Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
Vandaag om 13:24:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 13:22:56
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:11:06
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:48:23
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 12:41:01
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:35:17
Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
Vandaag om 12:27:13
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 12:20:07
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 12:15:51
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Vroeger
Vandaag om 11:45:26
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 11:26:35
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door Spoolder1972
Vandaag om 11:07:48
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
Vandaag om 10:55:50
Fleischmann Anna ombouw. door Huup
Vandaag om 10:40:13
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 10:35:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:18:17
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:57:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 08:51:12
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 08:46:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronaldk
Vandaag om 08:39:15
Sfeer op je modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 07:32:56
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 07:28:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
15 August 2025, 22:53:59
Vraag een machinist het hemd van zijn lijf door JoopSpoort
15 August 2025, 22:07:12
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
15 August 2025, 21:24:37
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
15 August 2025, 21:09:11
Camp 3 door Ronald Halma
15 August 2025, 21:00:28
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
15 August 2025, 17:22:12
  

Auteur Topic: plaats machinist in V100 e.d.  (gelezen 1200 keer)

rijsdorp

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
plaats machinist in V100 e.d.
« Gepost op: 31 December 2007, 17:00:45 »
Waarde mede-hobyisten,

Ik ben van plan om in mijn loc's machinisten te plaatsen. Ik vind van die spookrijdende treinen maar niets. Ik weet alleen niets van treinen. Ik heb de eenvoudige vraag aan welke kant staat/zit de machinist als hij stuurt. Is dat rechts of links? Ik heb (in spoor N) diesellocs V60, V100 en V200. De V60's rijden beide kanten op. De V100's en V200 rijden in één richting. Voor de V60's overweeg ik 2 "machinisten" te plaatsen zodat er altijd één naar voren en één naar achteren kijkt. Wie weet er meer over de plaats van de machinist in de cabine?

Alvast heel hartelijk dank.

Met vriendelijke groet,

André Rijsdorp

Ries

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re: plaats machinist in V100 e.d.
« Reactie #1 Gepost op: 31 December 2007, 17:27:40 »
André,

als eerste een machinist doet veel, behalve sturen  ;D

Een machinst bedient de lok vanuit zijn (luie) stoel.
De inrichting om de lokomotief te bedienen, zeg maar z'n dashboord, heet een stuurstand of een stuurtafel. Dus ondanks het feit dat een machinist niet stuurt heeft hij een stuurstand (rare jongens die spoorlui ;D)
Bijna iedere diesel en elektrische lok kent twee stuurstanden.

In een centrale cabine (V60, V100, 6400 etc) zijn dus twee plaatsen, voor vooruit en achteruit, die een stuurstand hebben.

In een lok met twee cabines vinden we per cabine een hoofdstuurstand en voor het evt rangeerwerk beschikt de lok over een hulpstuurstand, aan de andere kant van diezelfde cabine.

In landen waar de seinen rechts van de baan staan, zit de machinist in princiepe ook rechts. In belgie, Engeland en andere landen waar het seinenstelsel links is geplaatst zit de machinist dan ook links.
Vooral vroeger met het mindere zicht op de flauwtjes verlichte armseinen was dit voor de machinist wel prettig.

Bij moderne loks zie je dat de zetel van de krukkedraaiert ook wel in het midden is geplaatst.

Voor rangeerloccen kun je volstaan met 1 machinist, die in de langsrichting van het spoor staat, met z'n rug naar het zijraam,  zodat hij alleen zijn hoofd hoeft te draaien als hij van richting veranderd en ook nog eens zicht heeft op de stuurtafel.
Vooral de 2400 was uitermate geschikt om zo bediend te worden, met het ganghandle achter je rug.
Vertrouw je je machinist niet helemaal, kan je er natuurlijk altijd nog een rangeerder inzetten, die de andere kant opkijkt.

Hoop dat het een beetje duidelijk is zo, google anders eens met de trefworden Serie XXX cabine oder fuhrerstand

Groetjes,
Ries
« Laatst bewerkt op: 31 December 2007, 17:32:04 door Ries »

Ries

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re: plaats machinist in V100 e.d.
« Reactie #2 Gepost op: 31 December 2007, 17:48:26 »
Op deze site vind je een cabine foto van de V60
http://www.v60.de/

Op deze site eentje van de V 200
http://www.bahnwerk-bismarck.de/html/v200.html

Hier is de stuurstand van enen 160 oder eine baureihe 216
http://www.v160.de/technik/fuehrerstand/inhalt.php

Terwijl ik aan het zoeken was naar bovenstaande links kwam ik deze tegen:
klik klik klik

heeft er niets mee te maken, maar wel erg mooi en zo werd mijn favorietenlijstje weer wat langer  ;D

Zo simpel is het met het googlen en zo leuk is het ook om je kennis te vergroten en je nieuwsgierigheid te laven. ;)

Groetjes
« Laatst bewerkt op: 11 February 2008, 22:34:04 door Peter Korsten. Reden: Link ingekort. »

rijsdorp

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
Re: plaats machinist in V100 e.d.
« Reactie #3 Gepost op: 31 December 2007, 20:40:43 »
Beste Ries,

Heel hartelijk dank voor het uitgebreide antwoord.

Met vriendelijke groet,

André Rijsdorp