Doel:€250.00
Donaties:€80.00

Per saldo:€-170.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 09-12-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

MB-module: "L'Esimé" door Tulpendaal
Vandaag om 05:58:54
Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969 door Tulpendaal
Vandaag om 05:56:03
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door NS1220
Vandaag om 00:25:48
Stroomloos maken stuk spoor bij DCC? door NS1220
Vandaag om 00:11:31
Roco h0, NS 1200 door sneek
11 december 2018, 23:31:02
het berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen door PeterNS
11 december 2018, 22:53:22
ICE-T pimpen door Dave.......
11 december 2018, 22:41:06
Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging... door Silencer
11 december 2018, 22:39:12
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door spoor0
11 december 2018, 22:39:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door André82
11 december 2018, 22:30:55
H0 baanplan gebaseerd op Zell im Wiesental 274x265cm door NS264
11 december 2018, 22:26:54
Aanschaffen BR245, Brawa of ACME? door Rondje_HO
11 december 2018, 22:19:31
Bouw Bührtal III door nachbar
11 december 2018, 22:12:41
Minitrix BR185 verlichting verkeerd om door phdirk
11 december 2018, 21:58:10
Langstraatspoorlijn modulebaan door Frans Peeters
11 december 2018, 21:57:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
11 december 2018, 21:54:19
Ratelende tandwielen? door ivanzon
11 december 2018, 21:52:03
Philotrain SS 867, de grote verbouwing door J1971
11 december 2018, 21:48:45
Laser Cut bouwpakketten. Ervaringen. door ivanzon
11 december 2018, 21:36:16
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door DJV
11 december 2018, 21:36:12
Pronsfeld door rotaspeed
11 december 2018, 21:18:13
BNLS-Werkspoor - Pimp my hondekop door Weerd
11 december 2018, 20:49:12
De Rheingold in model naoorlogs door sncf231e
11 december 2018, 19:55:53
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
11 december 2018, 19:50:48
Márklin Spoor 1 analoog gelijkstroom vraag door rudolf
11 december 2018, 19:39:56
Bouw van een MKmodelbouwstudio's NS 2900 door station goes
11 december 2018, 19:30:58
  

Auteur Topic: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen  (gelezen 3877 keer)

VAM65

  • Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 3a/3b" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 1966
  • Nederland 3a/3b
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
« Gepost op: 13 juni 2018, 13:02:22 »
Als het aan de NS en het Oostenrijkse spoorbedrijf ÖBB ligt, gaan er vanaf eind 2020 of eind 2021 weer slaaptreinen rijden van en naar Nederland. De vervoerders zijn van plan om de slaaptrein vanuit Düsseldorf, de Nightjet, door te laten rijden van en naar Amsterdam.

Daardoor kunnen vakantiegangers 's nachts zonder overstap naar de Alpenlanden reizen en verder, bevestigt een woordvoerder berichtgeving daarover van De Telegraaf.

Anderhalf jaar geleden reed er voor het laatst een slaaptrein in Nederland, de City Night Line, maar die werd door NS en Deutsche Bahn opgeheven omdat die trein niet meer rendabel was. Wie nu met een slaaptrein wil, moet overstappen in Düsseldorf.

"Na het vertrek van de City Night Line hebben we gezegd dat we graag een nachttrein terug willen", zegt een NS-woordvoerder. "Maar dat kunnen we niet alleen. Wij hebben geen slaaprijtuigen. De Oostenrijkers zijn daar echt in gespecialiseerd, die hebben hypermoderne nachttreinen."

Niet definitief

Het is nog niet honderd procent zeker dat de nachttrein er komt. Volgens de NS-woordvoerder moet er vanuit reizigers wel genoeg belangstelling zijn en moet er ook "een goed treinproduct worden aangeboden voor een goede prijs".

