Doel:€250.00
Donaties:€160.00

Per saldo:€-90.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 20-03-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Artitec / REE 1300, materieelbespreking. door Biesje
Vandaag om 00:16:30
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
24 maart 2019, 23:42:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Sander.
24 maart 2019, 23:42:04
's-Heer Heinkenspolder door Reinier Z.
24 maart 2019, 23:05:42
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
24 maart 2019, 23:03:24
Oersik in schaal 1 door achterhoek
24 maart 2019, 23:02:31
Zelf gemaakte DCC centrale werkt niet helemaal door Reinout van Rees
24 maart 2019, 22:50:38
Raadplaatje door GerardvV
24 maart 2019, 22:43:30
Modelbaan, nog zonder naam ..... door Eric B
24 maart 2019, 22:37:27
Beursbaan H0 150x40 DSB - Spodsbjerg Havn door Maurice K
24 maart 2019, 22:37:03
19 Toen door jandcargo
24 maart 2019, 22:15:38
Noordspoor te Drachten door Simone88
24 maart 2019, 22:04:51
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
24 maart 2019, 22:04:40
Fleischmann 1321 wil niet rijden door Eric B
24 maart 2019, 21:59:20
Eerste serieuze ervaring met modelbouw - Fotodijkje in aanbouw door Simone88
24 maart 2019, 21:49:14
Vorarlberg (Oostenrijkse treinbaan....n-spoor) door raymond erdtsieck
24 maart 2019, 21:43:55
Hamo 8356 ("krokodil"), hoe kun je koppelingen vervangen? door Bahn-AG
24 maart 2019, 21:43:36
Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum door Peter Kleton
24 maart 2019, 21:36:50
Servotester voeden met trafo of batterijen? door Timo
24 maart 2019, 21:30:49
Bröckenbahn door Ronaldp
24 maart 2019, 21:24:56
Profi Boss/DR500 door J.Kempers
24 maart 2019, 21:19:46
Blauwe tram rijdt door Gouda
24 maart 2019, 21:07:19
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door Pinkelpa
24 maart 2019, 20:41:20
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
24 maart 2019, 20:25:16
NBDS Platluis; effe iets anders. door DE-II
24 maart 2019, 19:43:09
Court du Bouton, een enkelsporige Zwitserse Jura baan in H0 door Wim1969
24 maart 2019, 19:37:08
Vakantietreinen NS zomerdienst 1961 door sneek
24 maart 2019, 19:25:44
"Carmeliet op Stoom", Schoonhoven op zaterdag 23 maart a.s. door St00mboy
24 maart 2019, 19:22:44
Keerlus door PaulRoman
24 maart 2019, 18:53:51
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
24 maart 2019, 18:49:22
  

Auteur Topic: Plaatsen van DB seinen  (gelezen 1926 keer)

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2924
Re: Plaatsen van DB seinen
« Reactie #15 Gepost op: 23 juni 2018, 21:10:59 »
In een station kunnen de seinen wel degelijk links naast het spoor staan!

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3302
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Plaatsen van DB seinen
« Reactie #16 Gepost op: 23 juni 2018, 21:28:03 »
Een sein staat altijd rechts. Tenzij er geen ruimte is. Als de trein links rijdt, staat het sein echter links. Hierdoor  staan de seinen altijd aan de buitenkant op de vrije baan. Op emplacementen dus vrijwel altijd rechts. Op het getekende emplacement zie ik geen reden om een sein niet rechts te plaatsen.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

MWS

  • Bert is mijn Naam
  • Offline Offline
  • Berichten: 64
Re: Plaatsen van DB seinen
« Reactie #17 Gepost op: 23 juni 2018, 22:27:03 »
Nou het laatste aandachtpuntje  ;D

Ik ga ze voorlopig niet digitaal uitvoeren, maar met de groene schakelkastjes van fleischmann. op welke moet ik daarvoor hebben

De:

6921
6927
6928




Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 544
    • Altwied im Westerwald
Re: Plaatsen van DB seinen
« Reactie #18 Gepost op: 23 juni 2018, 22:37:15 »
Van aansluiten op fleischmannkastjes heb ik geen kaas gegeten. Maar moet je die dingen nog kopen? Dan kun je misschien zelf goedkoper een paar schakelaars bij bv Conrad kopen en zelf een bedieningspaneel maken. Dat is waarschijnlijk een stuk goedkoper en ziet er naar mijn mening ook beter uit.
Edit: na wat googelen zie ik de prijs van die Fleischmann kastjes...  :o Daar kun je bijna een sein van kopen!! Mocht je toch graag een kastje willen, dan heeft Viessmann ze ook, en goedkoper. Bv nr 5550. Op de viessmann site kun je trouwens voor elk sein een gebruiksaanwijzing downloaden, waarin staat hoe je het moet aansluiten.

Een ander puntje dat ik net nog zag: bij het middelste spoor hoort het sein (aan de rechter zijde) vóór het wissel te staan. Doe je dat niet, dan blokkeer je ook het rangeerspoor. Het kost je wel 20 cm ruimte, maar ik weet niet hoe lang je treinen zullen zijn.

