Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door ES44C4
Vandaag om 07:57:49
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door Pauldg
Vandaag om 07:51:21
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Frans diorama (Spoor 0e)  (gelezen 60992 keer)

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #150 Gepost op: 31 januari 2020, 20:44:01 »
Heren, dank voor alle stimulerende reacties.
Bent je van plan de spoor ingebed te maken?
Ja, ik wil een soort van groef(tram)spoor in het wegdek maken. Dat blauwe plaat heeft dezelfde dikte als de bielzen en over dat blauwe plaat komt nog een laag met dezelfde hoogte als de rails. Voordeel van tramrails is dat het wegdek breder lijkt.
Citaat
Hoe dan?
Dát is een goede vraag Daniel.
Ik ben op dit moment aan het experimenteren met klei en styreenplaat. En zal binnenkort wat testresultaten laten zien.
Tramlijnen lagen niet logisch in straten dus waarom zou je er een auto naast willen hebben?
Ik heb een garage in dat straatje en daar wil ik wel iets met auto’s doen.
Citaat
Een paar fietsers, handkar en dat soort dingen. En als je toch een auto wilt hebben is de Tamiya Citroën 11CV misschien wat.

▲ Die Citroën Traction Avant is inderdaad wel wat... en daarom heb ik ’m al.  8)
je bouwt 1/48, en die porsche zal denk ik 1/43 zijn.
dan word dat straatje wel smal.
Gaandeweg dit project ben ik wat gaan middelen tussen 1:48, 1:43,5 en 1:45 en dat heeft te maken met de beschikbaarheid van materialen. Zo levert Heller een aantal bouwpakketten van Franse auto’s in 1:43. Meubilair is te koop in 1:48 en Preisertjes in 1:45.
Als ik een auto in 1:43 pal naast een auto in 1:48 zou parkeren dan zou het verschil in schaal waarschijnlijk opvallen, maar als ik de 1:43-auto voorin het diorama zou zetten en de 1:48-auto achterin dan valt dat verschil minder op... en geeft het wellicht een soort van diepte-effect.
Het houtwerk bij de kade vind ik erg goed gelukt.
Dat hout is letterlijk gratis uit de lucht komen vallen: het zijn vuurpijlstokken.  8)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #151 Gepost op: 06 februari 2020, 12:56:31 »
Ben je van plan de spoor ingebed te maken?
Hoe dan?
Ongeveer zo:
Ik ben tussendoor even bezig geweest om het straatniveau 3 cm naar achteren te bouwen zodat de straat wat breder werd. Dat betekende dat er een nieuwe bodemplaat op moest komen.


▲ Voordat ik bezig ga met klei en stenen, heb ik eerst een proefstukje gemaakt.


▲ Houtlijm erin, klei uitrollen en terwijl de klei nog zacht is Heb ik de bestrating gestempeld.


▲ Het is misschien nooit opgevallen, maar ik geloof niet dat ik de meest nette werker ben.


▲ En een vette wetwash om te zien of het een beetje Op bestrating gaat lijken. Die stenen moeten nog stuk voor stuk beschilderd worden.


▲ Omdat de bodemplaat 3 cm dieper moet worden, moet er een nieuwe bodemplaat komen en moet de rails ook vervangen worden. Ik overweeg om Fleischmann Profirails te gebruiken. Die rails is een millimeter of wat hoger en dat komt precies uit met het styreen waarmee ik het wegdek wil maken. Dus met deze rails ook even een proefstukje gemaakt.


▲ Tegelijk even een stuk wegdek gemaakt om te zien of het een beetje bij elkaar past en of het wegdek precies even hoog wordt als de rails. De bestrating krijgt twee lagen: de onderste van dat blauwe styreenplaat dat je ook onder laminaatvloeren legt en de toplaag een dunne laag wit styreen. Het blijkt dat die twee lagen precies even hoog zijn als Profirails.


▲ En ook om te bekijken of de gestempelde stenen tussen de rails er hetzelfde uitzien als de gestempelde stenen op het wegdek. Het wegdek wordt slecht onderhouden asfalt, met reparatieplekken en kasseien die hier en daar zichtbaar worden. Echt Frans dus.


