Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

19 Toen door defender
Vandaag om 18:58:10
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 18:54:32
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 18:28:50
Schrootplaats door IJmc
Vandaag om 18:07:28
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 17:16:38
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 16:48:56
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:26:45
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:03
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:36:23

Poll

Voor hoeveel participaties van €100 doe je mee als crowdfunding voor een Hondekop 4 haalbaar is?

ik heb wel belangstelling voor een Hondekop 4, maar ik doe niet mee
83 (42.6%)
ik wil wel mee doen voor 1 participatie
78 (40%)
ik wil wel mee doen voor 2 participaties
25 (12.8%)
ik wil wel mee doen voor 3 participaties
4 (2.1%)
ik wil wel mee doen voor 4 participaties
5 (2.6%)

Totaal aantal stemmen: 192

  

Auteur Topic: Haalbaarheid crowdfunding Hondekop 4  (gelezen 61187 keer)

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4465
Re: Haalbaarheid crowdfunding Hondekop 4
« Reactie #210 Gepost op: 25 februari 2016, 15:46:48 »
Ik wil een asbest treinstel! Goed voor de spijsvertering.

Petertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 36
Re: Haalbaarheid crowdfunding Hondekop 4
« Reactie #211 Gepost op: 22 april 2016, 17:00:44 »
Wat is de stand van zaken op dit moment ? Gaat die HK 4 er komen ? Ik heb wel interessen in en HK4 entje met blauwe banen en een IC stel. Maar lees ook hier en daar dat Piko er ook aan zou werken..... Klopt het dat Piko aan een HK4 werkt en wanneer wordt die verwacht? Gaat de HK4 via dit project er ook komen en hoe kunnen mensen zoals ik die later aanschuiven ik nog instappen? Hoe werkt het precies? Is het en aanbetaling voor een treinstel en welke garantie hebben we mbt kwaliteit en wat gebeurt er met het betaalde geld als het niet lukt (of men eenoude  Lima probeert te slijten) 
« Laatst bewerkt op: 22 april 2016, 17:04:21 door Petertje »

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15437
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Haalbaarheid crowdfunding Hondekop 4
« Reactie #212 Gepost op: 22 april 2016, 17:27:49 »
Zie het antwoord van Chris in het andere draadje. Niet handig om dit soort zaken in meerdere draadjes te vragen ;)

Petertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 36
Re: Haalbaarheid crowdfunding Hondekop 4
« Reactie #213 Gepost op: 22 april 2016, 17:55:32 »
Hi Ronald, bedankt voor je reactie. De vraag van de andere topic ging alleen mbt Piko, maar geeft geen antwoord op de vraag mbt dit project inzake crowdfunding... :)

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8680
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Haalbaarheid crowdfunding Hondekop 4
« Reactie #214 Gepost op: 22 april 2016, 19:05:49 »
Hier is je antwoord:

Tot mijn teleurstelling moet ik jullie berichten dat, m.i., de haalbaarheid van crowdfunding voor een Hondekop 4 er (op dit moment?) niet inzit. Alle potentiële deelnemers hierbij van harte bedankt voor hun aanmelding. Of er een Hondekop 4 nog ooit komt weet ik niet. Gezien het lage aantal enthousiastelingen lijkt het mij zelfs voor Piko een riskante onderneming. Maar goed, dat is/wordt hun keuze.

En over de piko: Antwoord van Chris in Piko draadje

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Petertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 36
Re: Haalbaarheid crowdfunding Hondekop 4
« Reactie #215 Gepost op: 24 april 2016, 23:34:32 »
Dank je wel.....

 :'(

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re: Haalbaarheid crowdfunding Hondekop 4
« Reactie #216 Gepost op: 24 april 2016, 23:50:24 »
Frie heeft een fraai bouwpakket. (check de nieuwe Railhobby maar eens die nu uit gaat komen)

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: Haalbaarheid crowdfunding Hondekop 4
« Reactie #217 Gepost op: 25 april 2016, 03:20:24 »
Moet zeggen dat ik twijfel om eraan te beginnen. Heeft iemand dat bouwpakket al gebouwd? Lijkt me handig om te lezen tegen welke 'problemen' men zoal aangelopen is. Zeker voor de beginner  :-[.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6143
  • ***
Re: Haalbaarheid crowdfunding Hondekop 4
« Reactie #218 Gepost op: 25 april 2016, 08:19:09 »
Karst beschrijft de bouw al in een draadje (y). Maar of hij een beginner is? ;D
Messingbouw van een lok of treinstel lijkt me zowiezo niet echt beginnerswerk ;).

Het schijn echter wel dat de HK4 een beetje een uitzondering is daar er al veel voorwerk is verricht in dit bouwpakket:
Citaat
Om die reden heb ik de kit voor de hondekop-vier zó geconstrueerd dat de vier geheel messing kappen reeds helemaal gesoldeerd zijn; de soldeerbout is voor de casco’s dan ook niet meer nodig.
De kappen kunnen eenvoudigweg op de bestaande Piko-onderstellen geplaatst worden.
Dit maakt het bouwen van de kit niet veel lastiger dan het superen van een Piko hondeko-twee.

