Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Boertje
Vandaag om 20:01:14
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 19:45:16
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 19:40:17
Kranenberg, een exercitie in code 70 door jan47
Vandaag om 19:29:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
Vandaag om 19:23:04
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:16:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door willyTEE
Vandaag om 18:45:29
Lima Plan E ral kleuren vraag door FritsT
Vandaag om 18:22:28
PB Models, ICR-rijtuigen door kar
Vandaag om 18:17:58
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door MaraNCS
Vandaag om 18:07:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
Vandaag om 17:52:27
Zolderbaan 2025 door JoopSpoort
Vandaag om 17:46:55
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:32:49
Sfeer op je modelbaan door BartvD
Vandaag om 17:07:18
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 16:56:25
Trix BR94 ontspoort door marco
Vandaag om 16:55:23
VERPLAATST: Zolderbaan 2025 door Reinout van Rees
Vandaag om 16:36:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 15:43:18
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:37:58
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:05:06
Heroplage Artitec Plan W? door spoorijzer
Vandaag om 13:51:30
booster vraag door AP3737
Vandaag om 12:17:06
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Huup
Vandaag om 11:55:05
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 11:54:55
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 11:28:28
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 11:24:40
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:10:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:55:19
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:06:46
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Jan Wiegerinck
Vandaag om 10:04:43
  

Auteur Topic: Digikeijs DR5033 booster aansluiten.  (gelezen 4656 keer)

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 927
Digikeijs DR5033 booster aansluiten.
« Gepost op: 27 March 2018, 15:06:52 »
Goede middag allen
Ik ga zo stil aan beginnen met spanning geven aan niveau 2. Daar heb ik een DR5033 voor. Nu heb ik op de FB groep gelezen dat er kortsluiting ontstaat bij het langzaam over de scheiding rijden. Daar ben ik weer even niet mee, hoe kan dat? Er is toch altijd een verbinding door de lok bij het over gaan naar het booster gedeelte. Waarom zou er dan sluiting ontstaan?
Volgende vraag, Heeft het belang welke poort ik gebruik voor de verbinding centrale/booster? Ik kan de Bbus nemen of de loconet B. Is dat verschillend?
En wat wordt er bedoeld met ik citeer:"Zo kan de booster autonoom zijn uitgang ompolen (fase-draaiing) als een foute aansluiting op de rail geconstateerd wordt die anders kortsluiting zou opleveren" Kan ik dan vanaf het booster gedeelte de Noord en Zuid zelf weer bepalen?

mvg

Dirk
« Laatst bewerkt op: 28 March 2018, 19:49:33 door Bert van Gelder »
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re: aansluiten van een DR5033 booster
« Reactie #1 Gepost op: 27 March 2018, 16:13:06 »
Met je DR5000 centrale zou ik gewoon voor de Loconet-B aansluiting gaan.

Waarom zou er kortsluiting ontstaan bij langzaam rijden?
Gewoon zorgen dat de rails gelijkgepoold is.

Geen idee wat je met noord en zuid gedeelte bedoeld.
Gr.
Eric

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 927
Re: aansluiten van een DR5033 booster
« Reactie #2 Gepost op: 27 March 2018, 19:00:52 »
Noord en Zuid is iets wat ik ken van Klaas hier op het forum, die heeft me terecht gewezen dat ik niet + en - mag gebruiken,  dus de rail waar ik begin te werken dichts bij mij is Zuid, de andere is dus Noord. Wat betreft die sluiting, dat weet ik ook niet, daarom de vraag. En waarom dan het gegeven dat de booster autonoom zijn uitgang kan ompolen, waarom wordt dat vermeld als jij zegt dat de rails gelijk gepoold moeten zijn?

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re: aansluiten van een DR5033 booster
« Reactie #3 Gepost op: 27 March 2018, 19:18:10 »
Als je wil mag je het best + en - noemen als je dat makkelijker vindt, of A en B of ....noord en zuid  ;D
Zolang je maar overal hetzelfde aan houdt.
En bij een ovaal wordt zuid vanzelf noord en omgekeerd  ;) Is maar net hoe je er tegen aan kijkt.

En met gelijk polen bedoel ik, in jouw terminologie, dat de rails die je zuid noemt in de ene booster sectie ook zuid is in je volgende booster sectie. Dan krijg je dus geen kortsluiting. In mijn ogen ook niet meer dan normaal.
Verder ken ik de DR5033 niet en weet dan ook niet wat ze bedoelen met autonoom omschakelen.
Ik gok op een soort van keerlusdetectie die de polariteit omdraait als er een verkeerde aansluitng zit.

Ik werk met Lenz boosters en daarbij loopt de J aansluiting van de ene booster door in de J aansluiting van de volgende booster. Idem dito voor de K aansluiting. Draai je het om dan krijg je dus kortsluiting. Daarom dus alles gelijkgepoold aansluiten.

Oftewel het niet moeilijker maken dan het is  :angel:
Gr.
Eric

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26705
    • Pagina van klaas
Re: aansluiten van een DR5033 booster
« Reactie #4 Gepost op: 27 March 2018, 21:22:39 »
Ik heb wel eens bezwaar gemaakt tegen de benamingen + en - omdat dat gelijkspanning suggereert.

En bij een ovaal wordt zuid vanzelf noord en omgekeerd  ;) Is maar net hoe je er tegen aan kijkt.
Zelf volg ik vaak de benaming noord en zuid, dat heb ik ooit in Model Railroader gelezen. Daarbij noemen ze het midden van een ovaal de noordpool, en de buitenrand de zuidpool. Zo kunnen noord en zuid ook niet van plaats wisselen als je er van de andere kant tegenaan kijkt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re: aansluiten van een DR5033 booster
« Reactie #5 Gepost op: 27 March 2018, 21:29:20 »
Dat + en - gelijkspanning suggereren ben ik met je eens.
Maar gebruik je het alleen om de polariteit in je sporenplan te checken dan is er op zich niet zoveel aan de hand.

