Google+
Doel:€250.00
Donaties:€58.95

Per saldo:€-191.05

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-07-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn baantje : Wilderaaik – Belgische sfeer - HO door LudoBrabo
Vandaag om 19:52:27
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:49:35
Oersik in schaal 1 door FritsT
Vandaag om 19:45:17
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door 1116250-0
Vandaag om 19:37:03
Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555) door prutser
Vandaag om 19:17:55
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:15:22
Keerlus en detectie door Te 2/2
Vandaag om 19:03:09
Mooi weer om buiten te spelen door JaJo
Vandaag om 18:48:59
Fleischmann locomotief hapert /trekt niet op door RobertH
Vandaag om 18:44:24
Den Overslag & Marchan'Dix door Frans Peeters
Vandaag om 18:42:51
Depot door NS264
Vandaag om 18:41:12
De toekomst van de modelspoorhobby door MOVisser
Vandaag om 18:27:43
Starten vanaf 1 door MOVisser
Vandaag om 18:20:15
Van Swarzach naar Swarzburg door MOVisser
Vandaag om 18:11:14
Digitale locs reageren niet door RobertH
Vandaag om 18:09:44
La vie est belle (2) door Paulus
Vandaag om 18:02:27
Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N door Rondje_HO
Vandaag om 17:16:53
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door Rondje_HO
Vandaag om 17:03:07
Stadtstrecke in spoor 1 door Ad Cleijsen
Vandaag om 16:54:15
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
Vandaag om 16:42:26
Baanbouw (fantasie) Duitsland door Red-Eagle
Vandaag om 16:41:18
Hoe sierstrepen maken op een niet vlakke ondergrond? door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:24:00
Westlandbaan door Tulpendaal
Vandaag om 16:01:37
  

Auteur Topic: Electrische tramlocomotief NBM 49 en NBM 50  (gelezen 3336 keer)

H0eGenaamd

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
Re: Electrische tramlocomotief NBM 49 en NBM 50
« Reactie #15 Gepost op: 20 maart 2018, 14:08:29 »
Citaat
Nu, omdat ik er van uit ga dat ik geen fotodocumentatie ga vinden van de binnenkant en waarschijnlijk ook niet van het dak, heb ik ook vrede met hoe het er aannemelijk uit zou kunnen hebben gezien. Misschien plaatjes van iets vergelijkbaars? Of iemand die een schets kan maken hoe de binnenkant er uit zou hebben kunnen zien?

Sven,

Ik word niet gehinderd door enige kennis over deze 'knutselwerkjes', maar...zou er niet iets van ballast in gezeten hebben? Als ik uit een dergelijk locje al het stoomgebeuren (ketel, cilinders, drijfwerk, voorraden etc) wegdenk en vervang door wat elektriek, blijft er volgens mij iets over met een stuk minder gewicht en adhesie. Of was dat juist de bedoeling?

Het ziet er wel geinig uit trouwens!

Roald

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5077
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Electrische tramlocomotief NBM 49 en NBM 50
« Reactie #16 Gepost op: 20 maart 2018, 14:11:04 »
Roald, een reactie daarop laat ik graag over aan mensen met kennis. Ik zou het ook niet weten. Ik denk dat zo'n elektromotor wel een behoorlijk gewicht gaf. Uiteindelijk was het een rangeerlok voor een trammaatschappij en heeft een hooguit een paar rijtuigen moeten trekken.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 3545
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Electrische tramlocomotief NBM 49 en NBM 50
« Reactie #17 Gepost op: 20 maart 2018, 15:22:08 »
... ik heb alleen maar smalspoordocumentatie.

Dat is alleen maar goed  (y) . De NBM had een normaalspoortak en een smalspoortak. De normaalspoortak reed alleen van Driebergen naar Utrecht naar De Bilt en vv en had tweeassige motor- en bijwagens. De smalspoortak reed van Amersfoort helemaal naar Arnhem en bestond eerst uit stoomlocs met 2 en 4 assige rijtuigen. Later werden de stoomlocs vervangen door Benzol-motorwagens (Benzo's) en nog later door elektrische motorrijtuigen.

PS; ik denk dat Roald wel een punt heeft, maar hoe precies weet ik ook niet.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Piggelmee

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Electrische tramlocomotief NBM 49 en NBM 50
« Reactie #18 Gepost op: 20 maart 2018, 15:55:18 »
Hi,

Even Gert aanvullen.
Er was de smalspoorlijn Amsterfoort - Zeist - Rhenen - Arnhem en de normaalspoorlijn Utrecht Zeist.
In Zeist waren een normaalspoor- en een smalspoorremise.
Kijk ook: https://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlandsche_Buurtspoorweg-Maatschappij.

