En zo meld ook ik me in de gelederen van de BNLS modulebouwers. Bij het lezen van mijn onderwerp zullen er ongetwijfeld mensen zijn die denken "ja, maar, hee..... wacht eens even.... Deed jij niet iets met..." Ja, Kroya ja. Nee, dat laat op zich wachten. Factoren waar ik geen invloed op heb en meer van dat. Dus hiermee ook een antwoord op die vragen Nu de VS dus.Een paar maanden geleden bezweek ik voor de verleiding om een fraaie gestroomlijnde Amerikaan te kopen, een T1 van de Pennsylvania Railroad. En ja, dan heb je zo'n loc in huis en moet je er toch iets mee doen. Ik besloot om de loc enkele welverdiende rondjes te laten crossen op de BNLS modulebaan op Eurospoor 2017. Met een fraaie passende sleep turkooise plan D rijtuigen. Om alle tijdperkneuroten eens flink op de kast te jagen. Maar ja. waarom dan niet meteen een module bouwen en echt meedoen? Dus via Martin een bak geregeld en een onderwerp gaan zoeken. PRR, eind jaren veertig, begin jaren vijftig. Niet al te complex maar leuk als een eerste bouwervaring. Dat werd uiteindelijk chicago union station. En aangezien dat onmogelijk op een enkele bak te proppen is, bouw ik een stukje. Een kleine uitsnede waar ik kan oefenen met het leggen van rails en het maken van gebouwen. Het stukje dat ik min of meer wel bouwen is dit:(foto gevonden via pinterest, geen idee van de maker) De foto is natuurlijk te recent, maar het gaat om het gebouw links (goederenoverslag of iets in die stijl), het seinhuis rechts en de brug over het spoor om de overgang naar de BB te maskeren. Het sporenplan gaat niet 1:1 op de modulebak passen dus daar ga ik wat in vereenvoudigen.Nog wat sfeerplaatjes:(hier is mooi te zien dat er ook een spoor onder het gebouw loopt)(interieur van het seinhuis)De loc die hier komt te rijden, is deze:(NS 1700 ter vergelijking )Dankzij Ingenium kon ik al twee bakken voor achter de loc kopen:Nu eerst maar eens aan de bak met de bak! Eelco
Nu ik toch overmorgen weer verder kan met het bakbouwen, maar eens een poging gedaan een indeling te maken van wat ik op de module wil en wat er aan sporen zou kunnen komen. Het uitgangspunt is deze foto:Natuurlijk past dat allemaal niet in zijn geheel op een bak van 120 cm maar de sfeer moet toch wel te treffen zijn. Dus de loods links, de brug over de sporen achteraan en het seinhuis gaan er sowieso komen. In een haastige mock-up ziet dat er zo uit:Redelijk wat rails, maar niet teveel, volgens mij ruim genoeg van opzet om niet te volgepropt te zijn maar waar nog wel genoeg te zien is.Eelco
Aan het puzzelen geweest met een nieuw sporenplan, denk dat dit wel haalbaar is. Niet teveel op elkaar gepropt en toch de sfeer van chicago union.Omdat de twee belangrijkste gebouwen (goederenloods en viaduct over de sporen rechts) nauw samenhangen met het sporenverloop, lijkt het me verstandig eerst rails te gaan leggen en dan te bouwen. Dan weet ik zeker dat de gebouwen passen.Wat voor materiaal gebruiken jullie onder de rails? Gewoon een laagje kurk, of dat spul dat onder laminaat ligt, of weer iets anders?Eelco
Vandaag even gerommeld met wat karton en lijm om een begin te maken met de goederenloods. Hoogte van de lage wand en de pijler lijken me goed getroffen. Nu nog een zooi pijlers extra en het goederenperron.Geinig om met karton te werken, nooit eerder gedaan
Uurtje knutselen later:Allemaal nog basale ruwbouw natuurlijk, maar ik ben niet ontevreden eigenlijk. Ik mezelf een paar flinke schoppen onder mijn hol moeten geven om eindelijk weer iets concreets te doen. En dat lijkt te werken.Het goederenperron zelf zal redelijk in het donker liggen en behoeft dus geen superdetaillering. Dat scheelt want ik heb alleen een vaag vermoeden van hoe dat er uit zag. Op de foto's die ik heb ligt het perron, je verwacht het niet, in het donker. Ik kan een paar rolluiken in de achterwand onderscheiden. Die moeten er wel komen, maar verder....De aankleding van de benedenverdieping is makkelijk. Beton. En dat hoeft niet strak. De bovenverdieping gaat wel wat steentjesplaat kosten maar vanwege het kartonnen skelet verwacht ik dat de goederenloods in ruwbouw snel klaar is
Vandaag schitterend bouwkarton gevonden op mijn werk, in de vorm van een schoenendoos. Mooi stevig grijs karton. Dus vanavond het goederenperron uitgewerkt:En hoewel je er niks van gaat zien, toch even de rolluiken gekrast:Morgen weer verder.Eelco
Na een druk weekeinde nu weer lekker aan de knutsel: Ik probeer zoveel mogelijk van het skelet op poten te hebben, dan kan ik op vakantie in Nederland steentjesplaat hamsteren om er op te plakken. Een flink bouwwerk, al met al....Eelco
De kromming van de goederenoverslag, ik ben niet ontevreden
Sjongejonge, ik lijk wel een slak met constipatie. Het gaat allemaal langzamer dan gepland. Oorzaken genoeg natuurlijk, maar daar hebben jullie geen boodschap aan. Maar nu eindelijk weer een paar dagen waar ik eindelijk weer bouwtijd heb. De rails kan ik zaterdag ophalen, het betonnen skelet vordert gestaag. Tijd om een paar vierkante meter styreenplaat en baksteenplaat te bestellen om de boel aan te kleden.Het gebouw heeft nu zijn maximale hoogte, de ramen (veel) komen er in als ik de boel bekleed met baksteen. Op dit moment werk ik aan de laatste betonpilaren. Daarna maar eens uitzoeken hoe laag Amerikaanse perrons eigenlijk zijn....Eelco
Help, ik ben even al het gevoel voor perspectief kwijt....De bovenverdieping van de loods:De onderkant met pilaren is nu 7cm hoog en dat ziet er uitstekend uit. De daarboven staande wand met ramen is nu 7,5cm hoog, de ramen zijn 3cm hoog en 0,8cm breed. 3cm is ruim 2,5 meter. Is dat realistisch in vergelijking met de ramen op de foto van het origineel?Er boven komt nog een laatste verdieping, die heb ik nu op 4cm hoog gepland.Graag input Mijn gevoel is "opnieuw doen, ramen iets minder hoog en wat breder maken".Eelco
Iets meer in het zelfde perspectief:
102 ramen verder:En dat is nog los van de 54 in de verkeerde maat Tijd om de glaszetter te bellen.
Even een paar rottige fotootjes. Zondag gaat de bak naar de transporteur. Morgen is zoonlief jarig en hoop ik tussen de bedrijven door nog een paar kleine dingen te kunnen doen.
Zo, inpakken en verschepen....Verre van af, ik knutsel tijdens eurispoor wel verder. Nu door met mijn boek