Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.  (gelezen 259045 keer)

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22086
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Landerbahn en Reichsbahn locomotieven.
« Reactie #255 Gepost op: 17 juli 2019, 05:21:19 »
Hoi Kees,

Ik leef niet op grote voet maar heb wel een groothoek lens op m'n mini kamera  ;D
Met vriendelijke groet,
Wim

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • Aachenau West
Re: Landerbahn en Reichsbahn locomotieven.
« Reactie #256 Gepost op: 14 september 2019, 22:39:31 »
Met Robin had ik het al over de 19 1001.

Het lijkt op een 03.10 of een 01.10, toch is het een nieuwe ontwikkeling.
Met deze ontwikkeling bedoel ik dat er van veel einheids locomotieven onderdelen geleend/gebruikt werd.

Het nr 19 verraad al dat het frame van de Br 19.0 komt, de ketel had men geleend van de Br 44 en de stroomlijn bekleding van de 01.10.
De tender was ook afkomstig van de 01.10, toch had deze lok iets aparts.

Aan de zijkanten ontbreken de drijfstangen, deze had men vervangen door stoom motoren, of ook wel een V 2 opstelling die 1 as aandrijft.

De locomotief werd op 13 juni 1941 over gegeven aan de DRG en ging naar Lokomotiv-Versuchsamt ( LVA ) in Berlin.
Hier deed men een 50 tal probeer ritten en na een aantal rem pogingen dreef men de lok tot boven de 180 km/h.

Toch had de nieuwe ontwikkeling ook een na deel, bij het wegrijden met een behoorlijke last er achter was er vaak een motor die dan door slipten/ as die door sloeg.



Hier de 19 1001 in vol ornaat.

Na de oorlog is zij door de Amerikanen mee genomen, zij heeft daar nog een paar keer voor de show gestaan en is later verschroot.

Het model is door Brawa uitgebracht en loopt bijzonder mooi en stil, ook is het frame gedeeld van de drijfwielen en kan dus zonder grote moeite door
kleine radius rijden.
Ik zag onlangs dat het model van Brawa van deze fascinerende machine zo hier en daar nog steeds leverbaar is.
Toen moest ik denken aan jouw bericht, Kees, van alweer bijna een jaar geleden over deze loc.
Niet mijn tijdperk, maar toch heel verleidelijk....

Ik ben overigens wel benieuwd hoe die stoommotoren precies functioneerden. Ze werden alle gevoed vanuit dezelfde ketel, dat kan niet anders. Zo te zien op de tekening met 2 cilinders per as?

Groet, Bas

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 3933
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Landerbahn en Reichsbahn locomotieven.
« Reactie #257 Gepost op: 15 september 2019, 08:16:49 »
Hallo Bas.

Het klopt idd dat alle motoren werden voorzien van stoom uit de ketel.

Motor Br 19 1001 by Kees Borgers, on Flickr

De stoom werd door de schuif die op de cilinder ligt naar de zuiger gevoerd.
Door middel van een excentriek kon men dus hier mee het vermogen van de motor regelen, lees vervroegen of verlaten van de
stoom naar de motor.

De excentriek zorgde er tevens voor dat de schuif dus zijn heen en weer gaande beweging kon maken.

Als ik hier boven naar de tekening kijk,ga ik er vanuit dat je dit ook kunt zien aan de sleuf die in de onderste as zit, hier mee was het mogelijk om de schuif te vervroegen of te verlaten.

Het tandwiel stelsel wat hier aan zit zorgt voor de kracht overbrenging naar het excentriek.

Ook is duidelijk zichtbaar dat de stoom bij de letter E ( Einlass) er in ging en bij de beide A ( Auslass ) de cilinder/ schuif weer kon verlaten.

De regeling van de schuif regelden men via een stang die langs de beide motoren liep.

Br 19 Stoom motor by Kees Borgers, on Flickr

Hier boven is de stang zichtbaar.

Hopelijk is het nu wat duidelijker hoe de motor werd bediend.

Kees.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • Aachenau West
Re: Landerbahn en Reichsbahn locomotieven.
« Reactie #258 Gepost op: 15 september 2019, 12:11:07 »
Dank voor je toelichting Kees!

Het roept wel weer nieuwe vragen op. Mede omdat mijn werkbouwkundige kennis maar beperkt is. Misschien wil je me het nog wel verder verduidelijken wanneer ik je weer eens zie.

Eén vraag dan nu nog maar:
De afgewerkte stoom komt normaal gesproken naar de rookkast gevoerd. Dat zal hier waarschijnlijk ook het geval zijn. Dat betekent dat je vrij lange leidingen nodig hebt naar de rookkast. In de regel roept dat problemen op, zoals bijvoorbeeld bij het systeem van Franco Crosti. Daar werden de leidingen al snel aangetast door zwavelverbindingen.
Zou dat hier ook niet een probleem geworden zijn?

Het ziet er allemaal wel heel vernuftig uit.
Zonde dat de loc vanwege de oorlog nooit verder is getest en in serieproductie genomen is.

Groet, Bas

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 3933
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Landerbahn en Reichsbahn locomotieven.
« Reactie #259 Gepost op: 15 september 2019, 14:09:48 »
Hallo Bas.

Ik weet niet of men hier problemen mee heeft gehad, zelf denk ik dat de locomotief ook niet de tijd daar voor
heeft gehad om dit soort problemen te krijgen.

Ik spreek je er zeker nog een keer over. (y)

Kees.

