Doel:€250.00
Donaties:€115.00

Per saldo:€-135.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-12-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

SSN naar Maastricht vandaag 15-12 door Thom
Vandaag om 20:45:07
2 Motoren DCC, serie of parallel aansluiten? door Blausee-Mitholz
Vandaag om 20:41:14
inbouw Piko 2200 ESU loksound decoder in Roco 2200 roco 63926 door AJP
Vandaag om 20:37:34
ASB wielen vervangen voor gewone wielen door ivanzon
Vandaag om 20:33:30
NS modelbaan Hoekdam H0 door Ronald Hofmeester
Vandaag om 20:32:35
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:31:52
Project 0m, iets heel anders: Rhätische Bahn door g-j
Vandaag om 20:31:42
Digitaal beginnen en je eigen treinbesturingsprogramma maken. door TrixExpress
Vandaag om 20:26:48
MB-module: "Vakwerk is een vak apart" door 72sonett
Vandaag om 20:23:05
DJH Modelloco NS 3931 in de revisie. door Weerd
Vandaag om 20:22:10
Bröckenbahn door Frank 123
Vandaag om 20:19:33
Reparatie HAG motor door Blausee-Mitholz
Vandaag om 20:09:36
Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw door Daniels
Vandaag om 20:03:57
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door martijn v m
Vandaag om 19:57:58
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 19:55:35
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
Vandaag om 19:40:07
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Remco vM
Vandaag om 19:23:56
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 18:27:25
Via D naar een ABC rijtuig NS serie 7301-7308 door klusser
Vandaag om 18:23:57
Pronsfeld door Reinout van Rees
Vandaag om 18:22:27
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Reinout van Rees
Vandaag om 18:20:41
Loc- en wagonbouw spoor 1 & 0 door Ronald Koerts
Vandaag om 18:18:35
Beginnersvragen Fleischmann analoog door 72sonett
Vandaag om 18:11:15
Modelbaan, nog zonder naam ..... door Reinout van Rees
Vandaag om 18:03:05
Onderdelen voor Liliput BR95, artnr. 9503 door Silvolde
Vandaag om 17:44:32
Neurenberg 2019; wat staat er op jouw verlanglijst? door Martin Welberg
Vandaag om 17:39:18
Köf'je kopen? En zo ja, welke dan? door Edgar
Vandaag om 17:11:08
MB-module: "Groeten uit Jottum" door Wim Vink
Vandaag om 17:02:24
Sfeertopic voor toekomstige module door NS8714
Vandaag om 16:56:34
Tramfabriek Gooische Stoomtram 16/18 door Dave.......
Vandaag om 16:09:02
  

Auteur Topic: ProRail: het spoor begint vol te raken  (gelezen 4129 keer)

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: ProRail: het spoor begint vol te raken
« Reactie #30 Gepost op: 20 augustus 2018, 23:23:39 »
Denk dat er veel winst te behalen valt door de treinen veel dichter op elkaar te laten rijden. Dus kortere blokken, ander beveiligingssysteem (GPS op trein met communicatie direct tussen de treinen onderling en met CVL), betere remmen (magneten zoals trams), meer perrons waar mogelijk en meer deuren per rijtuig.
Als ik nu langs het spoor sta te kijken dan is het ook met 6 treinen per richting wel heel lang heel erg leeg.

Carel.

GPS? Whahaha. Veel te onnauwkeurig. En valt weg in tunnels. Oplossing: ERTMS fase (level) 3; Dynamische bloklengtes ofwel de "veilige bubbel" om iedere trein. Maar die is nog (lang) niet operationeel. Eerst maar eens ERTMS landelijk uitrollen. Kost wat. Heb tijdens mijn cursus ERTMS/HSL Zuid vorig jaar een lijstje voorbij zien komen waarop zeer summier en onder een dik voorbehoud een tijdlijn voor die uitrol stond.... nog een jaar of 8-10, mits die 5 miljard die de ombouw van de beveiliging kost beschikbaar komt. Het zal me benieuwen.

Maar ach, ik klaag niet, ik heb altijd een zitplaats. En heb ik vertraging krijg ik overwerk uitbetaald.  :-X
« Laatst bewerkt op: 20 augustus 2018, 23:26:20 door Gerke »
Met groet,

Ger.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: ProRail: het spoor begint vol te raken
« Reactie #31 Gepost op: 20 augustus 2018, 23:24:09 »
Ger dan gaan we samen jongen. Dacht al dat het aan mijn 3 weken verlof lag......

