Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De projecten van Ruben (NL H0) door Huup
Vandaag om 21:17:57
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Huup
Vandaag om 21:17:02
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:13:36
MiWuLa door Miniature Holland
Vandaag om 21:05:42
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Bor de Wolf
Vandaag om 21:02:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frankie
Vandaag om 20:54:25
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 20:52:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:35:30
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 20:33:23
Stalen rijtuigen van NS door Rob Ellerman
Vandaag om 20:31:50
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Ellerman
Vandaag om 20:29:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:08:16
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 20:07:25
H0 U-vormig Pendel-rangeer baantje - door Ronald Halma
Vandaag om 19:41:10
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 19:39:26
Magneet koppelingen voor Bemo door Rob Ellerman
Vandaag om 19:39:09
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 19:06:07
Aachenau West door Vroeger
Vandaag om 18:13:54
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 17:21:08
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
Vandaag om 16:42:47
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:29:51
Swalbenburg, N modulebaan door Bjor
Vandaag om 16:08:56
maatvoering AKI door MOVisser
Vandaag om 15:46:52
br 041 334-4 Fleischmann H0 door 008200
Vandaag om 15:31:19
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 15:29:40
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Ronald Halma
Vandaag om 15:09:55
NS-seinen bij en in een splitsingsstation door 1200blauw
Vandaag om 14:20:57
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 13:55:17
Onvoldoende trekkracht, loc verzwaren? door Biesje
Vandaag om 13:03:12
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door HugoB123
Vandaag om 12:45:33
  

Auteur Topic: Van kleine baan naar middelgrote L-vormige baan  (gelezen 15230 keer)

Matthijsfh

  • Offline Offline
  • Berichten: 159
    • Matthijs' modelspoorbaan
Van kleine baan naar middelgrote L-vormige baan
« Gepost op: 04 January 2008, 20:04:32 »
Een goede dag allemaal,
 
Ben nieuw op dit forum, maar al zo'n 25 jaar (met pieken en dalen) actief bezig met modelspoor. Kom net dit topic tegen over wat iedereen aan het bouwen is. Leuk! Daarom hieronder een korte beschrijving van mijn baan (banen), waar ik inmiddels met tussenpozen zo'n 7 jaar aan werk. Misschien dat ik hiermee nog mensen op ideeen breng.
 
Het begin van de huidige baan (2002)
========================================================
Toen ik na mijn studie ging werken, kon ik eindelijk mijn studentenkamer verruilen voor een heus 1 kamer appartementje. Daar moest dus een treinbaan in komen aangezien ik als kind altijd een treinbaan gehad heb.

Ik heb toen onderstaande baan ontworpen. Dit ontwerp komt voort uit de minimale afmetingen die nodig zijn om een ovaal spoor met een diagonaal station kwijt te kunnen. Met een helling aan de voorzijde bevat deze baan dus 2 niveaus.

Een station + bergen & een schaduwstation waar 3 treinen achter elkaar kunnen staan. Ik kan op deze baan dus alleen rijden met redelijk korte treinen. 1 lok + 4 wagons of 1 E-lok + 2 intercity rijtuigen. Iets wat in praktijk eigenlijk niet erg is. Kan op deze baan namelijk wel 4 treinen kwijt en daar ook nog realistisch meer rijden. Dat is best wel goed gelukt.
 




Full size image : http://77.162.55.232/treinen/Fotos_Deel2/BaanMFH09.jpg

Alle fotos staan hier : http://77.162.55.232/treinen/Fotos_Deel1/index.html

Bij de eigenlijke bouw is er een meetfout gemaakt waardoor het frame 10 cm te kort is uitgevallen. Dit was alleen nog op te lossen met een 3-weg wissel in het station en een 45 graden bocht in 1 v/d tunnels. Jammer, maar een leuke uitdaging. In praktijk weinig problemen met de 45 graden industrie bocht omdat het er maar eentje is. Een lok / wagon staat namelijk niet helemaal op deze bocht.
 
Omschrijving : Op de bovenplaat heb ik een station met 2 doorgaande sporen en 2 rangeer sporen + lokloods. Via 2 tunnels gaat het spoor omlaag naar een keerlus die als schaduwstation dienstdoet. Hier kunnen 3 (korte) treinen achterelkaar staan. De helling wordt dus in beide richtingen bereden.
 
