Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Spoor 1'ers & 0'ers  (gelezen 16027 keer)

Ad Cleijsen

  • Offline Offline
  • Berichten: 940
Spoor 1'ers & 0'ers
« Gepost op: 22 april 2018, 11:36:38 »
Zo, gestart.

En zoals gebruikelijk eerst maar eens voorstellen.

Ad Cleijsen - zie 'starten vanaf 1' & John Rapmund hebben het initiatief om een kluppie te starten om spoor1 en spoor0 liefhebbers vanuit Zuid Nederland te bundelen, dit met een paar kernachtige uitgangspunten;

- kennis en kunde delen
- een keer of 4 per jaar bij elkaar komen voor een rijdag
- een ieder met een inbreng van 2 of meerdere modules om gezamenlijk te kunnen rijden
- deelname aan evenementen - ergens
- geen moeilijk doenerij

Nu zijn we ons hierop aan het voorbereiden en dan komen er als vanzelfsprekend hobbels. Niet onoverkomelijk maar ze moeten genomen worden. Een van deze eerste hobbels is:

- Wie heeft hier interesse in.
- Wie is actief, al dan niet modulair, met spoor 1 en/of 0,
- Wie heeft er een spoor 1/0 lok in zijn collectie, gewoon omdat het mooi is zo'n ding te hebben en denkt, met 2 modules komt dat ding ook eens de kast uit.

Vanuit deze eerste primaire uitwerkingen, loop je tegen meerderen aan die modulair bouwen en zien we meerdere wegen welke in Rome uitkomen. Nu volgend dit forum, is de gedachte om aan te sluiten bij de module gedachten alhier en in dit kader de modulaire aanpak / kennis in te zetten voor de doelstellingen zoals omschreven.

Een eerste stap, willen wij John en ik, in contact komen met diegene die dit aanspreekt.

groet
Ad
« Laatst bewerkt op: 22 april 2018, 16:02:27 door Bert van Gelder »

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: spoor-1ers&0ers
« Reactie #1 Gepost op: 22 april 2018, 14:17:16 »
Leuk draadje en voornemen.
Nu zijn we ons hierop aan het voorbereiden en dan komen er als vanzelfsprekend hobbels. Niet onoverkomelijk maar ze moeten genomen worden. Een van deze eerste hobbels is:
- Wie heeft hier interesse in.
- Wie is actief, al dan niet modulair, met spoor 1 en/of 0,
- Wie heeft er een spoor 1/0 lok in zijn collectie, gewoon omdat het mooi is zo'n ding te hebben en denkt, met 2 modules komt dat ding ook eens de kast uit.


- Interesse,ergens is die er wel,maar ik heb het zo al moeilijk genoeg,dat t voor mij meer last als lol zal mee brengen,dus zie ik er vanaf.
   Bovendien heb ik geen ruimte meer over om nog is aan een ander project te beginnen,t is al lastig zat om mn huidige idee vorm en plek te geven.
- Actief,das een groot woord,heb wel een basis met modules en een plan,maar e.e.a. loopt vanwege diverse dingen aardig wat vertraging op.
  Of de wil is er maar de tijd/weer en andere dingen zitten tegen,of t is net andersom  :-\
- Door bovenstaande vraag min of meer positief te beantwoorden,is t ergens wel logisch dat er hier rijdend materieel moet wezen  ;D
  Hier zijn 3 locs en 2 wagons in spoor 0 aanwezig,nu nog zorgen dat ik er ook is mee kan rijden op mn baan  ::) ;)

Ik hoop dat jullie idee een leuke club mensen zal opleveren,het kan zomaar tot leuke dingen leiden.
Veel suc6  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5630
Re: Spoor 1'ers & 0'ers
« Reactie #2 Gepost op: 22 april 2018, 18:13:57 »
Ik wil nog eens wat doen in een grote schaal. Ben dus wel benieuwd naar jullie verrichtingen.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Ad Cleijsen

  • Offline Offline
  • Berichten: 940
Re: Spoor 1'ers & 0'ers
« Reactie #3 Gepost op: 23 april 2018, 12:33:45 »
Bedankt voor de reactie,

De basis is dat we eerst maar eens in contact komen met geïnteresseerden. Dan komt er zo'n baantje van zelf wel.

Groet Ad

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9509
    • nulpunt
Re: Spoor 1'ers & 0'ers
« Reactie #4 Gepost op: 23 april 2018, 13:14:39 »
Enkele jaren geleden is het concept ontwikkeld en gebouwd om niet enkele Spoor-0 modules te koppelen, maar groepen van zelfstandige banen te koppelen. Middels 4 wissels en een supergroot dubbelsporig ovaal kon je dus je eigen baan  bedienen en naar collega's rijden. Daarbij was zelfs een telefooncentrale/verkeersleiding aangelegd want even naar elkaar roepen.."kan je mijn trein ontvangen/sturen" werkt niet op grote afstand en met het publiek er bij
De twee ovalen zijn electrisch gescheiden op de ene kan je digitaal en de andere analoog rijden. Alles naar wens.

