Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen
door
ES44C4
Vandaag
om 00:57:03
Bahnstrecke 5867
door
saskia
Vandaag
om 00:23:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Dave.......
20 July 2025, 23:48:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Dave.......
20 July 2025, 23:47:30
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
bask185
20 July 2025, 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is
door
spock
20 July 2025, 23:27:47
Raadplaatje
door
ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Dat overkomt mij niet.
door
hmmglaser
20 July 2025, 23:14:35
Göhrener Viaduct
door
grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
NS 1700 transfers
door
Gerco van Beelen
20 July 2025, 22:47:46
Sfeer op je modelbaan
door
wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels.
door
Blausee-Mitholz
20 July 2025, 21:27:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
20 July 2025, 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI
door
wob
20 July 2025, 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
wob
20 July 2025, 20:29:04
Acherntal H0. (TP III/TP IV)
door
wob
20 July 2025, 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025
door
Arjen52
20 July 2025, 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan
door
Frank 123
20 July 2025, 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
door
Eric v C
20 July 2025, 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC
door
VAM65
20 July 2025, 17:25:53
Roco Plan T
door
008200
20 July 2025, 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
saskia
20 July 2025, 15:53:42
Stationsplein Baden Baden
door
Dion
20 July 2025, 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute
door
Dion
20 July 2025, 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing
door
Joz
20 July 2025, 14:14:39
Fleischmania Nostalgia
door
hervé
20 July 2025, 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein
door
spoorzeven
20 July 2025, 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
door
j.ossebaar
20 July 2025, 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR
door
Chiel
20 July 2025, 11:49:12
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Industrie op de modelbaan: chemische fabriek / Raffinaderij
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
Vorige
-
Volgende
-
1
2
3
[
4
]
5
Omlaag
Auteur
Topic: Industrie op de modelbaan: chemische fabriek / Raffinaderij (gelezen 44864 keer)
Gert Arkema
Offline
Berichten: 4214
Rhenopa / Bruggen-IG:
Re:Industrie op de modelbaan: chemische fabriek / Raffinaderij
«
Reactie #45 Gepost op:
07 May 2009, 11:52:02 »
Citaat van: Ben de Vink
Wat is de rekenformule van stijgingspercentages ook weer?
1% = 1 cm stijging per 100 cm rijlengte
Gelogd
groet Gert
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.
Ronaldk
Offline
Berichten: 8811
Re:Industrie op de modelbaan: chemische fabriek / Raffinaderij
«
Reactie #46 Gepost op:
07 May 2009, 12:04:15 »
En reken ongeveer op een maximale helling van 3% in de bochten en 4% recht als je echt geen ruimte hebt... Het ligt ook aan wat je achter een lok laat slepen...
Gelogd
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen:
Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
!
Dennis ten Hove
Modulebaan Bovenkerk - Aalsmeer
Offline
Berichten: 107
zelf gemaakt: BDs stuurstand
Re:Industrie op de modelbaan: chemische fabriek / Raffinaderij
«
Reactie #47 Gepost op:
07 May 2009, 18:05:58 »
Hoi Ben,
ik moet eerst even kwijt dat die raffinaderij van jouw heel erg mooi wordt. Maar heb je al gedacht aan een Wobbe Index Meter of een Analyser Shelter voor bij je raffinaderij? Dat zou het echt afmaken. Als je meer info wilt hebben stuur mij dan een PB. Ik kan je daar wel mee helpen. Ik bouw ze namelijk.
Groetjes Dennis
Gelogd
Ben de Vink
Offline
Berichten: 125
Re:Industrie op de modelbaan: chemische fabriek / Raffinaderij
«
Reactie #48 Gepost op:
21 July 2009, 13:26:07 »
Bedankt allemaal voor de reacties!
Even geen updates i.v.m. drukte op het werk
maar we blijven er aan werken (al is het dan in gedachten zodat diverse oplossingen wellicht komen bovendrijven).
Ter compensatie enkele foto's van een mede hobbyist - al bouwt deze geen treinen.
Kom ik later op terug, plaatje uploaden lukt niet
Gelogd
Bezig met de Haven van Rotterdam, zowel in model als in het ´echie´
Ben de Vink
Offline
Berichten: 125
Re:Industrie op de modelbaan: chemische fabriek / Raffinaderij
«
Reactie #49 Gepost op:
04 August 2009, 04:19:29 »
Eindelijk in de gelegenheid weer wat foto's te plaatsen.
Ok, Ok het is geen trein maar het is wel ontzettend mooi werk.
Dit is niet een werkstuk van mijn hand
maar van een goede kennis van mij.
De bouwer van dit schip wil niet met naam en adres genoemd worden, hij zit niet te wachten op bouwopdrachten.........
Een schip van dergelijke kwaliteit zou niet misstaan bij Railz maar helaas.....