In de loop van de tijd is de berg aan de rechterzijde van de baan vervangen door een van betere kwaliteit. Wat fotos van stukken waar ik erg trots op ben :




Het vervolg (2007)
========================================================
Nadat de baan 3 keer verhuisd was (en ik dus ook) is er nu eindelijk meer ruimte. Aangezien er erg veel uren (en geld) in de baan is gaan zitten, heb ik besloten om niet volledig opnieuw te beginnen, maar de "oude" baan uit te bouwen tot een "L-vorm". Ook in mijn nieuwe huis is de ruimte niet onbeperkt. De afmetingen hieronder zijn het max. wat nu op zolder past.


Full size image : http://77.162.55.232/treinen/Fotos_2008/sTotale_baan.jpg

Het concept van 2 lagen met een lange helling ertussen bevalt goed en geeft veel mogelijkheden voor zo'n klein oppervlak. Verder heb ik besloten om over te gaan op Marklin K rails omdat die gewoon veel mooier zijn dan de M-rails en ook nog eens veel beter rijden.
 
Op het nieuwe deel van de baan is een grote boogbrug de blikvanger. Het spoor komt uit een tunnel van de onderste laag (links onder) en verdwijnt richting het schaduwstation (rechtsonder). Verdekt in de onderste laag ligt er dus een kruising. Dat is erg interesant ;-)  Leuke uitdaging om dat dit met de PC te beveiligen.



Het eerste stukje van de uitbreiding bent ergens op te lijken al mist de bovenleiding nog en komt er nog een (conrad) seinpaal te staan.


 
Besturing
========================================================
Al vanaf het begin is het de bedoeling geweest om te komen tot een computer gestuurde treinbaan. In eerste instantie met analoog marklin + pc. Inmiddels met digitaal marklin + pc.
 

Full size image : http://77.162.55.232/treinen/Fotos_2008/software1.gif

Control station 6021 bestuurt de snelheid van de treinen. Niet meer en niet minder. De pc (met eigen harware & software) bestuurt alle baanvakken & wissels, inclusief het schaduwstation. Het grote voordeel is dat ik logica zoals nodig is voor het schaduwstation direct in Delphi kan programmeren. In het schaduwstation zijn alle blokken voorzien van infra rood detectiepoorten. Hierdoor "weet" de software welke blokken bezet zijn en stuurt met deze informatie de treinen rond.
 
Het schaduwstation regelt zichzelf dus en geeft eigenlijk nooit problemen (behalve de eerder genoemde kruising die nog niet goed beveiligd is)

Ik bedien de baan met een vrij klassiek bord met knoppen, en zit dus niet de hele tijd naar een computerscherm te staren. De computer draait op de achtergrond. Elke knop stuurt een wisselstraat en de computer controleert of een bepaalde knop wel of niet kan.
 
Zo, dat was het even voor nu. Als er belangstelling is, kan ik wel meer fotos laten zien of wat meer uitleggen over de manier waarop de ik baan opgebouwd heb (of over de software)

Groet Matthijs

 
« Laatst bewerkt op: 04 January 2008, 20:06:56 door Matthijsfh »

mark wilts

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
  • mijn 2e hobby de bullies
Re: Van kleine baan naar middelgrote L-vormige baan
« Reactie #1 Gepost op: 04 January 2008, 22:06:43 »
ziet er zeer goed uit zeg.

vooral de scenery is zeer gedetaileerd... 

en natuurlijk welkom op het forum.  ;)

groeten mark
bouw aan de baan begonnen...

Gerhard Overweg

  • Offline Offline
  • Berichten: 401
Re: Van kleine baan naar middelgrote L-vormige baan
« Reactie #2 Gepost op: 05 January 2008, 18:09:34 »
Mij is het nog nooit gelukt om een baan heel mee te verhuizen  ;D

De bergen zijn zeer mooi gemaakt en het stuk met de bruggen gaat zeker een blikvanger zijn!
Suc6 verder en Welkom!

