Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Plaatsen van DB seinen  (gelezen 5558 keer)

Modelbaan BeltHeim

  • Bert is mijn Naam
  • Offline Offline
  • Berichten: 422
    • Bouw van "Beltheim"
Plaatsen van DB seinen
« Gepost op: 15 juni 2018, 10:12:39 »
Goedemiddag ieder1..

Wil graag advies van de mensen die op de juiste manier weten waar ik de seinen kan plaatsen, en vooral welke 

Maak geen gebruik van vleugelseinen, dus met lichtseinen en dan van de DB.
De overzicht is van de zichtbare sporen. Aansluiting gebeurt via de Fleischman schakelkastjes, niets geen digitaal. Gewoon zelf achter de knopjes
Brand maar los... heb al gekeken op diverse seinensites, maar ik zo door de vele hoeveelheid seinen, wat nou wel of niet is toe te passen.




Alvast bedankt MWS Bert
« Laatst bewerkt op: 15 juni 2018, 15:32:14 door MWS »

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3800
Re: Plaatsen van DB seinen
« Reactie #1 Gepost op: 15 juni 2018, 12:37:01 »
Gecombineerde uitrijseinen met sperrsignal aan het einde van je stationssporen. Dit in totaal dus 6 keer of je moet bepaalde sporen alleen in 1 richting gebruiken.

Bij de sporen je station in (2 ingangen) kun je eventueel een inrijsein plaatsen maar gezien de korte trajecten kun ook doen alsof die voor de tunnels staan.

Dan kun je sperrsignal plaatsen bij binnenkomende goederen/opstel spoortjes.

Je parade baan eventueel blokseinen "rug aan rug" (maar wel rechts) ergens in het midden. Dit laatste is niet nodig, maar als je dat mooi vind kun je het doen.

Groeten,
Jelmer

Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk

Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Plaatsen van DB seinen
« Reactie #2 Gepost op: 15 juni 2018, 13:15:26 »
Hallo Bert,
De eerste vraag is waar elk spoor voor is. Ik zie 3 doorgaande sporen, maar wil je die allemaal voor treinbewegingen gebruiken (dus sporen waar een trein op aankomt of van vertrekt) of is er ook een spoor dat alleen voor rangeren wordt gebruikt? In het laatste geval heb je daar geen hoofdseinen nodig, alleen rangeerseinen. Dit betekent echter wel dat dat spoor dan ook niet beschikbaar is om een trein op binnen te laten rijden (of vertrekken).
Hetzelfde geldt voor de 3 kopspoortjes: waar zijn die voor? Ga je hier alleen wagens plaatsen (voor laden/lossen) of zit er ook een opstelspoor voor een losse lok bij? Dat maakt nl uit voor het al dan niet plaatsen van een sein.
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Modelbaan BeltHeim

  • Bert is mijn Naam
  • Offline Offline
  • Berichten: 422
    • Bouw van "Beltheim"
Re: Plaatsen van DB seinen
« Reactie #3 Gepost op: 15 juni 2018, 15:34:13 »
Goedemiddag

Heb ter uitleg van de sporen het erbij gezet. Wordt het er duidelijker door.

Doorgaande sporen zijn voor personenvervoer..
Het "Rangeerspoortje/Opstelspoortje" daar is een mogelijkheid dat daar even wat goederenwagons komen te staan, al dan niet met een loc.
Er zijn nu 2 kopspoortjes, voor het idd laden/lossen bij de "Baywa"aan de linkerkant en rechterkant de "fabriek". Dit gebeurt met een dieselloc een niet te grote, een BR 202 van de "NbE"




« Laatst bewerkt op: 15 juni 2018, 16:02:19 door MWS »

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Plaatsen van DB seinen
« Reactie #4 Gepost op: 15 juni 2018, 21:52:46 »
Niet onbelangrijk hoe druk is het. 2 treinen per uur of ieder kwartier een trein.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Modelbaan BeltHeim

  • Bert is mijn Naam
  • Offline Offline
  • Berichten: 422
    • Bouw van "Beltheim"
Re: Plaatsen van DB seinen
« Reactie #5 Gepost op: 15 juni 2018, 22:47:30 »
Wrs 4 in het uur.

