Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€35.00
Per saldo:
€-215.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 11-09-2023
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
door
DJV
Vandaag
om 09:26:47
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Harryku
Vandaag
om 09:24:06
US diorama in H0
door
VulcanRaven
Vandaag
om 08:54:13
Kleinkinderdijk
door
spoorijzer
Vandaag
om 07:51:59
SECR River Class (K Class)
door
GD
Vandaag
om 07:48:24
Tunnelbakjes tegen inkijk BB
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 07:38:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 03:47:18
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein?
door
janw
Vandaag
om 01:02:21
Ronald bouwt aan een echte Micro Layout! (H0 0,3m2)
door
Ronald Halma
Vandaag
om 00:59:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Duikeend
02 oktober 2023, 23:43:24
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer
door
DJV
02 oktober 2023, 23:35:37
Rondom Charlois
door
hervé
02 oktober 2023, 23:14:24
Testdiorama
door
Cyril Mariën
02 oktober 2023, 22:57:45
Rheinburg, TP V/VI
door
Robkop
02 oktober 2023, 22:54:02
Update: baan in de tropen
door
Hans Grasmaijer
02 oktober 2023, 22:40:59
14 en 15 oktober MBS Najaarsstoomdagen(Express)
door
Seinhuis
02 oktober 2023, 22:26:56
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
hrp
02 oktober 2023, 22:19:32
Haandrecht zolderdam H0
door
bask185
02 oktober 2023, 21:51:05
Westerdijk NL pendelbaan H0
door
Ruben90
02 oktober 2023, 21:41:49
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
02 oktober 2023, 21:40:10
Aansluiting wissels en ontkoppelrails
door
bask185
02 oktober 2023, 21:20:22
Greater Leek Junction, een nieuw project - spoor 0
door
Ronald Halma
02 oktober 2023, 21:13:16
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34.
door
Rob Bennis
02 oktober 2023, 20:58:22
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Chris Westerduin
02 oktober 2023, 20:45:44
NS 1600-1700-1800 fotodraadje
door
Cc72000
02 oktober 2023, 20:38:10
Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord
door
MiHe
02 oktober 2023, 20:34:04
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
02 oktober 2023, 20:10:51
Frans loodsje et cetera
door
Noordernet
02 oktober 2023, 20:08:29
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
door
Biessendorf
02 oktober 2023, 19:33:26
Aachenau West
door
puntenglijder
02 oktober 2023, 19:08:49
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Wat zijn we aan het rijden?
|
Wohnzimmer Rbf materieelshow
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Vorige
-
1
2
3
[
4
]
Omlaag
Auteur
Topic: Wohnzimmer Rbf materieelshow (gelezen 7686 keer)
Ferdinand Bogman
Offline
Berichten: 535
Re: Wohnzimmer Rbf materieelshow
«
Reactie #45 Gepost op:
24 augustus 2023, 23:40:47 »
Vanwege de investeringen in
hardware
, blijven de aanwinsten aan rollend materieel beperkt. Maar af en toe komt er iets bij, zoals het RAILHOBBY-koelwagentje, als we een abonnement nemen. Het is mijn eerste trein van Märklin:
Gek: in februari 1985 wordt de Roco-containerwagen nog als welkomstcadeau aangeboden. In november van 1985 vind ik alleen een mededeling over de mogelijkheid gelijkstroomassen na te bestellen voor de Märklin-koelwagen. In de tussenliggende maanden zie ik hem niet aangeboden worden in het blad. In februari 1986 melden ze dat ‘ie ook gewoon in de winkel te koop is. In juli/augustus 1986 “heeft de uitgever een beperkt aantal koelwagens ter beschikking gesteld” voor “trouwe abonnees” die hem willen kopen voor fl. 21,-. In totaal zijn er 3.000 exemplaren van gemaakt. Misschien heb ik wel iets zeldzaams in bezit
.
Van de zomervakanties in het buitenland komt ook wel eens een trein mee terug. In Marsberg (Duitsland) verkoopt de supermarkt koelwagentjes met reclame voor zichzelf (1985):
Hij is in de loop van de tijd ietwat vergeeld. Maar daarmee heb ik opeens wel twee koelwagens van Märklin!
