Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 23:26:48
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Huup
Vandaag om 23:22:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Robert vh Prutsert
Vandaag om 23:13:34
Märklin 2025 door Edwin2121992
Vandaag om 23:11:41
Schroefkoppeling voor H0. door Edwin2121992
Vandaag om 23:09:16
Modelspoor Vereniging Nijkerk MVN Nijkerk door Train Charter Services
Vandaag om 23:03:33
Modeltreinenbeurzen door Ronald Halma
Vandaag om 22:53:56
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Ronald Halma
Vandaag om 22:52:31
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Pauldg
Vandaag om 22:24:31
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door T.Spat
Vandaag om 22:19:35
Verwisselen koppelingen Hamo 1205 door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:14:42
West-Brabantse modelspoordagen door HenkN
Vandaag om 21:25:38
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door De eerste Ivo
Vandaag om 21:21:20
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 21:16:39
NL cameo layout (0,26m2) door Joran
Vandaag om 20:38:07
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
Vandaag om 20:36:29
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 20:23:16
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 20:23:03
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door wob
Vandaag om 19:43:39
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:22:16
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:17:34
Rheinburg, TP V/VI door gdh
Vandaag om 19:07:07
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Kees-Jan
Vandaag om 18:46:48
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
Vandaag om 17:57:31
PB Models, ICR-rijtuigen door Huup
Vandaag om 17:55:12
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door AP3737
Vandaag om 17:51:57
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door gtw6016
Vandaag om 17:25:44
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 17:22:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:41:37
MSC HetSpoor-ClubTentoonstelling~Niklaas-Niklaas~6+7dec.'25 door hervé
Vandaag om 15:55:00
  

Auteur Topic: ATB techniek en ECTS  (gelezen 9868 keer)

timbosie1986

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
ATB techniek en ECTS
« Gepost op: 31 July 2018, 20:22:37 »
Ik heb een technische vraag. Waarom wordt er geen ECTS in ALLE huidige NS treinen ingebouwd zodat we op steeds meer trajecten 160 of 200 kunnen gaan rijden ( denk aan utrecht-amsterdam en de hanzelijn ). En het ATB systeen zou je ook kunnen upgraden waardoor je meer verschillende snelheden en ook 160 KM/PU erbij kan krijgen net als bij ECTS.

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3139
  • NL/NS vanaf 1945
Re: ATB techniek en ECTS
« Reactie #1 Gepost op: 31 July 2018, 20:30:53 »
Je bedoeld ETCS  :)
European Train Control System
Euh, teveel tussengelegen stations... te korte afstanden met 200 km/h langs een sprinter station razen lijkt me niet bepaald veilig ;D

En hoeveel tijdwinst bereik je ermee ?
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8555
  • Spoor N
Re: ATB techniek en ECTS
« Reactie #2 Gepost op: 31 July 2018, 20:45:47 »
Dat wordt wel gedaan in het materieel dat nog langere tijd dienst gaat doen, alleen is de uitrol vertraagd (het kost veel geld). Zo krijgt DDAR/DDM en SGM dus geen ETCS. ATB zou inderdaad aangepast kunnen worden maar dat is niet toegestaan aangezien er niet meer mag worden geïnvesteerd in de huidige beveiligingssystemen. Er is een code voor 160 km/u beschikbaar maar die is niet als zodanig doorgegeven aan de EU, nu mag de ATB niet meer worden aangepast voor die snelheid.

Euh, teveel tussengelegen stations... te korte afstanden met 200 km/h langs een sprinter station razen lijkt me niet bepaald veilig ;D
En daarom zijn de Hanzelijn en Amsterdam - Utrecht natuurlijk geschikt voor 200 km/u.  ::)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

timbosie1986

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Re: ATB techniek en ECTS
« Reactie #3 Gepost op: 31 July 2018, 20:58:13 »
ALLE virm's komen binnen voor hun grote renovatie dan kan je direct ETCS meenemen. ALLE koplopers waren recent ook binnengeweest dat had ALLANG gebeurt moeten zijn. nou dan heb je al 80% van het materieel gehad. gemiste kans helaas van NS. het geld zou de roverheid gewoon moeten betalen IVM de veiligheid alleen al. ze heffen vanaf 2019 21% BTW kan dat mooi naar extra spoorlijn ( er zijn nog veel meer trajecten die naar 4 baans moeten zoals bijv utrecht - amersfoort ) en de ombouw van alle treinen naar ETCS + een hele hoop geld voor de renovatie van ICMM naar ICMM+zone indeling.

