Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Herstart en inspiratieloos  (gelezen 10847 keer)

Jan Onderstoom

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
Re: Herstart en inspiratieloos
« Reactie #15 Gepost op: 17 augustus 2018, 17:08:22 »
@ Stephan,
de doodlopende sporen links boven, zijn van een kopstation, waarbij de bedoeling is, dat de sporen onzichtbaar eindigen in een tunnel en het station op niveau +1 ligt. Zo dacht ik een 'onzichtbare' aansluiting te kunnen voorzien voor fiddle yards of schaduwstations onder de baan. Heb daar een mooi voorbeeld van gevonden, wat bijna exact mijn idee vertaalt. (Kayreuth in maat N)

Jan Onderstoom

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
Re: Herstart en inspiratieloos
« Reactie #16 Gepost op: 17 augustus 2018, 17:13:52 »
@Karben, van waar de helft van de wissel wegdoen? Waar zou je dan besparen?
 
Keuze materiaal: Marklin C rails voor baan zelf, en K rails voor het locdepot & draaischijf & de fiddle yards. Al deze sporen zijn reeds in mijn bezit, zeer weinig zal nog moeten aangekocht worden. Rollend materiaal ben ik goed voorzien. Verzamel nu toch al 20 jaar materiaal en heb ook nog alles sedert mijn eerste baantje op m'n 7 jaar.

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2055
Re: Herstart en inspiratieloos
« Reactie #17 Gepost op: 17 augustus 2018, 18:51:25 »
hoi jan
zomaar een gek idee
rechts kopstation met 1 spoor naar linker vak en 1 spoor naar een fiddleyard achter het rechter vak
links kopstation met haven etc en aansluiting fiddleyard
kan je boven deel mooi gebruiken voor een mooi baanvak
ruimte genoeg voor scenery
oogt wat rustiger qua rails
groetjes
kees

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8132
Re: Herstart en inspiratieloos
« Reactie #18 Gepost op: 17 augustus 2018, 19:37:03 »
Zoals gezegd, ik heb je net wat boekies gestuurd met Wetransfer :)

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1171
Re: Herstart en inspiratieloos
« Reactie #19 Gepost op: 17 augustus 2018, 20:33:51 »
Dag Jan,

Met de helft van de wissels wegdoen bedoel ik het volgende.
Ik heb sterk de indruk dat je niet vooraf een plan hebt gemaakt wat je wilt uitbeelden, welk thema (b.v. hoofdlijn, zijlijn, combinatie daarvan), welk tijdperk, welk land. Ik krijg de indruk dat je met al je rail- en wisselmateriaal dat je hebt een baan wilde bouwen. Ik vind je ontwerp er uitzien als uit een oud Märklin-banenboek. En Märklin wil natuurlijk veel railmateriaal verkopen.
Dus alles maar op tafel en ik vermoed dat, als je dat zou doen, je later weer alles afbreekt omdat het niet bevalt. Dat is jammer van de tijd en eventuele kosten die je maakt (hoewel je er natuurlijk wel van leert).

Veel succes!
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

Jan Onderstoom

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
Re: Herstart en inspiratieloos
« Reactie #20 Gepost op: 17 augustus 2018, 21:54:43 »
THX, Martijn!!! Heb ze net in alle gauwte bekeken, mooi, daar ga ik zeker ook heel wat van opsteken. Werkje voor de slapeloze nachten!!

Jan Onderstoom

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
Re: Herstart en inspiratieloos
« Reactie #21 Gepost op: 17 augustus 2018, 22:02:14 »
@ Kees, interessant voorstel, dat ga ik eens grondig bekijken, maar 2 kopstations liever niet, al kan ik 1 van beiden een combistation maken (half kopstation, half doorgangsstation)

Debvd

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re: Herstart en inspiratieloos
« Reactie #22 Gepost op: 17 augustus 2018, 23:45:26 »
Hoi Jan,

Wil je een laag of 2 lagen? Want als je een groot kopstation op rechts legt met sporen eronder vergroot je mogelijkheden aanzienlijk.

Krijg zomaar ideeen ervoor.

