Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Russische Railtruck in 1:35 radiografisch.  (gelezen 6365 keer)

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1792
Russische Railtruck in 1:35 radiografisch.
« Gepost op: 07 juni 2018, 23:28:48 »
Ik kocht voor ca. 15 euro dit plastic kitje van een Russische WWII truck in 1:35. Aangezien ik geen ervaring heb in plasticmodelbouw leek het me iets waar ik geen buil aan kon vallen. Ik besloot er een railtruck van te maken.



De aandrijving kocht ik jaren terug op de beurs in Veendam. Batterijen heb ik nog wel en de ontvangers komen hopelijk ooit nog eens terug uit GB. Ik begon met de bodemplaat van de cabine op het frame te plakken. Achteraf een stomme beslissing maar ik wist gewoon niet beter.

Ik wilde zo dicht mogelijk bij de kit blijven. Je ziet wel eens een railtruck waarbij het model plompverloren op een H0-onderstel wordt geduwd en dat moet het dan zijn. Dat wou ik niet. Na wat proberen en passen en meten kreeg ik het voor elkaar de bladveren mbv wat styreen zodanig aan het frame te bevestigen zodat het vlak lag. De vooras moest natuurlijk een draaistel worden en daarvoor kwam een draaistel van een Fl-wagon in beeld.



Gelukkig bedacht ik me op tijd dat het interieur met chauffeur eerst moet voor de cabine dicht te plakken. Toen bleek dat de chauffeur (een WWII soldaat uit een andere bouwdoos) behoorlijk te groot is voor de truck. Ik vermoed dat de schaal van de Russische kit niet exact 1:35 is maar fors kleiner. Maar het is niet anders dus moest de soldaat ernstig worden bijgewerkt eer het geheel er geloofwaardig uit zag. En dat bleek dan nog niet genoeg zodat ik een rand van 2mm op de bodemplaat lijmde  om de cabine hoger te plaatsen en tevens knipte ik de originele raamlijsten stuk om de bovenstijl straks hoger te kunnen leggen.




Ik hoop maar dat Wim Vink (die van het kasteel) me deze mishandeling van een 1:35 kit kan vergeven. Wim is namelijk naast kasteelheer tevens begenadigd plastic modelbouw bouwer.  ;)

Volgende keer meer, als het weer het toelaat om binnen te zitten.
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2958
Re: Russische Railtruck in 1:35 radiografisch.
« Reactie #1 Gepost op: 08 juni 2018, 06:11:44 »
Dit ziet er leuk uit, Albert. Grappig te zien hoe je voornemen om zo dicht mogelijk bij de kit te blijven al snel verdwijnt zodra je met het bouwen begint. Succes verder. Dit komt vast helemaal goed.

Wolter
Moins mais mieux.

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1792
Re: Russische Railtruck in 1:35 radiografisch.
« Reactie #2 Gepost op: 10 juni 2018, 17:56:59 »
We zijn een stukje verder. Zoals op de foto is te zien zijn de bovenste raamstijlen geplaatst. Verder was er hier en daar wat plastic nodig om de grootste kieren en gaten in de kit te verhullen. De chauffeur zit op zijn plek en heeft zwart haar en een rode sweater. Een beetje een guur type wat alsmaar probeert een sigaret aan te steken.




Op het doosje wordt de indruk gewekt als had deze truck een canvas cover. De vorm van het dak en cabine versterkt die indruk. Maar het was toch wel iets te lelijk naar mijn zin. Dus maakte ik zelf een cover door een stuk tissue over de plastic cover heen te plakken. Houtlijm verdunnen met water is voldoende om het vast te zetten. Eerst even wat stukjes styreen om de randen beter te accentueren.

Ik begin plastic modelbouw zowaar leuk te vinden!








Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1792
Re: Russische Railtruck in 1:35 radiografisch.
« Reactie #3 Gepost op: 22 juni 2018, 11:01:02 »
In het begin schreef ik dat ik dicht bij het model wilde blijven. Zoals Wolter al opmerkte is dat vanaf stap 1 al mislukt. Mijn nickname is niet voor niets Scratchbuilt. Dingen origineel laten is niks voor mij. Dus toen het tijd was voor de bak dacht ik ipv het plastic hout uit de kit ik net zo goed echt hout kon gebruiken. En dan ook meteen een andere vorm natuurlijk.

