Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 09:04:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door Ronald Halma
Vandaag om 08:51:50
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Ronald Halma
Vandaag om 08:50:11
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
Perronhoogte TP3 door Ronaldk
Vandaag om 08:36:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 08:31:57
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 08:29:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 08:28:57
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:18:33
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:07:49
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
  

Auteur Topic: Pfarrerwinkel bahn  (gelezen 122420 keer)

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3769
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #45 Gepost op: 13 december 2018, 08:18:42 »
#16

Ongeveer weer een maand verder zonder updates te hebben geplaatst. Drukte is nog steeds aanwezig, maar de laatste week toch weer wat stappen gemaakt.
Met name eerst gewerkt aan wat bedrading van de centrales naar de modules toe. Niet het werk wat ik goed visueel kan maken (zit in de kabelgoot) maar toch wel belangrijk voor de goede werking.

Ook tussendoor wat gespeeld met mijn ECOS. In het verleden toen mijn baan groter was had ik niet de behoefte om de functionaliteit van “gleisbildstellwerk” te gebruiken van de ECOS zelf. Ik had koploper open staan en kon daarmee goed alles bedienen. Nu in de opbouw fase is het toch wel makkelijk om snel even wat heen en weer te kunnen rijden, en dus heb ik de hele baan even op het scherm gezet. Werkt toch wel makkelijk moet ik zeggen, kun je direct dingen testen.



Ook nog eens een perronrandje neergezet, hoe komt dat eigenlijk uit... moet ik nog verder bedenken.



En dan afgelopen weekend nog gewerkt aan de bovenverdieping waar het stadje/dorp moet verschijnen. De planken van multiplex 9 mm zijn geverfd, en zijn door middel van hoeken van 100 mm op hoogte gebracht boven het schaduwstation. Bovenop zijn wat gebouwen even neergezet om een eerste indruk te krijgen.



Ook is de brouwerij gearriveerd in huis. Wilde deze nog voorzien van verlichting. Het kantoor gedeelte kan gewoon verlicht worden op de standaardmanier, maar het mooiste is natuurlijk om de ketels ook netjes uit te lichten. Hiertoe is er alleen maar een opening in het dak voorzien. Hier heb ik een gloeilampje gebruikt die in een steeksokkeltje is gestoken. Ben niet ontevreden op het moment, gezien dat het gat boven de ketels ook erg klein is.






Groeten,
Jelmer
« Laatst bewerkt op: 13 december 2018, 12:35:45 door Jelmer »
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22090
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #46 Gepost op: 13 december 2018, 11:18:28 »
Prachtig met die verlichting  (y) (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1400
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #47 Gepost op: 14 december 2018, 10:31:44 »
Alleen zonde dat het zo door de muren schijnt.
De inrichting is prachtig.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3769
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #48 Gepost op: 14 december 2018, 11:43:06 »
Hoi Frans,

Tja weinig meer aan te doen om de muren nog wat te behandelen tegen doorschijnen (wil het zorgvuldige lijmwerk van mijn vader niet teniet doen), maar misschien kan ik wel de verlichting nog wat dimmen, en wordt het misschien beter.

Wilde dit inderdaad verlicht hebben vanwege de mooie inrichting.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3769
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #49 Gepost op: 03 januari 2019, 16:07:57 »
#17 Neue “einfahrweiche”

Hallo allemaal en welkom in het nieuwe jaar 2019.

In deze update wil ik jullie meenemen in een “kleine” aanpassing van het ontwerp, en wel ter plaatse van de aftakking en inrit naar het station toe. Op het plaatje hieronder heb ik even de 2 situaties oud en nieuw naast elkaar afgebeeld. Een aantal zaken bevielen mij niet in de oude situatie;

-   Ten eerste bleken de 3 korte stukje rails tussen de inrit schaduwstation en het wissel naar het station zichzelf in een soort van vertical s-bocht te wringen. Gevolg; ontsporingen en in sommige gevallen van een hele lage rijtuigbodem (heris dubbeldekkerslaaprijtuig) zelfs het vastlopen van het geheel.

