Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen  (gelezen 18855 keer)

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
« Reactie #15 Gepost op: 16 juni 2018, 19:24:49 »
Waarom zou er ineens sprake moeten zijn van een stuurstandrijtuig als deze trein naar Nederland zou komen? Thans rijdt er naar Düsseldorf toch ook geen stuurstandrijtuig mee? Bij mijn weten zijn de autowagens juist eind vorig jaar geschrapt en kun je dus hooguit nog een fiets meenemen, maar geen motor of auto meer.



Steyn

Bergland express

  • Offline Offline
  • Berichten: 76
Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
« Reactie #16 Gepost op: 17 juni 2018, 00:12:28 »
@EN446: Als ze doorrijden naar Amsterdam, zou het mij niet verbazen als er geen autowagens meer meerijden. Nu gebeurd het beladen door het Newrest personeel van de trein, dat kan prima als je trein er begint. Met een trein vanuit Nederland hebben ze toch extra personeel nodig voor het beladen van de auto's, dan lijken mij tijd en kosten een nadelige factor voor de autowagens. Lijkt me niet dat ze snel kiezen voor een lange stop in Düsseldorf om alles met de Taurus te rangeren. Maar de ÖBB heeft in het verleden gekkere oplossingen verzonnen dus wie weet.  :D
Bevoorrading lijkt mij geen probleem, Newrest zit al in Nederland. Lok is geen probleem, zie mijn toelichting op tijgernootje.  ;)

@tijgernootje: Al bij stilgestaan dat de nightjet Düsseldorf - Innsbruck nu al twee lok wissels kent? Er word in Neurenberg gerangeerd met het deel uit Hamburg Altona, dit jaar word dat treindeel gereden met een DB 101. De Taurus die de trein van Düsseldorf naar Neurenberg heeft gebracht, rijd na het rangeren door naar Wenen. De DB 101 brengt het treindeel naar Innsbruck tot München Hbf. Daar neemt een Taurus de trein over naar Innsbruck. Terug hetzelfde maar dan omgekeerd.   8)
Als de ÖBB doorrijd naar Amsterdam hoeven ze er alleen voor te zorgen dat er vanaf München of Neurenberg een lok voor de trein staat die door mag naar Nederland, dan is niet eens een "extra" lok wissel nodig.

@IJsselsteyn: Je opmerking over de autowagens is onjuist. Kijk maar op https://www.nightjet.com/en/
Dit jaar kan je naar Innsbruck dagelijks je auto meenemen, vorig jaar kon het ook al op 4 dagen naar Wenen en op de andere 3 dagen naar Innsbruck. Bij de treinreiswinkel is zelfs te lezen dat de ÖBB komende zomer een extra autowagen meeneemt vanwege de grotere vraag van Nederlandse klanten, boeken die hap!  ;D (y)
Naar Wenen kan je dit jaar geen auto meer meenemen maar dan kun je uitwijken naar Hamburg. (Vanuit noord Nederland wel/niet te doen?)

Waarom zou er ineens sprake moeten zijn van een stuurstandrijtuig als deze trein naar Nederland zou komen? Thans rijdt er naar Düsseldorf toch ook geen stuurstandrijtuig mee?
Helemaal mee eens. :) Stuurstandrijtuigen bij nachttreinen zijn niet nodig, nachttreinen hebben tijd zat om op hun bestemming te komen. Je nachttrein staat s'nachts soms uren stil om te wachten op een ander treindeel, Zürich - Praag is een mooi voorbeeld. Dus een stuurstandrijtuig om sneller of makkelijker te keren is bij een nachttrein niet echt nodig, Düsseldorf-Innsbruck rijd nu via München Hbf. Wenen-Bukarest via Budapest Keleti en zo zullen er meer routes zijn die moeten kopmaken. En dat zonder stuurstand!  ;)

Laten we eerst maar eens afwachten totdat de ÖBB zijn nieuwe couchette rijtuigen klaar heeft, die staan rond 2020 gepland. Voor die tijd verwacht ik geen grote aanpassingen in het huidige aanbod, tenzij de andere maatschappij materieel levert. Moderne slaaprijtuigen heeft de ÖBB genoeg maar moderne couchette's en zitrijtuigen niet.

Marcel
Zillertalbahn in H0e, fijn maar klein.

