Doel:€250.00
Donaties:€157.50

Per saldo:€-92.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 30-06-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Een modelbaan in een garage...... zou dat kunnen? door rjr
Vandaag om 13:49:09
Toekomst van modeltreinbeurzen? door Edsko Hekman
Vandaag om 13:48:50
Modeltrein Express eigen productie (inmiddels bekend) door lrrw
Vandaag om 13:45:58
NS Stoomverwarmingswagen door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:44:10
Onze Deutsche Reichsbahn 1920-1945 (ook 2e wereldoorlog) door GORILLUS
Vandaag om 13:37:40
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Focus2
Vandaag om 13:37:27
Reacties via de achterdeur door Pauldg
Vandaag om 13:23:04
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 13:10:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:01:41
Op vakantie langs modelspoorwinkels door MM.
Vandaag om 13:00:09
Reichsbahn, periode 2e wereldoorlog door GORILLUS
Vandaag om 12:54:21
Raadplaatje door Rick
Vandaag om 12:46:12
Update: baan in de tropen door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:41:20
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:29:36
NS D 4101-45 spoor 0 door FritsT
Vandaag om 12:15:59
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door kawaaad
Vandaag om 12:15:48
1e modelspoorbaan door Modelspoor fan
Vandaag om 12:15:18
ArSigDec, Universele Seindecoder voor DCC met Arduino door NTeering
Vandaag om 12:10:56
Is dit model bekend door Besselspoor
Vandaag om 12:04:42
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 12:04:16
De fabriek - Spoor 0 door BartvD
Vandaag om 11:59:13
Magneet koppelingen door St00mboy
Vandaag om 11:28:52
Heuvelland, een tentoonstellingsbaantje in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:28:03
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
Vandaag om 10:17:04
Modeltrein Express eigen productie (nog niet bekend wat!) door Reinout van Rees
Vandaag om 09:11:52
VERPLAATST: Re: Modeltrein Express eigen productie (nog niet bekend wat!) door Reinout van Rees
Vandaag om 09:08:45
Onderzijde goederenwagons... door Erwin L.
Vandaag om 09:02:20
Fotorondzending rode DE-1 en DE-2 door Pauldg
Vandaag om 08:27:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Luit
Vandaag om 07:45:45
Falkensteiner bockerl door Krokodil68
Vandaag om 07:44:38
  

Auteur Topic: Ervaring met electromagneten?  (gelezen 1711 keer)

rjr

  • Online Online
  • Berichten: 1570
Ervaring met electromagneten?
« Gepost op: 20 augustus 2018, 13:07:10 »
Hallo allen, voor een klein project van mij ben ik op zoek naar een elektrische magneet.

Op de baan wil ik deze wagons gebruiken:
https://www.roco.cc/en/product/230550-0-0_1000_0-1-0-0-0-003001-1/products.html
Hierbij zitten 2 metalen onderdelen (Art.-Nr. 99260 of 107058) die je onder in de wagen kunt drukken, en dan kun je met een magneet de wagen openen zodat die kan lossen.
Dit zou ik echter willen controleren met een elektrische magneet zodat het rustig open en dicht kan gaan. En deze natuurlijk liefst onder de rails/bielzen bevestigd zodat die niet of zeer beperkt zichtbaar is.

Zijn er hier misschien mensen die daar ook eens mee gewerkt hebben? En welke magneten zijn dan meest bruikbaar?

Bedankt,
Roelco
« Laatst bewerkt op: 20 augustus 2018, 13:11:47 door Bert van Gelder »

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 635
Re: Ervaring met electromagneten?
« Reactie #1 Gepost op: 12 oktober 2018, 08:00:11 »
Ik zie dit al wat ouder is, maar ik wil toch een linkje posten

Elektromagneet

Het ding is wel 2cm in diameter, maar hij heeft 3Watt. Deze moet sterk genoeg zijn voor wat jij wilt

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 19159
    • Pagina van klaas
Re: Ervaring met electromagneten?
« Reactie #2 Gepost op: 12 oktober 2018, 09:13:34 »
Je moet alleen niet verwachten dat je een rustige beweging krijgt. Hoe dichter het stuk ijzer de magneet nadert, hoe groter de kracht en hoe hoger de snelheid van de beweging. Uiteindelijk zullen de loskleppen met een klap opengaan. Een beheerste beweging krijg je alleen maar als je in het mechaniek van de wagen een soort demping aanbrengt.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor stil.