Je bedoelt wrs het goederenvervoer, laden/lossen e.d of is het wat anders  ???

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Plaatsen van DB seinen
« Reactie #6 Gepost op: 15 juni 2018, 23:32:11 »
Goedenavond Bert,

Ik heb meer ervaring met armseinen van de DB, maar lichtseinen uit Tp 4 is redelijk gelijk.

Om te beginnen met de hoofdseinen. Die heb je nodig voor je hoofdsporen. In jouw geval is dat een enkelsporige lijn met een kruisingsstation. Daarvoor zijn aan beide zijden van het station inrijseinen nodig. Zoals hiervoor al door Jelmer gezegd was, kun je die weglaten omdat je station door tunnels wordt begrensd en de seinen dus (fictief) aan de andere zijde van de tunnel staan (en dus niet zichtbaar op je modelbaan).
Echter, uit je bouwdraadje begrijp ik dat het paradespoor direct in het verlengde ligt van de rechter stationsingang. Je zou dus het inrijsein van de rechterkant van je station aan je paradebaanvak kunnen plaatsen. Dan heb je daar ook tegelijk een eyecatcher. Eventueel past daar ook nog een voorsein bij, al komt het dan wel erg dicht op het hoofdsein te staan.
De inrijseinen moeten 3 seinbeelden kunnen tonen: Hp0, Hp1 en Hp2.

Vervolgens de uitrij(hoofd)seinen. In je bouwdraadje zeg je dat het een enkelsporige hoofdlijn is. Elk hoofdspoor heeft dan aan iedere zijde van je station dan een uitrijsein nodig (dus 4 seinen in totaal). Alleen als je een vaste rijrichting per hoofdspoor neemt, heb je aan 1 sein per spoor genoeg (2 seinen totaal). Dat belemmert dan wel het mogelijke treinverkeer: je kunt dan geen treinen meer inhalen, alleen nog kruisen. De vertrekseinen moeten 2 seinbeelden kunnen tonen. Hp0 en ofwel Hp1 ofwel Hp2, afhankelijk van het rijden over afbuigende wissels.

Vervolgens het rangeerwerk. Als je vanuit ieder hoofdspoor wilt kunnen rangeren, dan moeten daar ook Sperrsignale komen (4 seinen totaal). De seinbeelden zijn Sh0 en Sh1. Bij lichtseinen zijn de Sperrsignale normaliter gecombineerd met het uitrij(hoofd)sein.

Op het 3e parallelle spoor zijn alleen Sperrsignale nodig (1 aan ieder uiteinde) om te beletten dat een rangerende lok de treinbewegingen op spoor 1 en 2 in gevaar kan brengen.

Verder heb je 2 kopspoortjes om te laden/lossen. Omdat hier normaal geen lok geparkeerd wordt, is er geen sein nodig. Alleen een stopontspoorblok om te voorkomen dat wagens per ongeluk wegrollen.

Tenslotte het spoor van het opgeheven zijlijntje. Wordt dit nog gebruikt om wagens op te stellen? Zo ja, dan ook een stopontspoorblok. Als je er ook een lok wilt opstellen, dan heb je er misschien ook een Sperrsignal nodig. Dat laatste weet ik echter niet zeker.
Wat ik me nu nog wel bedenk: vroeger toen het zijlijntje nog in gebruik was, kwamen de treinen van dat lijntje binnen op spoor 3. Dat was toen dus ook een hoofdspoor, met bijbehorende hoofdseinen (in en uitrijseinen). Ik neem aan dat na het opheffen die seinen zijn verwijderd.

Groet, Wim

Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Plaatsen van DB seinen
« Reactie #7 Gepost op: 16 juni 2018, 00:01:47 »
Het voorsein kan je natuurlijk gewoon als herhalingssein plaatsen. Dan neem je het seintje met een extra witte lamp en heb je een dubbele eye catcher.


https://de.wikipedia.org/wiki/Vorsignal#/media/File:Vr0_Licht_Wiederholer.jpg
Zo'n ding dus.

