Doel:€250.00
Donaties:€80.00

Per saldo:€-170.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 09-12-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stroomloos maken stuk spoor bij DCC? door Timo
Vandaag om 12:06:38
Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969 door sander1985
Vandaag om 12:02:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 12:01:31
Ik bouw nu echt een wedstrijd A3! door Ronald Halma
Vandaag om 11:58:31
Toerental vaststellen DC motor door ruudns
Vandaag om 11:44:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door NS8714
Vandaag om 11:40:48
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Chris80
Vandaag om 11:18:57
Update: baan in de tropen door Wim Vink
Vandaag om 11:11:53
Zet in je agenda: zaterdag 30 maart Beneluxspoordag 2019 Nieuw-Vennep... door Bob R.
Vandaag om 10:43:35
Locomotief rijdt verkeerde kant op na vastlopen computer. door Ronaldp
Vandaag om 10:37:45
BNLS-Werkspoor - Pimp my hondekop door Carel Ruysink
Vandaag om 10:36:06
Havnebane Aalborg Øst. door Hendrik Jan
Vandaag om 10:22:25
's-Heer Heinkenspolder door Frans Peeters
Vandaag om 09:58:17
Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging... door Frans Peeters
Vandaag om 09:56:23
Roco rijtuigen ontsporen door Arjen52
Vandaag om 09:28:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:18:38
Aanschaffen BR245, Brawa of ACME? door Rondje_HO
Vandaag om 09:00:18
Foto's Houten Digitaal 2018 door Marco EB
Vandaag om 08:21:42
MB-module: "L'Esimé" door Patrick1975
Vandaag om 07:55:50
Oude jeugdhobby weer oppakken door Frank 123
Vandaag om 06:40:30
Aansluitklemmen Fleischmann Profi storen vaak door Sander.
10 december 2018, 22:51:07
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door tuurtje
10 december 2018, 22:50:49
  

Auteur Topic: Verhouding goederenwagons in Europa  (gelezen 1036 keer)

Landsee

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
Verhouding goederenwagons in Europa
« Gepost op: 13 april 2018, 18:11:42 »
In Europa rijden verschillende typen goederenwagons.

Onder te verdelen in globaal de volgende groepen:

Wagons met een hoge wand (E, Ea..)
Platte wagons (K, L, R, Sg..)
Gesloten wagons (G, H, I, Sh..)
Voor los gestorte lading (F, T)
Vloeistoffen (Z)
Poedervormige stoffen (U)

Ik probeer nu te achterhalen wat de onderlinge verhouding is, hiervoor het ik al het www afgezocht maar nog geen antwoord gevonden.

Wie kan mij hiermee verder helpen?

 Alvast dank.

Piggelmee

  • Offline Offline
  • Berichten: 126
Re: Verhouding goederenwagons in Europa
« Reactie #1 Gepost op: 13 april 2018, 20:02:54 »
Hi Landsee,

Misschien ligt het aan mij; ik snap de vraag niet.

Bedoel je de aantallen van de door jouw opgesomde typen, per land bijvoorbeeld?

Zelf heb ik er geen idee van, maar misschien krijg je door een verduidelijking sneller een antwoord!

Suk6

Ronald

Landsee

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
Re: Verhouding goederenwagons in Europa
« Reactie #2 Gepost op: 13 april 2018, 20:20:04 »
Goedenavond Piggelmee,

Dank voor je reactie, ik zal bij deze proberen de vraag duidelijker te stellen.

Het gaat mij niet om de opsomming per land. Wat ik heb kunnen vinden, is dat er van de wagonverhuurders (VTG, AAE, GATX, Wascosa, enz) en de grote vervoerders (DB Schenker, SNCF FRET, SBB Cargo, enz) dan kom ik op ongeveer 500.000 goederenwagons in Europa.

Nu ben ik benieuwd naar hoeveel procent tot de categorie:

(Percentage gegokt)
Wagons met een hoge wand (E, Ea..)  15%
Platte wagons (K, L, R, Sg..)        20%
Gesloten wagons (G, H, I, Sh..) 15%
Voor los gestorte lading (F, T) 20%
Vloeistoffen (Z) 15%
Poedervormige stoffen (U) 10%
Overig 5%

Hopelijk is mijn vraag nu duidelijker.

