Doel:€250.00
Donaties:€107.50

Per saldo:€-142.50

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 23-11-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door J. Moors
Vandaag om 02:22:53
Wie heeft een adventskalender en/of prijsvraag? door barry1972
Vandaag om 01:16:29
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 00:06:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Tomasso
Vandaag om 00:02:19
PIKO Fabriek #61149 door Noordernet
30 november 2020, 23:05:31
BNLS werkspoor - NS 3908 door prutser
30 november 2020, 23:02:26
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
30 november 2020, 22:55:05
Een Rotterdams gebouw door ronald1956
30 november 2020, 22:52:38
Van Swarzach naar Swarzburg door Wim Vink
30 november 2020, 22:52:32
Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen door hansberekvam
30 november 2020, 22:50:42
Laag-Baarlo door Mark Lin
30 november 2020, 22:33:29
Opgegeven vermogen trafo, per uitgang of totaal? door JWS
30 november 2020, 22:30:36
Foam cutter zelf maken, welke materialen nodig? door Fritsprt
30 november 2020, 22:26:04
Rondom Charlois door arnout
30 november 2020, 22:21:35
Projekt 083-338 door jerrytrein
30 november 2020, 22:05:38
Werkplaats - (Baanplan H0) door Ronald Koerts
30 november 2020, 21:57:30
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
30 november 2020, 21:48:03
DR5000 koppelen aan raspberry Pi 4 modelb/4GB met rocrail door AlbertG
30 november 2020, 21:44:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
30 november 2020, 21:28:53
3D/RM IG: Anycubic photon voor modelbouw gebruiker ervaringen door Fritsprt
30 november 2020, 21:17:04
ESU Lokprogrammer: Hoe soundflow blokjes met elkaar verbinden? door Dave.......
30 november 2020, 21:14:56
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
30 november 2020, 21:00:07
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
30 november 2020, 20:47:55
Ergensnergens in H0e door EricZmS
30 november 2020, 20:46:40
Show je werkplek door Stedahult
30 november 2020, 20:31:15
NTM P1 schaal 0 door 1795
30 november 2020, 20:27:25
Bruggen-IG: de Hef in N schaal... door jowi
30 november 2020, 20:24:32
Decals op Blauwe tram door Dwergsein
30 november 2020, 19:55:31
Sprinter LED binnenverlichting flikkert opeens door Fritsprt
30 november 2020, 19:51:42
Raadplaatje door eemstede
30 november 2020, 18:31:12
  

Auteur Topic: Verhouding goederenwagons in Europa  (gelezen 1224 keer)

Landsee

  • Offline Offline
  • Berichten: 80
Verhouding goederenwagons in Europa
« Gepost op: 13 april 2018, 18:11:42 »
In Europa rijden verschillende typen goederenwagons.

Onder te verdelen in globaal de volgende groepen:

Wagons met een hoge wand (E, Ea..)
Platte wagons (K, L, R, Sg..)
Gesloten wagons (G, H, I, Sh..)
Voor los gestorte lading (F, T)
Vloeistoffen (Z)
Poedervormige stoffen (U)

Ik probeer nu te achterhalen wat de onderlinge verhouding is, hiervoor het ik al het www afgezocht maar nog geen antwoord gevonden.

Wie kan mij hiermee verder helpen?

 Alvast dank.

HRP

  • Offline Offline
  • Berichten: 278
Re: Verhouding goederenwagons in Europa
« Reactie #1 Gepost op: 13 april 2018, 20:02:54 »
Hi Landsee,

Misschien ligt het aan mij; ik snap de vraag niet.

Bedoel je de aantallen van de door jouw opgesomde typen, per land bijvoorbeeld?

Zelf heb ik er geen idee van, maar misschien krijg je door een verduidelijking sneller een antwoord!

Suk6

Ronald

Landsee

  • Offline Offline
  • Berichten: 80
Re: Verhouding goederenwagons in Europa
« Reactie #2 Gepost op: 13 april 2018, 20:20:04 »
Goedenavond Piggelmee,

Dank voor je reactie, ik zal bij deze proberen de vraag duidelijker te stellen.

Het gaat mij niet om de opsomming per land. Wat ik heb kunnen vinden, is dat er van de wagonverhuurders (VTG, AAE, GATX, Wascosa, enz) en de grote vervoerders (DB Schenker, SNCF FRET, SBB Cargo, enz) dan kom ik op ongeveer 500.000 goederenwagons in Europa.