Groet, Wim
« Laatst bewerkt op: 23 juni 2018, 22:50:58 door Wim Hesselink »
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2295
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Plaatsen van DB seinen
« Reactie #19 Gepost op: 24 juni 2018, 00:05:03 »
Je zal nog wel een bergje diodes nodig hebben. Immers, een aantal lampen brandt in meerdere situaties. Stoppen alle treinen in het station?

Paar aandachtspuntjes:
- Het voorsein onder het inrijsein moet uit als het hoofdsein rood toont.
- Het voorsein verwijst naar het onderhangende hoofdsein. Dat betekent dus dat je het voorsein eigenlijk moet koppelen met de stand van je wissel (bijvoorbeeld met een setje relais).

Wim/Remco: Als ik het goed heb, moeten er op de hoofdbaan ook nog dwergseinen staan, omdat je vanaf het rangeerspoortje alleen via het hoofdspoor naar een vertrekspoor kan rangeren. Toch? Uit mijn hoofd moeten deze dwergseintjes dan ook meegaan in de vrijschakeling van de hoofdroutes.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS3 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2924
Re: Plaatsen van DB seinen
« Reactie #20 Gepost op: 24 juni 2018, 00:12:05 »
De dwergseinen, cq sh seintjes staan idd ook op de doorgaande hoofdsporen. Maar ook bij een doorgaande rijbeweging op de hoofdbaan tonen ze wit. In combinatie met het witte sh sein in het hoofdsignaal kan men dan een rangeerbeweging maken de rangeersporen op
« Laatst bewerkt op: 24 juni 2018, 00:14:27 door Remco vM »

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2295
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Plaatsen van DB seinen
« Reactie #21 Gepost op: 24 juni 2018, 00:18:38 »
Dat was inderdaad wat ik bedoelde, ze gaan mee in de hoofdroutes. Een voorsein geeft volgens mij ook VR0 aan bij HP0/SH1?
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS3 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2924
Re: Plaatsen van DB seinen
« Reactie #22 Gepost op: 24 juni 2018, 00:28:50 »
Klopt, het voorsein toont Vr0 bij Hp0. De sh1 moet je apart zien van het hoofdsein. Sh1 in het hoofdsein brand alleen bij Hp0

Chris2412

  • Offline Offline
  • Berichten: 1368
  • Machinist internationaal Lineas Nl
Re: Plaatsen van DB seinen
« Reactie #23 Gepost op: 24 juni 2018, 09:07:02 »
SH1 komt ook voor op de hoofdbaan net na het uitrijden van een station om via de hoofdbaan ook te kunnen omrangeren....er volgt ,meestal op het tegenspoor, een RA10 tafel, rangierhalt.
Een SH sein geplaatst direct bij het hoofdsein moet meegaan naar SH1 op het moment dat het hoofdsein HP1 of  HP2 toont..ik heb al eens ondervonden dat mijn rijweg op Seelze was doorgezet en het SH sein op SH0 stond...en dat met 20 km/u.....fahrdienstleiter deelde mij mede dat de rijweg door stond tot Wunstdorf.SH sein stond onderaan op de grond bij het hoofdsein tussen het gras verscholen en wist dat die er stond..dus rustig aan...maar erdoor heen...na een gerust woordje van de fahrdienstleiter dat het kl.....tesein weer niet mee was gekomen en een befehl mocht ik rustig verder rijden....

Zo maar ff een dag uit het leven van een Nederlandse Duitsland machinist voor een Belgisch bedrijf
De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 544
    • Altwied im Westerwald
Re: Plaatsen van DB seinen
« Reactie #24 Gepost op: 24 juni 2018, 11:03:45 »
Wim/Remco: Als ik het goed heb, moeten er op de hoofdbaan ook nog dwergseinen staan, omdat je vanaf het rangeerspoortje alleen via het hoofdspoor naar een vertrekspoor kan rangeren. Toch? Uit mijn hoofd moeten deze dwergseintjes dan ook meegaan in de vrijschakeling van de hoofdroutes.
Dat hangt van het tijdperk af en van de gebruikte Stellwerkstechnik. Vroeger (tp 3/4) werd het ook zonder rangeersein in het hoofdspoor gedaan, net zoals bij armseinen gebruikelijk was. Met de komst van nieuwe Stellwerktechnieken (electronisch stellwerk), werden ook op het hoofdspoor rangeerseinen geplaatst. Maar alleen als het hele seinsysteem werd omgebouwd. In dat geval heb je denk ik ook een nieuwer type sein nodig.

Op de volgende site is veel info te vinden. Oa de situatie met lichtseinen in een station, waarin zowel de variant zonder als mét rangeerseinen in het hoofdspoor te zien is:

http://www.der-moba.de/index.php/Eisenbahnsicherungs-_und_-signaltechnik#Bahnhof_mit_Lichtsignalen

NB ook tegenwoordig zijn er nog allerlei soorten beveiliging bij de DB in gebruik. Zelfs armseinen!

Het hangt er dus maar vanaf wat je wilt, er is veel mogelijk.

Groet, Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256