Groet,

Landsee


nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 611
Re: Verhouding goederenwagons in Europa
« Reactie #3 Gepost op: 13 april 2018, 20:49:27 »
in 1972 totaal 25000 koelwagens bron COOL TRAIN
18000 P wagons 35%van alle wagons in europa  waarvan het merendeel ketelwagons  bronRAIL CARGO
tot zover
leuke puzzel trouwens
groetjes
kees

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6146
  • Spoor N
Re: Verhouding goederenwagons in Europa
« Reactie #4 Gepost op: 13 april 2018, 21:25:14 »
Ik denk niet dat zo'n overzicht bestaat. Voor Duitse goederenwagens staat een overzicht op Dybas, je zal dan per jaar de wagontypes moeten optellen voor een overzicht (al gaan de gegevens niet verder dan 2008). Een jaaroverzicht van de Nederlandse goederenwagons werd gegeven in de reeks 'de NS in 199x' van Rail Magazine, verdeeld over type en aantal. Een beetje middelen en je hebt een ruw idee van wat er allemaal rondrijdt.

De wagens type Sh.. vallen officieel trouwens onder de platte wagens, niet onder gesloten wagens (type S).
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

62 *

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Landsee

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
Re: Verhouding goederenwagons in Europa
« Reactie #5 Gepost op: 15 april 2018, 11:38:44 »
Bedankt voor alle reacties tot zover.

Rick, je hebt gelijk.

Waar ik extra op selecteerde bij de wagens in de "S" categorie is dus plat (containerwagens) of gesloten (Coilwagens).

Groet,

Landsee


timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1735
Re: Verhouding goederenwagons in Europa
« Reactie #6 Gepost op: 15 april 2018, 13:24:39 »
Bedoel je dan anno nu? Want in de loop van de decennia is er natuurlijk veel veranderd. Er rijden nu grote aantallen containerwagens rond, ketelwagens, bulkwagens en daarnaast nog wat oudere soorten.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6146
  • Spoor N
Re: Verhouding goederenwagons in Europa
« Reactie #7 Gepost op: 15 april 2018, 13:42:20 »
Waar ik extra op selecteerde bij de wagens in de "S" categorie is dus plat (containerwagens) of gesloten (Coilwagens).
Dat gaat niet want niet alle coilwagens zijn gesloten en niet alle platte wagens zijn voor containers. Dan zou je alle wagens nog preciezer moeten indelen op wat er mee vervoerd kan worden.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

62 *

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 611
Re: Verhouding goederenwagons in Europa
« Reactie #8 Gepost op: 15 april 2018, 14:38:21 »
infrasite .nl
goederenwagen definitie
ipernity :Goederenwagens
groet kees

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 611
Re: Verhouding goederenwagons in Europa
« Reactie #9 Gepost op: 15 april 2018, 14:55:30 »
bij ipernity vind je een berg berichten over goederen wagens die verkocht zijn
ws kom je daar verder mee .
succes
kees

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1996
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: Verhouding goederenwagons in Europa
« Reactie #10 Gepost op: 15 april 2018, 16:27:54 »
Ronald,

Misschien helpt je deze site aan een juiste onderverdeling.

Succes,
Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Landsee

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
Re: Verhouding goederenwagons in Europa
« Reactie #11 Gepost op: 16 april 2018, 19:56:37 »
Dank voor de reactie tot zover.

Heb zelf nog wat huiswerk gedaan.

Onderstaande is datgene wat ik via google (opgave van de bedrijven zelf) heb kunnen vinden:

Maatschappij    Aantal
AAE / VTG   80.000
DB Cargo   120.000
Ermewa     60.000
ERR               4.000
GATX     23.200
Lineas       7.000
Mercitalia     19.600
NACCO     13.000
On Rail       4.000
PKP Cargo     62.500
Railrelease       1.000
SBB Cargo       7.500
SNCF Fret* 180.000
Wascosa      10.000
Totaal         591.800
   
* 1/3 staat hiervan aan de kant.   

Zijn dus niet alle bedrijven, dan kom je denk ik over de 610.000 goederenwagons.

Blijft mijn vraag, hoeveel van dit totaal bestaat uit "platte" (container) wagons?

Groet,

Landsee
« Laatst bewerkt op: 16 april 2018, 20:03:21 door Landsee »