▲ Verder sluit de bestrating nu ook aan op de kademuur.
De grondlplaat ligt nu nog los omdat het niet zo lekker werkt met een heel diorama op je schoot. Zodra de groeven in de rails helemaal strak lopen, wordt de plaat vastgeschroefd en kan het wegdek erop worden geplakt.
Tot zover.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1768
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #152 Gepost op: 06 februari 2020, 13:22:27 »
ligt er toch mooi bij. Veel vlakker lag het in het echt ook niet. Daarom hadden al die Franse auto's van die slappe (deining) veren  ;D
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #153 Gepost op: 11 februari 2020, 19:27:07 »
Dankjewel Bart,
Het ligt er misschien wel mooi bij, maar de stenen tussen de rails en de kade verschillen teveel met de stenen tussen de rails. Ik heb die strook naast de waterkant dus aangepast.


▲ De stenen lijken nu wat meer bij elkaar te horen. Als het spul binnenkort in de verf staat wordt het meer een geheel.


▲ Inmiddels zit de rand langs de kade er in. Het deel dat links uitsteekt wordt denk ik iets met een hijskraantje en rommel. Rechts, daar waar de trap loopt, komt nog een gebouw.


▲ Ik ben alvast begonnen met het gebouw dat bij de trap komt. De zij- en achtergevel heb ik tegen elkaar aangezet, zodat de stenen mooi doorlopen. Aan de linkerkant heb ik de stenen gestempeld en rechts heb ik gedaan à lá Daniel Caso.
Enfin, tot zover.

Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

sdz1976

  • Online Online
  • Berichten: 2212
  • ovmv.be
    • ovmv.be
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #154 Gepost op: 12 februari 2020, 10:38:16 »
Knappe dinges man  (y) (y) 8)


Grtz,

Samuel.
Creatieve mensen hebben geen rommel.
Ze hebben overal ideeën liggen.

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #155 Gepost op: 12 februari 2020, 16:49:49 »
Knappe dinges man...
Dankjewel Samuel, ik dinges wat af.  :D

Oké nog één update:


▲ Tussendoor heb ik vast een begin gemaakt met de kopse kant van het gedeelte rechts. De stenen moeten nog verder worden gestempeld. De nog opgeschilderde kademuur steekt iets over de rand, maar daar komt nog een strookje hout langs.


▲ Het gebouw dat rechts van het diorama komt te staan is inmiddels redelijk opgedroogd. Ik had de hoeken in verstek gesneden zodat de muren mooi op elkaar aansluiten. Hier en daar zie je nog wel iets van een naadje, maar dat is met een beetje muurvuller wel weg te werken.


▲ De straatkant van dit gebouw zit er inmiddels ook in. Deze muur moet nog wel vastgeplakt aan de rest van het gebouw, maar dat kan pas als ik binnen vloeren heb gemaakt zodat het allemaal wat steviger wordt.


▲ Het grijze deel, links van de muur, wordt een onderdoorgang waar de straat met rails doorheen komt te lopen.


▲ En die doorgang zou er dan ongeveer zó uit komen te zien.


▲ Om een ietwat speels effect te krijgen, heb ik het gebouw met dat tunnelportaal iets naar achteren geschoven. Gevolg is wel dat de gevel van het aangrenzende gebouw wat buiten beeld valt. Nou wordt dat niks spectaculairs: een deur en bovenin zijn de luiken dicht. De bewoners zijn waarschijnlijk geëmigreerd, overleden of erger.


▲ Van bovenaf gezien lijkt het een beetje op een decor uit ”Call of Duty”, maar geeft misschien wel een redelijk overzicht. En nu ik er zelf zo tegenaan kijk, kan die gevel met dat tunnelportaal nog wel wat meer naar achteren.


▲ Inmiddels staat het huis te drogen. Als de houtlijm droog is wordt er van dat overstekende muurtje nog wat afgesneden. Meestal maak ik dit soort dingen wat langer of groter, dat doe ik omdat ik blijkbaar slecht kan opmeten.


▲ Ik heb er gelijk ook maar even een terras ingelegd. Ik weet nog niet wat daar allemaal gaat gebeuren: een gezellige pergola, wat terracotta bloempotten, een café met terras? We gaan het zien.
Feedback is welkom.
(Daarom zit ik op dit forum)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8381
    • Rangeerbanen
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #156 Gepost op: 12 februari 2020, 17:11:35 »
De bewoners zijn waarschijnlijk geëmigreerd, overleden of erger.
Dat is een interessante.... ;)

Mooie update Wim. Leuk dat de boel weer opgepakt wordt. Ik geniet van je bouwsels.

