Google+
Doel:€250.00
Donaties:€9.65

Per saldo:€-240.35

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 14-07-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn-baan, HOe. door NS264
Vandaag om 00:02:56
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Pinkelpa
Vandaag om 00:01:14
Piko 2018 door Chris
18 juli 2018, 23:37:17
Raadplaatje door Klaas Zondervan
18 juli 2018, 23:36:21
Brekina 2018, meer DAFjes door ex-DR V100
18 juli 2018, 23:34:31
Artitec: DDM-1 door Bastaard
18 juli 2018, 23:17:41
Printplaat met DCC connector van ESU door RobertH
18 juli 2018, 22:55:08
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door 44
18 juli 2018, 22:46:54
Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969 door Edsko Hekman
18 juli 2018, 22:20:21
Plaatsing seinen bij bestaand ontwerp, controle gevraagd door Simon BR39
18 juli 2018, 22:11:42
BNLS Module: "Michelau (?)" door Edsko Hekman
18 juli 2018, 22:10:15
Petertrein81's treintjes. door Joshua
18 juli 2018, 21:02:30
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
18 juli 2018, 20:50:04
Van Kornberg naar Eitdorf. h0 2,70 x 1,22. door vanderHoek
18 juli 2018, 20:48:33
3D SLT in 1/87 H0. door martijn v m
18 juli 2018, 20:40:54
Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig door Weerd
18 juli 2018, 20:34:50
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
18 juli 2018, 20:34:10
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Tulpendaal
18 juli 2018, 20:17:07
Westlandbaan door Forever Rocofan
18 juli 2018, 20:16:55
Modules van Kees Gorter door ca.gorter
18 juli 2018, 19:48:21
  

Auteur Topic: Zimo MX630 Motorregeling  (gelezen 649 keer)

Jimmaet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Zimo MX630 Motorregeling
« Gepost op: 21 juni 2018, 22:34:40 »
Hallo!
Ik heb een Roco 62397A (RE460 in finse uitvoering), lang mooi gedraaid met een Uhlenbrock decoder.
Nu wil ik er een Zimo inzetten ivm automatisch (ont)koppelen, en krijg de motorregeling niet voor elkaar.
Standaard instelling CV5, CV6: blijft heel lang kruipen (sturing 28 stappen) en pas op de laatste 24..28 komt de snelheid ineens op 80, 100, 130 en 180km/h.
Instellen op CV135 (km/h sturing): al op stap 2 wordt de topsnelheid gehaald.

Ik vind de gebruiksaanwijzing een beetje chaotisch opgezet, en kom er niet uit wat nog te proberen. CV9=955 en CV56=33 staan op de voorgestelde Roco instelling.
Waar kan ik 't zoeken?

Fransx

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Re: Zimo MX630 Motorregeling
« Reactie #1 Gepost op: 21 juni 2018, 23:39:40 »
Hoi
Documentatie van Zimo is best goed te lezen hoor, ik heb er geen problemen mee.

Dan de instellingen, #CV9 kan nooit 955 zijn, zal wel een type foutje zijn.
Voor roco motoren;
#CV2 is Vstart = 2
#CV3 is Acceleration = 30
#CV4 is Deceleration = 20
#CV5 is Maximale snelheid = 170
#CV6 is Medium snelheid = 100
#CV9 is Motor Control = 95
#CV56 is PID = 33
#CV58 is BEMF = 255
#CV112 is20/40Khz = 32

Dit is de basis voor een Roco motor die ik gebruik, CV2 t/m 6 kan je naar behoefte bij regelen.

Dit is de link naar de manual voor de MX630:  http://www.zimo.at/web2010/documents/MX-KleineDecoder_E.pdf

Groeten Frans

Fransx

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Re: Zimo MX630 Motorregeling
« Reactie #2 Gepost op: 21 juni 2018, 23:45:48 »
Hoi
Documentatie van Zimo is best goed te lezen hoor, ik heb er geen problemen mee.

Dan de instellingen, #CV9 kan nooit 955 zijn, zal wel een type foutje zijn.
Voor roco motoren;
#CV2 is Vstart = 2
#CV3 is Acceleration = 30
#CV4 is Deceleration = 20
#CV5 is Maximale snelheid = 170
#CV6 is Medium snelheid = 100
#CV9 is Motor Control = 95
#CV56 is PID = 33
#CV58 is BEMF = 255
#CV112 is20/40Khz = 32

#CV135 is 0

Dit is de basis voor een Roco motor die ik gebruik, CV2 t/m 6 kan je naar behoefte bij regelen.

Dit is de link naar de manual voor de MX630:  http://www.zimo.at/web2010/documents/MX-KleineDecoder_E.pdf

Groeten Frans

Sandopie

  • Offline Offline
  • Berichten: 143
Re: Zimo MX630 Motorregeling
« Reactie #3 Gepost op: 22 juni 2018, 07:30:25 »
Frans,

Waarom gebruik jij CV 5 en niet CV 57 voor het instellen van de maximale snelheid? Bij CV 5 beperk je het maximale aantal interne rijtrappen, bij CV 57 niet. Bijkomstig voordeel van werken met CV 57 is dat de lok ongeacht de baanspanning met een gelijke snelheid rijdt. Voorwaarde is wel:


Werkelijke baanspanning-1.4V >= Waarde CV 57/10.


