Doel:€250.00
Donaties:€90.00

Per saldo:€-160.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-02-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS-Module: "Spoormuseum in H0" door jakeman
Vandaag om 01:30:28
Een oude Roco E44 in een nieuw jasje door Bahn-AG
Vandaag om 01:20:13
Nieuwe intercity van NS maakt eerste meters buiten fabriek door Martijnstein
Vandaag om 01:07:30
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door Michel Zethof
Vandaag om 00:03:28
's-Heer Heinkenspolder door NS264
20 februari 2019, 23:57:29
Jos en Sven bouwen een nieuw H0e diorama voor Rail 2019 door grove den
20 februari 2019, 23:52:45
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Silver Fox 2512
20 februari 2019, 23:48:46
NS modelbaan Hoekdam H0 door NS264
20 februari 2019, 23:48:03
Raadplaatje door Wouter W
20 februari 2019, 23:29:09
Verbouwing Magic Train (schaal 0e) door Sven
20 februari 2019, 23:19:21
Hulp gevraagd voor baanplan, thema: Nijmeegse kolenlijn in h0 door NS264
20 februari 2019, 23:16:09
NS bestelt 88 extra sprinters door laurent
20 februari 2019, 23:10:35
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door ruudns
20 februari 2019, 23:09:36
PWM controller via ali-express door tothebeach
20 februari 2019, 22:58:17
Dat overkomt mij niet. door roadster36
20 februari 2019, 22:56:54
Schwarzwald boerderij door EricZmS
20 februari 2019, 22:49:58
Depot 2 door NS264
20 februari 2019, 22:49:48
Nieuwe baan, nieuwe schaal van N naar H0e door EricZmS
20 februari 2019, 22:27:54
Lima Hondekop komt moeizaam in beweging door Klaas Zondervan
20 februari 2019, 22:16:37
BNLS Werkspoor - De Oersik NS122 van MesuModellen door WimM
20 februari 2019, 22:03:33
BMB-Module: “Wateringbury” door Remco_Nzo
20 februari 2019, 21:53:10
Geen Captrain meer in Belgie vanaf vannacht 23:59uur door Floris
20 februari 2019, 21:10:27
Roco NS Sik Pimpen, kleur groen gezocht. door Biessendorf
20 februari 2019, 21:05:32
Terug naar het begin, van digitaal naar analoog. Ben ik de enige? door DJV
20 februari 2019, 20:56:14
Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO. door Luit
20 februari 2019, 20:52:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Paducah
20 februari 2019, 20:23:16
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
20 februari 2019, 19:58:08
LA Yard in 0 door Ronald Halma
20 februari 2019, 19:32:14
Handige informatiefilmpjes iTrain te vinden op YouTube. door Ted von Klinkenhofen
20 februari 2019, 17:41:51
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
20 februari 2019, 17:28:53
  

Auteur Topic: Landerbahn en Reichsbahn locomotieven.  (gelezen 16929 keer)

bosje77

  • Offline Offline
  • Berichten: 1138
  • Ben niet gek ben een vliegtuig
Re: Landerbahn en Reichsbahn locomotieven.
« Reactie #30 Gepost op: 20 augustus 2018, 22:00:47 »
Nou Kees dit zijn een paar hele mooie (Dames) waarvan er een aantal hier ook in de vitrine pronken maar wat zitten er gave exemplaren bij zo als die stroomlijnlok waarvan je nog mooi op die bolle ketel kijkt aan de voorkant :o  (y) hier kan ik van genieten helemaal mijn ding en dan ook met de echte H.... kruizen wat misschien voor sommige mensen gevoelig kan zijn maar we praten hier dan toch over mooie historische modellen en dan mag dat toch wel  ???
Ik blijf hier genieten van wat er nog meer gaat komen.

Gr Robin
FLEISCHMANN HO,Reichsbahn,tydperk II,III,Ecos 2,Z21 ROCO/FLEISCHMANN,ESU,Faller,ESU,Lenz,Wehrmacht.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 4504
Re: Landerbahn en Reichsbahn locomotieven.
« Reactie #31 Gepost op: 20 augustus 2018, 22:19:57 »
Helemaal mee eens  :)

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 569
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Landerbahn en Reichsbahn locomotieven.
« Reactie #32 Gepost op: 21 augustus 2018, 21:10:49 »
Heren,

Dank voor de lovende woorden, er komt nog wel het een en ander op de gevoelige plaat voorbij komen de weken.
Dus maak u borst maar nat. ;D

Kees.

könings

  • Gast
Re: Landerbahn en Reichsbahn locomotieven.
« Reactie #33 Gepost op: 22 augustus 2018, 00:12:27 »
Die "Belgische 52" van je laatste foto's waren niet bedoeld als "Wiedergutmachung". De 3 die achtergebleven waren op Belgisch grondgebied zijn slechts een aantal keren ingezet, en dan nog uitsluitend door de geallieerden als lazarettreinen tussen Brussel en Keulen. Veel te omslachtig in onderhoud en draaien was bijna nergens mogelijk (lengte).  Ze zijn wel vernummerd naar type 27 (26 was de gewone Br 52 met Wannentender) en al in 1950 teruggestuurd naar Duitsland.