NS1220

  • Offline Offline
  • Berichten: 2114
Re: Ervaring met electromagneten?
« Reactie #3 Gepost op: 12 oktober 2018, 11:10:54 »
Juist Klaas.
Ik gebruik in zo'n geval een elco en een weerstand; in het begin de volle stroom, daarna net genoeg om het "anker" vast te houden.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 19159
    • Pagina van klaas
Re: Ervaring met electromagneten?
« Reactie #4 Gepost op: 12 oktober 2018, 13:40:09 »
Jacob, dat is niet wat ik bedoelde.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor stil.

NS1220

  • Offline Offline
  • Berichten: 2114
Re: Ervaring met electromagneten?
« Reactie #5 Gepost op: 12 oktober 2018, 14:35:03 »
@Klaas;
De voornaamste reden hiervoor is idd de duurstroom te beperken maar ik heb ooit een zelflosser werkend gemaakt met de electromagneet in een aangekoppelde wagon en de klap werd op deze manier wel beperkt.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

rjr

  • Online Online
  • Berichten: 1570
Re: Ervaring met electromagneten?
« Reactie #6 Gepost op: 12 oktober 2018, 15:40:06 »
Allen bedankt voor de reactie.

Klaas, die klap is ook een beetje waar ik bang voor ben. Daarom heb ik zitten denken aan een combi, via servo de magneet omhoog
tot ongeveer tegen de wagen, dan magneet activeren, daarna de servo rustig naar beneden.
En bij loslaten weer anders om. Eerst omhoog, daarna de magneet uit en de magneet weer naar beneden.

Heb het voor de korte termijn even uitgesteld, ging mij niet lukken het op tijd af te hebben, en dat betekend dat ik weer een jaar heb om er rustig over na te denken.

Dus eens z'n elektro magneet bestellen, en daar wat mee experimenteren.

Groet,
Roelco

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Online Online
  • Berichten: 1619
    • El Carrilet
Re: Ervaring met electromagneten?
« Reactie #7 Gepost op: 12 oktober 2018, 15:53:02 »
Toen de pomp van onze vaatwasser stuk ging, bleek dat alleen het pomplager uitgelopen was en dat het pompdeel (met de rotor) makkelijk te scheiden was van het statordeel (electromagneet). De defecte pomp dus bewaard met het idee er ooit nog eens iets mee te doen.

Complete pomp, alleen statordeel (pompdeel schuift er uit):




Voor deze ertswagens met een soortgelijk mechanisme wilde ik een losinstallatie maken met de elektromagneet van de pomp. In principe kan het, maar het blijkt dat de beweging inderdaad veel te plotseling is en dat de magneet het ijzeren deel zelfs uit de wagon trekt.





<a href="https://www.youtube.com/v/PwxscLDkYjU" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/PwxscLDkYjU</a> <a href="https://www.youtube.com/v/PnYf443Uquo" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/PnYf443Uquo</a> <a href="https://www.youtube.com/v/6jNvb949ZEo" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/6jNvb949ZEo</a>

Dit betekent dat dit het niet gaat worden... Ik denk dat ik iets ga maken met een servo die op het knopje boven op de wagon drukt om de luiken te openen.

Het volgende probleem wordt het materiaal; het moet fijn genoeg zijn om er uit te vallen maar niet zo fijn dat het er onderweg uit 'lekt', het moet tegelijkertijd ook licht zijn zodat een trein met volgeladen wagons nog te trekken is. Ik denk aan rijst, sesamzaad, of maanzaad of zoiets.
« Laatst bewerkt op: 12 oktober 2018, 16:30:10 door 72sonett »
El Carrilet

Not sent from my Pocketline Swing 380, Xperia Z2, iPhone, C5503, ALE-L21 or SM-G900F using Tapatalk.