Gr. Bjorn

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8471
    • Midland
Re: Herstart en inspiratieloos
« Reactie #23 Gepost op: 18 augustus 2018, 08:14:22 »
Zou de Trickkiste. de(Miba) ook eens doorlezen.
Dan kom je ook tot inspiratie.

En ook van harte welkom op dit forum.  (y)

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 526
    • Albulamodell forum
Re: Herstart en inspiratieloos
« Reactie #24 Gepost op: 18 augustus 2018, 13:08:47 »
Dag Jan,

Dat is een hele opgave om in die ruimte zomaar "het ideale plan" te ontwerpen. Neem daar in elk geval goed de tijd voor!
In elk geval heb je voor jezelf al een heel aantal wensen en voorwaarden geformuleerd.
Vindt het een heel goed idee om niet van automatisering uit te gaan en zoveel mogelijk sporen zichtbaar te houden, je wilt je treinen graag zien en niet alleen horen rijden.....
Ik kan mij goed voorstellen dat je het gevoel hebt dat er 'iets' niet klopt aan je plan, heb het idee dat wat je hier voorstelt juist bij een geautomatiseerde baan hoort.
Misschien wat meer rangeersporen in het station?
Verder zou ik, als je bij deze ruimteindeling blijft, dan gaan voor een strikt maar uitgebalanceerd stationsgedeelte en een heel spaarzaam gebruikt landschapsgedeelte: dan kun je een heel weids aandoend geheel creëeren, en het station eveneens realistisch uitvoeren: kijk ook uit naar originele baanplannen: Michael Meinhold heeft ooit samen met Thomas Siepmann in Miba Specials hele mooie ideeen gepubliceerd: ook eens naar kijken!

In elk geval zou ik nog eens goed nadenken over de vorm van de baan, je hebt uiteindelijk een enorme ruimte tot je beschikking, maar overal moeten de treinen toch relatief krappe bogen maken om binnen de twee "T" poten te blijven.
Ik zou veel eerder gaan voor smallere (segmentale) delen waar je binnenin staat: dan kijk je vooral tegen de binnenbocht aan wat veel natuurlijker overkomt.
Een goed hulpmiddel is om bij het plannen op een plattegrond met enkele cirkels met je gekozen minimale boogstralen heen en weer te schuiven zodat je een idee krijgt waar de ideale plaatsen zijn om die bogen te plaatsen, ook rekening houdend met de dakhelling. Ga uit van realistische maten, meestal komt het krapper uit dan je dacht.

Nog wat anders, je hebt het over 12 sporen 160-180cm opstellengte: dat is eigenlijk in H0 best wel kort, ik zou veel eerder uitgaan van minimaal 220-240cm bij een dergelijke oppervlakte, dan maar wat minder sporen.
En ik zou het opstelgedeelte, zeker hier, open aanleggen: dan kan je er goed bij, hebt overzicht en tegen het stof leg je er gewoon plexiglas platen op. Die kan je denk ik wel kwijt wat dieper onder de dakhelling. Ik ga er tenminste vanuit dat we het hier over een zolderverdieping hebben.

Goed, zomaar even wat brainstormen uit de losse hand, misschien heb je er wat aan,

Groet, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2055
Re: Herstart en inspiratieloos
« Reactie #25 Gepost op: 18 augustus 2018, 13:21:45 »
hoi jan
mischien een idee om combi station met fiddleyard te combineren Dit via een boog naar beneden onder de baan niveau min 1
eventueel rond te laten lopen en aansluiting op het andere station
Ipv van fiddleyard lang schaduwstation en in het zicht
groetjes
kees

Jan Onderstoom

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
Re: Herstart en inspiratieloos
« Reactie #26 Gepost op: 28 augustus 2018, 11:36:47 »
Na al jullie ideeën goed te hebben gelezen en pogingen gedaan om ze in een plan te herwerken, ben ik voorlopig tot een nieuw voorstel gekomen waar ik me redelijk in kan vinden. Uiteraard is dit slechts een ruwe schets, dat nog zal moeten aangepast worden. Na veel meetwerk en overleg met de gezinsleden (ja, moet de zolder delen voor andere hobby's, is de U vorm behouden. Wel is er een middenstuk bijgeplaatst, dat verplaatsbaar moet worden op wielen, zodat het enkel aanwezig is tijdens rij-sessies. Ik ben benieuwd wat jullie van het huidige idee vinden.