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
« Reactie #17 Gepost op: 17 juni 2018, 00:21:27 »
Dank voor de update, Marcel. Ik had elders op internet gelezen dat de autowagens er uit zouden gaan, maar dat is kennelijk dan toch teruggedraaid. Dat is mooi nieuws.
Ik heb trouwens onlangs een mooi boek over nachttreinen gekocht. Daarin worden ook enkele voorspellingen gedaan over de toekomst van nachttreinen. Ken je dat boek?


Steyn

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
« Reactie #18 Gepost op: 17 juni 2018, 19:06:54 »
De Taurusloks gaan hier niet komen. Voor zover ÖBB ze niet nodig heeft in de Railjet dienst (ja, ook de 1216's op zowel Tsjechië als op Italië) worden ze vrij gemaakt, of althans, dat is volgens ingewijden het plan, om ingezet te worden in het zuidoosten van Europa, o.a. richting Turkije en Roemenië/Moldavië/Polen. Daarvoor is ÖBB nu Vectrons aan het inkopen. Voor 1 treinpaar per dag gaat men geen toelatingscircus optuigen, de kosten daarvoor zijn te hoog. Zeker als je in acht neemt dat er 200 Vectrons besteld zijn, waarvan 50 stuks meersysteem en die allang en breed wel toegelaten zijn in Nederland.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Bergland express

  • Offline Offline
  • Berichten: 76
Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
« Reactie #19 Gepost op: 17 juni 2018, 19:52:16 »
@Laurent: Er is een "raamwerk" overeenkomst afgesloten voor 200 Vectrons met inderdaad 50 stuks geschikt voor meerdere stroomsystemen, binnen het raamwerk kan volgens mij wel geschoven worden met de aantallen van de verschillende varianten. Scheelt ze weer een aanbesteding en geeft ze flexibiteit om op actualiteit in te springen. 30 stuks zijn direct besteld bij het afsluiten van het raamwerk overeenkomst, deze zijn niet geschikt/toegelaten in Nederland. Er is wel een Vectron variant beschikbaar die wel toegelaten is in Nederland, dus wie weet bij de volgende bestelling van 20 stuks?

@Ijsselsteyn: Geen idee of ik dat boek ken, je noemt geen titel. ;) Bedoel je "Sporen door de nacht", dat boek ken ik wel. Voor informatie over de nightjets volg ik fora in Oostenrijk, daar zijn zelfs mensen die regelmatig in Wenen op het station bijhouden hoe goed de autowagens beladen zijn en wat de samenstelling was van de treinen. Handig als je nieuwe samenstellingen zoekt voor je modeltreinen.  ;D ;D

De diensten naar Italië zullen op termijn ook railjets worden is de verwachting, maakt voor de 1216 niet echt uit want die rijden die diensten nu ook al. Vanuit Wenen rijden er al een aantal treinparen naar Italië met railjets, dit zal wel verder uitgebreid worden. Vanuit München rijden nog getrokken treinen naar Italië, het is niet bekend voor hoelang nog. Ik verwacht wel dat deze op termijn ook vervangen worden door Railjets of dat er minder naar Italië gereden word. De ÖBB hoeft helemaal geen loks te hebben die naar Nederland kunnen rijden, ook geen taurussen of Vectrons.

Marcel
Zillertalbahn in H0e, fijn maar klein.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
« Reactie #20 Gepost op: 17 juni 2018, 21:55:08 »
Er is een raamcontract ja, waarin specifiek de aantallen genoemd zijn. Die zijn dus gewoon besteld, alleen is nog nader te bepalen in welke exacte uitvoering ze komen. De eerste 30 MS Vectrons zijn gewoon besteld en niet geschikt voor Nederland nee. Echter, de Vectron als loc is dat wel, in tegenstelling tot de Taurus. Daarin had ik mij wellicht iets duidelijker kunnen uitdrukken. Het kan best zijn dat de ÖBB morgen besluit de diensten op Venetië en Verona/Rome door te trekken naar Amsterdam. Is niet realistisch ;), maar dan is de kans natuurlijk heel groot dat de z.g.n. optie tot nog 20 MS'n wel gelicht gaat worden, echter nu met NL toelating. Realistisch gezien gaat dit niet gebeuren, want ÖBB heeft niet veel in Nederland te zoeken. Maarja, ÖBB komt ook zo'n beetje tot de Turkse grens (Dimitrovgrad, een enkele 1116 is al in Kapi Kule geweest) en de Zwarte Zee (Sindel). ;D ;D

Hetzelfde zien we met DB en Bombardier. Er ligt een raamcontract voor 1000 Traxx. Echter, toen dit contract werd afgesloten, was er nog helemaal geen sprake van TRAXX 3 noch van 146's in IC dienst. Toch zijn deze loks uit dit raamwerkcontract betrokken. En vervolgens doorgeschoven naar DB Fernverkehr. Echter, de verschillende DB Regio 146's en ook de 186's en 185's van DB Cargo komen uit ditzelfde raamcontract.