Tijdens de volgende zomervakantie, in Zams (Oostenrijk) bezoeken we ook Landeck, waar mijn vader een BR 78 van Liliput koopt:
Dat jaar (lees ik nu terug in de RAIL HOBBY van april 1986) heeft het model net een verbeterde aandrijving gekregen: nu met betere motor en vliegwiel. Hij loopt inderdaad mooi zacht en stil op de paradebaan.
Het jaar daarop ga ik voor het laatst met mijn ouders mee op zomervakantie. Dit keer zitten we in Michelau (Luxemburg). (Daar heeft iemand nog eens
een BNLS-module van gebouwd
.)
Op bezoek in de hoofdstad kopen we een Luxemburgs rijtuig zoals waar we zelf inzitten:
Wegmann-rijtuig CFL, van Roco
Een beetje vreemde eend in de bijt, maar wel weer een leuk aandenken.
«
Laatst bewerkt op: 25 augustus 2023, 11:48:33 door Ferdinand Bogman
»
Gelogd
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd:
Wohnzimmer Rbf
Ferdinand Bogman
Offline
Berichten: 535
Re: Wohnzimmer Rbf materieelshow
«
Reactie #46 Gepost op:
30 augustus 2023, 12:42:56 »
De omvang van het project vroeg om degelijke documentatie, dat had ik als tiener al door. In het archief vond ik nog wat overblijfselen van de beschrijving van de techniek van de benedenverdieping:
Te zien zijn onder andere een kleurenschema voor de bedrading, indeling van de connectoren, de samenhang tussen de printplaten in het bedieningspaneel en schema’s van verschillende elektronische schakelingen.
Het kopstation op de eerste verdieping moet uiteindelijk vijf perronsporen krijgen, een “tuin” van vier sporen en, in de oksel van de in- en uitgaande sporen, het onvermijdelijke Bw. Het buitenste spoor is het uitloopspoor voor al het rangeerwerk. In AnyRail ziet een reconstructie van dat sporenplan er zo uit:
Het geeft de situatie weer zoals het uiteindelijk gerealiseerd is: niet helemaal af…
Zelf had ik geen fotocamera, en de behoefte om alles vast te leggen was, bij gebrek aan internet en sociale media nog niet zo groot. Daarom maken we een sprong in de bouw van de bovenverdieping en komen met de foto’s zo’n beetje in de eindfase aan. De draaischijf ligt op zijn plek, de rest is voor de foto even neergezet:
Wat meer overzicht over deze hoek van de baan laat zien dat er ook al wat bouwsels zijn voor de verzorgingsplaats van het Bw. Het uithaalspoor en de uit- en inrijsporen liggen er, en de wisselstraat die ze verbindt met de opstel- en perronsporen:
Naast de rangerende geelgrijze diesel met Gs’en is te zien hoe ik de wisselaandrijvingen uit het zicht kreeg: ik zaagde radicaal de aandrijving van de oude Fleischmann-wissels af, plakte ze onder het wissel en maakte een gat in de spaanplaat om ze in weg te werken. Dit was een goedkope manier en de treinen op de benedenverdieping hadden er geen last van.
In de vensterbank staat trouwens een blikken rijtuig dat onderdeel uitmaakt van een opwindtrein van het mij verder onbekende merk H.W.N. Die bestaat uit twee rijtuigen, een locomotief en een paar stukken rails en staat tegenwoordig boven de deur in de hal:
Elke keer als er genoeg gespaard was, kon een nieuw stuk spaanplaat gekocht worden, en flexrails voor meer sporen:
Zo is ook beter te zien hoe de verbinding met de benedenverdieping loopt, en de s-bocht van he schaduwstation naar de hoofdbaan. Daar is intussen ook een sein geplaatst als onderdeel van het bloksysteem. En de traditie wordt voortgezet: ik slaap onder de spoorbaan
.