Ook moeten de Oostenrijkers de treinen aanpassen voor gebruik op het Nederlandse spoor. "Maar ook zij zien het zitten. Amsterdam is een superpopulaire bestemming voor internationale treinreizigers", zegt de woordvoerder.

Duurzaamheid

Volgens de NS is te merken dat reizigers steeds vaker geïnteresseerd zijn in internationale reizen met de trein. "We zien de laatste maanden een stijging van het aantal mensen dat daarin geïnteresseerd is. Niet alleen vanwege duurzaamheid, maar ook omdat je heel relaxed reist. De Thalys naar Frankrijk is er het schoolvoorbeeld van."

Eerder nam de Tweede Kamer al een motie aan van GroenLinks om de nachttrein terug te krijgen in Nederland. Kamerlid Suzanne Kröger zegt blij te zijn dat er gesprekken zijn tussen NS en de Oostenrijkers. "De slaaptrein is een geweldig alternatief voor vliegen op langere afstanden binnen Europa. Inzetten op snelle treinen binnen Europa is echt nodig."

Bron www.nos.nl
Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. https://m.facebook.com/omroepmodelspoorclub/

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 5102
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
« Reactie #1 Gepost op: 13 juni 2018, 13:15:02 »
Dat zou mooi zijn.

groeten
Hendrik Jan
He may be a stable genius, but his pants are on fire.
https://www.politifact.com/personalities/donald-trump/

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 422
Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
« Reactie #2 Gepost op: 13 juni 2018, 13:35:58 »
Zeker!  :D

Maar wat moet er omgebouwd worden voor inzet in Nederland, de rijtuigen?
Wat dan?

Interessanter zou ik vinden of de Oostenrijkers dan ook hun locomotieven inzetten. Te denken valt dan aan de Reihe 1216, moet die wel officiele toelating in Nederland verwerven.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkelbahn de bouw:
Pfarrerwinkelbahn

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6146
  • Spoor N
Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
« Reactie #3 Gepost op: 13 juni 2018, 13:46:24 »
Moet er wel iets omgebouwd worden of is het een geval van een voorlichter die verder geen idee heeft wat een trein is? RIC-rijtuigen mogen gewoon Nederland in.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

62 *

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 921
Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
« Reactie #4 Gepost op: 13 juni 2018, 13:49:12 »
Het gaat toch grotendeels om rijtuigen die van CityNightLine zijn overgenomen? Lijkt me stug dat er dan iets moet worden verbouwd. En dat staat er ook helemaal niet. Er staat 'aangepast', misschien bedoelt men daar wel mee dat er Nederlandse beschriftingen op de stickers in de rijtuigen moeten komen.

Wel een leuke ontwikkeling trouwens.  (y)


Steyn

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 1801
Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
« Reactie #5 Gepost op: 13 juni 2018, 14:01:32 »
Ik weet niet voor welke verwarmingsleidingen die hypermoderne Oostenrijkse rijtuigen geschikt zijn.
Alleen 1000 V AC 16,7 Hz (bij 15kV 16,7 Hz bovenleiding)
Of ook voor 1500 V DC (bij 1800V DC bovenleiding)

Of eventueel ook nog 1500 V AC 50 Hz (bij 25kV AC 50 Hz bovenleiding) en 3000 V DC (bij 3000 V DC bovenleiding).

Als iemand de UIC-nummers (in ieder geval de cijfers op de posities 7 en 8) van die rijtuigen weet?
Niels

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6146
  • Spoor N
Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
« Reactie #6 Gepost op: 13 juni 2018, 14:06:29 »
Wikipedia weet ze 8) , maar dat zijn inderdaad de ex-CNL rijtuigen die al in Nederland kwamen. De hypermoderne rijtuigen moeten nog geleverd worden, zo modern zijn ze.