Eerst een ladderchassis...


En dan de bak zelf...


Bij het verhogen van de cabine heb ik niet goed opgelet. De cabine met motorhuis staat scheef op het chassis. Daardoor is de originele stang tussen de spatborden met de koplampen er aan geen gezicht. Dus die gebruik ik niet. Ik maak nu de claxon rechts en de (1) koplamp komt links.



Koplamp dient er voor om aan te geven of de ontvanger is ingeschakeld. Met een druppel houtlijm plak ik er een smd led in.


De ontvanger heeft een mogelijkheid een achterlicht aan te sluiten. Daar maakte ik tot nu toe geen gebruik van. Maar nu ik over mijn koudwatervrees heen was en het me lukte om draadjes aan een smd led te solderen (loep + leesbril = soldeerpunt zo dik als mijn pink) moest er natuurlijk ook een rood achterlicht op de truck. 1 is wederom genoeg. Nu nog even kijken naar de voorschakelweerstand want dat gaat zo natuurlijk niet lang goed....




In vergelijking met de Piaggio is de Railtruck erg klein. Of, en dat is denk ik eerder het geval, is de Piaggio veel te lomp. Op de vele sites die er zijn over plastic modelbouw zie ik nergens klachten over de Zvezda Gaz WW als zou die niet 1:35 zijn maar kleiner. Zal dus wel weer aan mij liggen. Nou ja, is niet zo heel erg, zolang je ze niet naast elkaar fotografeert. Overigens denk ik dat ik de Piaggio toch iets ga verbouwen. Diens bak is namelijk van metaal en dat maakt het model topzwaar. Van later zorg.




Albert

Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9857
    • belse roestkraam
Re: Russische Railtruck in 1:35 radiografisch.
« Reactie #4 Gepost op: 22 juni 2018, 12:13:06 »
Die Gaz is 1:35 toch? die aprillia 1:32, dat scheelt toch weer 10%, plus zo'n Gaz AA is gewoon een A-ford waar de achterkant af gezaagd is, dus heeft de maten van een personenauto, het is gewoon een klein ding.

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1792
Re: Russische Railtruck in 1:35 radiografisch.
« Reactie #5 Gepost op: 22 juni 2018, 12:40:04 »
Die Gaz is 1:35 toch? die aprillia 1:32, dat scheelt toch weer 10%, plus zo'n Gaz AA is gewoon een A-ford waar de achterkant af gezaagd is, dus heeft de maten van een personenauto, het is gewoon een klein ding.

Klopt helemaal.  (y) De modelbaan is 1:35. De Piaggio/Aprillia is dus (als je modelspoor erg serieus neemt, wat ik niet doe) te groot. Overigens is zo'n Piaggio in het echt ook maar een onooglijk klein driewielertje.
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9857
    • belse roestkraam
Re: Russische Railtruck in 1:35 radiografisch.
« Reactie #6 Gepost op: 22 juni 2018, 13:17:28 »
http://piaggio.aviamotors.ro/wp-content/uploads/2016/06/Figurino_Ape_TM_Pianale_Standard_Sponde_Lega_800.jpg
https://drawingdatabase.com/wp-content/uploads/2015/06/GAZ-AA.gif
ga maar vergelijken  ;D
cabinematen verschillen daadwerkelijk weinig, tis allebei een simpel doosje om 2 mensen heen...

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7027
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Russische Railtruck in 1:35 radiografisch.
« Reactie #7 Gepost op: 22 juni 2018, 13:43:42 »
Over pieremagochels gesproken....

Lekker bezig hier.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1792
Re: Russische Railtruck in 1:35 radiografisch.
« Reactie #8 Gepost op: 22 juni 2018, 15:54:10 »

ga maar vergelijken  ;D


Waarmee de Zvezda-kit dus wel degelijk gewoon 1:35 is.....


