Doel:€250.00
Donaties:€115.00

Per saldo:€-135.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-12-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Landerbahn en Reichsbahn locomotieven. door Reinout van Rees
Vandaag om 21:03:28
Beginnersvragen Fleischmann analoog door NS1220
Vandaag om 21:02:45
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 21:01:16
Digikeijs 4088cs en intellibox 2 blijft aangeven alls bezet door Roy Hendriks
Vandaag om 20:56:06
CVs instellen bij koppeling van HK2 (Piko) aan HK4 (Artitec) door Gerrit K
Vandaag om 20:53:45
inbouw Piko 2200 ESU loksound decoder in Roco 2200 roco 63926 door henk
Vandaag om 20:53:41
Modelbaan, nog zonder naam ..... door RobVille
Vandaag om 20:50:41
SSN naar Maastricht vandaag 15-12 door Thom
Vandaag om 20:45:07
2 Motoren DCC, serie of parallel aansluiten? door Blausee-Mitholz
Vandaag om 20:41:14
ASB wielen vervangen voor gewone wielen door ivanzon
Vandaag om 20:33:30
NS modelbaan Hoekdam H0 door Ronald Hofmeester
Vandaag om 20:32:35
Project 0m, iets heel anders: Rhätische Bahn door g-j
Vandaag om 20:31:42
Digitaal beginnen en je eigen treinbesturingsprogramma maken. door TrixExpress
Vandaag om 20:26:48
MB-module: "Vakwerk is een vak apart" door 72sonett
Vandaag om 20:23:05
DJH Modelloco NS 3931 in de revisie. door Weerd
Vandaag om 20:22:10
Bröckenbahn door Frank 123
Vandaag om 20:19:33
Reparatie HAG motor door Blausee-Mitholz
Vandaag om 20:09:36
Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw door Daniels
Vandaag om 20:03:57
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door martijn v m
Vandaag om 19:57:58
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 19:55:35
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
Vandaag om 19:40:07
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Remco vM
Vandaag om 19:23:56
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 18:27:25
Via D naar een ABC rijtuig NS serie 7301-7308 door klusser
Vandaag om 18:23:57
Pronsfeld door Reinout van Rees
Vandaag om 18:22:27
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Reinout van Rees
Vandaag om 18:20:41
Loc- en wagonbouw spoor 1 & 0 door Ronald Koerts
Vandaag om 18:18:35
Onderdelen voor Liliput BR95, artnr. 9503 door Silvolde
Vandaag om 17:44:32
Neurenberg 2019; wat staat er op jouw verlanglijst? door Martin Welberg
Vandaag om 17:39:18
Köf'je kopen? En zo ja, welke dan? door Edgar
Vandaag om 17:11:08
  

Auteur Topic: Landerbahn en Reichsbahn locomotieven.  (gelezen 14111 keer)

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 4472
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Landerbahn en Reichsbahn locomotieven.
« Reactie #150 Gepost op: 14 november 2018, 16:37:41 »
Hoi Kees,

Ik hoop dat je niet alle 103 stomers binnenkort meeneemt voor de fotosessie  ;D
Doe maar een paar minder anders moet je de slaapzak meenemen.
Met vriendelijke groet,
Wim

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 401
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Landerbahn en Reichsbahn locomotieven.
« Reactie #151 Gepost op: 14 november 2018, 18:54:50 »
Hallo Wim.

Daar hoef je je niet druk om te maken.

Ik neem wel een 100 stuks aan wagons en rijtuigen mee. ;D ;D

Kees.

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 4472
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Landerbahn en Reichsbahn locomotieven.
« Reactie #152 Gepost op: 14 november 2018, 18:57:15 »
 :o ::) ;D (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

Spelfaut

  • Offline Offline
  • Berichten: 97
Re: Landerbahn en Reichsbahn locomotieven.
« Reactie #153 Gepost op: 15 november 2018, 21:37:42 »
Berend.

Aan stoom locomotieven zit ik aan een 103 stuks in H0, en dan heb ik ook nog niet eens alles. ;D
Dan heb ik nog een aantal diesels en ook E loks.

Kees.

 :o :o Mijn eerste gedachte was dat ik hoopte dat je z`n grote collectie goed verzekerd hebt..

Wat ontzettend veel zeg!  (Jaloers!)  Je kan nog wel even door met dit draadje, als je er 103 hebt..


puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 401
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Landerbahn en Reichsbahn locomotieven.
« Reactie #154 Gepost op: 16 november 2018, 10:51:47 »
Na dit grove goederen geweld nu iets wat uit noodzaak ontwikkeld is.

