  • Berichten: 180
  • Modelbouw is een kunst
    • www.alanjockmans.com
Re: Sehr-am-Üzant II
« Reactie #131 Gepost op: 19 september 2020, 14:48:12 »
Bedankt voor de tips. Ik heb besloten om voor de rotsen uiteindelijk verder te gaan met schuimkarton, omdat ik dat nu eenmaal nog massaal heb liggen. Het was een hoop geklooi, maar het resultaat valt mee. De spleten heb ik opgevuld met een gewoon vulmiddel van de doe-het-zelfzaak, waarmee ik ook de rotswanden wat extra textuur heb gegeven. Voorlopig gaf ik de hele partij gewoon een basiskleur, schilderen ga ik later nog even doen. Ook de weg ziet er al wat beter uit, maar daar heb ik ook nog werk aan. Ik begin stillaan in te zien dat mijn matige verfresultaten ook te maken kunnen hebben met de keuze van verf. Het probleem is dat het na opdrogen vaak te glanzend blijft. Ik ga dus definitief afstappen van Humbrol en eens kijken wat Vallejo of Tamiya te bieden heeft...

Ik richt me nu terug even op de afwerking van de gebouwen. De kerk is intussen permanent bevestigd, ik heb wel besloten hiervoor een aantal details opnieuw te maken en de toren stillaan af te maken.

Ziehier het voorlopige resultaat:

IMG_20200919_143500815 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20200919_143507274 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20200919_143514991 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20200919_143528074 by Alan Jockmans, on Flickr
Groet, Alan Jockmans

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1072
Re: Sehr-am-Üzant II
« Reactie #132 Gepost op: 19 september 2020, 16:21:24 »
hallo Alan ,

Ik gebruik naar tevredenheid acryl mengverven. Te koop bij de bouwmarkt/hobbyzaak en ook Action heeft verschillende kleuren. Ze zijn van zichzelf mat en dus geen last van glans. Met zo'n fles doe je tijden tijden. Bovendien denk ik, dat  ze goedkoper zijn dan die merken die jij noemt.

Grt. Ric

Pnarfk

  • Offline Offline
  • Berichten: 180
  • Modelbouw is een kunst
    • www.alanjockmans.com
Re: Sehr-am-Üzant II
« Reactie #133 Gepost op: 16 oktober 2020, 19:17:21 »
Hallo iedereen, na mijn hulproep van eergisteren voor de ongewild glanzende verf heb ik veel tips gekregen om de rotsen aan te pakken. Na wat proberen is het resultaat eindelijk aan het verbeteren! Ik heb uiteindelijk alles een dunne basislaag gegeven met de airbrush en vervolgens een donkerdere wash aangebracht en alles gedrybrushed. Ik zou liegen moest ik zeggen dat de glans helemaal verdwenen zijn, maar het is in elk geval niet meer opvallend. Ik ga nog kijken of ik een extra wash ga aanbrengen om toch nog iets meer contrast uit de rotspartij te halen, maar ik ben eindelijk op een degelijk resultaat gekomen. Bedankt aan iedereen die geholpen heeft!  ;D

IMG_20201016_184233058 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20201016_184158480 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20201016_184144974 by Alan Jockmans, on Flickr

Verder heb ik nog wat kleine dingetjes gedaan. De interieurs heb ik verder afgewerkt, al zijn die nog niet af. Ook heb ik al eens geëxperimenteerd met het klaarmaken van de ondergrond (bestaande uit aarde die ik uit een werfcontainer vlakbij haalde en zeefde), al had ik hier beter even mee gewacht, aangezien alles nu vol grond ligt. Ik heb toch wel een tijdje moeten stofzuigen om het terug goed te krijgen  :P

Er zijn nu nog een paar schilderklusjes die wachten, waaronder vooral de kasseiweg, zodra dat af is kan ik stillaan gaan overgaan naar de volgende stap: het verder afwerken van de huisjes en plaatsen van de vakwerkgedeeltes.

En zo gaat het rustig voort  ;)
Groet, Alan Jockmans

Pnarfk

  • Offline Offline
  • Berichten: 180
  • Modelbouw is een kunst
    • www.alanjockmans.com
Re: Sehr-am-Üzant II
« Reactie #134 Gepost op: 20 oktober 2020, 20:21:09 »
Even een mini update. Ik heb tussendoor wat voortgewerkt aan de interieurs. Op zich zijn deze heel basic, gewoon een vloer en behang die van uitgeprinte foto's zijn gemaakt, maar de enkele ruimtes die verlicht zullen worden heb ik iets verder uitgewerkt. Vooral het kruidenierswinkeltje is beter uitgedraaid dan verwacht. Ik wilde de sfeer creëren van een kleine zaak die in een nis werd gebouwd, en het is wel overtuigend. De rekken en toonbank zijn uit karton vervaardigd, de rest bestaat uit foto's van koopwaar die ik op stukjes karton gekleefd heb. Aan de hand van wat posters reclameboodschappen kleedde ik de hele zaak nog wat extra aan. De TL-buis is simpelweg een stuk restplastic uit een oude bouwset. Dit is het resultaat:

De gevel, nu verweerd en aangekleed:

IMG_5852 by Alan Jockmans, on Flickr

Met de lens erop gericht valt het wel op dat de posters geprint zijn met een gewone printer, en ze hebben niet heel veel detail, maar van ver valt dit niet op

Dit is het interieur:

IMG_5848 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_5841 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20201017_143923217 (1) by Alan Jockmans, on Flickr

Zodra dit achter de gevel geïnstalleerd is zal je wel wat moeten piepen om het interieur van het winkeltje te kunnen zien. Maar ergens is dat ook wel een beetje leuk om de verborgen plekjes van het dorp een beetje te ontdekken  ;D

De andere interieurs zullen een stuk minder gedetailleerd worden omdat ze ook amper zichtbaar zullen zijn, zelfs met een lichtje erin, maar dit was wel een leuk probeerseltje.
Groet, Alan Jockmans