De baan meet in deze opstelling circa 20x20 maar 10x30 kan ook en hij bestaat nog steeds en nog belangrijker..hij is beschikbaar. Op beurzen is alleen de noodzaak om hem op woensdag aan te voeren en op donderdag met minimaal 5 man op te bouwen. Afbreken op zondagavond was met de groep altijd in 3 uurtjes gereed.

Misschien toch ook weer iets voor de toekomst?

Boven staan de modules van Spijkenisse. Rechts Beekbergen en de derde in het midden was de fidlle-yard van Werkgroep Spoor 0 modules.
Dit was 2005, Eigenwijze treintjes, maar in 2007 hebben we op Eurospoor met al de toen aanwezig Spoor0 modules in Nederland alles, maar dan ook alles, aan elkaar gekoppeld. Dikke pret. Staan ook nog filmpjes van op Youtube.

https://www.youtube.com/watch?v=SMuMXjCl2vw
https://www.youtube.com/watch?v=fk4R-9WK69o SPECTACULAIR.

https://www.youtube.com/watch?v=fS4uJsV1jjs

modulebaaan spoor 0 by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 23 april 2018, 13:26:41 door FritsT »

Bert Mengerink

  • SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Berichten: 454
  • Het liefste stoom in module vorm
Re: Spoor 1'ers & 0'ers
« Reactie #5 Gepost op: 23 april 2018, 14:51:28 »
Voor spoor 1 is een dergelijk concept al heel ver uitgewerkt door de Duitsers. Ik denk, dat de meesten daar met de Mannheimer Norm werken. Eind mei, begin juni is er een Treffen in Lauingen, waar de hele Stadshal volgebouwd wordt. Deze keer zelfs met een brug, alwaar de sporen elkaar kruisen. Afgelopen augustus was er een dergelijk evenement in Apolda (Thuringen). Toen lag er bijna 1 km rails en reden er soms tot 24 treinen rond.

Ik vind het een heel goed initiatief van Ad en John. Ik kan hier in het noorden ook wel mensen ontvangen, dus wellicht komt het hier ook een keer.

Groet,
Bert
Met-1 is alles groter.
Veel succes met de hobby.

Ad Cleijsen

  • Offline Offline
  • Berichten: 940
Re: Spoor 1'ers & 0'ers
« Reactie #6 Gepost op: 23 april 2018, 15:33:41 »
Bert en Frits,

Bedankt voor de terugkoppeling.

We zijn ons ervan bewust van de Mannheimer-norm en vanuit dit draadje is het JUIST de bedoeling om aan te sluiten bij reeds ontwikkelde en bewezen concepten. Minder puzzelen, minder werk, bewezen kwaliteiten.

Besef dat ik de auto moet pakken en naar Duitsland moet om een en ander te gaan aanschouwen.

Lauingen gaat niet lukken, zit dan elders in Europa ;)

groet

Ernst Jorissen

  • Offline Offline
  • Berichten: 239
    • Spoor 1 MBSNederland.
Re: Spoor 1'ers & 0'ers
« Reactie #7 Gepost op: 23 april 2018, 16:03:58 »
Hallo

Dit s allemaal leuk.
De Mannheimer Norm is een goed ding.
Maar ze zijn mij veel te smal.
En de hoogte bevalt mij ook niet.
Het punt is Gaan we een racebaan bouwen of iets moois.
we hebben ook Fremo.
deze bevalt mij persoonlijk veel beter.

Gr, Ernst.

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1171
Re: Spoor 1'ers & 0'ers
« Reactie #8 Gepost op: 23 april 2018, 17:57:05 »
Aan FritsT,

Dank voor de foto en de filmpjes. Ik zie ook nog even FritsB voorbij komen. Mooi was dat (Those were the days........).

Vriendelijke groet,
KarelB.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

Ad Cleijsen

  • Offline Offline
  • Berichten: 940
Re: Spoor 1'ers & 0'ers
« Reactie #9 Gepost op: 23 april 2018, 19:24:24 »
Hee Ernst,

Fijn dat je reageert, denk dat je inmiddels een indruk van me hebt, dus zeg maar wat het gaat worden ;)

Je weet dat ik jouw maten heb aangehouden 60/120 en zie ook dat meerderen deze maatvoering aanhouden, zoals bijvoorbeeld Ferry en Michael.
Wat mij betreft zou het dan ook logisch zijn om hier op door te gaan. Maar dat is niet aan mij om te bepalen, dat zal het collectief moeten doen.
Eigenlijk maakt het geen bal uit, slechts de overgang van de inbreng (zie hier ik gebruik de terminologie al van BNLS) is datgene waar de afspraken over moeten gaan.