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1453
    • Mijn website
Re: Landerbahn en Reichsbahn locomotieven.
« Reactie #260 Gepost op: 15 september 2019, 16:51:34 »


Eén vraag dan nu nog maar:
De afgewerkte stoom komt normaal gesproken naar de rookkast gevoerd. Dat zal hier waarschijnlijk ook het geval zijn. Dat betekent dat je vrij lange leidingen nodig hebt naar de rookkast. In de regel roept dat problemen op, zoals bijvoorbeeld bij het systeem van Franco Crosti. Daar werden de leidingen al snel aangetast door zwavelverbindingen.
Zou dat hier ook niet een probleem geworden zijn?



Groet, Bas
Bij Franco Crosti wordt niet (alleen) de afgewerkte stoom, maar de totale uitstoot (stoom en verbrandingsgassen) door de speciale voorverwarmer(s) geleid. De verbrandingsgassen bevatten zwavel. Bij de baureihe 19 wordt de afgewerkte stoom inderdaad door een iets langere leiding geleid, maar dat  komt meer voor, bijvoorbeeld bij locomotieven als de Bigboy en andere "articulates".
Groet
Fred
Mijn website: http://sncf231e.nl/

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 3933
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Landerbahn en Reichsbahn locomotieven.
« Reactie #261 Gepost op: 15 september 2019, 17:34:21 »
Fred, bedankt voor de aanvullende info.

Ook ik leer hier weer iets van.  (y)

Het is natuurlijk ook al weer een tijdje terug dat er hier door mij iets geplaatst is.
Waarschijnlijk hebben vele van jullie de bouw al gezien, maar zij mag natuurlijk in deze lijst niet ontbreken.

De 03 204.

Br 03 204 DRG by Kees Borgers, on Flickr

Br 03 204 DRG by Kees Borgers, on Flickr

Br 03 204 DRG by Kees Borgers, on Flickr

Br 03 204 DRG by Kees Borgers, on Flickr

Br 03 204 DRG by Kees Borgers, on Flickr

Br 03 204 DRG by Kees Borgers, on Flickr

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=89387.0

Hier boven nog even een link naar de bouw van haar.

Kees.

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22086
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Landerbahn en Reichsbahn locomotieven.
« Reactie #262 Gepost op: 15 september 2019, 17:43:31 »
O o weer zo'n fraaie Kees loc  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1453
    • Mijn website
Re: Landerbahn en Reichsbahn locomotieven.
« Reactie #263 Gepost op: 15 september 2019, 18:21:32 »
Kees, heel mooi (y)

In mijn meeste recent e-boek is er (ook) aandacht voor Landerbahn en Reichsbahn locomotieven en wel 2C1's ofwel Pacifics:http://sncf231e.nl/pacificseu/
Groet
Fred
Mijn website: http://sncf231e.nl/

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 3933
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Landerbahn en Reichsbahn locomotieven.
« Reactie #264 Gepost op: 15 september 2019, 19:52:44 »
Heren bedankt voor de veren. ;D

Voor de geïnteresseerden, 5 inch stoom, waaronder de Br 19 1001 ( vanaf 12:36 ) , ook de Wurtt K is te zien onder stoom.

https://www.youtube.com/watch?v=Fj6W3esv-hM

Veel kijk plezier.

Kees.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • Aachenau West
Re: Landerbahn en Reichsbahn locomotieven.
« Reactie #265 Gepost op: 15 september 2019, 21:52:27 »
Prachtig dat filmpje.
En ongelooflijk dat live-steam-model van de 19 1001. Afgezien van dat het een heel fraai model is, verbaas ik me erover hoe je zo'n machine echt werkend kunt krijgen. Vakwerk!

Die 03 204 van jou is trouwens ook weer heel mooi, Kees (y)

En Fred, dank voor de nadere toelichting.

Groet, Bas

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 3933
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Landerbahn en Reichsbahn locomotieven.
« Reactie #266 Gepost op: 17 september 2019, 19:30:33 »
Na al het sneltrein geweld nu eens iets anders.

Ja een set, en wel deze.

Marklin 2866 by Kees Borgers, on Flickr

Deze Br 80 is compleet van metaal en heeft dus een goede trekkracht.
De set is natuurlijk wat summier, maar wat uitbreidings-setjes word het al een stuk interessanter.

Kees.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8132
Re: Landerbahn en Reichsbahn locomotieven.
« Reactie #267 Gepost op: 17 september 2019, 23:34:56 »
Mooie set, en ook die bouwdoos in 1:87 is apart  :o  Dat filmpje twee berichten hierboven is overigens ook geweldig. Even je trein uitlaten met de andere treinen in het park  ;D

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 3933
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Landerbahn en Reichsbahn locomotieven.
« Reactie #268 Gepost op: 21 september 2019, 13:02:20 »
Naast al het stoom geweld wat hier is afgebeeld is er natuurlijk nog veel meer.

Omdat ik jaren geleden al heb gekozen geen waslijn boven mijn rails te hangen. ;D
Daarom kun je natuurlijk wel met dieseltjes rijden, deze hebben die waslijn niet nodig.

Aangezien ik ook hier inmiddels een aardige verzameling heb, komen deze dame's ook aan bod.

Marklin 37203 by Kees Borgers, on Flickr

Deze set bevat de drie verschillende type aandrijvingen, Diesel elektrische, Diesel pneumatische en Diesel hydraulische.

Later meer.

Kees.


Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5630
Re: Landerbahn en Reichsbahn locomotieven.
« Reactie #269 Gepost op: 21 september 2019, 13:15:54 »
Die herinner ik me nog van een catalogus (heeft Trix hem ook gehad?).
Men was aan het experimenteren met manieren om dieselvermogen op de rails te krijgen voor zwaardere lasten.

Had de diesel_pneumatische een stoomloconderstel?
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0