Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Doornvliet door cor_b
Vandaag om 10:59:07
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Dave.......
Vandaag om 10:49:12
7 april De Karel on tour door Rick
Vandaag om 10:39:15
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
Vandaag om 10:32:52
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Cor--24
Vandaag om 10:21:50
De (3d) knutsels van Ronald. door Johan Schalken
Vandaag om 10:12:14
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 10:12:00
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
  

Auteur Topic: Het wordt steeds gekker...  (gelezen 3646 keer)

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2840
    • foto's op Imgur
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Het wordt steeds gekker...
« Reactie #1 Gepost op: 19 mei 2018, 10:59:58 »
Grrrr, maar volgens de MP wordt Nederland steeds veiliger. Uitermate treurig voor de machinist die gewoon zijn werk deed en nu gewond is en waarschijnlijk ook wel een trauma zal overhouden.
« Laatst bewerkt op: 19 mei 2018, 11:03:17 door Modellbahnwagen »
Groeten,
Richard

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2840
    • foto's op Imgur
Re: Het wordt steeds gekker...
« Reactie #2 Gepost op: 19 mei 2018, 11:17:23 »
Dat NL echt niet veiliger is geworden, is een discussie voor een ander forum.

Maar behalve het publiek krijg je nu ook al geweld tussen personeel onderling. Die schoonmaker zal ws. van een onderaannemer zijn, maar dan nog. Het blijft personeel.
En als diegene zich onveilig gedroeg in de spoorweginfrastructuur, is het alleen maar logisch dat hij daarop is aangesproken.
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Het wordt steeds gekker...
« Reactie #3 Gepost op: 19 mei 2018, 11:25:44 »
Nogal bizar dat een persooneelslid een ander niet kan aanspreken op het maken van fouten zonder het risico van geflipt geweld.
Groeten,
Richard

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 677
Re: Het wordt steeds gekker...
« Reactie #4 Gepost op: 19 mei 2018, 11:37:31 »
"En als diegene zich onveilig gedroeg in de spoorweginfrastructuur, is het alleen maar logisch dat hij daarop is aangesproken."

Waarbij de doorgeschoten regels betreffende veiligheid wellicht iets te maken kunnen hebben met het zich onjuist bejegend voelen van de dader, waarmee ik overigens geen geweld wil goedpraten.

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3844
Re: Het wordt steeds gekker...
« Reactie #5 Gepost op: 19 mei 2018, 11:44:13 »
Als je met 40km/h op opstel binnenkomt en iemand schiet vlak voor je trein langs,
wordt je daar niet heel vrolijk van.
Het is je taak om iemand hier op aan te spreken.

Daar is niks doorgeschoten aan regels bij.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 677
Re: Het wordt steeds gekker...
« Reactie #6 Gepost op: 19 mei 2018, 12:17:41 »
Jij was er bij ?

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Het wordt steeds gekker...
« Reactie #7 Gepost op: 19 mei 2018, 12:20:03 »
Je hoeft er als mcn niet bij te zijn geweest om te weten hoe het er op Hfdo aan toe gaat.(opgedane ervaring) Wat Dave al zei, je komt er met 40 km/h binnen rijden. En elke keer kan het gebeuren dat er mensen zijn die niet gebruik maken van de overpaden die er liggen. En dan gaat je hartslag wel even tot z'n limiet.
Groeten Joop, machinist Lls

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
    • Spoorhistorie
Re: Het wordt steeds gekker...
« Reactie #8 Gepost op: 19 mei 2018, 12:31:16 »
Hoofdrop opstel is een met seinen bediend opstelterrein, binnen het hoofdspoornet. Het is geen NCBG maar Centraal Bediend Gebied. Hier geldt dat de machinist dus NIET op zicht rijdt, maar gewoon op seinen. Er is geen snelheidsbeperking volgens lokale regelgeving en treinen kunnen daar dus zonder probleem met een maximum van 40 km/u rijden (beveiligd met dwergseinen).
Alle zich daar bevindende werknemers dienen bevoegd spoorbetreder te zijn en zijn dus opgeleid voor het veilig oversteken van sporen in gebied waar treinen rijden. Schoonmaakpersoneel is aldaar in dienst van een schoonmaakbedrijf welke ingehuurd is voor het intern reinigen van treinen. Personeel dient in principe gebruik te maken van de aanwezige oversteekpaden die bijna allemaal (op enkele na) achter een S bord gelegen zijn. Achter dit S bord is NCBG en dus een locatie waar de machinist op zicht dient te rijden. De meeste schoonmaakwerkzaamheden vinden echter plaats in het centraal bediende gebied. Voor de toegang zijn voetpaden aangelegd met veiligheidsstrepen die profiel van vrije ruimte aangeven.
Ja kan je derhalve voorstellen dat een machinist behoorlijk schrikt als iemand onaangekondigd op een nevenspoor tussen stilstaande treinen vandaan komt en het rijpad dat de machinist rijdt wil oversteken. De machinist zal hier dan ook zeker de persoon op aanspreken. Dit is ook de taak van demachinist, deze is immers volgens de spoorwegwet (artikel 1) de aanwezige veiligheidsfunctionaris.
Wat er precies gebeurd is, is in onderzoek bij politie en NS Safety en zal nog wel de nodige voorschriftelijke gevolgen gaan krijgen. Volgens de berichtgeving is de  betreffende schoonmaker nog voorvluchtig. Volgens berichtgeving heeft de schoonmaker geweld gebruikt nadat deze door de machinist is aangesproken.