Mvg Bas

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 569
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Landerbahn en Reichsbahn locomotieven.
« Reactie #34 Gepost op: 22 augustus 2018, 17:56:06 »
Zo zie je maar. ;D

Ook ik leer er weer wat bij, ik wist niet dat ze achter waren gebleven in Belgie.
Dank je voor de reactie Bas. (y)

En dan de volgende dame.

Ik denk bij velen al bekende, de 44 012, een 4 cilinder 44 waar er 2 van zijn gebouwd, de 011 en de 012.
Zij is een ombouw uit een 3 cilinder. ;)

Br 44-012 by Kees Borgers, on Flickr

Br 44-012. by Kees Borgers, on Flickr

Br 44 012 by Kees Borgers, on Flickr

Br 44 012. by Kees Borgers, on Flickr

Hier nog even een link naar de ombouw, https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=77119.0

Kees.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 4504
Re: Landerbahn en Reichsbahn locomotieven.
« Reactie #35 Gepost op: 22 augustus 2018, 18:17:55 »
Mooi met die twee kleuren zo :)

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1379
Re: Landerbahn en Reichsbahn locomotieven.
« Reactie #36 Gepost op: 22 augustus 2018, 19:34:22 »
Die ex oostfront 52'ers werden ingezet op plekken waar de Luftwaffe geen luchtdekking kon geven… Door de condens installatie heb je zo goed als geen rook, waardoor je veel slechter zichtbaar bent voor vliegtuigen. Verder heb je door de turbine op de schoorsteen een permanente aanjager, waardoor je heel slechte kolen kan stoken zonder dat de prestaties er al te erg onder lijden.

http://kondenslok.de/frame.htm?/hen_dt4_2.htm

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 569
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Landerbahn en Reichsbahn locomotieven.
« Reactie #37 Gepost op: 24 augustus 2018, 16:55:29 »
Na dit goederen geweld nu weer eens wat anders.

En ja, de Br 18.0, zij is van Gutzold en in tegenstelling van alle andere 18's een 3 cilinder i.p.v een 4 cilinder.
Deze dame staat op RP 25 en loopt schitterend, zij heeft tender aandrijving met 4 slipbanden.
De tender zelf is als een baksteen zo zwaar, de trekkracht is dan ook formidabele.

Br 18 001 by Kees Borgers, on Flickr

Br 18 001. by Kees Borgers, on Flickr

Br 18 001.. by Kees Borgers, on Flickr

Helaas is er ook van deze Sachsische dame niet 1 over gebleven.

Hier nog even een originele foto van haar.

br 18 010 (2) by Kees Borgers, on Flickr

Kees.

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 5160
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Landerbahn en Reichsbahn locomotieven.
« Reactie #38 Gepost op: 24 augustus 2018, 17:21:29 »
Zo die is mooi Kees  (y)

Maar misschien ben je er al op uitgekeken. Dan kun je hem morgen wel meenemen naar Houten. Ik wil hem wel van je hebben hoor. Wil niet dat je naar zo'n uitgekeken loc moet kijken  :D
Met vriendelijke groet,
Wim

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 569
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Landerbahn en Reichsbahn locomotieven.
« Reactie #39 Gepost op: 24 augustus 2018, 19:39:10 »
Sorry dame's en heren.

Van alles wat ik laat zien is niks te koop. ;D

Kees.

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 481
Re: Landerbahn en Reichsbahn locomotieven.
« Reactie #40 Gepost op: 24 augustus 2018, 21:30:21 »
Wim toch, dat zou bij jou toch geen mm rijden, geeft direct kortsluiting!

(ik zie regelmatig een sleper hangen, kees heeft in zijn album een mooie baan met K-rails staan en zijn forumnaam is... juist ja Puntenglijder.)

Kees, fantastische foto's van prachtige modellen. Kijk er met veel plezier naar!  :D

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkelbahn de bouw:
Pfarrerwinkelbahn

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 569
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Landerbahn en Reichsbahn locomotieven.
« Reactie #41 Gepost op: 27 augustus 2018, 12:13:50 »
Heren bedankt voor de gezellige reactie's.

