Zo vandaag kennis wezen maken met een aantal leden van de forumbaan en eens rustig bekeken wat er allemaal in de lijn der mogelijkheden ligt .Nou heel veel dus en ben terplaatse door Hesko op andere gedachten gebracht !!Die mij eigenlijk wel beter uitkomen en waar Marc wel blij van zal gaan worden namelijk een stuk Rotterdams luchtspoor met ja u raad het al ook trams .Dus ik kan mijn tram en trein virus dus nu samen kwijt .Geluk bij een ongeluk dus .Het plan voor het maken van een diorama met de Kolk ligt al een tijdje op de plank maar ik ben ook nog druk met Koningswaal en dat plan is dus blijven liggen en van de week dacht ik he misschien is dat iets en de kogel is nu dus door de kerk dus we hebben een nieuw bouw draadje .De materialen zijn in bestelling en ik hoop binnenkort bericht te krijgen van Milco Martie hoever hij is en waar en wanneer we afspreken om de spullen op te halen .Maar ik heb nu ik weet wat ik ga doen/bouwen een aantal zaken goed uit te zoeken want het luchtspoor moet wel goed gebouwd worden .Aan de rechterzijde eindig ik bij het oude station Blaak en kan hier dus de treinen mooi in de overkapping laten verdwijnen en moet alleen kijken hoe ik inks ga beginnen .Als er mensen zijn die tips hebben om de juiste gegevens van het luchtspoor boven water te krijgen hoor ik het graag !!Van de Kolk zelf heb ik al een hele serie foto's van het internet afgehaald dus dat gaat wel lukken .Alleen moet ik kijken of ik de diepte van de bak nog aan moet gaan passen want ik wil natuurlijk ook mijn trams laten rijden .Dan wordt mijn compaan de Burgemeester van Wealstede ook blij .Ik zou zeggen stel vragen wees kritisch en ik sta open voor tips ik ben ook maar een mens met misschien wel hele wilde ideeën maar heet lijt mij wel iets .Eerst maar beginnen met het maken van plannen schetsen en gmeer gegevens boven water halen .Groet Bas
Hier het eerste idee voor de bak .Ik heb hem op schaal getekend en de 700 mm heb ik denk ik toch wel nodig .De breedte van de B.B is niet op schaal maar worden dus 300 mm De dubbele rode lijn is de eerste aanzet van de tram
En hier het definitieve bewijs dat de pijlers bij het station breder waren: Foto tijdens de bouw, dus vóór 1877.Ook nog een mooi zicht op het station, waarbij je over De Kolk heenkijkt naar het station. De pijlers blijven even breed en maken bij het station opeens een sprong. Ook het wissel dat er toen lag is mooi te zien.Tenlotte nog dit sfeerplaatje. Wat mij betreft een van de mooiste opnamen die ik ken van het Beursstation in zijn oorspronkelijke configuratie.Vanaf deze plaat zijn zelfs wat (grove) breedtematen te schalen.Uiteindelijk is het drukker wordende treinverkeer de reden geweest om de indeling van station Beurs te veranderen naar zijperrons. Het eilandperron, met passagiers die de sporen moesten kruisen, werd te gevaarlijk.
Met dank aan oom Adolf voor wat ik gemakshalve maar omschrijf als "an exploded view"bron: www.rovm-digitaal.nl
Dit was de status een paar weken geleden .De onderzijde van de kolommen is nu bekleed met zandsteen blokken gesneden uit Bristol karton .Nu kan ik gaan starten met het metselwerk/bekleden van de toog en het bovenste gedeelte van de kolommen
De onderzijde van de onderbouw is bekleed .Er kan nu begonnen worden met het verdere metselwerk .
Ik had nog wat voor je, misschien heb je er wat aan Bas.Je bent nog wel even zoet met plankies legge!
Met een beetje hulp toch een plaatje Onder het spoor tussen de pijlers heb ik al Pluimkarton opmaat gesneden dus ik kan voorlopig vooruit bestrating stempelen pijlers van stenen voorzien en de rails op het luchtspoor aanbrengen en voor de tram.Mooi klusje voor de donkere dagen
Recent struikelde ik over de Feestboek pagina "Waar in Rotterdam" En dat bewijst maar weer dat Feestoek een hopeloos medium is om in te zoeken. 18.000 online foto's ......Twee korte nachten verder ........
En nog wat ander luchtspoor gerelateerde zaken, al is daar wel meer over te vinden op de paginaVan deze weet ik het niet zeker .....
En we zijn weer een stukje verder .Het staalwerk voor de onderbouw is klaar en heb ik afgedekt met een dun plaatje styreen hierop kan ik dan verder werken met het leggen van de rails en het verder afwerken van het hout tussen en naast de rails .De juiste plaats en grote voor het midden perron is nu ook bekend dus ik kan mij maar uitleven .De aanzet voor de brug is ook gemaakt alleen moeten we door leverings problemen even een paar dagen wachten met het afbouwen van de brug Maar de planning voor de komende weken is de bestrating onder het luchtspoor aanbrengen met de rails voor de tram .De blackboxen voorzie van de rails voor het hoofdspoor en de tramrails in de boxen leggen met een wissel en er voor zorgen dat in Rijswijk de tram kan pendelen en uiteraard het hoofdspoor bereden kan worden .De pijlers ga ik als laatste van steentjes voorzien dit is een mooi klusje voor de komende zomer op mijn gemak een pijler wegnemen voorzien van stenen schilderen en dan terug plaatse .Zo kan ik ook met de huizen aan de gang want ik ben bang dat ik anders na de vijfde pijler geen steentje meer kan zien
Gelukkig is de levering staal op tijd aangekomen en is de brug nu zover klaar .De rails kunnen er nu op en er is al een drukproef met een loc gedaan .Dus nu op naar de volgende fase /Voor we het weten is het tijd om naar Rijswijk te gaan