Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stalen D 4 deurs spoor 0 door roadster36
Vandaag om 00:22:24
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Remco vM
Vandaag om 00:10:32
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Chiel
29 October 2025, 23:02:54
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
29 October 2025, 22:52:03
PPM kranen van Strukton door edwin1974
29 October 2025, 22:32:16
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Ronald A.
29 October 2025, 22:30:31
Hulp gezocht omgeving Drachten door Reinout van Rees
29 October 2025, 21:57:13
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
29 October 2025, 21:32:56
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
29 October 2025, 21:30:55
PB Models, ICR-rijtuigen door Mcn1986
29 October 2025, 21:11:57
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
29 October 2025, 20:52:52
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Jeroen Water
29 October 2025, 20:51:24
Rondom Charlois door Alewijn
29 October 2025, 20:46:52
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
29 October 2025, 20:40:23
Schroefkoppeling voor H0. door Scratchbuilt
29 October 2025, 19:58:28
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
29 October 2025, 19:51:55
Vollmer ringloods deuren door Freddy
29 October 2025, 19:51:38
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door saskia
29 October 2025, 19:49:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
29 October 2025, 19:44:15
Arnold N 2543 rookgenerator door Gabriël Bergsma
29 October 2025, 19:30:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door RobbertJan
29 October 2025, 19:30:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
29 October 2025, 19:26:55
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door n-driver
29 October 2025, 19:25:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
29 October 2025, 19:10:14
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door RikM
29 October 2025, 18:42:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Silvolde
29 October 2025, 17:25:10
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Michiel2
29 October 2025, 16:50:22
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
29 October 2025, 16:32:24
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
29 October 2025, 15:04:01
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
29 October 2025, 14:50:42
  

Auteur Topic: Station Mariënberg  (gelezen 72979 keer)

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9001
  • Hengelooo 1:160
Re: Station Mariënberg
« Reactie #30 Gepost op: 07 January 2008, 09:19:44 »
Vrij uniek in Mrb was de combinatie uitrij-armseinen met electrische richtingwijzers ("koeiekop") voor de richtingen Geerdijk en Ommen.

Klopt ja, de koeiekop! Was hem al weer vergeten.


Mariënberg, 11 april 1985


Ik moet hem ook nog van dichtbij hebben met seinveilig voor DE-1 21! Zoeken we op.....

Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3993
  • de hondsrug baan
Re: Station Mariënberg
« Reactie #31 Gepost op: 07 January 2008, 10:52:04 »
wat materieel betreft rijden er 6400en van railion 6x per week  1200 van acts 3 x per week.
de protos heeft er vorig jaar ook 1 keer gereden irm, ddar, icm plan v en t.
voor de electrificatie reden er trekduw treinen met 2200 en plan E en daar voor met br 216 dus keuze zat.



MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: Station Mariënberg
« Reactie #32 Gepost op: 07 January 2008, 16:45:24 »
De site over de NOLS van Robert van Wissen is ook niet te versmaden. Zie deze pagina over Mariënberg

Volgens deze pagina heeft er tussen tussen 1936 en 1943 een locomotorloods gestaan. Ik  vraag me af of daar een benzinelocomotor (oersik) of een DE-locomotor in heeft gestaan.

Nog een leuk weetje van deze pagina: De Coöperatieve Aan- en Verkoop Vereniging Mariënberg heeft tot 1959 een fabrieksaansluiting waarvan het spoor liep aan de voorkant van het station.

Een OmBC kan toch ook onder diesels geschaard worden? Dan is  deze foto uit het Het utrechtsarchief interessant.

De samenstelling van deze trein met OmBC naar Mariënberg opent ook perspectieven

Mogelijk niet jullie tijdperk, maar wel leuk.

Groet,

Marco
« Laatst bewerkt op: 07 January 2008, 16:59:15 door MR. Reden: kleine uitbreiding en precisering »

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re: Station Mariënberg
« Reactie #33 Gepost op: 07 January 2008, 18:41:45 »
In het boek Locloodsen en tractieterreinen staan ook de nodige tekeningen van Marienberg. Ik weet niet meer exact wat er in staat, maar ik dacht in ieder geval een sporenplan en tekeningen van de locloods en het watergebouw.
Reinier

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1576
    • sleutelspoor
Re: Station Mariënberg
« Reactie #34 Gepost op: 07 January 2008, 19:10:49 »

we zijn weer een stapje verder en de eerste gevel is getekend in autocad. Wil je kijken hoe dit gebeurd klik dan op het plaatje.



Gr. Gerco



J.A. Kramer

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re: Station Mariënberg
« Reactie #35 Gepost op: 07 January 2008, 20:46:04 »
Hallo,

Een vraagje?