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 939
Re: ATB techniek en ECTS
« Reactie #4 Gepost op: 31 July 2018, 21:01:56 »
Laat eerst de ETCS maar eens goed functioneren op de HSL voor we deze onzin gaan uitrollen op de rest van het spoor. Voorlopig blijven we lekker onder ATB rijden, niets mis mee!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26859
    • Pagina van klaas
Re: ATB techniek en ECTS
« Reactie #5 Gepost op: 31 July 2018, 21:11:45 »
Ik denk ook dat timbosie het allemaal wat te simpel ziet. Voorlopig moeten alle treinen nog ATB hebben, en daarnaast ETCS inbouwen moet wel een toegevoegde waarde hebben.
Ik denk wel dat ATB op den duur wordt vervangen door ETCS, maar ik verwacht dat we dan een paar decennia verder zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

timbosie1986

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Re: ATB techniek en ECTS
« Reactie #6 Gepost op: 31 July 2018, 21:17:46 »
En daarom zijn de Hanzelijn en Amsterdam - Utrecht natuurlijk geschikt voor 200 km/u.  ::)

heren ATB mag niet gebruikt worden voor 160 km/pu als die EU zich nou niet met onze zaakjes bemoeien kunnen we idd nog jarenlang ATB gebruiken. ik weet dat ETCS voor veel ellende zorgt op HSL-zuid ja. maar de EU eist dat we ETCS gebruiken.

voor de rest nog een vraag over het onderhoud die als volgende luid :

Eigenlijk hebben onze prachtige treinen niet echt een maximale levensduur. als je ze onderhoud en de nodige upgrade's door voerd ken je er zo 100 jaar mee voorruit als je het echt wil. De koplopers willen ze nu ook gaan uitfaseren vanaf 2023. Deze treinen zouden met een nieuwe renovatie eigenlijk nog wel een heel stuk langer mee kunnen gaan en met de explosieve reiziger groei moeten ze gewoon blijven rijden na de renovatie ( dan hebben ze ook dezelfde zone indeling zoals de VIRM en M-DDZ ). Waarom wordt dit niet gedaan ?
« Laatst bewerkt op: 31 July 2018, 23:05:56 door Bert van Gelder »

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
Re: ATB techniek en ECTS
« Reactie #7 Gepost op: 31 July 2018, 21:41:45 »
roverheid
Op deze manier nodig je mensen niet echt uit om een serieuze discussie te voeren he...

Yuri v L

  • Offline Offline
  • Berichten: 321
Re: ATB techniek en ECTS
« Reactie #8 Gepost op: 31 July 2018, 23:51:19 »
ze heffen vanaf 2019 21% BTW kan dat mooi naar extra spoorlijn ( er zijn nog veel meer trajecten die naar 4 baans moeten zoals bijv utrecht - amersfoort ) en de ombouw van alle treinen naar ETCS + een hele hoop geld voor de renovatie van ICMM naar ICMM+zone indeling.

Je maakt het wel heel spannend. Het lage BTW tarief, waar treinkaartjes onder vallen, gaat van 6% naar 9% per 2019.

Groeten,Yuri
***** ***** ***** ***

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4072
Re: ATB techniek en ECTS
« Reactie #9 Gepost op: 01 August 2018, 01:33:50 »
Achja, het kost gelukkig allemaal niets ook...  ::)

En materieel langer in dienst houden, momenteel is SGM al het oudst rondrijdende materieel en dat is gelukkig al zo geliefd dat je daar mensen echt mee blij maakt als we daar nog 20 jaar mee rond blijven rijden  ;D ;)

En kijk naar VIRM, daar is van de oudere stellen de tractie installatie aleens vervangen doordat de techniek achterhaald geworden was en moeilijk te verkrijgen was nog. Prima om daar voor een paar ton pér trein (!) ETCS in te stoppen, maar tegen de tijd dat we dat landelijk uitgerold hebben zijn die stellen wel weer toe aan vervanging...  ;)

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1922
    • Flickr pagina
Re: ATB techniek en ECTS
« Reactie #10 Gepost op: 01 August 2018, 01:46:48 »
Natuurlijk had NS kunnen investeren in ETCS in hun bestaande materieel. Dan ben je dat treinstel meteen weer lange tijd kwijt voor nieuwe toelating want behalve de kosten van die ETCS komt dat er ook nog bij...
Nog niemand heeft mij kunnen overtuigen wat de voordelen zijn van ETCS ten opzichten van ATB. Zeker nu er ook ATBvv is vind ik het persoonlijk onzin om miljarden uit te gaan geven aan iets wat verder weinig tot niets toevoegt aan de veiligheid op het spoor...
En dan kan Europa wel roepen dat we aan zo'n Europees beveiligingsysteem moeten, maar zie je de Duitsers en de Fransen al van hun beveiligingsysteem afstappen? Ik denk van niet!
En ook lekker Europees dat systeem. Elk land verzint weer zijn eigen versie zodat je als internationaal machinist alsnog naar verschillende opleidingen mag gaan...