Als het beestje maar een naam heeft  ;D
Gr.
Eric

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 927
Re: aansluiten van een DR5033 booster
« Reactie #6 Gepost op: 28 March 2018, 10:38:09 »
Ik heb nog zitten lezen op FB, maar helaas mijn kennis van het Duits is niet voldoende om de discussie te begrijpen. Er worden zeer vreemde oplossingen voorgesteld oa de stekker van de boostervoeding om te draaien???? Maar helaas heeft ook daar blijkbaar niemand een idee waarom de booster autonoom zijn uitgang kan ompolen. Ik had gehoopt dat er nog meerdere gebruikers hier op het forum zaten, maar blijkbaar worden deze toestellen niet veel gebruikt. Ik zou op de FB groep een vraag willen stellen omdat ik weet dat de ontwikkelaar er ook regelmatig op bezoek is, echter houd de taal me tegen. Indien er een techneut is die me van antwoord kan dienen, graag dan, het is niet dodelijk natuurlijk, ik kan vlot de fase omdraaien, ik gebruik een ringleiding, dus moet ik maar 2 draden omkeren, maar ik zou graag kleur conform met mijn ander niveau werken vandaar mijn vraag.

mvg

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re: aansluiten van een DR5033 booster
« Reactie #7 Gepost op: 28 March 2018, 12:40:51 »
In snap niet zo goed waarom je van iets simpels zo'n groot probleem kan maken :'(

De booster heeft twee aansluitingen op de track out connector.
Neem de linkse aansluiting en sluit die aan op je "noord" railstaaf. Doe dat met de rechter naar de "zuid" railstaaf.
In de volgende booster sectie doe je precies hetzelfde. Dan loopt noord gewoon door en noord en zuid in zuid.
Geen kortsluiting dus geen probleem. :angel:
Gr.
Eric

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 927
Re: aansluiten van een DR5033 booster
« Reactie #8 Gepost op: 28 March 2018, 12:48:14 »
hmmm zou het zo simpel zijn??? Ik ga het zo eens proberen, thnx, maar dan zit ik nog steeds met de vraag van die automatische fase verdraaiing, dat zit er toch niet voor de sier op?

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re: aansluiten van een DR5033 booster
« Reactie #9 Gepost op: 28 March 2018, 14:00:38 »
 :'( :'(

Probeer nu eerst eens dingen voordat je problemen gaat zoeken.
Je bent echt niet de eerste die meerdere boosters gebruikt.
Gewoon aansluiten zoals bedoeld.
Gr.
Eric

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 927
Re: aansluiten van een DR5033 booster
« Reactie #10 Gepost op: 28 March 2018, 16:57:28 »
@ Remunj,
ik het toch al geschreven dat ik het zo ga proberen maar Ik wil graag weten waarom die die automatische fase verdraaiing erop zit, als je het niet weet moet je toch niet zo denigrerend doen, je lijkt wel een Zeeuw.
Als iemand het wel weet of kan vermoeden, laat maar horen

mvg

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26705
    • Pagina van klaas
Re: aansluiten van een DR5033 booster
« Reactie #11 Gepost op: 28 March 2018, 17:17:27 »
Dirk, het staat gewoon in de handleiding, in de eerste alinea onder "Beschrijving van het product". Als je de verbinding naar de rails per ongeluk verkeerdom aansluit, dan keert de booster het automatisch om. Meer hoef je er niet achter te zoeken.
Als ik het goed begrijp gaat het blauwe lampje dan knipperen. Dan kan je de zaak alsnog rechtzetten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6722
Re: aansluiten van een DR5033 booster
« Reactie #12 Gepost op: 28 March 2018, 19:35:05 »

ik het toch al geschreven dat ik het zo ga proberen maar Ik wil graag weten waarom die die automatische fase verdraaiing erop zit, als je het niet weet moet je toch niet zo denigrerend doen, je lijkt wel een Zeeuw.
Als iemand het wel weet of kan vermoeden, laat maar horen


Het hangt af van het type LocoNet kabel wat je gebruikt tussen centrale en booster: een rechte of een gedraaide. Kijk maar even hier voor wat uitleg en dan is je vraag beantwoord.

http://www.floodland.nl/aim/info_lol_met_loconet_1.htm

Gr, Ben.

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 927
Re: aansluiten van een DR5033 booster
« Reactie #13 Gepost op: 28 March 2018, 20:40:16 »
Dirk, het staat gewoon in de handleiding, in de eerste alinea onder "Beschrijving van het product". Als je de verbinding naar de rails per ongeluk verkeerdom aansluit, dan keert de booster het automatisch om. Meer hoef je er niet achter te zoeken.
Als ik het goed begrijp gaat het blauwe lampje dan knipperen. Dan kan je de zaak alsnog rechtzetten.

Wel zo heb ik het ook begrepen, de booster corrigeert de aansluiting, maar ik was dus in de war door dat draadje op Facebook. Dus moet ik geen rekening houden met de opbouw, de booster doet gewoon zijn ding, en dan heb ik de mogelijkheid om de draden alsnog om te draaien. Maar het zou niet moeten.

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Debvd

  • Offline Offline
  • Berichten: 520
Re: Digikeijs DR5033 booster aansluiten.
« Reactie #14 Gepost op: 29 March 2018, 14:55:33 »
Sorry Dirk,

Ben het met Remunj eens....Probeer eerst eens ..en ontdek......En vond niks denigrerends aan zijn reactie overigens