Na deze mooie 3 cilinder nu een 4 cilinder verbund, en wel de Br 02.

Ja de Br 02, dit was de eerste Einheits locomotief die er door de DRG gebouwd werd.
Ze was naast de Br 01 een nieuwe ontwikkeling en men ging kijken of een 4 cilinder verbund goedkoper was dan een 2 cilinder.

De 02 locomotieven werden dan ook samen geconstrueerd en het meesten was het zelfde, zoals de ketel, lok huis en diverse apparatuur aan de ketel.
Helaas heeft de 02 het niet gered door constructie fouten, bij Maffei riep men al dat het een mislukking zou worden toen men de tekeningen zag.

Toch hebben de 02's vanaf 1924 tot 1939 dienst gedaan en waren het laatst in dienst in BW Hof.( daar liepen bijna alle 4 cilinders)
De 02's werden in 1939 omgebouwd naar 01's in Meiningen.

Er zijn in totaal 10 Br 02 gebouwd, de eerste 8 door Henschel en de laatste 2 door Maffei.

br 02 003 by Kees Borgers, on Flickr

br 02 008 by Kees Borgers, on Flickr

Boven de Br 02-003 en onder de 02-008.( henschel)

br 02 010 by Kees Borgers, on Flickr

En dan hier de 02-010 met al wel de grote wind leiplaten ( Maffei)

Br 02 009 by Kees Borgers, on Flickr

Br 02 009 by Kees Borgers, on Flickr

Br 02 009 by Kees Borgers, on Flickr

Br 02 009 by Kees Borgers, on Flickr

P8120014 by Kees Borgers, on Flickr

Br 02 009 by Kees Borgers, on Flickr

En hier dan mijn Br 02 009 van Micro Metakit.

Kees.

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 569
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Landerbahn en Reichsbahn locomotieven.
« Reactie #42 Gepost op: 29 augustus 2018, 15:18:06 »
Omdat we toch in de experimentele fase zitten nu nog zo een exoot.

Vele van jullie hebben haar al gezien, de 04 002.
Deze 4 cilinder verbund 03 werd gebouwd in 1932 door Krupp, met een ketel druk van 25 atu ( speciale ketel) zou zij het toppunt zijn in het stoom wezen.
Met een vermogen van rond de 2100 PK behoorden zij toen tot de lok met het meeste vermogen.

Helaas bleken de ketels niet bestand tegen de hoge druk ( ook na diverse aanpassingen ) en werden in 1935 terug gebracht naar 16 atu, hierbij
ging het vermogen ook naar beneden.
De beide machines werden omgenummerd en kregen de volgende nummers : 04 001 = 02 101 en de 04 002 = 02 102.

Op 3 april 1939 explodeerde de 02 102, door een water tekort en werd de 02 101 stilgezet, in 1940 werden beiden locomotieven verschroot. :(

https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=ehiiOBJcP80

Hier een klein filmpje van de 04 002.

En dan hier een originele foto van haar.

Br 04-001 by Kees Borgers, on Flickr

Met dank aan de Eisenbahnstiftung voor de foto.

Natuurlijk mogen mijn foto's van haar niet ontbreken.

Br 04 002 by Kees Borgers, on Flickr

Br 04 002 by Kees Borgers, on Flickr

Br 04 002 by Kees Borgers, on Flickr

Br 04 002 by Kees Borgers, on Flickr

En dan hier nog een link naar de bouw van haar. ;)

http://forum.modelspoormagazine.be/index.php?topic=23956.0

Veel kijk plezier,

Kees.

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 569
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Landerbahn en Reichsbahn locomotieven.
« Reactie #43 Gepost op: 04 september 2018, 08:01:32 »
Aangezien Duitsland groter werd door de aansluiting van Oostenrijk, mag deze dame natuurlijk ook niet ontbreken.

Het gaat hier om de Br 16 of Reihe 310.

Br 16 by Kees Borgers, on Flickr

Br 16. by Kees Borgers, on Flickr

Br 16, by Kees Borgers, on Flickr

Wat het eerst op valt is natuurlijk de vreemde as indeling en de taps toe lopende ketel.
Deze 4 cilinder verbund had drijfwielen van 2140 mm en werd onder anderen gebouwd in Wien Florisdorf.

br 16 by Kees Borgers, on Flickr

Hier de dame voor de Orient Express.

br 16 005 by Kees Borgers, on Flickr

Met dank aan de Eisenbahn Stiftung.

Kees.

könings

  • Gast
Re: Landerbahn en Reichsbahn locomotieven.
« Reactie #44 Gepost op: 04 september 2018, 09:27:27 »
Da's een mooike, nog nooit gezien.