 (y)

Hey Nietes!!! Ja man..... pffff.... :-\
Met groet,

Ger.

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1666
  • Bnlx treinendokter.
Re: ProRail: het spoor begint vol te raken
« Reactie #32 Gepost op: 20 augustus 2018, 23:40:28 »
Waarschijnlijk ben ik de eerste als ik dat zo lees hier maar; (of ik ben gewoon te cynisch)
Tja,

Over 29 dagen is het Prinsjesdag, wil je een punt maken,dan moetje dus nu in het nieuws komen. Zonder uitgewerkte plannen, met kosten plaatje, kom je niet ver in Den Haag, maar als je een groot gedeelte van de tweede kamer het idee geeft dat het 'gruwelijk' misloopt, komt er een commissie of task force, en dat praat een stuk makkelijker dan afzonderlijk achter 13 fracties aan sloffen.

Overigens heb ik een donker bruin gevoel dat in de komende drie weken: Medisch Nederland wordt op geschrikt door een schrikbarend tekort aan handen aan het bed; De politie meer blauw op straat wil; De vereniging van Nederlandse gemeenten een groot probleem hebben met de GGD's en met name de jongeren zorg in de gemeentes.
Defensie telt niet mee, die klagen al een aantal jaren, doen ze misschien terecht, maar het verhaal begint een beetje versleten te worden (net zoals de uniformen, en wapens..)
Als toegift, MKB Nederland die opmerkt elkeer als kop van jut te worden misbruikt...

Cynische Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re: ProRail: het spoor begint vol te raken
« Reactie #33 Gepost op: 21 augustus 2018, 02:46:31 »
Even een voorbeeld van onzin op Utrecht Centraal:

Wij reden vorig jaar met de 766 een rit met Rode Kruis vrijwilligers. We zouden op Uteecht Centraal een half uur langs het perron staan (ik dacht 9). Rond spoor 20 ergens stond een defecte trein, dus een trein uit Leiden kon daar niet binnen komen. Onverwachts moesten wij een rangeer beweging maken naar Utrecht OZ. Als we daar stranden is het heel moeilijk 150-200 mensen te evacueren, dus werd besloten dat de trein leeg moest. Inmiddels waren wij weg en kwam de trein uit Leiden aan, een ICM 3... toen die weg was konden we weer terug en de reizigers opnieuw laten instappen.

Een mat'54 4 en een ICM 3 hadden makkelijk langs een perron gekund... zeker omdat de ICM later binnen kwam en eerder vertrok als onze planning...

Geoeten Edwin.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6150
  • Spoor N
Re: ProRail: het spoor begint vol te raken
« Reactie #34 Gepost op: 21 augustus 2018, 07:12:47 »
Potverdrie! Heb ik 5 dagen vrij maken ze ff het hele traject 4 sporig! Meteen bij mijn teammanager 3 dagen wegleren aangevraagd. Het kan soms snel gaan...  ::) Htnc - Btl is een stukkie... Snel gedaan ook.
Ik dacht dat het hele stuk al viersporig was, maar helaas. Al heb je op het grootste deel van het traject nog steeds ruimte zat.  ::)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

62 *

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 5113
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: ProRail: het spoor begint vol te raken
« Reactie #35 Gepost op: 21 augustus 2018, 09:52:50 »
Waarschijnlijk ben ik de eerste als ik dat zo lees hier maar; (of ik ben gewoon te cynisch)
Tja,

Over 29 dagen is het Prinsjesdag, wil je een punt maken,dan moetje dus nu in het nieuws komen.

Cynische Jan-Peter

Misschien die dividend-belasting toch maar niet afschaffen, dan.
Scheelt weer 2000 miljoen.

groeten
Hendrik Jan

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3802
    • Medway Valley Line
Re: ProRail: het spoor begint vol te raken
« Reactie #36 Gepost op: 21 augustus 2018, 11:56:03 »
Ik zag laatst een alternatief transport systeem. Zónder rails. Light “rail” zonder rail, dus.



Zie: https://youtu.be/J2fR6gCewAk

Zou in Eindhoven een mooie aanvulling zijn op de HOV-lijnen.

