Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 10:59:15
Esu Ecos - Aansluiten en verdelen spanning over meerdere boosters
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 10:58:59
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 10:58:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 10:56:30
Een nieuw begin
door
dreezy
Vandaag
om 10:47:23
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Huup
Vandaag
om 10:45:47
Br 38 Piko Superen.
door
Wim Vink
Vandaag
om 10:42:19
Br 41 Weinert, loop of sloop ?
door
puntenglijder
Vandaag
om 09:47:36
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:31:11
PB Models, ICR-rijtuigen
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:28:20
Piko 2025
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:03:41
Aanluiting tussen tender en stoomlok
door
Lobomotion69
Vandaag
om 03:39:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Roy van Dijk
30 June 2025, 23:53:36
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
hervé
30 June 2025, 23:24:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
30 June 2025, 22:23:52
meer wissels invoeren in Z21
door
Frank 123
30 June 2025, 21:30:51
Set met 2 VAM GFT en 1 VAM potgrond exclusief MTE
door
Mug
30 June 2025, 21:02:21
Time-of-flight module
door
janvanbemmel
30 June 2025, 20:31:48
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin.
door
prutser
30 June 2025, 20:27:32
Werkt de Yamorc software op Ubuntu?
door
reinderlf
30 June 2025, 20:10:28
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven''
door
raymond erdtsieck
30 June 2025, 20:04:58
US diorama in H0
door
Frank 123
30 June 2025, 20:00:16
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Modellbahnwagen
30 June 2025, 19:43:42
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ronald Halma
30 June 2025, 19:13:34
keerlusproblemen
door
astrantia
30 June 2025, 18:04:38
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
30 June 2025, 17:07:25
Bauarbeiten im gange
door
spoorijzer
30 June 2025, 16:31:53
De modeltreinen van Spoorijzer
door
spoorijzer
30 June 2025, 16:30:43
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer
door
Dave.......
30 June 2025, 15:05:55
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor
door
spoorijzer
30 June 2025, 14:26:22
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Spoorwandeling oude Kersenlijn
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
Vorige
-
1
...
3
4
[
5
]
Omlaag
Auteur
Topic: Spoorwandeling oude Kersenlijn (gelezen 19552 keer)
spoorzeven
Offline
Berichten: 5552
Re: Spoorwandeling oude Kersenlijn
«
Reactie #60 Gepost op:
29 June 2018, 09:07:25 »
Dank Richard, voor je fraaie verslag.
Gelogd
Groet, Frank
Modellbahnwagen
Offline
Berichten: 3240
Re: Spoorwandeling oude Kersenlijn
«
Reactie #61 Gepost op:
01 July 2018, 14:11:55 »
Kom ik daarnet dit fraaie filmpje uit 1974 tegen....gaat over plannen tot reactivering van het gedeelte De Haar (splitsing met de lijn naar Arnhem)-Veenendaal-Rhenen. Leuke beelden en een directierit met een bruine 2200 en één plan D rijtuig.
https://youtu.be/adKgqmQhrC8
Groeten, Richard
Gelogd
Groeten,
Richard
Modellbahnwagen
Offline
Berichten: 3240
Re: Spoorwandeling oude Kersenlijn
«
Reactie #62 Gepost op:
17 September 2019, 23:11:25 »
Vandaag op een vrije dag overnieuw van Overberg(voorbij de Haar, aftakpunt van de lijn naar Rhenen aan de spoorlijn Utrecht-Arnhem, zie het begin van dit draadje
) naar Woudenberg over het spoortrace Amersfoort-Rhenen gewandeld . Vanuit Veenendaal met buurtbus 505 naar Overberg gereisd, en vandaar wandelen onder de A12 door en voorbij de overweg aan de hoofdlijn Ut-Ah naar links tot het punt waar vroeger de spoorlijn Amersfoort-Rhenen de hoofdlijn kruiste. Daar voorbij over de Lambalgerweg die in Scherpenzeel eindigt. Ben het eerste stuk gevolgd dat parallel aan de vroegere lijn naar het noorden loopt, bij de ongelijkvloerse wegkruising met de spoorlijn het talud opgeklommen en vandaar de lijn (nu klompenpad
) gevolgd tot het vroegere station Woudenberg-Scherpenzeel.
De verlaten spoordijk vanaf de Lambalgerweg, in de verte de vroegere Wachtpost 37 bij De Haar, nu zwaarverbouwd tot woonhuis, alleen enkele binnenmuren stammen nog uit oorspronkelijke tijden.
