Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
edwin1974
Vandaag
om 22:25:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
sncf231e
Vandaag
om 22:21:45
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III
door
bernhard67
Vandaag
om 22:20:11
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 22:06:36
Veevervoer ss/ ns
door
grossraumwagen
Vandaag
om 22:05:07
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 21:38:37
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Vroeger
Vandaag
om 21:30:51
Vele baanplannen online gezet
door
Ton Kuipers
Vandaag
om 21:28:38
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 21:25:42
Magneet koppelingen voor Bemo
door
martijn v m
Vandaag
om 21:07:58
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
wob
Vandaag
om 21:04:42
PB models: koplopers (voorbespreking)
door
barry1972
Vandaag
om 21:03:02
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker
door
Sylvester
Vandaag
om 21:01:58
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
Ronald69
Vandaag
om 20:34:06
23 augustus modelspoorbeurs Houten
door
jan47
Vandaag
om 20:32:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
robschuurhof
Vandaag
om 20:24:08
De bouw van “Bahnstrecke Lahr”
door
Peter.v.L
Vandaag
om 20:08:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
Vandaag
om 20:01:18
Stalen rijtuigen van NS
door
Rob Moerkerken
Vandaag
om 19:40:15
Fleischmann Anna ombouw.
door
puntenglijder
Vandaag
om 19:34:08
Trix DXI van DC naar AC
door
wob
Vandaag
om 19:32:07
pantograaf vastzetten
door
zofman
Vandaag
om 19:21:17
Pfarrerwinkel bahn
door
Wim Vink
Vandaag
om 18:49:04
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
lrrw
Vandaag
om 18:48:42
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0)
door
barry1972
Vandaag
om 18:21:52
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
MOVisser
Vandaag
om 17:56:24
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij)
door
aad52
Vandaag
om 17:19:52
't Boemeltje
door
RobVille
Vandaag
om 16:03:29
Configureren GCA50/GCA50a
door
Gijs
Vandaag
om 15:35:03
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
Vandaag
om 14:34:23
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Loc verlichting III en IV, BRD
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Loc verlichting III en IV, BRD (gelezen 886 keer)
oudebiels
Offline
Berichten: 436
Loc verlichting III en IV, BRD
«
Gepost op:
03 March 2018, 11:13:06 »
Hallo allen,
Ik heb vragen over de verlichting van locomotieven op het (west)duitse
spoor in de perioden III en IV.
Wanneer een (diesel) locomotief aan de kop van een trein rijdt, heeft hij
een driepunts (A) verlichting in wit.
Aan de andere kant van de loc brandt geen licht.
Wanneer de trein niet getrokken maar geduwd wordt door dezelfde loc, heeft die aan de voorzijde (naar de wagons/rijtuigen gekeerde) zijde geen licht,
aan de achterzijde van de loc twee rode lichten laagliggend.
Is dit juist?
Wanneer deze loc zonder wagons/rijtuigen/andere loc rijdt, dus 'leeg' van A naar B, voert hij aan de voorkant drie witte lichten en aan de achterkant twee laagliggend rode lichten.
Is dit ook juist?
Wanneer deze loc heen en weer rijdt op het emplacement/rangeerterrein, zonder of met aanhang, welk licht voert hij dan en aan welke kant?
Ik dacht iets opgepikt te hebben van
een
laagliggend wit licht aan beide kanten?
Dank voor de info,
oudebiels
Gelogd
timtrein
Offline
Berichten: 2086
Re: Loc verlichting III en IV, BRD
«
Reactie #1 Gepost op:
03 March 2018, 21:27:14 »
Duits rangeersein is 3 lampen aan beide zijden. Nederlands rangeersein was altijd 1 lamp aan beide zijden, inmiddels is meen ik Duits rangeersein hier ook toegestaan.
NB in Duitsland werd tot pakweg tien jaar geleden bij daglicht meestal geen verlichting gevoerd!
Gelogd
sneek
Offline
Berichten: 3865
Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Loc verlichting III en IV, BRD
«
Reactie #2 Gepost op:
03 March 2018, 21:32:35 »
Trekduwtreinen in de BRD moesten ook overdag verlichting voeren en op tunnelrijke trajecten werd ook overdag vaak met frontseinen gereden.
Gelogd
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!
(Be)schrijver van spoorhistorie
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Loc verlichting III en IV, BRD