Gr, Gerhard

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Van kleine baan naar middelgrote L-vormige baan
« Reactie #3 Gepost op: 05 January 2008, 18:14:51 »
Citaat
Als er belangstelling is, kan ik wel meer fotos laten zien of wat meer uitleggen over de manier waarop de ik baan opgebouwd heb (of over de software)

Hoe meer hoe beter hoor Matthijs. :)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Beusi

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
  • Pindakaas is lekker
Re: Van kleine baan naar middelgrote L-vormige baan
« Reactie #4 Gepost op: 05 January 2008, 19:05:41 »
Hoe heb je de bergen zo mooi gemaakt? Ik zie purschuim, maar hoe dat rots effect?

Matthijsfh

  • Offline Offline
  • Berichten: 159
    • Matthijs' modelspoorbaan
Re: Van kleine baan naar middelgrote L-vormige baan
« Reactie #5 Gepost op: 05 January 2008, 23:39:16 »
Avond allen!

Banen verhuizen gaat inderdaad niet goed. Alle electronica eraf en een deel van de bergen gescheurd. Veel schade.

Maar, terug naar de bergen. Die maak ik als volgt :

1) van karton en hout maak ik de globale vorm en scherm ik alle rails af. Je wilt zeker geen pur op je rails! (dat is een tip. Been there, done that).

2) purschuim aanbrengen, gaten opvullen en een beetje model in de bergen brengen.

3) purschuim na uitharden in ongeveer de juiste vorm snijden. Dit is een beetje beeldhouwen en vereist wat oefening. Snij je te veel weg, eenvoudig weer nieuwe pur aanbrengen en nog een proberen.

4) dan met gips "stenen" de berg opbouwen.

Ik maak mijn stenen van gips met behulp van rubber mallen. Die mallen komen van conrad (voordat ze in nederland te koop waren, heb ik ze in de USA bij woodlang scenery gekocht). Conrad verkoopt er een hele reeks. bv. nr. 240177 - 89



of



Ik heb in totaal 4 van deze mallen waarmee ik een doos vol stenen gemaakt heb. Deze metsel ik met meer gips tot bergen.

Het aardige is dat er verschillende mallen zijn. Sommige stenen zijn erg scherp en rotsig, andere veel vlakker en afgesleten. Deze laatste gebruik ik veel voor horizontale rotsdelen, die onder invloed van het weer versleten zijn.

Daarna komt het schilderen. Met verdunde zwarte verf (plakaatverf, 5 water + 1 verf o.i.d.) schilder ik de bergen zwart. Dan maak ik met een spons en veel water de stenen / bergen weer schoon. De zwarte verf blijft hierbij achter in de kieren en gaten.

Dit herhaal ik enkele malen totdat ik vind dat alle dieper liggende delen van de rotsen goed gekleurd zijn. Daarna zelfde feest met bruin. Hier en daar ook een plukje groen, maar weinig.

Tot slot met zeer sterk verdund bruin een laagje op de stenen aanbrengen. Wat te veel is met een spons erafvegen.



Als plakaatverf opdroogt, wordt het licht en dof. De truc is dan om met blanke lak de rotsen te bespuiten. Dit is een lastig werkje. Spuit je te weinig lak, blijven de stenen dof, geef je ze de volle laag, eindig je met een spiegelende berg. Dit is een kwestie van oefenen. Beetje lak, drogen, nog een beetje, etc.





Ga proberen morgen weer verder te gaan. Zal eens fotos maken van een deel v/d berg met alle stappen. Een heuse rapportage.

Tot later,
Groet MatthijsFH

Matthijsfh

  • Offline Offline
  • Berichten: 159
    • Matthijs' modelspoorbaan
Re: Van kleine baan naar middelgrote L-vormige baan
« Reactie #6 Gepost op: 13 January 2008, 21:41:43 »
Ik heb een nieuw draadje opgestart over het maken met bergen met behulp van gipsmallen en de techniek die ik gebruik om bergen te verven. Met een "fotorapportage" erbij.

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=8409.0

Groet Matthijs

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5278
    • grootspoorfoto's
Re: Van kleine baan naar middelgrote L-vormige baan
« Reactie #7 Gepost op: 14 January 2008, 11:57:36 »
Ziet er al erg fraai uit. Ik denk dat als ik later opnieuw een baan maak er maar een stukje nederland komt met bergen :P
Voor grootspoorfoto's zie site