Vanaf Wp38 het spoortraject gevolgd tot Wdb.
De oude schuur is nog steeds niet ingestort.
Langs de lijn zijn her en der nog overblijfselen van particuliere overwegen te zien, dit Staatspoorhekje bijvoorbeeld
, dat min of meer nog steeds zijn oude functie vervult; ervoor zorgen dat je niet in de sloot valt. De onderkant van de poten van het hekje zijn weggeroest en maken geen grondcontact meer, het hek wordt nu gedragen door de boom waarmee het hek vergroeid is, dit hek groeit dus heel langzaam omhoog.
Het meegroei effect is goed te zien bij het hek aan de andere kant van het spoor. De balk rechts wordt nog steeds ondersteund door de oude staanders en het losgeroeste gedeelte links wordt omhooggeduwd door de boom.
Wp39 is nu een bed&breakfast onderkomen.
Nieuw soort waarschuwingsborden langs het trace.
Even later zijn we in Woudenberg bij Wp 40 en de voormalige overweg.
In tegenstelling tot verleden jaar staat nu sik 301 hier te pronken.
Het nieuwe clubhuis van Buurtvereniging Het Spoor (geen modelspoorvereniging) is nu netjes afgewerkt.
De voormalige spoorzone is nu volledig vrij gemaakt van latere bouwsels en loodsen om ruimte te maken voor nieuwbouw. Het restant van het stationsgebouw wordt gerestaureerd maar de bestemming ervan is nog onzeker, de plannen lopen van horeca tot kantoorruimte. Waar vorig jaar links van het stationsgebouw nog een aangebouwde loods van een grondstoffenhandel in bedrijf was is nu een kale vlakte. Ook de Kibri achtige dieselpomp is verdwenen.
Nieuwe bebouwing in de spoorzone, een reactivatie van het spoor kun je zo voor altijd vergeten. Krijg hier ook nostalgische gevoelens, ongeveer op deze plek lag spoor 1 en stond ik hier in 1981 als jochie de Rocket te aanschouwen die op spoor 1 heen en weer pendelde vanwege het 50 jarig bestaan van de NVBS.
Vanuit het noorden gezien. Over een jaar zal het uitzicht hier weer compleet anders zijn en is het leuk om dan weer fotos te gaan maken.
Gelogd
Groeten,
Richard
Modellbahnwagen
Offline
Berichten: 3240
Re: Spoorwandeling oude Kersenlijn
«
Reactie #63 Gepost op:
18 September 2019, 00:48:16 »
Gelogd
Groeten,
Richard
zuylen
Offline
Berichten: 4517
Re: Spoorwandeling oude Kersenlijn
«
Reactie #64 Gepost op:
18 September 2019, 12:40:03 »
Het station wordt gerestaureerd en omgebouwd tot winkel van de boerenbond (landbouwhuis dat nu aan de overkant van het station zit) Treinen rijden hier nooit meer. Maar alle spoorse gebouwen aldaar zijn als technisch monument aangewezen. Dus die moeten blijven staan. (Al betekent die status niet zoveel meer tegenwoordig) Voorlopig staan de gebouwen niet in de weg en deze zullen dus voorlopig niet verdwijnen. In Amersfoort zijn de meeste spoorhuisjes langs de lijn ook behouden.
«
Laatst bewerkt op: 18 September 2019, 12:42:51 door zuylen
»
Gelogd
zuylen is helaas in januari 2025 overleden
Modellbahnwagen
Offline
Berichten: 3240
Re: Spoorwandeling oude Kersenlijn
«
Reactie #65 Gepost op:
18 September 2019, 18:00:22 »
Ik had begrepen dat het nog geenszins zeker was wie er uiteindelijk in het stationsgebouw terecht komt. Maar het belangrijkste is dat het gebouw behouden blijft al is het gezien de toestand geen minuut te vroeg om te gaan restaureren.
Als een object als technisch monument aangewezen wordt is dat idd geen garantie dat het blijft bestaan, in Rhenen stond ook een wachtpost huisje wat ook op die lijst stond maar is enkele jaren geleden toch afgebroken omdat de toestand te slecht was.
Gelogd
Groeten,
Richard
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
Vorige
-
1
...
3
4
[
5
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Spoorwandeling oude Kersenlijn