Een blik de andere kant op laat zien dat de goederensporen al liggen op het nieuwe stuk spaanplaat:
De in aanbouw zijnde kolenkraan is nu ook goed te zien; oplettende lezers herkennen de eerder besproken Airfix-kraanarm.
Nog één stuk spaanplaat en het emplacement kan worden afgemaakt:
Er blijkt meer gerealiseerd te zijn dat ik in AnyRail had getekend, maar ik ben bang dat de rails langs het stationsgebouw er alleen voor de foto lag. Omdat het gebied achter het station met een stad opgevuld moest worden, zijn boven de sporen van het schaduwstation voorzien van houten portaaltjes.
Het spoor dat voor de twee rijtuigen ligt moet straatspoor worden, voor het laden en lossen van goederen in en uit vrachtwagens. Vandaar de afwezigheid van een doorlopende bielsmat.
Een laatste overzichtsfoto laat zien hoe mijn jongenskamer er uitzag, met de onvermijdelijke stereo-installatie, cassettebandjes en een Ikea-stoeltje - van mijn oudste zus overgenomen:
Aan de wand een paar zwart-wit treinenfoto’s, waarvan ik niet meer weet waar ik ze vandaan had. Op de vorige foto was al een NS 1000 te zien, hier rijdt waarschijnlijk een 7700 bij Bergen en staat een onbekend exemplaar bij de kolenlaadplaats. De lokomotiefloods ligt weer in de kast, in afwachting van een definitieve plek in het Bw. Zo ver is het nooit gekomen
«
Laatst bewerkt op: 30 augustus 2023, 12:47:49 door Ferdinand Bogman
»
Gelogd
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd:
Wohnzimmer Rbf
hrp
Offline
Berichten: 3580
Re: Wohnzimmer Rbf materieelshow
«
Reactie #47 Gepost op:
30 augustus 2023, 16:05:11 »
Ikea stoeltje?
Ikea was pas eind 1978 in NL in Sliedrecht.
Gelogd
Groet,
Ronald
HuubvG
Offline
Berichten: 3541
Re: Wohnzimmer Rbf materieelshow
«
Reactie #48 Gepost op:
30 augustus 2023, 17:36:11 »
Kostelijke plaatjes.
Was dit niet in de 1980er jaren?
Gelogd
Ferdinand Bogman
Offline
Berichten: 535
Re: Wohnzimmer Rbf materieelshow
«
Reactie #49 Gepost op:
30 augustus 2023, 18:06:43 »
Deze kamer kreeg ik in 1981. De baan was er niet meteen, zoals ik eerder vertelde.
Bij de laatste twee foto’s staat in het album geschreven dat ze van augustus 1987 zijn. Ik weet niet zeker of de foto’s zoals ik ze presenteer, precies in chronologische volgorde staan. Bij de andere foto’s staat geen datum en ik heb ze niet losgehaald voor het scannen.
Het stoeltje heeft er niet vanaf het begin gestaan, denk ik. Daarom kan hij wel van Ikea zijn. Iemand die hem herkent?
Maar deze spoorbaan heeft inderdaad voornamelijk “geleefd” in de jaren 80.
«
Laatst bewerkt op: 30 augustus 2023, 18:09:32 door Ferdinand Bogman
»
Gelogd
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd:
Wohnzimmer Rbf
Ferdinand Bogman
Offline
Berichten: 535
Re: Wohnzimmer Rbf materieelshow
«
Reactie #50 Gepost op:
30 september 2023, 21:30:04 »
Hoewel, zoals ik eerder schreef, veel geld op ging aan spaanplaat, rails, draad en elektronica, kwam er wel degelijk nog af en toe iets nieuws bij aan materieel.
Mijn eerste personenrijtuigen van Roco zijn, strikt genomen, geen personenrijtuigen. Nou ja, er werden wel personen in vervoerd. Of in ieder geval, ze hielden er koffiepauze. Want het gaat om twee tot werkwagen verbouwde Umbauwagen, in prachtig turkoois - op mijn scherm is het bijna NS-blauw:
Ze komen in 1982 uit als “Sonderserie” uit, volgens mijn archief. Ze pasten niet echt bij de Fleischmann-kraanset, maar dat deerde me niet.