De bouwer meldde mij desgevraagd dat men bij Railz geen interesse had omdat
men het zelf wel zou bouwen........ik wacht er nog steeds op
Ik krijg een heel apart gevoel van binnen als ik naar zoiets kijk: gevoelens van bewondering en .............hebzucht??
Gelogd
Bezig met de Haven van Rotterdam, zowel in model als in het ´echie´
Marco1044
Offline
Berichten: 1264
ÖBB tp V (1985-2000)
Re:Industrie op de modelbaan: chemische fabriek / Raffinaderij
«
Reactie #50 Gepost op:
04 August 2009, 15:56:58 »
Complimenten aan de bouwer van het schip! Wat ongelooflijk mooi!
Begrijp ik nu uit jouw gevoelens van bewondering en hebzucht dat dit schip niet op / bij jouw baan wordt afgemeerd?
Hoe lang is dit schip en is het in schaal 1:87? Metertje of 2 schat ik?
Gr Marco.
Gelogd
Gr Marco.
fridzie
Offline
Berichten: 445
Re:Industrie op de modelbaan: chemische fabriek / Raffinaderij
«
Reactie #51 Gepost op:
04 August 2009, 19:55:07 »
in de betuwelijn zit een helling in van 3,5 graden, dus in het echt zijn ook wel echte hellingen.
MVG Fridzie
Gelogd
Ben de Vink
Offline
Berichten: 125
Re:Industrie op de modelbaan: chemische fabriek / Raffinaderij
«
Reactie #52 Gepost op:
05 August 2009, 02:53:43 »
Hoi Marco,
nee helaas het schip ligt niet bij mij afgemeerd, heb er het geld niet voor.
als ik me goed herinner is het schip 2,5 meter lang.
Nog enkele foto's.
Ruim 1 en 2
Voormast met golfbrekingsscherm.
Nou de laatste dan.............
«
Laatst bewerkt op: 05 August 2009, 09:08:10 door Peter van der Leek
»
Gelogd
Bezig met de Haven van Rotterdam, zowel in model als in het ´echie´
Ben de Vink
Offline
Berichten: 125
Re:Industrie op de modelbaan: chemische fabriek / Raffinaderij
«
Reactie #53 Gepost op:
05 August 2009, 03:03:31 »
Fridzie,
3,5% stijging / dalings percentage; was dat maar zo
Nee, ik heb maar 50 cm om onder het maaiveld te geraken.
Dus 5cm dalen in 50 cm dus een percentage van maar liefst
10 % (als ik het goed heb
).
Dit gaat het hem dus niet worden en pieker ik me suf voor een
andere oplossing.
Gelogd
Bezig met de Haven van Rotterdam, zowel in model als in het ´echie´
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Offline
Berichten: 12446
Re:Industrie op de modelbaan: chemische fabriek / Raffinaderij
«
Reactie #54 Gepost op:
05 August 2009, 11:31:38 »
Even over het voordek van de doosjesboot.
In de ogen van de kunststof meertrossen zitten tegenwoordig (net als vroeger) speciale splitsen. Zij zijn zo ontworpen dat ze nergens achter kunnen blijven hangen en zijn daardoor haast onzichtbaar geworden. Het splitsen van deze trossen wordt dan ook niet meer aan boord gedaan, tenzij het een nood ingreep is, maar zij worden zo door de fabrikant (speciaal bedrijf) aangeleverd. Meestal worden deze trossen en Bressen, vanwege de grote slijtage, door stalen voorlopers vooraf gegaan. Deze stalen voorlopers zijn niet gesplits maar worden dmv een socket geknepen.
Je kan deze info aan je kennis/bouwer doorgeven zodat zijn creatie een nog realistiseer uiterlijk krijg.
SK
«
Laatst bewerkt op: 05 August 2009, 11:44:18 door Sobat Kras
»
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Offline
Berichten: 12446
Re:Industrie op de modelbaan: chemische fabriek / Raffinaderij
«
Reactie #55 Gepost op:
05 August 2009, 12:21:56 »
Citaat van: Ben de Vink op 05 August 2009, 02:53:43
[/url]
Nou de laatste dan.............
Ik heb het plaatje van de bak nog eens goed bekeken,
Van boven naar beneden;
Deze dwarsop geplaatste winchen zijn bestemd voor de springen. Deze hebben op de trommel een staaldraad die vooraf gegaan kan worden door een kunstsof voorloper met ingesplits oog.
De in het midden van de bak dwars geplaatste winchen zijn voor de Bressen, al of niet vooraf gegaan door kunststof voorlopers (meestal wel)
De drie voorop geplaatste winches zijn voor de lange trossen. Ook hier worden (geloof ik) stalen trossen gebruikt met kunststof voorlopers.