Albert
« Laatst bewerkt op: 22 juni 2018, 20:47:51 door Scratchbuilt »
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1792
Re: Russische Railtruck in 1:35 radiografisch.
« Reactie #9 Gepost op: 24 juni 2018, 14:48:07 »
Aan de gietboom zitten een paar dingetjes die niet bij deze kit horen. Een ervan is (of lijkt op) een zijspiegel. Dan kan je hem ook net zo goed wel monteren. Maar een stangetje van 0,5mm in plastic is niet bestand tegen een truck op zijn zij leggen. Een stukje koperdraad van 0,5mm biedt uitkomst.



De koplamp was een uitdaging omdat zoals gezegd de motorkap wegens mijn aanpassing te hoog en scheef staat. Een stang tussen de spatborden moest er toch wel op vond ik, al is die dan ook recht en niet gebogen zoals het hoort. Het vehikel staat doordat ik er zonodig een chauffeur in moest zetten wat hoog op zijn poten. Die 2mm zie je dan toch. Volgende keer beter over nadenken.



En de draden ergens onderdoor frotten. Ik dacht dat lakdraad (wikkeldraad) handig was. Valt tegen want te dik. Ik zal op zoek moeten naar zeer dun wikkeldraad. Wordt in micromodelbouw veel toegepast want dunner en dus beter te verstoppen dan bijv. decoderdraad.



En daar komt het tevoorschijn. Op de bak komt een soort kist waar de ontvanger in wordt verstopt. De kist is gevouwen van papier. De batterij moet nog worden verstopt in of onder lading. De truck heeft overigens geen laadplug. Ik heb het nu zo gemaakt dat de batterij er opgeplugd wordt en dus unplugged moet worden om te laden. Dat bespaart gedoe met een laadplug en het scheelt twee draden aan de ontvangerprint.








Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1792
Re: Russische Railtruck in 1:35 radiografisch.
« Reactie #10 Gepost op: 24 juni 2018, 14:54:43 »
Even een filmpje. Om ook de volkomen overbodige rode achteruitrij-led te showen. Led op het geluid. De aandrijving maakt veel lawaai. Lijkt wel op een A-Ford. En dat zonder geluidsdecoder!

https://youtu.be/krxrQ8EOCFM


Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7825
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Russische Railtruck in 1:35 radiografisch.
« Reactie #11 Gepost op: 25 juni 2018, 14:51:59 »
Ik vind het geluid wel erg goed passen, eigenlijk! Maar als je er meer vanaf wilt, de tandraderen wat invetten, dan zal het wel een beetje verschil maken.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1792
Re: Russische Railtruck in 1:35 radiografisch.
« Reactie #12 Gepost op: 29 juni 2018, 22:29:20 »
De batterij zit in de kist. De kist staat los op de truck. Om batterij op te laden kist afnemen en lader aansluiten.







Er moet nog iets van stickers cq plakkaten op de kist. En wat details aan de truck met verf aanstippen. Verder nog wat rommel zoals een stuk ketting, gereedschap, touw, ander los spul. En dat dan allemaal wat verweren......


Natuurlijk kon de Piaggio echt niet meer. Zooo februari 2018. Dus die moest ook onder het mes. Andere laadvloer, motor vlakker gelegd en ook de laadplug verwijderd. Laden van de batterij gaat nu ook op de Gaz MM methode. De Piaggio heeft een andere ontvanger. Zonder slimme aan/uit schakelaar. Dat moet hier nog met de hand. De aan/uit schuifschakelaar heb ik verwijderd. Dat gaat nu met een reedcontact. (zie foto) Met een magneet schakel ik de lok aan. De magneet verstop ik nog in een jerrycan of zoiets. Zet je de jerrycan op een bepaalde plek op de laadvloer is de lok aan. Haal je de jerrycan weg is de lok uit. Zodoende hoef ik minder met de handen aan het model te zitten.




Albert


Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Russische Railtruck in 1:35 radiografisch.
« Reactie #13 Gepost op: 30 juni 2018, 10:25:57 »
Geweldig leuk, Albert (y) (y)
Groeten Joop, machinist Lls

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15257
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Russische Railtruck in 1:35 radiografisch.
« Reactie #14 Gepost op: 30 juni 2018, 11:04:09 »
Albert:  (y) (y)