Er staat 'aangepast', misschien bedoelt men daar wel mee dat er Nederlandse beschriftingen op de stickers in de rijtuigen moeten komen.
Dat kan ook inderdaad, maar dat is niet een wereldschokkende aanpassing.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

62 *

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 2613
Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
« Reactie #7 Gepost op: 13 juni 2018, 14:09:39 »
Of ook voor 1500 V DC (bij 1800V DC bovenleiding)
De lok schakelt de HS benodigd voor de Hoogspanningskabel voor de rijtuigen direct door vanaf de snelschakelaar, daar veranderd niets aan de spanning dus op de kabel staat ook 1800 Volt.

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 921
Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
« Reactie #8 Gepost op: 13 juni 2018, 14:51:29 »
Dat kan ook inderdaad, maar dat is niet een wereldschokkende aanpassing.

Inderdaad, maar dat verwacht ik dan ook niet. Het merendeel van die rijtuigen kwam met de CityNightLine immers al in Nederland, dus het lijkt me stug dat ze die nu ineens zouden moeten gaan ombouwen, zoals Jelmer suggereerde.


Steyn

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 422
Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
« Reactie #9 Gepost op: 13 juni 2018, 17:16:29 »
Ho ho, mijn vraag/opmerking ging inderdaad over het aanpassen zoals gesteld in het artikel.

Ik vroeg me af; welke aanpassing dan?

Dat heb ik als ombouwen verwoord maar die term is kennelijk aan de zware kant.

Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk

Pfarrerwinkelbahn de bouw:
Pfarrerwinkelbahn

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 758
Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
« Reactie #10 Gepost op: 14 juni 2018, 13:29:49 »
Bestickerren misschien?

Dirk


Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1636
Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
« Reactie #12 Gepost op: 14 juni 2018, 17:40:56 »
De rails liggen er al... Dat scheelt...

EN446

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
« Reactie #13 Gepost op: 14 juni 2018, 19:46:53 »
Het gaat toch grotendeels om rijtuigen die van CityNightLine zijn overgenomen? Lijkt me stug dat er dan iets moet worden verbouwd. En dat staat er ook helemaal niet. Er staat 'aangepast', misschien bedoelt men daar wel mee dat er Nederlandse beschriftingen op de stickers in de rijtuigen moeten komen.
Grotendeels is overdreven, alleen de WLABmz 72-90 en de paar van DB overgenomen Bvcmbz reden voorheen in CNL naar Nederland. Het overige ÖBB-nachttreinmaterieel is op de dubbeldeks slaaprijtuigen WL(A)Bmz 76-94 na echter ook RIC-toegelaten en al eerder naar NL ingezet, ook zonder Nederlandstalige stickers. Zaken als de locomotief, planning en bevoorrading rond en vanuit Amsterdam en de gang van zaken rond de van/tot Düsseldorf lopende autowagens zijn waarschijnlijk grotere uitdagingen.
« Laatst bewerkt op: 14 juni 2018, 19:53:05 door EN446 »

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 8144
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
« Reactie #14 Gepost op: 16 juni 2018, 13:34:18 »
De grootste aanpassingen zullen dan mijn inziens aanpassingen aan de taurus locs zijn en evt aan de rijtuigen zodat ze ook beide nl bovenleidings stroom "lusten"
Zoals ik denk te lezen zou de slaaptrein dan bestaan uit een stam rijtuigen en taurusloc zoals ze nu ook rondrijden in oostenrijk en aangrenzende landen in een vaste combinatie met een stuurstand rijtuig aan t andere eind.
Dan moet ook toelating voor die locs worden geregeld en dan zou je mits de bovenstaande dingen zijn opgelost i.d.d. een overstaploze verbinding kunnen beginnen.
Resten wel vragen zoals,moeten aan deze trein dan ook autowagens worden gekoppeld en slaaprijtuigen ?
Want dat lees je nergens.
Bevoorrading zou wellicht op de wgm kunnen,daar deden ze dit toch ook al voor de cnl,of werd deze aan een perron op CS bevoorraad ?