-   Ten tweede voelde ik mij niet helemaal prettig bij het idee dat ik zometeen een railovergang heb van de ene module naar de andere in een bocht (langste stationspoor).

-   Verder had ik het idee dat de inrit naar het station zelfs nog wat vloeiender kon en ik wellicht met een slank wissel ook nog voor beide perronsporen kan uitrijden met de mogelijkheid Hp1 (voor de virtuele hoofdlijn richting Munchen) en Hp2 (voor de virtuele lijn verder richting de alpen.) Het concept is namelijk bedacht als een mogelijkheid tot “spitzkehre”.



Eerst via wintrack gepast en daarna uitgewerkt op de baan zelf, en jawel met de juiste overgangsrails ingepast in de route uitneembaar stuk – schaduwstation, kon er makkelijk een slank wissel ingevoegd worden. Geen verticale “s-bocht” meer, geen schuine moduleovergang en zelfs nog een wat langere perronlengte mogelijk. Kortom de gewenste verbetering. Bijgaand nog 2 foto’s van de nieuwe situatie in opbouw.





Wel nieuw stukje kurk leggen en trace opvullen, komt goed.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22090
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #50 Gepost op: 03 januari 2019, 19:24:45 »
Gelukkig ben je weer lekker bezig. Enkele forumleden begonnen zich al zorgen te maken  :D
Met vriendelijke groet,
Wim

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3769
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #51 Gepost op: 04 januari 2019, 11:03:41 »
#18: brouwerij verlichting

Alleen zonde dat het zo door de muren schijnt.
De inrichting is prachtig.

Tussendoor even geexperimenteerd met een weerstand voor de verlichting van de brouwerij.
Voor:


en na:



Maakt wel een betere indruk, hoewel de lichtlekkage en het doorschijnen niet geheel weg zijn.
totaal indruk is nu ook beter (niet zo overbelicht).



Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22090
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #52 Gepost op: 04 januari 2019, 11:13:58 »
Dit is inderdaad beter.
Maar is er echt geen mogelijkheid om het dak te lichten? Dan kun je de binnenmuren lichtdicht maken.
Of op de buitenmuren eerst een zwarte primer verven en daarna de goed kleur?
Met vriendelijke groet,
Wim

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3769
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #53 Gepost op: 04 januari 2019, 11:35:16 »
Het Dak er af:



Niet direct de binnenkant bereikbaar.
Maar je tips worden zeer gewaardeerd Wim, ben alleen nog even bang om de zaag in het plafond te zetten of echt te gaan verven aan de buitenkant. Wil het harde werk van mijn vader ook niet teniet doen. Is ook een beetje samen plezier beleven aan de hobby.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3769
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #54 Gepost op: 28 januari 2019, 16:52:44 »
#19, wat gaat januari toch snel voorbij

Alweer eind januari, tijd om iets te laten zien.
Nou dan beginnen we bij mijn meest recente overwinning, ik heb in mijn rails (durven) zagen!  ;D

Lang niet gedurfd, maar toch maar eens de (roco)zaag opgepakt en gewoon gedaan. Dat voelde toch wel een beetje als een overwinning om rails te zagen en dan toch de treinen er overheen te zien gaan. Ik heb eerst de modules op een manier vast aan elkaar gezet, dat het demontabel is. Vanwege de muur aan de achterkant geen fixatie gemaakt aan de achterkant (daar kom ik niet bij), maar wel een middel tegen zijdelingse verplaatsing.




De modules staan op een vlakke kast, dus qua hoogte moet het goed gaan. Aan de voorkant zijn er scharnieren geplaatst, pin er uit en je kunt ze ontkoppelen. Dit heb ik ooit eens in een blog van Hans Reints gezien en bedacht dat dat bij mij ook goed zou werken.



En dan heb je dit resultaat:
Open:


en dicht:


Verder zijn de activiteiten beperkt geweest. 2 kibri doosjes met shovel en vrachtwagen in elkaar gezet (2x 2 avonden). Mijn jongste demonstreert het hier even, de zijne is groter...