Je spreekt over stenen in Vlaams verband. Is Kruisverband dan hetzelfde????
Met vriendelijke groet,

Jaap Kramer

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1576
    • sleutelspoor
Re: Station Mariënberg
« Reactie #36 Gepost op: 07 January 2008, 21:07:55 »
Kruisverband of hollandsverband is in dit geval hetzelfde. Is niet helemaal waar maar dan gaan we heel diep en dat is bijna niet te realiseren met de plot enzij je iedere steen apart gaat tekenen.

Gr. Gerco

J.A. Kramer

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re: Station Mariënberg
« Reactie #37 Gepost op: 07 January 2008, 21:20:07 »
Hallo Gerco,

Ik weet ondertussen het verschil tussen Vlaams en Kruisverband. En moet je bekennen dat ik altijd Vlaams verband heb aangezien voor Kruisverband.

zie verder onderstaande links

http://www.xs4all.nl/~desnor/bouwtechniek/pag.%20metselen/nn.kruis%20en%20staand%20verband.htm

http://www.xs4all.nl/~desnor/bouwtechniek/pag.%20metselen/oo.vlaams%20verband..htm
Met vriendelijke groet,

Jaap Kramer

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1576
    • sleutelspoor
Re: Station Mariënberg
« Reactie #38 Gepost op: 07 January 2008, 21:25:33 »
Toen ik de Belgische loods tekende was deze in eerste instantie echt vlaams verband maar toen werd ik er op gewezen dat het kruisverband moest zijn (wat ze nog steeds  vlaams verband noemden). Veel gebouwen in België hebben kruisverband maar waarom ze het dan vlaams verband genoemd hebben ik weet het niet maar ja ik zit niet in de bouw van 1:1

Gr. Gerco

J.A. Kramer

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re: Station Mariënberg
« Reactie #39 Gepost op: 07 January 2008, 21:52:51 »
Niet zo gek dat ik het ook verwissel.
Omdat ik het jammer vind indien oude gebouwen worden gerestaureerd of er wordt aangebouwd, men geen rekening houdt met de bestaande metselverbanden. Dat geeft juist dat speciale aan de gebouwen. De bouwvakkers zeggen vaak dat dat niet gaat wegens de spouwmuren die men tegenwoordig maakt. Onzin natuurlijk. Stenen kappen dus.
Verder veel succes met het bouwen van Mariënberg.

Gr. Jaap
Met vriendelijke groet,

Jaap Kramer

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Station Mariënberg
« Reactie #40 Gepost op: 07 January 2008, 23:02:59 »
Hoi,

zoals gewoonlijk  ;) hebben we ook hier weer verschillende taken  ;D  ;D

Na wat research, hier het sporenplan zoals het er uit gezien zou kunnen hebben, vertaald naar Tillig Elite...



... de maatlat is 7.00 meter  :o lang. Het onderste opstelspoor is ( zoals ook in werkelijkheid ) bemeten op 3 x 2400 met 21 NAM ketelwagens...

Dit sporenplan heeft tot ongeveer begin jaren '50 standgehouden...

Maar met de nodige 'dichterlijke vrijheid' gaat het naar omstreeks 1969 geteleporteerd worden. Dat er toen geen stoom meer reed...  Maar in Duitsland wel, en dat is vlakbij ;)

Wat verder opvalt dat het nogal een 'pijpenla' station is, heel langestrekt. Dit had o.a. te maken met het feit dat er vaak goederentreinen aan de kant genomen moesten worden ter faveure van de reizigersdienst.
Ook is het eigenlijk kaarsrecht... een hele flauwe boog zou modelspoortechnisch wel mooier zijn... misschien is er met een iets diagonale ligging iets te doen...

Grtzz,

Karst

RJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: Station Mariënberg
« Reactie #41 Gepost op: 07 January 2008, 23:32:36 »
Heeft er iemand misschien foto's van die locomotorloods en locomotiefloods (en de C.A.V.)?

Mooi project hoor, dit soort stationnetjes vind ik altijd erg interessant. :)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Station Mariënberg
« Reactie #42 Gepost op: 08 January 2008, 01:11:30 »
De C.A.V. .....



... zelfbouw van R. Vogelaar, Msg De Railspijker Hardenberg.

Grtzz,

Karst


WillemNS

  • Gast
Re: Station Mariënberg
« Reactie #43 Gepost op: 08 January 2008, 15:38:17 »
Heeft dat niet ook ooit in de Railmagazine/Railhobby oid. gestaan?
Zag er erg goed uit, ik meen toen met een stoomloc op het emplacement...

Willem

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: Station Mariënberg
« Reactie #44 Gepost op: 08 January 2008, 16:17:31 »
mooi gebouw, maar t kleurtje is wat eng. weathere!