We hebben het over de Br 03, aangezien de Br 01 een aslast heeft van rond de 20 ton was deze niet overal inzetbaar.
De meeste trajecten konden hoogstens een aslast van 18 ton aan, en hier werd de 03 dus voor geconstrueerd.

Door de 01 lichter te maken was dit mogelijk, de 03 kreeg een lichter frame, kleinere ketel en kleinere cilinders.
Er werden er in totaal 298 stuks gebouwd door Borsig, Krupp, Henschel en Schwartzkopff, vanaf 1930 tot 1938.

De eerste 162 stuks hadden 850 mm loopwielen aan de voorzijde, vanaf 03 163 werd deze vergroot naar 1000 mm.
De 03 mocht in eerste instantie 120 KM/H lopen en deze werd later verhoogt naar 130 KM/H.

br 03 273 by Kees Borgers, on Flickr

Zoals jullie al eerder hebben gezien in dit draadje zijn er een paar aparte 03's geweest, de 03 154 en de 03 193.
Ook de 03 204 en 205 kregen een ander uiterlijk door dat deze een verkleden drijfwerk kregen.

Br 03 204 by Kees Borgers, on Flickr

Br 03 204. by Kees Borgers, on Flickr

Met dank aan Micro metakit voor de foto's.

Na de oorlog had de DB in 1959 nog 154  03's in hun bestand, in 1972 gingen de laatste 03 aan de kant.
In de DDR hadden de dame's een langer leven, hun 68 dame's werden vanaf 1969 tot 1975 de ketels van de Br 22 op de 03 gezet.
In totaal kregen 55 stuks deze ketel.

De 03 001 is in zijn originele toestand gelaten omdat men deze als museum lok wilden houden, ze staat in Dresden.

Br 03 001 Dresden by Kees Borgers, on Flickr

Br 03-002 by Kees Borgers, on Flickr

De 03 002 ( ombouw naar 03 193) in Prora.

Br 03 161* by Kees Borgers, on Flickr

Br 03 161* by Kees Borgers, on Flickr

Br 03 161* by Kees Borgers, on Flickr

Br 03 161 van Fleischmann.

Naast deze 2 03's van Fleischmann bezit ik er ook nog 3 van Marklin.

Br 03-154* by Kees Borgers, on Flickr

Br 03 154 van Marklin met een Gunther ombouw set.

Kees.

« Laatst bewerkt op: 16 november 2018, 11:04:36 door puntenglijder »

Patrick1975

  • Offline Offline
  • Berichten: 1325
    • Ons plan, Bramsburg-Otisdorf
Re: Landerbahn en Reichsbahn locomotieven.
« Reactie #155 Gepost op: 16 november 2018, 11:50:53 »
Kwijl kwijl kwijl....
Have fun every day, before you know it's..........

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 4100
Re: Landerbahn en Reichsbahn locomotieven.
« Reactie #156 Gepost op: 16 november 2018, 11:55:19 »
Oh die laatste is inderdaad  :o

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 401
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Landerbahn en Reichsbahn locomotieven.
« Reactie #157 Gepost op: 17 november 2018, 09:31:05 »
Heren bedankt voor de positieve reactie's.

Later vandaag ook nog iets met stoom?

Kees.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 4100
Re: Landerbahn en Reichsbahn locomotieven.
« Reactie #158 Gepost op: 17 november 2018, 09:55:38 »
Ik vind alles prima, stoom, diesel of elektra :)

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 401
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Landerbahn en Reichsbahn locomotieven.
« Reactie #159 Gepost op: 17 november 2018, 11:47:17 »
Hier toch ook wel een aparte stoomlocomotief.

Omdat het traject vroeger door smalspoor locomotieven werd bereden en deze de aantrekkende hoeveelheid goederen niet meer aan konden werd het
traject naar normaal spoor omgebouwd.
De Müglitztalbahn loopt van Heidenau naar Altenberg (Sachs ).

Het gaat om de Br 84, deze dame is speciaal ontwikkeld voor het trekken van goederen treinen met hout en papier.
Ook was het zo dat deze dame een stijgings-rijke en bochtige traject op moest kunnen met 175 ton aan de haak.

Aangezien de Br 85 en 95 een te grote aslast hadden van 20 ton kwamen deze hier niet voor in aanmerking.
De 84 mocht maximaal een aslast hebben van 18 ton, ook moest de dame door bochten kunnen lopen met een radius van 100 m.