Daar komt bij dat velen, zoals jij zelf inmiddels meer dan de benodigde ervaring hebben hiertoe. Het is juist niet de bedoeling om hieraan voorbij te gaan. We gaan niet opnieuw het wiel uitvinden.

Wat mij betreft wordt het iets moois.

Maar het gaat niet enkel om de maatvoering van een bakkie hout, daar is wel meer om te doen. Wat mij bij het BNLS bijzonder aanspreekt zijn de standpunten en visie welke bepaald zijn. Dit bevordert het plezier voor allen en niet enkel het individu.

groet Ad en ongetwijfeld tot binnenkort.

ps - ik heb ook nog wat nodig.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9509
    • nulpunt
Re: Spoor 1'ers & 0'ers
« Reactie #10 Gepost op: 23 april 2018, 20:45:18 »
Zo zal ik dit moment nooit vergeten. Op de tweede dag van Rail 2005 komt een bezoeker met een kistje (de eerste dag is hij dus anoniem wezen kijken) en vraagt... mag ik mijn trein laten rijden?
Prachtig toch.. messing modellen naast een zelf gemaakt Lego trein. We hebben staan genieten. Zo spontaan. Maakt het dan uit wat voor soort baan je maakt?
Zo zal ik dan wel eens mijn enige spoor 1 model eens meezeulen...mag hij op jullie baantje? Franse stoomloc en het zal me dan een worst wezen als het landschappelijk en historisch gezien niet past.

Ik weet nog steeds niet wie de man met de Lego-trein was, maar ik zou nog graag eens kennis maken.

rail 2005 gigabaan (65) by Nulpunt0, on Flickr

Ad Cleijsen

  • Offline Offline
  • Berichten: 940
Re: Spoor 1'ers & 0'ers
« Reactie #11 Gepost op: 24 april 2018, 10:14:01 »
Frits,

Kerndoel is eenvoudig - plezier ervaren in de hobby en delen.

Het antwoord bij deze dus gegeven.

groet Ad

daempfer

  • Offline Offline
  • Berichten: 311
Re: Spoor 1'ers & 0'ers
« Reactie #12 Gepost op: 24 april 2018, 10:17:41 »
Hallo Ad,

Ik ben zeer zeker geinteresseerd in jullie initiatief.
Ben momenteel een Oersik in 0 (mijn eersteling in 0) aan het bouwen en dat smaakt naar meer.
Het lijkt me leuk deze interesse met anderen te delen, kennis uit te wisselen en gezamelijke activiteiten te ontwikkelen.

Vriendelijke Groet,

René

Ad Cleijsen

  • Offline Offline
  • Berichten: 940
Re: Spoor 1'ers & 0'ers
« Reactie #13 Gepost op: 24 april 2018, 13:10:37 »
Hallo allen,

Langzaam begint het toch vorm te krijgen. Goed om te zien.

gr. Ad

Bert Mengerink

  • SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Berichten: 454
  • Het liefste stoom in module vorm
Re: Spoor 1'ers & 0'ers
« Reactie #14 Gepost op: 24 april 2018, 22:49:06 »
Hoi allen,

Ik ben het helemaal met Ernst eens, dat we niet zo maar rondjes moeten rijden en dat de scenery er zeer toe doet.

Ik heb echter gemerkt, dat de Mannheimer Norm leeft in Duitsland. De breedte is makkelijk aan te passen. Ik heb hier enkele modules, die 60 bij 150 cm zijn, maar in het midden toch de Mannheimer Norm hebben. De maten worden wel interessant, als het om vervoer gaat. Ik kan tot 6 modules in mijn auto kwijt. Voor meer zal ik naar een aanhanger of grotere auto moeten gaan.

Persoonlijk vind ik het moeilijk, dat Fremo voornamelijk enkel spoor is en ze gebruiken lagere rails. Voor mij is dit lastiger, omdat ik standaard rails gebruik, maar wel met minimum boogstralen van 2321 mm. Mijn modules zijn maar een klein deel t.o.v. mijn totale baan.

Ook ben ik het ook erg met Ad eens, dat we gezamenlijk plezier aan de hobby moeten hebben. Niet iedereen is tot dezelfde prestaties in staat, maar ik denk, dat we altijd veel van elkaar kunnen leren.
Met-1 is alles groter.
Veel succes met de hobby.