MH

NS1220

  • Offline Offline
  • Berichten: 2114
Re: Ervaring met electromagneten?
« Reactie #8 Gepost op: 12 oktober 2018, 16:14:15 »
@72sonett;
Ik heb vaak gierst gebruikt maar als dat te licht van kleur is kan koolzaad ook. Maanzaad is mooi maar te fijn voor de transportband van mijn fabriek.
Rijst is denk ik niet geschikt; langwerpig, loopt niet goed.
« Laatst bewerkt op: 12 oktober 2018, 16:16:18 door NS1220 »
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 635
Re: Ervaring met electromagneten?
« Reactie #9 Gepost op: 12 oktober 2018, 16:23:37 »
Je kan altijd nog een tor en een potmeter in het circuit van de elektromagneet zetten zodat je in ieder geval de kracht kan reduceren. Maar een klap zal je alsnog houden. Idealiter wil je de magneet hoog inschakelen en dan de stroom snel reduceren zodat tegen het einde van de beweging de stroom minimaal staat. Maar om dit te realiseren komt er wel wat elektronica bij kijken. Dmv een arduino oid zou je dit misschien kunnen realiseren.

F.E.M.

  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Re: Ervaring met electromagneten?
« Reactie #10 Gepost op: 12 oktober 2018, 17:52:05 »
Daarom heb ik zitten denken aan een combi, via servo de magneet omhoog
tot ongeveer tegen de wagen, dan magneet activeren, daarna de servo rustig naar beneden.
En bij loslaten weer anders om. Eerst omhoog, daarna de magneet uit en de magneet weer naar beneden.

Als je met een servo de afstand regelt tussen magneet en wagon, heb je dan eigenlijk nog wel een elektromagneet nodig?

Mvg,

Franky

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Online Online
  • Berichten: 1619
    • El Carrilet
Re: Ervaring met electromagneten?
« Reactie #11 Gepost op: 12 oktober 2018, 19:16:24 »
Jawel, de cyclus wordt dan: met een servo de elektromagneet omhoog bewegen tot tegen de wagon, magneet aan, naar beneden bewegen trekt de wagon open, omhoog bewegen wagon dicht, magneet uit, en weer naar beneden bewegen.
« Laatst bewerkt op: 12 oktober 2018, 19:20:19 door 72sonett »
El Carrilet

Not sent from my Pocketline Swing 380, Xperia Z2, iPhone, C5503, ALE-L21 or SM-G900F using Tapatalk.

MH

rjr

  • Online Online
  • Berichten: 1570
Re: Ervaring met electromagneten?
« Reactie #12 Gepost op: 12 oktober 2018, 20:05:15 »
Als je met een servo de afstand regelt tussen magneet en wagon, heb je dan eigenlijk nog wel een elektromagneet nodig?

Ja, zoals hierboven ook al vermeld, en ook in mijn eigen bericht.
Met de servo doen we de wagen dan eerst dicht, dan de magneet uit en servo naar beneden. anders krijg je als nog klappen.
Bij het omhoog bewegen zal de magneet op een gegeven moment zo dicht bij komen dat de wagen met een klap open wordt getrokken.
En bij het dicht doen van de wagen moet je de magneet zo ver weg bewegen dat de wagen weer dicht schiet, als je de metalen delen dan niet uit de wagen trekt zoals hierboven ook al aangegeven.

De combinatie van Servo met elektromagneet betekend juist dat je dat allemaal goed kunt regelen wanneer de magneet wel en wanneer die niet mag werken.

Groet,
Roelco

F.E.M.

  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Re: Ervaring met electromagneten?
« Reactie #13 Gepost op: 12 oktober 2018, 20:23:29 »
En deze natuurlijk liefst onder de rails/bielzen bevestigd zodat die niet of zeer beperkt zichtbaar is.
Hoe combineer je dat dan hiermee?
Als je onder de bielsen blijft kun je het denk ik net zo goed met het bewegen van een gewone magneet doen.
Mvg,

Franky