Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:36
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
Vandaag om 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:29:26
19 Toen door defender
Vandaag om 19:22:04
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 19:16:48
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 18:54:32
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 18:28:50
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 17:16:38
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:26:45
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:03
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
  

Auteur Topic: Peco standaard wissel  (gelezen 4573 keer)

ETH023

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
Peco standaard wissel
« Gepost op: 17 maart 2018, 17:22:51 »
Hallo,

Ik heb een standaard wissel van Peco dit is volgens mij een electrofrog! Nu zit er bij het puntstuk een ijzerdraad moet hier nu een draad aan gesoldeerd worden om via een relais te polariseren? Misschien een domme vraag maar voordat ik wat sloop wil ik het eerst zeker weten. Zijn er verder nog dingen waar ik op moet letten voor betrouwbare wissel in een digitale baan? Alvast bedankt voor de moeite weer.





Met vriendelijke groeten Erwin

 

 
Erwin

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15437
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Peco standaard wissel
« Reactie #1 Gepost op: 17 maart 2018, 17:28:47 »
Kijk hier eens, speciaal voor Peco wissels:  http://www.wiringfordcc.com/switches_peco.htm  Erg duidelijk :)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: Peco standaard wissel
« Reactie #2 Gepost op: 17 maart 2018, 18:21:49 »
Erwin, in de link van Ronald staat hoe je de wissels DCC-vriendelijk kan maken.
Als je dat doet, maak je er gewoon een betere wissel van, ook voor analoog.

Het is geen rocket science.
Op deze foto zie je het aangepaste DCC-friendly wissel:


Je ziet in het midden twee draden en verder naar links één. Die ene linkse hoef je niet te maken, die zit er omdat ik dat wou.
De twee rechtse draden zijn voor je rijstroom.
Hier zie je de rechter draden van dichtbij:


Op de foto zie je dat bij de beide draden de twee naast liggende rails doorverbonden zijn. Dat is essentieel voor een goede werking van dit wissel.

Als je dat doet, dan moet je - anders krijg je kortsluiting - het bruggetje wat Peco aangebracht heeft verwijderen.
 Midden tussen de linkse en rechtse draden zitten kleine sleufjes in het plastic met heel fijne draadbruggetjes erin.
Hier zie je de op de foto deze sleufjes met de verwijderde bruggetjes. Dat is even wat gepiel maar ze gaan vlot los:


Op deze foto zie je een glimmende draad in het wissel lopen:


Die draad is om de frog, het puntstuk mee te verbinden en daarmee pool je het puntstuk om.
De rechter draad op de foto moet je niet meetellen, want die heb ik nl. bij dit wissel gebruikt om het puntstuk mee om te polen.
Die hoef je er niet aan te maken.

Kort en goed moet je:
1) Er twee rijstroomdraden aanmaken ongeveer zoals op de bovenste foto de rechter draden.
2) Je moet de twee draadbruggetjes wegknippen.
3) De glimmende puntstukdraad verbinden met een puntstukschakelaar.
4) Je moet voor de twee rails van het puntstuk plastic isolasjes gebruiken zoals op deze foto:

4) Je mag niets van die 4 punten overslaan.
Raad maar eens hoe ik dat weet.  :-[

Leen.
« Laatst bewerkt op: 17 maart 2018, 18:26:39 door St00mboy »

ETH023

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
Re: Peco standaard wissel
« Reactie #3 Gepost op: 17 maart 2018, 19:16:17 »

Op de foto zie je dat bij de beide draden de twee naast liggende rails doorverbonden zijn. Dat is essentieel voor een goede werking van dit wissel.

Als je dat doet, dan moet je - anders krijg je kortsluiting - het bruggetje wat Peco aangebracht heeft verwijderen.
 Midden tussen de linkse en rechtse draden zitten kleine sleufjes in het plastic met heel fijne draadbruggetjes erin.
Hier zie je de op de foto deze sleufjes met de verwijderde bruggetjes. Dat is even wat gepiel maar ze gaan vlot los:


Hi Leen en Ronald,

Ronald bedankt voor de link en Leen bedankt voor je duidelijke uitleg  (y) Alleen de bruggetjes waar jij het over hebt zie ik niet zitten op mijn wissel!



Op deze foto zie je een glimmende draad in het wissel lopen:


Die draad is om de frog, het puntstuk mee te verbinden en daarmee pool je het puntstuk om.
De rechter draad op de foto moet je niet meetellen, want die heb ik nl. bij dit wissel gebruikt om het puntstuk mee om te polen.
Die hoef je er niet aan te maken.


Dit ziet er ook anders uit! Moet ik hier een draad aan solderen?



Met vriendelijke groeten Erwin


Erwin

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: Peco standaard wissel
« Reactie #4 Gepost op: 18 maart 2018, 11:45:50 »
Hi Leen en Ronald,

Ronald bedankt voor de link en Leen bedankt voor je duidelijke uitleg  (y) Alleen de bruggetjes waar jij het over hebt zie ik niet zitten op mijn wissel!



Dit ziet er ook anders uit! Moet ik hier een draad aan solderen?



Met vriendelijke groeten Erwin
Heb je die tweedehands gekocht, Erwin?
Het lijkt op het oudere type. Daarvoor is een andere oplossing beschikbaar.
Laat eens een foto van de bovenkant zien?

Leen.

ETH023

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
Re: Peco standaard wissel
« Reactie #5 Gepost op: 18 maart 2018, 13:37:52 »
Hi Leen,

Zie laatste foto eerste bericht of heb je een betere foto nodig?
Ik heb deze wissel overgenomen nieuw of 2de hands dat weet ik niet meer.