Groet,
Michel
« Laatst bewerkt op: 12 februari 2020, 17:28:06 door tothebeach »

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #157 Gepost op: 12 februari 2020, 17:15:26 »
 (y) (y) (y)
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1768
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #158 Gepost op: 12 februari 2020, 19:06:42 »
Avontuurlijk, ben benieuwd als het in de kleuren zit....  (y)
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #159 Gepost op: 13 februari 2020, 10:51:17 »
Dank voor jullie reacties.
Leuk dat jullie het resultaat kunnen waarderen, maar kritische feedback is ook van harte welkom.
...ben benieuwd als het in de kleuren zit....  (y)
Daar ben ik ook wel benieuwd naar.


▲ Ik denk dat het ongeveer deze kleurencombinatie wordt, maar dan misschien wat geler en wat lichter. Maar voordat ik met verf aan de gang ga, wil ik eerst nog wat muren aan elkaar plakken.


▲ Inmiddels staan de gevels aan de achterkant ook te drogen.


▲ Zo te zien wordt het weer tijd voor een gevel met gepleisterde muren. Anders wordt het wel erg veel natuursteen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1768
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #160 Gepost op: 13 februari 2020, 11:26:29 »
Ziet er meesterlijk uit.. Vooral de weathering van de dakpannen.......
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #161 Gepost op: 17 februari 2020, 11:49:23 »
Dankjewel Bart.
Tussen de bedrijven door ben ik nog even bezig geweest met een aantal details.


▲ Alweer een tijd geleden zat er op dit winkelpand een schoorsteen waar ik niet echt blij mee was. Het waren wat rommelige bakstenen en het mag dan wel Frans zijn, maar moet er wel een beetje behoorlijk uitzien.


▲ Ik heb dus bedacht om het ding eraf te halen en gewapend met nieuwe inzichten een nieuwe schoorsteen te maken.


▲ Er zat aan de andere kant van het gebouw nog helemaal geen zijgevel, dus heb ik die er maar gelijk ingezet. Die gevel zit natuurlijk nog los en daar zit nog wel wat plamuurwerk in.


▲ En dat hoekje: het lijkt een beetje op een ietwat onbenullig stukje dat is overgebleven nadat de rest is volgebouwd.


▲ Om te beginnen heb ik om -wat meer ruimte te maken- links een strookje van de gevel met de onderdoorgang gesneden. Links in de hoek komt nu een doodlopende steeg met een hoger gelegen gebouw dat via een soort van trap te bereiken is. Het straatniveau is horizontaal, dus daardoor krijg ik misschien iets meer het idee van hoogteverschil. Omdat hoogteverschil wat verder uit te werken (en ik was toch bezig met snijden) heb ik van beide gebouwen aan de bovenkant wat afgehaald, waardoor de huizen ietwat trapsgewijs zijn opgebouwd; aan de voorkant lager en aan de achterkant wat hoger.


▲ Een eerste opzet. Omdat ik niet alle gebouwen met natuursteen wil, wordt dit een bepleisterde gevel. Het voorlopige resultaat ziet er nogal smal en hoog uit en daarom overweeg ik om op de eerste etage een soort van erker-achtingen uitbouw te maken.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #162 Gepost op: 18 februari 2020, 08:09:40 »
Die close up van het huisje is werkelijk net echt, grote klasse (y)

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #163 Gepost op: 18 februari 2020, 10:26:37 »
Dankjewel Joke.


▲ Inmiddels heeft de vernieuwde schoorsteen bakstenen. Als de lijm droog is dan gaat-ie in de verf.


▲ Ik was tóch niet echt gecharmeerd van de gevel in die doodlopende steeg (rechts). Ik vond ’m er wat te makkelijk uitzien; een deur en een paar ramen en verder niet veel bijzonders. Dus ben ik opnieuw begonnen (links).


▲ Deze heeft denk ik net wat meer joie de vivre. De bovenkant heb ik nog even op lengte gelaten, dan kan ik later nog besluiten hoe hoog het wordt.


▲ Daar waar de steeg doodloopt komt ook nog iets met een muur en misschien nog een deur in die muur met een buitentoilet.
Zó, ik ben weer een beetje bij.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1768
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #164 Gepost op: 18 februari 2020, 11:11:16 »
Mooi hoor en leuk om te zien hoe je vordert.
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.