Op de foto zijn ook de niet-omgebouwde Umbaurijtuigen te zien die er, niet veel later, bijkwamen. Op de eerder getoonde foto’s worden ze getrokken door de oude BR 65, waarvan ik inmiddels wist dat het geen goederenlokomotief was. Maar dat was eigenlijk geen gezicht. De BR 78 van Liliput paste beter.
Bij verschillende bezoeken aan de modelspoorbeurs in Amersfoort vergaapte ik me aan al die mooie stoomlocomotieven, en na de BR 39 was de BR 57 de volgende die ik kon betalen:
Ook van Roco, dat wel een beetje begon te concurreren met Fleischmann als mijn lievelingsmerk. De stoomlocomotieven waren nog wel een beetje meer plastic, maar net zo supergedetailleerd. Die BR 57 is moeilijk uit haar doosje te krijgen zonder dat er iets afbreekt.
Ik had toen al grote plannen met de hobby; tussen de onderdelen ligt nog een ombouwsetje van Günther voor de BR 57:
De moed ontbrak om ook echt de zaag te zetten in het model; ik heb alleen de kartonnen (!) nummerplaten overgezet.
De BR 57 sleept op de foto een stel goederenwagens van Roco het Wohnzimmer Rbf uit. Die kwamen ook bij de Flint vandaan. Op het gebied van goederenwagens wist ik niet zo goed wat ik wilde. De rongenwagen is van de NS, de zelflosser van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft. Ze pasten geen van drieën bij het oude Fleischmann-materieel en koppelden daar slecht mee, met die grove Roco-haakkoppelingen. Daardoor had ik er toch weinig mee. Ik heb ze een tijdje geleden geprobeerd te verkopen op Marktplaats, maar niemand wil ze hebben
.
Van Fleischmann kocht ik een twee-assige dieplader:
Hoewel van mijn favoriete merk, liep ik hier toch ook niet zo warm voor. Blijkbaar had ik meer met locomotieven en rijtuigen.
Ook geen onverdeeld succes waren de twee bietenwagens van Piko:
Ze werden in de RAIL HOBBY (zo schreven ze het zelf) aangeprezen als het meest waarheidsgetrouwe model dat op dat moment op de markt was. En MCH had ze in de aanbieding, volgens mij voor fl. 5,- per stuk! Dus ik met de trein van Baarn naar Hilversum.
Om de een of andere reden had ik geen geld over voor de terugreis (misschien heen ook al zwart gereden). Het is maar een kort stukkie en volgens mij werd er niet zo vaak gecontroleerd. Die dag wel; met een rood hoofd moest ik naam en adres opgeven, voor de boete van fl 25,- voor reizen zonder vervoersbewijs. Zo werden het twee dure wagonnetjes.
Wél een treintje om voor warm te lopen was de Uerdinger railbus van Roco. Vooral mijn vader vond hem charmant en betaalde dus mee:
Besteld bij de Bart Smit in Baarn, in 1988:
(De prijs staat er niet op.)
Begin jaren negentig ga ik zelf op kamers in Utrecht. De spoorbaan komt nooit verder dan zoals
in reactie 46 is te zien
: geen verdere aankleding en ook het sporenplan wordt niet helemaal gerealiseerd. Misschien als ik tot mijn dertigste bij mijn ouders was blijven wonen?
Na een jaar of twee besluit ik de boel af te breken; ik ben er niet meer mee bezig. Vanwege de geavanceerde, maar slecht werkende bediening kan mijn vader er nauwelijks iets mee als ik er niet ben. Alles gaat in dozen en naar zolder. De kamer komt vrij voor mijn vader om te gaan schilderen, maar het blijft de "spoorkamer" heten. De
nummerplaat van de NS 2306
hangt ook nog jaren op de deur.
Gelogd
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd:
Wohnzimmer Rbf
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Vorige
-
1
2
3
[
4
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Wat zijn we aan het rijden?
|
Wohnzimmer Rbf materieelshow