En verder ben ik soms erg actief met een weekend (trein) baan. De kinderen willen erg graag aandacht, dat ik meespeel en ja ze vinden treintjes (in ieder geval de 2 jongens) erg leuk en willen ook altijd kijken. De jongste laat hier ook zien dat treinen prima bij de Lego passen (daar heeft Marklin wel voor gezorgd met hun "Lego" wagens), zelfs de overweg heeft bijna dezelfde breedte maat als de Lego wegdelen...


Gisteren trouwens ook nog gauw even een rangeerspelletje met mijn oudste zoon (en vrolijke kleuter) gedaan;

Eerst nog even een herinnering naar het sporen plan..


Hij wilde dus een trein uit het schaduwstation wisselen met een trein op 1 van de stationssporen. Ja hoe doe je dat. Met enige discussie kwam hij zelf op  het idee eerst de ene trein op 1 van de sporen op het uitneembare stuk te zetten, dan de andere trein op het andere spoor daar en ze dan naar hun bestemming te laten rijden. Precies zoals het ooit bedacht was als kruisingsstation. Leuk om dit soort momentjes ook samen te hebben.

Volgende stap is verder aanleggen van de bedrading, maar door de losse modules kan ik er nu zeker beter bij! Tempo zal wel nog steeds niet hoger worden, genoeg andere dingen te doen.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22090
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #55 Gepost op: 28 januari 2019, 17:26:33 »
Leuk dat die kleine mannen treintjes leuk vinden. Want de jeugd heeft nu eenmaal de toekomst !!
Met vriendelijke groet,
Wim

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3769
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #56 Gepost op: 28 januari 2019, 17:43:49 »
Is inderdaad leuk ja.  :D

Wel alles goed opbergen, de jongste van 2 weet precies hoe de marklin mobile station aangesloten moet worden namelijk, voordat je het weet is hij met de duurste modellen aan het rijden. Ik probeer ze wel inderdaad af en toe te betrekken bij de dingen, zodat ze meer interesse krijgen. Vond het daarom zo leuk om het puzzeltje met mijn middelste te doen. Dan gaat het echt leven.

Groeten,
Jelmer


Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3769
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #57 Gepost op: 15 februari 2019, 21:33:46 »
#20 Kansel

Jack met de forum naam SuperSylvester is bezig met een erg mooi project, namelijk het 3D ontwerpen en printen van een imposant gebouw, de Kathedraal van 's Hertogenbosch.

Hij heeft in zijn verslag een preekstoel laten zien, en gezien de plek die "pfarrerwinkel" / domineeshoekje inneemt in de werkkamer, vond ik dit een wel erg leuk item in miniatuur. Zie zijn post hier:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=87994.msg3222013337#msg3222013337

Contact gezocht met Jack en hij gaf aan dat hij werkte aan een preekstoel versie 2 en dat ik deze versie wel van hem kon overnemen. Zeer snel verzonden, en vandaag binnengekregen.

Ten eerste wat een mooi werk maakt Jack er van! Ik heb de kansel even naast een trap van Noch gezet om te kijken naar de verhoudingen, en de trap van Jack is maar fractioneel steiler omhoog. Niet zo gek, kansels zijn lastig te beklimmen, zeker met toga aan:



Ten tweede, wat een enorm gebouw is Jack aan het maken! Je ziet in zijn post de kansel staan netjes om een pilaar heen staan en alles lijkt mooi in verhouding. Nee zo groot is die dorpskerk niet bij mij, die is maximaal 15 cm in de diepte want anders past het geheel niet boven mijn schaduwstation. Ik raad de kerkgangers in "pfarrerwinkel" ook echt aan om hun voorganger niet op de kansel te laten gaan, ter voorkoming van nekklachten. Trouwens, de kerk is ook veel te dichtgebouwd om hier de kansel een goede plek in te geven.



Dan doen we maar even een (fictieve) verbouwing in de kerk en zetten we de preekstoel en voorganger maar even buiten...



... deze prediker was toch uiteindelijk verbannen uit de katholieke kerk, voorganger vandaag is namelijk dhr. M. Luther bekend van Wittenberg.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3769
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #58 Gepost op: 28 februari 2019, 22:01:59 »
#21 rollend materiaal en bedrading

Eind vorige week diverse zaken binnengekregen om de varieteit qua thema's op de baan nog verder uit te breiden.