In 1934 kregen Schwartzkopff en Orenstein & Koppel opdracht om een locomotief te ontwikkelen die deze hindernissen aan kon en mochten er 2 leveren.

Schwartzkopff bouwden een 1 E 1 3 cilinder locomotief met zijdelings verschuifbare assen, alleen de middelste as zat vast, deze as was dan weer
voorzien van wielen zonder spoorkrans.

Doorsnede tekening Br 84 by Kees Borgers, on Flickr

Doorsnede tekening, Bron :mueglitztalbahn.de

O&K bouwden een 1 E 1 2 cilinder locomotief waar van de middelste 3 assen door middel van koppel stangen waren aangedreven, de buitenste
2 assen werden door tandwielen aangedreven.

Door de betere loop eigenschappen en een lagere prijs besloot men te gaan voor de locomotief van Schwartzkopff.

Profil_Mueglitztalbahn by Kees Borgers, on Flickr

Hier het profiel van de stijging met de aan liggende stations.

Omdat de ombouw van de Müglitztalbahn nog niet klaar was en de locomotieven wel werden deze op ander trajecten ingezet.
In december 1938 was het dan eindelijk zo ver dat de ombouw klaar was en de Br 84 werd er dan ook ingezet.

In totaal werden er 12 geleverd, 2 door O&K en 10 door BMAG.

Door de oorlog werden de 84 ers zwaar beschadigt door een bombardement, na de oorlog werden ze snel weer gerepareerd en ingezet.

6 van hun werden door de russen ingelijfd en stonden tot hun beschikking.
In 1949 werden alle 84 ers naar Bw schwarzenberg gereden, zij werden daar ingezet voor de zware uranium treinen.
Helaas hadden de locomotieven op dat traject snel de neiging om uit het spoor te lopen door het ontbreken van de spoorkrans.

Tussen 1962 en 1965 werden alle 84 ers uit dienst genomen, de 84 010 zou voor museale diensten niet gesloopt worden, helaas stond zij al op een schrootplaats
waar men een paar ton staal te kort kwam, zo ontkwam zij toch niet aan de snijbrander.

De 84 012 was de laatste en heeft tot 1968 in Dresden gestaan tot dat ook zij niet ontkwam aan de snijbrander.

Br 84 005 by Kees Borgers, on Flickr

Br 84 004 by Kees Borgers, on Flickr

Br 84 003 by Kees Borgers, on Flickr

Bron van de foto's :mueglitztalbahn.de

Br 84 001 by Kees Borgers, on Flickr

Br 84 001 by Kees Borgers, on Flickr

Br 84 001 by Kees Borgers, on Flickr

Mijn Liliput model van de Br 84.

De rijtuigen die men op de originele foto's ziet zijn : Altenbergers.
Zij worden ook door Liliput gebouwd.

Kees.



« Laatst bewerkt op: 17 november 2018, 11:51:18 door puntenglijder »

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 4472
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Landerbahn en Reichsbahn locomotieven.
« Reactie #160 Gepost op: 17 november 2018, 11:57:48 »
Mooi Verhaal Kees  (y)
Altijd interessant om dergelijke info en geschiedenis te lezen!
Met vriendelijke groet,
Wim

sdz1976

  • Offline Offline
  • Berichten: 1741
  • ovmv.be
    • ovmv.be
Re: Landerbahn en Reichsbahn locomotieven.
« Reactie #161 Gepost op: 20 november 2018, 18:32:52 »
Die   van Marklin       03 154   is werkelijk schoon van lelijkheid  :)


Grtz,

Samuel.
Creatieve mensen hebben geen rommel.
Ze hebben overal ideeën liggen.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 767
  • Aachenau West
Re: Landerbahn en Reichsbahn locomotieven.
« Reactie #162 Gepost op: 20 november 2018, 19:21:13 »
Mooi verhaal Kees, over de 84-er (y)

Groet, Bas

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 401
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Landerbahn en Reichsbahn locomotieven.
« Reactie #163 Gepost op: 20 november 2018, 20:07:09 »
Mede trein o vielen.

Heerlijk om zulke reactie's te krijgen, daar doe ik het voor.  (y)

Kees.

Leen Stolk

  • Offline Offline
  • Berichten: 289
Re: Landerbahn en Reichsbahn locomotieven.
« Reactie #164 Gepost op: 20 november 2018, 20:30:01 »
Heerlijk draadje dit, bedankt voor het delen.
Kijk altijd uit naar nieuwe updates.
Groet Leen.