Wim, zou je op de perrons of aan de mast van de inrijders ook nog een voorsein moeten plaatsen die aanduiding geeft over het hoofdsein aan het perron?
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Plaatsen van DB seinen
« Reactie #8 Gepost op: 16 juni 2018, 11:26:46 »
Een herhalingsvoorsein is inderdaad een geweldig idee!  (y)

En als niet alle treinen op het station stoppen, moet er aan de inrijseinen ook een voorsein voor de uitrijders zitten. Stoppen alle treinen sowieso, dan hoeft het inrijsein geen Hp1 meer te kunnen tonen.

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Modelbaan BeltHeim

  • Bert is mijn Naam
  • Offline Offline
  • Berichten: 422
    • Bouw van "Beltheim"
Re: Plaatsen van DB seinen
« Reactie #9 Gepost op: 16 juni 2018, 13:03:06 »
Oke bedankt iedereen, dit heeft me veel inzicht gegeven, zal daar de komende weken verder in verdiepen, en zal het aangeven op de sporenplan.. of iemand wil zo  vriendelijk zijn om het te doen (als die zich verveelt ofzo  ;D)

Modelbaan BeltHeim

  • Bert is mijn Naam
  • Offline Offline
  • Berichten: 422
    • Bouw van "Beltheim"
Re: Plaatsen van DB seinen
« Reactie #10 Gepost op: 22 juni 2018, 21:58:09 »
Oke

zijn de seinen op de juiste plaatsen gezet?


Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Plaatsen van DB seinen
« Reactie #11 Gepost op: 23 juni 2018, 13:14:45 »
Hallo Bert,
Het klopt grotendeels. De uitrijseinen 4013 hebben al een geintegreerd rangeersein. Je hebt op die plaats (de twee doorgaande sporen) dus geen aparte afsluitseinen 4018 nodig. Dat scheelt 4 seinen.
Op het rangeerspoor staan geen hoofdseinen dus daar zijn wel afsluitseinen nodig.
Bij het stukje spoor van de stilgelegde lijn kun je een afsluitsein plaatsen als je daar een lok wilt kunnen parkeren. Als het alleen voor het opstellen van wagens is, is het sein niet nodig.

Het inrijsein 4004 is van een ander (nieuwer) type dan je uitrijseinen. Ik zag op de viessmann site niet het juiste sein. Na wat googelen vond ik dat nummer 4015 overeenkomt met wat je nodig hebt. Die levert Viessmann momenteel niet (volgens hun website) maar hij is vast nog wel verkrijgbaar in winkels en bv ebay.
Edit, nu zie ik hem wel. De site is veranderd en er niet gebruiksvriendelijker op geworden...
https://viessmann-modell.com/sortiment/spur-h0/lichtsignale/338/h0-licht-einfahrsignal-mit-vorsignal

Tenslotte de plaats van de seinen: in principe staan seinen altijd rechts van het spoor (gezien in de rijrichting). Er zijn wel uitzonderingen, maar die kwamen niet veel voor.

Groet, Wim
« Laatst bewerkt op: 23 juni 2018, 13:32:37 door Wim Hesselink »
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Modelbaan BeltHeim

  • Bert is mijn Naam
  • Offline Offline
  • Berichten: 422
    • Bouw van "Beltheim"
Re: Plaatsen van DB seinen
« Reactie #12 Gepost op: 23 juni 2018, 18:39:54 »
Bedankt Wim, zal nog even verder stoeien..

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3206
Re: Plaatsen van DB seinen
« Reactie #13 Gepost op: 23 juni 2018, 18:46:15 »
Tenslotte de plaats van de seinen: in principe staan seinen altijd rechts van het spoor (gezien in de rijrichting). Er zijn wel uitzonderingen, maar die kwamen niet veel voor.

Groet, Wim
Een station is juist weer zo'n uitzonderingssituatie

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
Re: Plaatsen van DB seinen
« Reactie #14 Gepost op: 23 juni 2018, 19:01:34 »
Een station is juist weer zo'n uitzonderingssituatie
Nee, juist niet. Men deed er alles aan om te voorkomen dat meerdere seinen naast elkaar zo stonden dat ze verkeerd konden worden geïnterpreteerd.