Bovendien zitten in de kit nog een aantal interessante onderdelen, zoals 6-polige kortkoppelingen (ter vervanging van de huidige 5-polige). Optioneel zijn de BBC-pantografen.
« Laatst bewerkt op: 25 april 2016, 11:32:56 door ruudns »
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

tomas-A

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Re: Haalbaarheid crowdfunding Hondekop 4
« Reactie #219 Gepost op: 22 mei 2016, 22:45:29 »
Afgelopen week bij Frie de ombouwset gekocht om mijn hondekop-tweetje om te bouwen tot een viertje.
Qua uitvoering twijfelde ik tussen een gele met reclamebanen en de intercity-uitvoering, type ‘kleine coach’. Uiteindelijk toch voor laatstgenoemde gekozen.

Na het openen van het bouwpakket viel op dat er inderdaad al veel voorwerk is gedaan aan de onderdelen. Het geheel ziet er netjes uit.  Veel onderdelen kon ik direct zonder verdere bewerkingen monteren.

De handleiding is duidelijk en begrijpelijk. Vele kleurenfoto’s verduidelijken één en ander. In de handleiding staat welke gereedschappen nodig zijn (zoals secondelijm, 2-componentenlijm, soldeerbout + -tin, plamuur, sleutelvijltjes, tangetjes, boormachine en boortjes, meer bijzondere gereedschappen zoals poelietrekkers en tappen zijn niet nodig).

Een handig hulpmiddel dat de bouw vereenvoudigt en versnelt, is een aantal plattegrond tekeningen van de diverse rijtuigen (in 2-voud). Door deze uit te snijden en op de bodemplaten te lijmen, heb je direct goed zicht op, waar je welke wanden en stoelen moet lijmen.
De pantografen – geëtst uit nieuwzilver - zijn erg mooi en maken het model echt af.

Het bouwen van de kit ging mij – als gemiddelde modelbouwer  ;) – vrij goed af.

Het enige dat in eerste instantie wat lastig was, was het solderen van de 6 draadjes voor de verlichting aan de connectoren van de kortkoppeling. Het vastzetten van de ATB-leiding op het dak aan de ‘einddozen’ (of hoe ze ook mogen heten) was een friemelwerkje, maar dat is ook gelukt.
Aan de witte bodemplaat, waarop ik het interieur heb gelijmd, moest ik een paar stukjes wegzagen om e.e.a. mooi passend te krijgen rondom twee nokjes in de bestaande Piko-onderbak.
Op deze plaat heb ik de  plattegrond tekening gelijmd en hier bovenop heb ik de stoelen en tussenwanden gelijmd.
De tussenwanden moest ik nog wel uit een strook kunststof op de juiste lengte snijden (deze lengte kon ik eenvoudig uit de tekening afleiden). De breedte van de strook was al wel goed.
De tussenwanden (ter afscheiding van de coupés) zijn gietwerk. Aan deze wanden zaten nog enkele ‘giet-uitsteeksels’ en deze moest ik nog wel even wegvijlen.
Het samenbouwen van de messing draaistellen ging vlot. De aspuntlagertjes passen erg mooi in het messing frame (kun je solderen, maar lijmen met secondelijm gaat ook prima). Bij een enkel draaistelzijkantje moest ik aan de achterkant nog het gaatje ter hoogte van het aslager iets dieper inboren (wel opletten dat je niet te hard boort; anders boor je door het zijkantje).
Na zo’n 2,5 uur was het B-rijtuig af. Dit viel mij niet tegen.  ;) Onderstaand een paar foto’s van het eindresultaat.





Voor het geval een onderdeel zoekraakt of breekt, zijn de meeste onderdelen van de kit ook los  te koop.

Voorlopige conclusie: het alternatieve bouwpakket van Frie ten opzichte van een kant en klare hondekop-vier is zeker interessant en is het overwegen waard….  ;)


Tomas

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Haalbaarheid crowdfunding Hondekop 4
« Reactie #220 Gepost op: 22 mei 2016, 23:10:51 »
Waar vind ik informatie over de Frie hondekoppen?
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4957
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: Haalbaarheid crowdfunding Hondekop 4
« Reactie #221 Gepost op: 23 mei 2016, 08:50:18 »
Het bouwen van de kit ging mij – als gemiddelde modelbouwer  ;) – vrij goed af.
Tomas

Valt me op dat je als "gemiddelde" modelbouwer van je tot nu toe 7 berichten alleen maar met messing kits enzo van FRIE bezig bent, volgens mij niet iets wat een "gemiddelde" modelbouwer elke dag doet.....

Lijkt mij voor een gemiddelde modelbouwer nog best een aardige klus, dus kom maar op met die kant en klare (en betaalbare HK4) PS, een "Hobby" HK van piko doet tegenwoordig ook al bijna 200 euro!!

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7816
Re: Haalbaarheid crowdfunding Hondekop 4
« Reactie #222 Gepost op: 23 mei 2016, 12:43:47 »
Waar vind ik informatie over de Frie hondekoppen?
Men gaat naar het kopje "Gebruikers" en zoekt naar FRIE en even doorklikken en voila  ;D
Gr.
Eric

Pauw Gauwes

  • Offline Offline
  • Berichten: 252
Re: Haalbaarheid crowdfunding Hondekop 4
« Reactie #223 Gepost op: 25 februari 2018, 18:26:06 »
Leuk als je dit draadje doorleest en nu weet dat Artitec een fantastisch model op de markt heeft gebracht

Pauw