Gr, Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: ProRail: het spoor begint vol te raken
« Reactie #37 Gepost op: 21 augustus 2018, 12:11:04 »
Even een voorbeeld van onzin op Utrecht Centraal:

Wij reden vorig jaar met de 766 een rit met Rode Kruis vrijwilligers. We zouden op Uteecht Centraal een half uur langs het perron staan (ik dacht 9). Rond spoor 20 ergens stond een defecte trein, dus een trein uit Leiden kon daar niet binnen komen. Onverwachts moesten wij een rangeer beweging maken naar Utrecht OZ. Als we daar stranden is het heel moeilijk 150-200 mensen te evacueren, dus werd besloten dat de trein leeg moest. Inmiddels waren wij weg en kwam de trein uit Leiden aan, een ICM 3... toen die weg was konden we weer terug en de reizigers opnieuw laten instappen.

Een mat'54 4 en een ICM 3 hadden makkelijk langs een perron gekund... zeker omdat de ICM later binnen kwam en eerder vertrok als onze planning...

Geoeten Edwin.

Tja Edwin,

Zo MIN mogelijk risico, he...  Twee verschillende vervoerders,  GEPLAND geel knipper voor de ICM, niet wetende of de Mat'54 zodanig staat dat de ICM ook volledig langs het perron past etc etc. Dit allemaal uitzoeken, uitsluiten en vervolgens uitvoeren is not done anymore.  De door door jouw aangehaalde oplossing is voor ProRail de minst risicovolle oplossing. Begrijpelijk. Voor ons bijna dagelijkse kost, hoor.
Met groet,

Ger.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: ProRail: het spoor begint vol te raken
« Reactie #38 Gepost op: 21 augustus 2018, 12:16:19 »
Ik dacht dat het hele stuk al viersporig was, maar helaas. Al heb je op het grootste deel van het traject nog steeds ruimte zat.  ::)
Sjongejonge.... je capaciteit en vooral doorstroming is zo groot als het smalste gedeelte... Of ga je ons allemaal kop aan kont neerzetten??? Ga je eens verdiepen in gevolgen en domino-effecten. Dat scheelt een hoop van dit soort rare en kortzichtige kreten. Kan me soms moeilijk beheersen als ik dit soort uhm, ja, dinges lees.  :-X Iets met stuurlui en klokjes en klepeltjes....
Met groet,

Ger.

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1996
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: ProRail: het spoor begint vol te raken
« Reactie #39 Gepost op: 21 augustus 2018, 12:34:25 »
Off topic

Misschien die dividend-belasting toch maar niet afschaffen......

Dat is letterlijk een gepasseerd station ;D al denkt de linksrijdende oppositie hier nog anders over.... (rijden we in dit land niet rechts  ::) )

On topic:
ERTMS zou kunnen helpen, maar daarmee heb je de mensen nog niet sneller uit en weer in de trein.
Net als bij een luchthaven moet er meer stationscapaciteit komen (zitten de in en uit stappende reizigers de volgende trein niet in de weg).

We kunnen natuurlijk ook allemaal gewoon met de auto in de file gaan staan...  :-X

Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: ProRail: het spoor begint vol te raken
« Reactie #40 Gepost op: 21 augustus 2018, 12:45:03 »
Klopt, maar je zou een deel van de tijdswinst die ERTMS oplevert ook kunnen gebruiken om stationnementen te verlengen. Tis maar net hoe je de dienstregeling in elkaar sleutelt. Één trein minder per uur en je hebt zó een aantal minuten te verdelen om stationnementen te verlengen. Je moet het ook zoeken in de spreiding. Dan hoeft de stationscapaciteit niet per definitie omhoog. Wel is het zaak de pieken in de reizigersstromen af te vlakken.
Met groet,

Ger.

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re: ProRail: het spoor begint vol te raken
« Reactie #41 Gepost op: 21 augustus 2018, 13:08:59 »
Tja Edwin,

Zo MIN mogelijk risico, he...  Twee verschillende vervoerders,  GEPLAND geel knipper voor de ICM, niet wetende of de Mat'54 zodanig staat dat de ICM ook volledig langs het perron past etc etc. Dit allemaal uitzoeken, uitsluiten en vervolgens uitvoeren is not done anymore.  De door door jouw aangehaalde oplossing is voor ProRail de minst risicovolle oplossing. Begrijpelijk. Voor ons bijna dagelijkse kost, hoor.