De Railjetstammen die nu op Italië worden ingezet, zijn voorheen, tot de laatste dienstregelingswissel, ingezet in Oostenrijk, tijdelijk natuurlijk, maar toch. O.a. de 1116 159, de Brenner lok, heeft een tijd met een stam gereden. Toch gaat er qua looks niets boven een lok uit de oerserie Rails, dus met extra beplating. :laugh:

Sporen door de nacht een aanrader?
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Daan001

  • Offline Offline
  • Berichten: 55
Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
« Reactie #21 Gepost op: 18 juni 2018, 16:50:16 »
Hallo Steyn,

Welk boek is dat?

Groeten, daan

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
« Reactie #22 Gepost op: 18 juni 2018, 19:17:39 »
Sporen door de nacht, geschreven door Wesley van Drongelen.


Steyn

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3860
Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
« Reactie #23 Gepost op: 18 juni 2018, 23:32:04 »
@EN446: Als ze doorrijden naar Amsterdam, zou het mij niet verbazen als er geen autowagens meer meerijden. Nu gebeurd het beladen door het Newrest personeel van de trein, dat kan prima als je trein er begint. Met een trein vanuit Nederland hebben ze toch extra personeel nodig voor het beladen van de auto's, dan lijken mij tijd en kosten een nadelige factor voor de autowagens.
Het gebeuren houdt al op met de vraag waar je die auto überhaupt wil gaan laden ;)

De enige plaats waar dat in Nederland mogelijk is, is Den Bosch.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
« Reactie #24 Gepost op: 19 juni 2018, 00:01:39 »
Op Amsterdam Amstel is het laden/ontladen inderdaad al een tijdje niet meer mogelijk.
Groeten,
Richard

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
« Reactie #25 Gepost op: 20 juni 2018, 16:07:56 »
Orient Expres door A. den Dolaard is boeiender.

Dirk

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8132
Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
« Reactie #26 Gepost op: 22 juni 2018, 12:07:13 »
Hallo Steyn,

Welk boek is dat?

Groeten, daan


Toevallig kwam ik net in dit draadje:  https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=80983.0

Deze link tegen:  https://www.lyckatill.nl/

Waarin weer dit boek stond:  https://www.lyckatill.nl/Detailinformatie%20Sporen%20door%20de%20nacht.html

Waarin weer een link naar dit filmpje staat:  https://youtu.be/G1fg9mFpnh8


:)


gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
« Reactie #27 Gepost op: 26 juni 2018, 10:37:32 »
Krijgen we weer een nachttrein Amsterdam - Rimini (goede herinneringen aan). Alleen was het toendertijd een circus aan locs die gewisseld werden.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
« Reactie #28 Gepost op: 27 juni 2018, 19:11:21 »
En dat zal met de verbouwing van CS naar 9 ? sporen nou juist wel is om zeep geholpen kunnen worden omdat men doorstroomstations wil hebben met t liefst geen wissels  :-\
Dan is er geen tijd meer voor aan een perron staan voor een langere tijd,want dan blokkeer je dat spoor en een ander spoor  voor de "normale" treinen ivm met loc wissels ,en dat kan dan ivm geplande frequentie verhogingen van NL treinen ook niet meer.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8031
  • Spoor N
Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
« Reactie #29 Gepost op: 27 juni 2018, 20:11:20 »
Dat denk je echt? De opvolgtijd is drie minuten, dan zouden er twintig treinen per uur moeten rijden om het perron continu bezet te houden (ik denk zelfs 40 want er zijn twee perrons per corridor). De ruimte is er nog wel, sowieso rijdt de ICE ook maar éénmaal per uur waardoor het andere halfuur een perron beschikbaar is.

En als er geen wissels zijn kan je niet omlopen met een loc. In ieder geval moet een slaaptrein schoongemaakt en opnieuw bevoorraad worden en dat gebeurt niet aan een perron.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.