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2206
  • Duitsland TP III
Re: Het wordt steeds gekker...
« Reactie #9 Gepost op: 19 mei 2018, 13:02:04 »
Foto van de situatie:


Links is de ruimte waar de schoonmakers zitten.
Grt, Ronald.
Grt, Ronald.

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2840
    • foto's op Imgur
Re: Het wordt steeds gekker...
« Reactie #10 Gepost op: 19 mei 2018, 14:12:01 »
De werkgever van de schoonmaker/uitzendkracht zal op een of andere manier moeten aantonen dat de betreffende medewerker voldoende was geïnstrueerd voor het veilig werken op deze locatie.
Dat is tegenwoordig "common practice".
Kan die werkgever dat niet, dan kan hij wel eens een probleem hebben.

Bijkomend aspect is dat het hier kennelijk een "nieuwe Nederlander" betrof, zodat er mogelijk een taalprobleem is/was.
Bij de instructies, of bij het aangesproken worden door die machinist.
Kan allemaal wel wezen, maar veel pleit ervoor om mensen die de NL taal niet voldoende machtig zijn niet in dit soort omgevingen te laten werken. Of allen onder permanente begeleiding.


Ik heb het zelf meermalen meegemaakt in de industrie.
Daar lopen tegenwoordig heel veel (onder-)aannemers rond uit Polen, Roemenië en nog verder weg.
Meestal wel prima vaklui en gemotiveerd, maar geen woord Duits, Engels, laat staan Nederlands. VCA? Nooit van gehoord...
2 Polen op maandagochtend die in een hoogwerker wilden stappen. Roken op een paar meter afstand al naar de drank. Schaps als ontbijt. Ik heb ze zelf van het terrein af gezet...  :police:
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Piet R Buren

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re: Het wordt steeds gekker...
« Reactie #11 Gepost op: 19 mei 2018, 14:48:42 »
het wordt inderdaad steeds gekker
NS Safety

waarom heet het bedrijf eigenlijk nog nederlandse spoorwegen en geen dutch railways of zoiets, zooo ouderwets.

maar dat terzijde
« Laatst bewerkt op: 19 mei 2018, 16:01:39 door matthijs-spoor3 »

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3844
Re: Het wordt steeds gekker...
« Reactie #12 Gepost op: 19 mei 2018, 15:59:02 »
Jij was er bij ?
Nope,
Maar ik heb een soortgelijke situatie gehad.
Dat een schoonmaker niet oplette en vlak voor m’n ICM schoot.

Je hart zit in je keel. Je staat niet gelijk stil zeg maar  ;)

Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4257
    • Filmpjes op YouTube
Re: Het wordt steeds gekker...
« Reactie #13 Gepost op: 19 mei 2018, 16:23:52 »
nu gewond is en waarschijnlijk ook wel een trauma zal overhouden.

Waarom waarschijnlijk een trauma? Ben je arts?

https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Het wordt steeds gekker...
« Reactie #14 Gepost op: 19 mei 2018, 16:25:43 »
het wordt inderdaad steeds gekker
waarom heet het bedrijf eigenlijk nog nederlandse spoorwegen en geen dutch railways of zoiets, zooo ouderwets.

maar dat terzijde
Toch maar even niet terzijde: wat zou de meerwaarde zijn om de NS Dutch Railways (DR :laugh:) te gaan noemen? Alleen om een groepje onnozelen te bevredigen die vinden dat de benaming Nederlandse Spoorwegen ouderwets en "niet meer van deze tijd" (overigens ook zo'n argumentsloze drogreden) is? Het geld dat voor zo'n actie nodig is kan wel aan iets beters besteed worden.
Groeten,
Richard