De smalspoorlijn reed deels via de sporen van de gemeentetram door Arnhem. Smalspoorlijn eerder opgeheven dan de Arnhemsetram die ten gevolge van de Slag om Arnhem ophield te bestaan.
De normaalspoorlijn reed deels via de sporen van de gemeente tram Utrecht. De laatste werd in 1939 opgeheven.

Groetjes

Ronald

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1171
  • Trams, trams en nog eens trams!
    • Facebook
Re: Electrische tramlocomotief NBM 49 en NBM 50
« Reactie #19 Gepost op: 20 maart 2018, 16:13:01 »
Eindelijk! Een elektrisch locje! Nu begin ik dan interesse te krijgen. 8)

(Ook omdat ik weet dat je misschien die bijbehorende pantograaf misschien zelf gaat etsen? Die past op meer, volgens mij?)

Ik volg!  ;D
Trambestuurder PCC, GTL8, Hoftrammm & Avenio bij de HTM. Check ook mijn Facebook

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5077
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Electrische tramlocomotief NBM 49 en NBM 50
« Reactie #20 Gepost op: 20 maart 2018, 16:20:17 »
Daar zat ik wel aan te denken. Nieuw terrein voor mij, maar ik ga die uitdaging graag aan.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Duizendpoot

  • team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1010
  • H0, CuZn en PS
    • wp.duizendpoot.de
Re: Electrische tramlocomotief NBM 49 en NBM 50
« Reactie #21 Gepost op: 20 maart 2018, 19:22:58 »
Volgens mij hebben de 49 en 50 alleen rond de remise in Rhenen gereden. Zoals Gert al memoreerde zijn de Benzo’s omgebouwd en kregen op de beide wielstellen een eigen elektromotor. De overgebleven elektromotoren zijn in de 49 en 50 verwerkt. Maar voor de zekerheid zal ik dhr. Vlaanderen benaderen, zijn verhaal te noteren en met jullie te delen.
Met vriendelijke groet, Hans.
Halfnul bouwen is helemaal mijn ding.
www.wp.duizendpoot.de

martijn v m

  • Henk de Rode Rattenslang
  • Offline Offline
  • Berichten: 3922
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Electrische tramlocomotief NBM 49 en NBM 50
« Reactie #22 Gepost op: 20 maart 2018, 19:33:09 »
Gaaf plan Sven.
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Waelsteder

  • In the groove.....
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
    • Gemeente Tram Waelstede
Re: Electrische tramlocomotief NBM 49 en NBM 50
« Reactie #23 Gepost op: 20 maart 2018, 19:46:34 »
De smalspoorlijn reed deels via de sporen van de gemeentetram door Arnhem.

Net andersom....
De GETA reed vanaf de Oranjestraat over de sporen van de OSM (later NBM) naar Oosterbeek.


Volgens mij hebben de 49 en 50 alleen rond de remise in Rhenen gereden.

De 49 reed bij de remise in Rhenen, de 50 bij de remises in Zeist en Sanderburgerlaan in Doorn, waar de stoomtramlijn naar Wijk bij Duurstede aftakte.


De 50 bestaat overigens nog steeds, zij het onherkenbaar veranderd, bij de RNV (waarin de koper van de 50, de  OEG, is opgegaan) in de streek rond Mannheim en Heidelberg.




Groeten, Rob.
« Laatst bewerkt op: 20 maart 2018, 19:49:18 door Waelsteder »
'Je komt nooit onder de tram, zolang je buiten de rails blijft....'

Bouwt aan HOm trambaan, zelfbouw railinfra, voeding via bovenleiding, Digikeijs DR5000, Koploper, XpressNetLi.
Bouwt bij http://www.mscmaasenwaal.nl aan de Stoomtram M&W in Sm (1:64).

Duizendpoot

  • team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1010
  • H0, CuZn en PS
    • wp.duizendpoot.de
Re: Electrische tramlocomotief NBM 49 en NBM 50
« Reactie #24 Gepost op: 21 maart 2018, 13:37:09 »
Sven,

uit het boek 'Trams tussen Rhenen en Arnhem' van heren Vlaanderen & Steenmeijer.