Nee, laat lekker ATB in de baanvakken zitten in plaats van die andere rommel!

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1172
Re: ATB techniek en ECTS
« Reactie #11 Gepost op: 01 August 2018, 07:42:24 »
Zo is dat Chris,

ATB is een zeer simpel, betrouwbaar en doeltreffend systeem. Zeker met de vv uitbreiding. Het enige gemis is naar mijn smaak een remcurve bewaking.

Europa bepaalt inderdaad dat er geen uitbreiding meer mag plaatsvinden aan de huidige systemen en dat ETCS de toekomst is. Ik vond het al bijzonder dat vv geîmplementeerd mocht worden.....

Het enige trucje dat je volgens mij nog zou kunnen uithalen (en daarmee Europa voor de gek kunt houden) is de definitie van ATB "groen". Het snelheids plafond van 140km/h lijkt mij kunstmatig te zijn, want de definitie van ATB groen is "hoogst toegestane materieel snelheid".
Bij materieel met een lagere hoogst toegestane snelheid dan 140km/h wordt deze definitie gewoon toegepast, dus het lijkt me niet onmogelijk om bij materieel dat geschikt is voor 160km/h dit ATB technisch ook toe te staan....
Dan heb je twee opties:
1 op alle baanvakken vanaf 140km/h staat de ATB 160km/h toe
2 op 160km/h (of hoger) baanvakken met balises werken die een extra snelheidsstap (140->160) toelaat. Dit systeem bestaat al op de Schiphollijn tbv Thalys dus is in beginsel geen nieuwe toevoeging op het bestaande systeem.
Zeker op de baanvakken waar men PHS rijdt of wil gaan rijden zou 160km/h als mogelijke inhaalsnelheid de dienstregeling een stuk robuuster kunnen maken. Combineer dit met de mogelijkheid om op hoge snelheid in en uit te voegen en het kan nog wat worden.

(Bijvoorbeeld: invoegen Geldermalsen-> Utrecht: de Sprinter vertrekt lekker suf met 40km/h dat zou ook 80km/h kunnen zijn met een daarvoor geschikt wissel, wat in de praktijk plankgas vertrekken is....daarna uitvoegen bij Castellum met 80km/h...zou met een hogesnelheidswissl ter plaatse fors enthousiaster kunnen.
Ook het in en uitvoegen met goederentreinen te Geldermalsen is een drama met 40km/h op spoor 1 en 6. De allermooiste zijn de zware exemplaren vanaf spoor 6 die dan de Betuweroute op gestuurd worden....met 40 eruit en dan even later op de flyover bergop de stroomafnemers laten zakken vanwege het omschakelen... ::) Het levert nogal eens een aanwijzing overweg op vanuit de richting Den Bosch omdat het allemaal wat lang duurt....

Als ik zie hoe ellendig sloom we nu op de A2 corridor rijden met name tussen Utrecht en Eindhoven om de dienstregeling passend / betrouwbaar te maken......

Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26859
    • Pagina van klaas
Re: ATB techniek en ECTS
« Reactie #12 Gepost op: 01 August 2018, 09:30:47 »
Prima om daar voor een paar ton pér trein (!) ETCS in te stoppen, ….
Ik had wel eens eerder gehoord dat de inbouw van een beveiligingssysteem een paar ton kost, maar ik vraag me af waar die kosten dan in zitten. Als het op alle materieel wordt ingevoerd is het toch seriewerk? De apparatuur op zich zou dan in mijn ogen niet duurder hoeven te zijn dan een normale PC. En de inbouw, laat het 100 manuren kosten, maar dan kom ik nog lang niet aan een ton. Iemand die hier iets over kan zeggen?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: ATB techniek en ECTS
« Reactie #13 Gepost op: 01 August 2018, 09:40:37 »
Zal hem wel in de licenties zitten, vermoed ik.  ;)

Maar de t.s. krijgt deels wel zijn zin. SNG en ICNG krijgen af fabriek die nieuwe meuk ingebouwd.  (y) ;D
Groeten Joop, machinist Lls

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1922
    • Flickr pagina
Re: ATB techniek en ECTS
« Reactie #14 Gepost op: 01 August 2018, 09:49:17 »
Apparatuur is nogal prijzig en vergeet de inbouw niet. Tis geen decoder die je ff in je locje prikt... Komt nogal één en ander bij kijken. En dan nog de ontrekking van je materieel. Ik geloof dat men het per treinstel zo'n twee weken kost... En dan hopen dat het snel werkt....
Kijk maar wat voor ellende het oplevert bijvoorbeeld bij mijn werkgever. Momenteel is de software zo goed voor ETCS van Bombardier dat wij onze daar toe verbouwde Class 66 locs maar weer 'gedowngrade' hebben zodat ze tenminste stabiel werken...