Erg handig als er bijvoorbeeld op een clubbaan met een andere baanspanning dan thuis wordt gereden. Wordt de baan gevoed met een niet geschakelde voeding, dan dient CV 57 altijd gebruikt te worden. Doe je dit niet dan zal de lok nooit mooi rijden, daar de decoder, vanwege wisselende baanspanning, continue aan het regelen is (zie tekst Zimo MX-kleindecoder blz. 18).

 
« Laatst bewerkt op: 22 juni 2018, 07:33:55 door Sandopie »
Met vriendelijke groet,

Rinus Vos

Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 836
Re: Zimo MX630 Motorregeling
« Reactie #4 Gepost op: 22 juni 2018, 10:43:01 »
Wordt de baan gevoed met een niet geschakelde voeding, dan dient CV 57 altijd gebruikt te worden. Doe je dit niet dan zal de lok nooit mooi rijden, daar de decoder, vanwege wisselende baanspanning, continue aan het regelen is (zie tekst Zimo MX-kleindecoder blz. 18).

Da's een heel vrije en persoonlijke interpretatie van de tekst.
Als je booster van een interne referentiespanning gebruik maakt doet de voeding er niet zo toe zolang
deze maar niet onder het minimum zakt onder belasting.
Zimo rept daarom ook niet over schakelende voedingen, alleen over een stabiele baanspanning.
Daar heb je niet per definitie een schakelende voeding voor nodig (waar ik zelf op basis van levensduur
geen voorstander van ben omdat de onderdelen eerder/sneller gaar zijn).
Groet, Ronald.

Sandopie

  • Offline Offline
  • Berichten: 143
Re: Zimo MX630 Motorregeling
« Reactie #5 Gepost op: 22 juni 2018, 14:04:04 »
Ronald,

Je hebt gelijk, verkeerde woordkeuze mijnerzijds.
Met vriendelijke groet,

Rinus Vos

Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.

Fransx

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Re: Zimo MX630 Motorregeling
« Reactie #6 Gepost op: 22 juni 2018, 16:38:58 »
Hoi Rinus

Ga mij niet corrigeren, wil alleen behulpzaam zijn in het oplossen van een probleem, dus geef aan de starter van deze topic aan wat beter is en niet aan mij. Starter van deze topic heeft niets aan dit commentaar en ik gaf alleen een handreiking om zo eerst te beginnen met de instellingen, daarna komt de fine tuning en kan jij nog wat zaken aanleveren aan de topic starter.

Opmerking. CV5 beberk je niet het aantal rijstappen, als deze op 200 of op 100 staat, rijstappen blijft 28.

Groeten Frans
« Laatst bewerkt op: 22 juni 2018, 17:40:48 door Fransx »

Sandopie

  • Offline Offline
  • Berichten: 143
Re: Zimo MX630 Motorregeling
« Reactie #7 Gepost op: 22 juni 2018, 20:26:17 »
Ik corrigeer niet, ik stel een vraag.
Met vriendelijke groet,

Rinus Vos

Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.

Sandopie

  • Offline Offline
  • Berichten: 143
Re: Zimo MX630 Motorregeling
« Reactie #8 Gepost op: 22 juni 2018, 20:29:00 »

Opmerking. CV5 beberk je niet het aantal rijstappen, als deze op 200 of op 100 staat, rijstappen blijft 28.

Groeten Frans

Lezen ik ook moeilijk hé. Ik had het over interne rijstappen.
Met vriendelijke groet,

Rinus Vos

Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.

Jimmaet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Re: Zimo MX630 Motorregeling
« Reactie #9 Gepost op: 23 juni 2018, 12:13:57 »
Nou, ben er eindelijk uit.
CV29 had een bitje verkeerd staan (had ik op 6 gezet, maar blijkbaar niet geslaagd), waardoor de snelheidstabel ipv CV6 gelezen werd.
Bovendien gaf max spanningsregeling met CV57 een veel beter resultaat dan spelen met CV5.

CV6 ook heel erg gevoelig bij deze loc/decoder combinatie. Een 2% verandering rond de gewenste gemiddelde snelheid gaf wel 10% verandering in geijkte snelheid (stap 14/28), en dus ergens anders weer een grote verandering deed bijna niks. De sweetspot was moeilijk te vinden.
Instellen op 20kHz en een langere uitleestijd CV147=40 gaf eindelijk zoveel soelaas, dat ik naar een gemiddelde snelheid kon toewerken.

Tussendoor ook CV135,136 km/h regeling een paar keer geprobeerd, maar dat was niets, al tegen snelheidsstap 10/28 reed'ie bijna volgas, en precies op tijd licht aan/uitzetten lukt niet zo, dat de verschillende pogingen ook maar enigszins overeenkwamen, topsnelheden tussen 150 en 280km/h  ;D

Bedankt voor 't meedenken. Nu nog Krois ontkoppelen organiseren :-)
Groeten,
Kees