« Laatst bewerkt op: 21 maart 2018, 13:39:10 door Duizendpoot »
Met vriendelijke groet, Hans.
Halfnul bouwen is helemaal mijn ding.
www.wp.duizendpoot.de

Floris Dilz

  • Tja, als ik dat vantevoren allemaal geweten had...
  • Offline Offline
  • Berichten: 8774
    • aersch der visch.
Re: Electrische tramlocomotief NBM 49 en NBM 50
« Reactie #25 Gepost op: 21 maart 2018, 14:12:41 »
Informatie over die locjes heb ik verder niet, maar op t bewegend beeld van t locje lijkt het er gezien waar de machinist staat erg op dat er gewoon een normale tram-rijregelaar middenin het locje staat. De machinist lijkt ook redelijk vrij door t locje te bewegen dus ik zou gewoon uitgaan van een vlakke vloer met dus in t midden een kast met zo'n slinger erop. Wat ballast betreft, kwam ooit eens een filmpje tegen van een paar prettig gestoorde duitsers die een paar oude kranen uit een moeras aan het sleuren waren. Daarbij werden ze zo licht mogelijk gemaakt dus het contragewicht werd eruit gehaald, niet een enorm blok gietijzer zoals dat nu gebruikelijk is, er zat gewoon een holle metalen kast achterin de kraan en daar werd puin en zand in gemikt. Het ging in dat filmpje om 2 kranen, eentje had zelfs een luik onderin het "gewicht" om het te kunnen legen, de andere niet. Als je erover nadenkt wel een handige methode, kost allemaal niks en het maakt zo'n kraan een stuk vervoerbaarder. Kan me goed voorstellen dat bij deze locjes gewoon de waterbakken zijn volgestort met zand of beton. Gewoon water zou ook nog kunnen, al moet je dat soms bijvullen.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 8048
Re: Electrische tramlocomotief NBM 49 en NBM 50
« Reactie #26 Gepost op: 21 maart 2018, 15:08:29 »
Op een van de foto's uit NVBS archief staat de loc voor de remise met wel 6 man (of zo) in de loc. Ook op een andere foto ziet het er binnen behoorlijk leeg uit.
Zand in de waterbakken lijkt me een goede optie. Bij de meeste trambedrijven was droog zand altijd in redelijke hoeveelheden aanwezig. Kortom: plausible! 
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5077
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Electrische tramlocomotief NBM 49 en NBM 50
« Reactie #27 Gepost op: 21 maart 2018, 15:14:19 »
De indruk dat het behoorlijk leeg was, had ik inderdaad ook al van de foto's gekregen. In het midden van het model steekt in ieder geval de motor door de bodemplaat heen. Ik wil daar een kast omheen bouwen van ca 10 mm breed en zo'n 25 mm lang. Ik heb gezocht of ik nog oude plaatjes van een soort van transformator kon vinden, maar ik heb momenteel nog niet verder kunnen zoeken dan Google images.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Floris Dilz

  • Tja, als ik dat vantevoren allemaal geweten had...
  • Offline Offline
  • Berichten: 8774
    • aersch der visch.
Re: Electrische tramlocomotief NBM 49 en NBM 50
« Reactie #28 Gepost op: 21 maart 2018, 16:04:34 »
nou een transformator denk ik niet, spul reed op gelijkstroom toch? dat transformeert niet lekker. Op t dak zitten zo te zien wel voorschakelweerstanden, dus in de loc heb je n kast met schakelwals erin en kruk erbovenop, daarnaast zal nog een kast zitten met een zootje verbindingen... Misschien zit die kast ook ergens in een hoek omdat je daar makkelijk kabels naar t dak kan voeren qua draad vanaf de stroomafnemers en naar de rijweerstanden. Wellicht ergens middenin de loc nog zo'n schroefspindel voor een handrem, of zo'n omgooihefboom met gewicht. Remslangen zie ik niet dus een vacuumpomp of remluchtpomp zal er niet in gezeten hebben. Gewoon de tractie-installatie van en tram dus, allemaal simpel en compact.
Dat t niet lukt om de motor onder een vlakke vloer te stoppen lijkt me niet zo'n probleem, zolang de doorkijk maar zoveel mogelijk gehandhaafd blijft ben je redelijk vrij om de vloer te verhogen, gewoon alles zwart kwatten en zorgen dat er een p[aar dingen bovenuit steken zoals een remspindel en kast met rijkruk. Machinistje zonder benen op die vloer, misschien nog een tweede kereltje erbij... dan let er niemand meer op die vloer.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5077
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Electrische tramlocomotief NBM 49 en NBM 50
« Reactie #29 Gepost op: 21 maart 2018, 17:01:03 »
Tja, ik vind het beetje lullig om te zeggen, maar zonder voorbeelden kan ik daar helaas niet zoveel mee. Het zegt mij visueel helemaal niets, ik ben meer in de stoom thuis (ook maar net). Heb je misschien een referentie waar ik eens kan zien hoe dergelijke installaties doorgaans opgebouwd zijn?

Hieronder een snelle schets hoe in principe de basis in elkaar zit. De afdekking achter is voor de decoder. Beentjes kunnen worden gespaard, daar op de bodemplaat genoeg ruimte overblijft voor het personeel.

Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.