Verneem het graag weer met vriendelijke groet Erwin
« Laatst bewerkt op: 18 maart 2018, 15:02:38 door ETH023 »
Erwin

Robbnl

  • Offline Offline
  • Berichten: 35
Re: Peco standaard wissel
« Reactie #6 Gepost op: 18 maart 2018, 17:25:33 »
Hallo !
wel grappig als je iets laat vertalen.

Option 1:  Peco provides a place for you to install these jumpers.  Installing them would better able enable a short to allow your booster to shut itself down.  They would also help prevent the jumpers Peco provided on the back across the frog from becoming hot spots and melting the frog.

Hoe lort wil je het hebben  :P ;D

Optie 1: Peco biedt u de mogelijkheid om deze jumpers te installeren. Als je ze installeert, kun je beter een kort kutje inschakelen zodat je booster zichzelf kan uitschakelen. Ze zouden ook helpen voorkomen dat de jumpers die Peco op de rug aan de overkant van de kikker had, hete plekken werden en de kikker smolten.

Gr Rob

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: Peco standaard wissel
« Reactie #7 Gepost op: 18 maart 2018, 18:42:43 »
Sorry, ik zat op mijn foon te kijken en zag de eerste post niet.  :-[
Het wissel is inderdaad van het oudere type.
Daar zit geen isolatiespleet is, dus die moet je er zelf in zagen of slijpen.
Op de foto van mijn oude bak zie je in de middelste rails de twee door mij gezaagde isolatiespleten zitten.
Ik heb ze opgevuld met een beetje epoxy:



Verder geldt hetzelfde als bij het "moderne" wissel:
1) Links van de isolatiespleten moeten er twee rijstroomdraden komen zoals de rechter draden op de foto uit mijn vorige post.
2) De twee draadbruggetjes en de glimmende puntstukdraad zijn op dit oudere type wissel afwezig. Je moet nu aan het puntstuk een draad vastsolderen, zodanig, dat de 4 stukjes rail rechts van de isolatiespleet - dus de twee stukken waar je in gezaagd hebt plus de beide rails die in een "V" liggen - met deze draad verbonden zijn. Volgens mij worden ze al door de draadbruggen onder het wissel verbonden, deze laten zitten dus. Deze 4 stukken rail mogen niet met de andere rails verbonden zijn.
4) Je moet voor de twee rails van het puntstuk ook weer plastic isolasjes gebruiken zoals op de foto uit mijn vorige post.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 18 maart 2018, 20:26:13 door St00mboy »

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Peco standaard wissel
« Reactie #8 Gepost op: 20 maart 2018, 15:21:24 »
Het wissel lijkt sprekend op de huidige peco electrofrog N (schaal 1:160) wissels. Hierbij bestaat het wissel uit drie electrische circuits. De beide buitenste rais en alle overige rails. IK soldeer een draad aan de draad onder het puntstuk. Hiemee maak je een betrouwbare electrische verbinding met je polarisaie schakeling. Als je met normale assen/wielen rijdt hoef je verder niets te doen, tenzij je amerikaans rijdt.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Peco standaard wissel
« Reactie #9 Gepost op: 20 maart 2018, 15:25:44 »
Wat is er anders bij Amerikaans rijden?

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Peco standaard wissel
« Reactie #10 Gepost op: 20 maart 2018, 15:32:37 »
Weet ik niet. Ik persoonlijk heb thuis en op de clubbaan nog nooit meegemaakt dat de wielen tegen de tongen van een wissel aan komen en hierdoor kortsluiting maken (Peco code 55). Dat is waarom de DCC friendly wissels door de Amerikaanse hobby genoten zijn uitgevonden. Iets met wielafstand en stand van de tongen.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Peco standaard wissel
« Reactie #11 Gepost op: 20 maart 2018, 15:47:40 »
Aan de wielafstand kan het niet liggen. Heb net even de Morop normen en de NMRA normen vergeleken. Bij de NMRA is de B-maat 0,1 mm groter dan bij Morop, dus minder kans om de afliggende tong te raken.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Peco standaard wissel
« Reactie #12 Gepost op: 20 maart 2018, 19:49:57 »
Ik denk dat het eerder aan her mailsysteem ligt. Ij heb ooit begrepen dat bij bv code 40 de afstand rail wiel kleiner is.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1222
  • Southern....de oude dan
Re: Peco standaard wissel
« Reactie #13 Gepost op: 20 maart 2018, 21:32:58 »
(klein...) beetje off topic, heb vraagje over Peco zg diamond crossing. Daarvan wil ik er een in mijn baanontwerp opnemen. Ik  heb (HO) streamline, kom dus uit op SL-E194. Maar nu mijn vraag; Wat is er electrofrog aan dat ding? Moet je dat ook speciaal aansluiten? De 'gewone' SL100 uitvoering is blijkbaar insulfrog.

Alvast dank voor het meedenken, mvg Gerard

PS Ik wil twee parallel sporen d.m.v. totaal vier wissels en de diamond kruising in het midden met elkaar verbinden

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Peco standaard wissel
« Reactie #14 Gepost op: 20 maart 2018, 21:39:55 »
....Wat is er electrofrog aan dat ding?
Een kruising heeft twee puntstukken (frogs) Die kan je ompolen afhankelijk van de route die is gekozen. Omdat een kruising geen aandrijving heeft moet je de puntstukken schakelen met de toeleidende wissels.