Niks andere vervoerder we reden onder vlag van NS.

Paar maanden later toen de 766 's ochtends met een defect stond en de 3FM DJ's dreigde niet op tijd in Apeldoorn te komen werd er een ICM naar Amsterdam gestuurd om mensen te halen de plan V 876 van het Spm naar Hilversum en uiteindelijk net op tijd de 766 naar Amersfoort, daar stonden toen de 766, 876 en de ICM strak achter elkaar en dat binnen enkele minuten zodat overstappen zo snel mogelijk ging en we als nog volgens schema konden vertrekken naar Apeldoorn.
In Utrecht hebben we zelfs op spoor 1 gestaan en daarachter kwam gewoon de sprinter aan, je gaat mij niet vertellen dat je in een ruim half uur niet de mcn van de Hondekop vier (welke gewoon betaalde NS mcn's zijn) kan bellen of hij ver genoeg wil door rijden zodat er een ICM drietje achter kan.
Maar mijn punt was vooral, dat als de kruiswissels en bijbehorende dwergseinen waren blijven liggen, dit sowieso geen probleem was geweest..

Groeten Edwin.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6150
  • Spoor N
Re: ProRail: het spoor begint vol te raken
« Reactie #42 Gepost op: 21 augustus 2018, 13:46:32 »
Sjongejonge.... je capaciteit en vooral doorstroming is zo groot als het smalste gedeelte... Of ga je ons allemaal kop aan kont neerzetten??? Ga je eens verdiepen in gevolgen en domino-effecten. Dat scheelt een hoop van dit soort rare en kortzichtige kreten. Kan me soms moeilijk beheersen als ik dit soort uhm, ja, dinges lees.  :-X Iets met stuurlui en klokjes en klepeltjes....
Misschien moet je zelf even lezen waar het over gaat:
Citaat
"Op de spoorlijn langs de A2, tussen Amsterdam en Eindhoven, rijden er zes intercity's per uur", aldus Van Dijk. "Daar moeten nog vier sprinters en een goederentrein per uur tussendoor. Dan kun je voorstellen dat het krap wordt."
Er zijn trajecten met minder sporen en meer treinen, waar dat kennelijk geen probleem is.
Er zullen dan ook genoeg perronsporen aanwezig moeten zijn voor de passagierstreinen en middensporen of inhaalsporen onderweg om (goederen)treinen aan de kant te zetten. En wat is Prorail de laatste tijd aan het doen? ::)
« Laatst bewerkt op: 21 augustus 2018, 14:03:56 door Rick »
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

62 *

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 16382
    • Pagina van klaas
Re: ProRail: het spoor begint vol te raken
« Reactie #43 Gepost op: 21 augustus 2018, 14:13:24 »
Het probleem zit volgens mij niet in het smalste gedeelte, want daar rijden de treinen gewoonlijk door. Het echte probleem zit in de stations want daar blijven de meeste treinen een poosje stilstaan.

Overigens moet ik naar aanleiding van deze discussie terugdenken aan de goeie ouwe tijd toen ik nog in de buurt van de spoorlijn Amsterdam - Haarlem woonde. De overweg bij Halfweg was meer dicht dan open. Nu is het iets minder omdat er veel treinen via Schiphol rijden. Desondanks hoef je daar nooit langer dan 5 minuten te wachten tot er weer een trein voorbijkomt. En al die treinen stoppen zowel in Amsterdam als in Haarlem. Dus daar kan het kennelijk wel, ondanks het feit dat het traject maar 2-sporig is.
Het volgende optreden van "Without" is op 23 en 24 februari 2019 in de Zeelandhallen te Goes.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6150
  • Spoor N
Re: ProRail: het spoor begint vol te raken
« Reactie #44 Gepost op: 21 augustus 2018, 17:04:40 »
2Klaas: klopt, maar dan moet de capaciteit op de stations niet verkleind worden.

Een iets uitgebreider artikel op Spoorpro.

Er komt ook een extra rijmogelijkheid (?) op de HSL voor de IC Direct en de ICE gaat tussen Amsterdam en Utrecht sneller rijden wat drie minuten oplevert (gokje, gepland 160/200 km/u).
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

62 *

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.