Nu ben ik benieuwd naar hoeveel procent tot de categorie:

(Percentage gegokt)
Wagons met een hoge wand (E, Ea..)  15%
Platte wagons (K, L, R, Sg..)        20%
Gesloten wagons (G, H, I, Sh..) 15%
Voor los gestorte lading (F, T) 20%
Vloeistoffen (Z) 15%
Poedervormige stoffen (U) 10%
Overig 5%

Hopelijk is mijn vraag nu duidelijker.

Groet,

Landsee


nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
Re: Verhouding goederenwagons in Europa
« Reactie #3 Gepost op: 13 april 2018, 20:49:27 »
in 1972 totaal 25000 koelwagens bron COOL TRAIN
18000 P wagons 35%van alle wagons in europa  waarvan het merendeel ketelwagons  bronRAIL CARGO
tot zover
leuke puzzel trouwens
groetjes
kees

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6721
  • Spoor N
Re: Verhouding goederenwagons in Europa
« Reactie #4 Gepost op: 13 april 2018, 21:25:14 »
Ik denk niet dat zo'n overzicht bestaat. Voor Duitse goederenwagens staat een overzicht op Dybas, je zal dan per jaar de wagontypes moeten optellen voor een overzicht (al gaan de gegevens niet verder dan 2008). Een jaaroverzicht van de Nederlandse goederenwagons werd gegeven in de reeks 'de NS in 199x' van Rail Magazine, verdeeld over type en aantal. Een beetje middelen en je hebt een ruw idee van wat er allemaal rondrijdt.

De wagens type Sh.. vallen officieel trouwens onder de platte wagens, niet onder gesloten wagens (type S).
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Landsee

  • Offline Offline
  • Berichten: 80
Re: Verhouding goederenwagons in Europa
« Reactie #5 Gepost op: 15 april 2018, 11:38:44 »
Bedankt voor alle reacties tot zover.

Rick, je hebt gelijk.

Waar ik extra op selecteerde bij de wagens in de "S" categorie is dus plat (containerwagens) of gesloten (Coilwagens).

Groet,

Landsee


timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1868
Re: Verhouding goederenwagons in Europa
« Reactie #6 Gepost op: 15 april 2018, 13:24:39 »
Bedoel je dan anno nu? Want in de loop van de decennia is er natuurlijk veel veranderd. Er rijden nu grote aantallen containerwagens rond, ketelwagens, bulkwagens en daarnaast nog wat oudere soorten.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6721
  • Spoor N
Re: Verhouding goederenwagons in Europa
« Reactie #7 Gepost op: 15 april 2018, 13:42:20 »
Waar ik extra op selecteerde bij de wagens in de "S" categorie is dus plat (containerwagens) of gesloten (Coilwagens).
Dat gaat niet want niet alle coilwagens zijn gesloten en niet alle platte wagens zijn voor containers. Dan zou je alle wagens nog preciezer moeten indelen op wat er mee vervoerd kan worden.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
Re: Verhouding goederenwagons in Europa
« Reactie #8 Gepost op: 15 april 2018, 14:38:21 »
infrasite .nl
goederenwagen definitie
ipernity :Goederenwagens
groet kees

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
Re: Verhouding goederenwagons in Europa
« Reactie #9 Gepost op: 15 april 2018, 14:55:30 »
bij ipernity vind je een berg berichten over goederen wagens die verkocht zijn
ws kom je daar verder mee .
succes
kees

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1988
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: Verhouding goederenwagons in Europa
« Reactie #10 Gepost op: 15 april 2018, 16:27:54 »
Ronald,

Misschien helpt je deze site aan een juiste onderverdeling.

Succes,
Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Landsee

  • Offline Offline
  • Berichten: 80
Re: Verhouding goederenwagons in Europa
« Reactie #11 Gepost op: 16 april 2018, 19:56:37 »
Dank voor de reactie tot zover.

Heb zelf nog wat huiswerk gedaan.

Onderstaande is datgene wat ik via google (opgave van de bedrijven zelf) heb kunnen vinden:

Maatschappij    Aantal
AAE / VTG   80.000
DB Cargo   120.000
Ermewa     60.000
ERR               4.000
GATX     23.200
Lineas       7.000
Mercitalia     19.600
NACCO     13.000
On Rail       4.000
PKP Cargo     62.500
Railrelease       1.000
SBB Cargo       7.500
SNCF Fret* 180.000
Wascosa      10.000
Totaal         591.800
   
* 1/3 staat hiervan aan de kant.   

Zijn dus niet alle bedrijven, dan kom je denk ik over de 610.000 goederenwagons.

Blijft mijn vraag, hoeveel van dit totaal bestaat uit "platte" (container) wagons?

Groet,

Landsee
« Laatst bewerkt op: 16 april 2018, 20:03:21 door Landsee »