Waarom er aan deze stalentrossen kunststofvoorlopers zitten heeft mede te maken met de handelbaarheid van deze trossen. Vlak voor de kade worden de trossen door de roeiers (=vastmakers) aangevaren. Het gewicht van een uitgelopen stalen tros wat te water licht moet je niet onderschatten. De roeiersvletten kunnen dat gewicht nog wel aan, maar de mannen op de kade, met of zonder winchwagen, kunnen dat dus niet. Daarom laten de mannen de zware stalentros achter de boot in het water hangen en nemen de lichte voorloper in de boot zodat de mannen op de kade deze makkelijk kunnen ophalen en om de bolder leggen.
SK
«
Laatst bewerkt op: 05 August 2009, 15:09:26 door Sobat Kras
»
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Jan-Peter
Offline
Berichten: 2355
Bnlx treinendokter.
Re:Industrie op de modelbaan: chemische fabriek / Raffinaderij
«
Reactie #56 Gepost op:
05 August 2009, 19:41:14 »
Heren,
Aanvulling op de reactie van Sobat Kras,
De kunstof voorlopers hebben nog een zeer belangrijke extra doel.
Bij t afmeren langs een getijde kade (en tijdens t laden lossen zonder ballast bewaking) gaat t schip ten opzichte van de kade op en neer. De officier van de wacht en meestal een bootsman, moeten geregeld checken of er niet teveel of te weinig spanning op de trossen en de springen staat. Dit gebeurt door een zogenaamd trossen rondje te lopen. De springen en bressen (ik kende die als dwars tros) waren zeer gevoelig voor deze relatieve beweging van het schip ten opzichte van de kade.
Stalen trossen (springen/bressen) rekken over t algemeen niet of nauwelijks. De kunstof trossen (springen/bressen) geven al naar gelang de productie methode meer of minder mee. Door de kombinatie van de twee matrialen krijg je t best uit twee werelden: grote sterkte en weinig slijtage en rekbaarheid zodat je niet elke vijf minuten (Kanaal van Calais havens) al je trossen moet stellen.
De lange trossen van de boeg en hek naar de kade konden door hun lengte een stuk groter verval aan. De bolder op de kade was t vaste punt en plek waar de tros aan boord komt, moet bij gelijk blijvende lengte nood gedwongen een deel van een cirkel boog volgen. Is de lengte kort en dus de straal van de cirkel klein dan moet je dus vaak kabel bij of in nemen. Bij grotere lengte blijft de uitstaande lengte dus lang gelijk.
Tot zover maritieme operaties Z1 periode 3.
Jan-Peter.
Gelogd
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.
Ben de Vink
Offline
Berichten: 125
Re:Industrie op de modelbaan: chemische fabriek / Raffinaderij
«
Reactie #57 Gepost op:
05 August 2009, 19:51:55 »
Hallo meneer Kras,
Je weet duidelijk waarover je praat dus ik zal je commentaar
door sturen. Ik weet niet of de bouwer van de door jouw
genoemde zaken op de hoogte was of dat de situatie zoals
afgebeeld nog veranderd is.
Het verbaasd mij (positief) dat er op
dit
forum mensen aanwezig
zijn met een dergelijke graad van kennis van scheepsuitrusting.
Is (model)spoorwegen een hobby en scheepvaart het beroep?
Ook lid van modelschepen fora? Zoja, welke?
@ Jan-Peter, zeer leerzaam, dank je wel voor je bijdrage.
Ben
Gelogd
Bezig met de Haven van Rotterdam, zowel in model als in het ´echie´
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Offline
Berichten: 12446
Re:Industrie op de modelbaan: chemische fabriek / Raffinaderij
«
Reactie #58 Gepost op:
05 August 2009, 20:34:26 »
Net als Jan-Peter, van beroep Mariteam met als hobby treinen. (tot voor kort kapitein op/bij een grote sleepdienst in het Rotterdamse)
SK
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Kras
Offline
Berichten: 107
Re:Industrie op de modelbaan: chemische fabriek / Raffinaderij
«
Reactie #59 Gepost op:
06 August 2009, 04:50:30 »
En wat je op de groote scheepen ook heb is dat de tromels zo gezet kunnen worden dat ze uit zich zelf de tros uit of in halen. als de spanning van de tros daar om vraagt. Dat maakt het een stuk gemakelijker voor de off van de wacht. anders zou hij altijd bij de winch staan tijdens laden en lossen. En het werkt ook een heel stuk beter als het ook nog in een getijden haven is.
Gelogd
Met vriendelijke groeten / Bon vent à tous / Best Regards / Tanti Saluti / Mit freundlichen Grüßen / Saludos / Saudações / Hopi kumindamentu / Med vänlig hälsning / Ystävällisin terveisin / Beste Wense / Me Xairetismous / Vennlig hilsen / Sve Naj Bolje
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
Vorige
-
Volgende
-
1
2
3
[
4
]
5
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Industrie op de modelbaan: chemische fabriek / Raffinaderij