Bruin = Niveau 0 cm
Groen = Niveau 6 cm
Rood = Niveau 13 cm
Water (blauw) = Niveau -10 cm
« Laatst bewerkt op: 28 augustus 2018, 11:39:42 door Jan Onderstoom »

Trein-H0

  • Gast
Re: Herstart en inspiratieloos
« Reactie #27 Gepost op: 28 augustus 2018, 11:57:24 »
Hallo Jan,

Je hebt inspiratie gevonden. Dit ziet er beter uit, dan je oorspronkelijk plan. Aandachtspunt is de bereikbaarheid van de verborgen wissels rechts onder bij de keerlus. Volgens mij kan deze keerlus weg als je een driehoek maakt zoals in paint hieronder aangegeven.

Ook wil ik je serieus ter overweging geven om toch ook in je ontwerp eens te gaan stoeien met flexrail. Je kunt dan wat natuurlijker verloop geven aan de baan.
En wat is het nut van het rangeerspoortje rechts midden?
Mocht je gaan stoeien met k-flex, stoei dan ook gelijk een potje met slanke wissels. Laat je verrassen.

Je maten links zijn nu wat lastiger te lezen. Wat is de lengtemaat links en de breedtemaat linksonder? En de maat van linksonder naar de 'brug'? En de maat langs het rode spoor en de maat van het rode spoor naar het midden?
« Laatst bewerkt op: 28 augustus 2018, 12:38:14 door Trein-H0. Reden: Vragen toegevoegd »

Jan Onderstoom

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
Re: Herstart en inspiratieloos
« Reactie #28 Gepost op: 28 augustus 2018, 18:20:16 »
THX Gerrit,
De verborgen wissels rechts onder (keerlus), zijn van de uiterst rechtse kant bereikbaar en van de achterkant (zie blauwe pijlen)
Ik geef even de maten mee:
1 = 505 cm (buitenste maten)
2 = 485 cm (buitenste maten)
3 = 705 cm (buitenste maten)
Breedte van Linker deel = 145 cm
Breedte van Rechter deel = 135 cm
Linksonder naar de brug = 210 cm

Het rangeerspoortje rechts (rode pijl) is voorzien om autotransport oprit te voorzien
Wat de flexrails betreft, ja heel graag, helaas heb ik het totaal van sporen en wissels allemaal in Marklin C rail van mijn vorige baan. Alles opnieuw aankopen, daar heb ik het budget niet meer voor. Jammer, dus ik probeer er het beste van te maken. Evenzeer de slanke wissels, uiteraard, indien ik bij het uitleggen tot de realiteit kom, kan het wel zijn dat ik de wissels geleidelijk vervang door slanke en de korte in mijn toekomstige opstelsporen ga gebruiken.
De opstelsporen komen aan de dikke grijze streep heb hier nog tientallen meters jouef, lima en fleischmann sporen voor wagons stroomloos op te 'parkeren' in sluitbare boxen (stofvrij bewaren). Veel ideeën, moest ik nu ook nog handig zijn.


« Laatst bewerkt op: 28 augustus 2018, 18:22:16 door Jan Onderstoom »

Trein-H0

  • Gast
Re: Herstart en inspiratieloos
« Reactie #29 Gepost op: 28 augustus 2018, 18:31:31 »
Ik bedoel de rood omcirkelde maten. En wat gaat de functie zijn van de groen omcirkelde rangeerspoor?



Ach en voor c-rail is altijd wel weer een liefhebber te vinden, net als de wissels. Zelf moet ik ook altijd voor alles sparen. Ik heb een hobbybudget van 50 euro per maand, dus ook hier gaat het niet hard.

1, 6 & 7 heb ik gevonden.
« Laatst bewerkt op: 28 augustus 2018, 19:23:41 door Trein-H0 »