Met zo'n kleine baan kun je niet veel treinbewegingen uitbeelden, maar je kunt natuurlijk wel afwisselen door de rijdende collectie met enige regelmaat te wisselen, bijvoorbeeld diverse perioden uit te beelden, zeg maar periode III-V.
Omdat dat qua seinbeeld ook te laten passen wil ik gaan voor "formsignale".

Dus bij een van die mooie februari dagen heb ik de hoekmodule beetgepakt en de meest recent geplaatste wissels aangesloten (werkt perfect), en ook een extra schakelmodule geplaatst voor uitrijsein (3 standen).

Het sein zelf ook geinstalleerd (zie onder) en staat er mooi centraal bij, totdat ik na 2 dagen in operatie er achter kwam dat de bovenste vleugel niet meer in de stand "veilig" wil komen. Tja daar zakt even de moed in de schoenen, kijken of dat simpel te verhelpen is.

Ook wat rijdend materieel binnengekregen. Luxe probleem, de collectie tijdperk III is aangevuld, en ook zijn er wat zwitsers gekomen.

Nu kan ik varieren in:
- tijdperk III/IV stoom/electrisch/diesel hoofdlijn en zijlijn
- (laat) tijdperk IV electrisch/diesel hoofdlijn en zijlijn
- vroeg tijdperk V electrisch/diesel hoofdlijn en zijlijn
- midden/laat tijdperk V electrisch/diesel hoofdlijn en zijlijn
- zwitsers electrisch tijdperk V (vroeg/laat) met museummaterieel.
Dit laatste wellicht meer als grensstation/eindpunt van zwitsersbedrijf bij duits grenssation (bijvoorbeeld zoals in Singen, hoewel dat concept/complex in de verste verte niet bereikbaar is voor mijn "hoekje".

Wat foto's:

De rode zwitsers


Tractie aanvullen tot Re 10/10


Altbau e-lok E 44/144, manusje van alles, hier met silberling;


... maar kan ook achter de sneeuwschuiver.


En hier "Adolfine" als het "snoepje van de week". Wat een prachtig stukje techniek. Ze rijdt mooi, ze is klein, ze kan toch een korte personentrein aan en de licht en geluidsfuncties zijn (bijna) niet te tellen (de Ecos heeft een 3e kolom nodig voor de functie aansturingen).

Adolfine is een Fleischmann model, mijn eerste Fleischmann model en dan wetende dat dat eenmal was en niet meer is in h0.

Ik ga nog eens lekker genieten, tot de volgende keer.

Groeten,
Jelmer

Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3769
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #59 Gepost op: 11 maart 2019, 13:39:07 »
#22 rijden en een beetje bouwen

Ruim een week geleden alweer een rijdagje georganiseerd thuis bij wat regenachtig weer... Gewoon een rondje rails op de tafel, centrale aansluiten en karren maar. Dit initiatief werd erg gewaardeerd door de jongens thuis, de dames vonden de puzzel van 1000 stukjes toch wat leuker.

Hier alleen geen (goede) foto's van gemaakt, soms een filmpje maar die gaan niet op de BNLS plaatjesserver vermoed ik...

Rijdagje thuis was mede geinspireerd op de besloten rijdag van het 3 railforum van een dag eerder waar ik als kijker even aanwezig was met oudste zoon en dochter. En daar mochten ze wel allebei ook even rijden via de app. Hulde aan de aanwezige rijders dat dit zo mocht, vooral mijn zoon ging helemaal op in het rijden en holde ook braaf mee met zijn trein. En daar heb ik wel wat kiekjes van:



en:


Bij de baan zelf ben ik begonnen met het bedraden van de middelste van 3 modules. Stuk uitnemen, neerleggen op de eettafel en daar kunnen we rustig de rails neerleggen op de goede plek, draden aansluiten, gaatje boren en onderaan aansluiten op het vertakte netwerk van voeding.

Hier zie je boven:


En hier de onderkant, moet nog verder wat de draden ordenen en groeperen, maar ook nog veel draden aanleggen:


Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel