Doel:€250.00
Donaties:€122.50

Per saldo:€-127.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 23-01-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Jagerndorfer 2019 door Falcon10
Vandaag om 07:00:32
Jos en Sven bouwen een nieuw H0e diorama voor Rail 2019 door Marc tramt
Vandaag om 06:56:25
Tramfabriek 2019 door Marc tramt
Vandaag om 06:50:30
Twee centimeter sneeuw verwacht, dienstregeling gehalveerd......... door MDK193
Vandaag om 06:27:47
BNLS-Werkspoor - Pimp my hondekop door Misha
Vandaag om 05:36:09
Amsterdam Weesperpoort als nieuw station door Tulpendaal
Vandaag om 05:26:06
Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969 door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:49:06
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 00:04:56
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
23 januari 2019, 23:47:55
Roco 1122 ruikt naar koolborstels en olie door Christoph
23 januari 2019, 23:34:48
MB-module: "L'Esimé" door Chris80
23 januari 2019, 23:33:15
LS Models, STVA (NS) autotransportwagens door Falkenberg
23 januari 2019, 23:31:48
Exacttrain 2019 door Falkenberg
23 januari 2019, 23:30:17
Communicatie Decoder Pro en Intellibox Basic door HaWe
23 januari 2019, 23:19:13
Ecos2 en Artitec Hondekop hebben ruzie door Wijbe
23 januari 2019, 23:17:09
Hoekdiorama door T.Spat
23 januari 2019, 23:07:00
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door rolfm
23 januari 2019, 23:05:01
omBC in messing. door EFM
23 januari 2019, 22:54:34
Rijnstraat door Sven
23 januari 2019, 22:53:10
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
23 januari 2019, 22:45:53
Kopstation aan Noordzeekust Duitsland door gdh
23 januari 2019, 22:43:51
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
23 januari 2019, 22:29:38
Herstellen van locomotieven na stilstand van 20 tot 30 jaren door NS264
23 januari 2019, 22:26:53
ESU 2019 door Marcel112
23 januari 2019, 22:20:56
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door RobbertJan
23 januari 2019, 22:16:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Lucf
23 januari 2019, 21:39:22
Brawa Br 643.2 talent euregiobahn 0720 door ltmdepot
23 januari 2019, 21:35:28
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul door Krokodil68
23 januari 2019, 21:32:44
Bouw spoor nul module baan bahnhof Königshofen tijdperk III door bernhard67
23 januari 2019, 21:23:02
RAG 777 verdwenen (Autotron Rosmalen) door PlanE
23 januari 2019, 21:20:41
  

Auteur Topic: Valse bezetmelding  (gelezen 569 keer)

MRdirect

  • Offline Offline
  • Berichten: 118
  • Marco Roede
Valse bezetmelding
« Gepost op: 02 juni 2018, 11:48:51 »
Ik rij 3-rail op Marklin K-rails, dus met “massa” bezetmelders.
Mijn baan staat in een absoluut vochtvrije kamer. Nu doet zich van de week het probleem voor dat een drietal bezetmelders een bezetmelding geven indien er spanning op de baan staat. Dus als de baanspanning uit is dan geven ze geen bezetmelding. De baan functioneert al jaren.
Spontaan is dit probleem bij twee melders niet meer opgetreden. Bij de andere blijft het bestaan.  Het betreft een spoor in een klimspiraal dus het is niet eenvoudig visueel te controleren.
Is het mogelijk de gevoeligheid van de S88 unit te verlagen? Het betreft een S88-unit van Huub Maaskant.

M.vr.gr.
Marco
MRdirect met S88lpt-interface / MRD-LNET met LocoNet, Edits-Booster.
Rosoft servo-wisseldecoders, Henk Kooiman draaischijf met eigen ontwerp decoder

teunistreinen

  • Offline Offline
  • Berichten: 131
    • Raptorforum Voor en Door Raptor gebruikers
Re: Valse bezetmelding
« Reactie #1 Gepost op: 02 juni 2018, 11:59:29 »
Hallo Marco

Het is de vraag of het probleem wordt veroorzaakt door een "overgevoelige" terugmelder.
Ik denk eerder dat de railstaven van de K-rail door warmte, hoge vochtigheid etc, gaan uitzetten, waardoor de geisoleerde railstaaf contact maakt met de massa van de rails. Dit kan ook worden veroorzaakt door vuil van de baan, dat zich verzamelt in de (uitgeslepen) ruimte tussen de railstaven.
Dit kan je eventueel verhelpen door de ruimte tussen de railstaven iets ruimer te maken (dremelen).

Groeten van teunis
« Laatst bewerkt op: 02 juni 2018, 12:01:09 door teunistreinen »
Marklin M-rails, ca 100 electr.wissels, ca 50 loks met 60902 of ESU. Bestuurd door Trainbrain, Koploper en nu Raptor. Zelfbouw van EDITS wissel- en schakeldecoders, boosters en terugmelders. Zelfbouw van Viessman lichtseinen, LDT seindecoders en Boosters.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 17864
Re: Valse bezetmelding
« Reactie #2 Gepost op: 02 juni 2018, 12:04:20 »
Ik denk dat Teunis gelijk heeft en dat er niks anders opzit dan de boel door te meten. Dat kan op enige afstand. Dat wil zeggen, de betreffende terugmelddraad losmaken van de S88 en meten of die draad direct met massa is verbonden. Zo ja, dat moet je toch bij de spiraal aan de gang.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

MRdirect

  • Offline Offline
  • Berichten: 118
  • Marco Roede
Re: Valse bezetmelding
« Reactie #3 Gepost op: 02 juni 2018, 12:27:29 »
Als er een verbinding is met de andere railstaaf door te kleine of vervuilde ruimte dan zou de bezetmelding ook bestaan als er geen baanspanning aanwezig is. Toch?
Vocht is uitgesloten. Juist het verschil bij baan aan / uit vind ik vreemd.
M.vr.gr.
Marco
MRdirect met S88lpt-interface / MRD-LNET met LocoNet, Edits-Booster.
Rosoft servo-wisseldecoders, Henk Kooiman draaischijf met eigen ontwerp decoder

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 17864
Re: Valse bezetmelding
« Reactie #4 Gepost op: 02 juni 2018, 12:40:43 »
Zonder baanspanning staat er toch geen massa op de rails?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 16575
    • Pagina van klaas
Re: Valse bezetmelding
« Reactie #5 Gepost op: 02 juni 2018, 12:49:58 »
Ik zou toch maar beginnen met meten. Dus draad los van de s88 en dan even ohms meten of er een valse verbinding is.
Als de draad los is moet de bezetmelding meteen wegvallen, daarmee kan je uitsluiten dat het in de s88 zit.
En waarom zou een visuele controle niet kunnen? Je kan er misschien niet met je kop tussen, maar met een spiegeltje lukt het waarschijnlijk wel.
Het volgende optreden van "Without" is op 23 en 24 februari 2019 in de Zeelandhallen te Goes.

MRdirect

  • Offline Offline
  • Berichten: 118
  • Marco Roede
Re: Valse bezetmelding
« Reactie #6 Gepost op: 02 juni 2018, 13:16:08 »
Zonder baanspanning staat er toch geen massa op de rails?
Ik gebruik als centrale MRdirect met de Editsbooster. Deze configuratie schakelt de baanspanning uit door de ingang van de booster als het ware kort te sluiten.
Met uitgeschakelde baan werken de bezetmelders gewoon en bestaat er geen verschil in werking met ingeschakelde baan.

Klaas; ik zal eens gaan meten en het betreffende spoor schoon borstelen en stofzuigen.

M.vr.gr.
Marco
MRdirect met S88lpt-interface / MRD-LNET met LocoNet, Edits-Booster.
Rosoft servo-wisseldecoders, Henk Kooiman draaischijf met eigen ontwerp decoder

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 913
Re: Valse bezetmelding
« Reactie #7 Gepost op: 02 juni 2018, 15:55:39 »
Controleer ook de "harde" massa (ringleiding ?) op het betreffende baanvak.
Als daar iets niet helemaal zuiver is kan ook gekke dingen doen denk ik.
In algemene zin wil een wazige storing nog wel eens het gevolg zijn van slechte massa.
Groet, Ronald.

MRdirect

  • Offline Offline
  • Berichten: 118
  • Marco Roede
Re: Valse bezetmelding
« Reactie #8 Gepost op: 02 juni 2018, 16:12:59 »
Daar had ik nog niet aan gedacht. Bedankt.
« Laatst bewerkt op: 02 juni 2018, 17:12:55 door 44 »
MRdirect met S88lpt-interface / MRD-LNET met LocoNet, Edits-Booster.
Rosoft servo-wisseldecoders, Henk Kooiman draaischijf met eigen ontwerp decoder