Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zee. Land. door Huup
Vandaag om 12:45:11
Loconet over TCP/IP door Falkenberg
Vandaag om 12:19:04
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:16:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Harryku
Vandaag om 12:07:18
Verschil leveranciers DCC decoders? door Ronald Halma
Vandaag om 11:55:05
FS UIC-X wagens en hun varianten door 1200blauw
Vandaag om 11:38:41
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 11:21:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:20:00
NS/32 door FritsT
Vandaag om 11:08:41
Perronhoogte TP3 door Pauldg
Vandaag om 10:59:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Pauldg
Vandaag om 10:50:12
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
  

Auteur Topic: Grote Henschel van Erwin Werps  (gelezen 3057 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Grote Henschel van Erwin Werps
« Gepost op: 17 februari 2018, 15:16:11 »
Onder het motto toeval bestaat niet start ik dit topic.

Komende periode ga ik met de familie een week met vakantie en dan neem ik meestal een aantal kits mee om me ook mee te vermaken. Ik heb me voorgenomen de Gooische tram van Sven in elkaar te zetten, maar met het opzoeken van de kit vond ik ook nog een etsplaat met een aantal gietbomen om een Grote Henschel mee te maken. Ik heb deze etsplaat een aantal jaren geleden gekocht bij Erwin Werps die dit model voor zichzelf aan het maken was en vervolgens aan een aantal mensen om hem heen vraagt of zij ook een etsplaat willen hebben. Uitdrukkelijk alleen de etsplaat en onderdelen en geen bouwbeschrijving, dat mag je dan helemaal zelf uitzoeken.

Ik ben de kit van Sven aan het voorbereiden door een aantal dingen vast te maken zoals het buigen van het dak (hij levert de kit nu met gebogen dak en ik heb het dak van de Grote Henschel en de ketel meteen maar even meegenomen. Gisteren heb ik een begin gemaakt met de Henschel door alle sierstrips en klinknagelstrios op de kast te solderen, waarna ik de kast in de juiste vorm kan buigen. Ik wil mijn rollenbank niet meenemen op vakantie.

Vanochtend kocht ik de Railhobby special over Neurenberg 2018 en daar staat ineens in dat Erwin de Grote Henschel als kit gaat uitbrengen. Beschouw dit draadje daarom maar als een uitgebreide voorbeschouwing  :)

De onderdelen die ik heb:



De etsplaat is hier door mij al in 2 stukken geknipt en het dak en de ketel zijn eruit gehaald. Links ligt het gebogen dak en rechts staat de gebogen ketel. Wat hier nog ontbreekt op deze foto zijn de geëtste klinknagel randen rondom de frontramen, die in super dun messing zijn geëtst en heel licht buigbaar. Het is oppassen deze er niet verfrommeld op te solderen.

Hier zie je ook nog 4 gietbomen met ketelappendages, luchtslangen, koppelingen en seinijzers en nog een klein etsplaatje met onderdelen voor het remwerk.

Ik heb geen wielen, motor of tandwielen bij de kit. Het lijkt dat ermee op de inmiddels standaard bouwwijze van Erwin vwb het chassis wel makkelijk een aandrijving moet zijn te maken. Ik denk nog om te vragen of Erwin die onderdelen nog heeft en/of er een tramfabriek aandrijving onder te maken.

Overigens is het bouwen van een dergelijk model best lastig zonder documentatie. Ik heb een aardige verzameling spoorliteratuur, maar trams maken daar geen onderdeel van uit. Met name wat er allemaal op en aan de ketel zit is mij volledig onduidelijk. Ik heb daarvan geen foto's of tekeningen gevonden op het Internet. Gelukkig zijn er wel aardig wat foto's te vinden van de Grote Henschel bij de NTM, aan de hand waarvan je de onderdelen op de kast redelijk goed kunt terugvinden.

Voor het buigen van de kast alle strips ed er op gesoldeerd:





Overigens is in de Railhobby ook sprake van een kit van de Kleine Henschel die ook bij de NTM heeft gereden. Daar heb ik ook een kit van Erwin van, maar dat wist ik lange tijd niet. Molekamp nam me een keer apart en vertelde dat hij wel iets moois voor mij had. Een wit doosje zonder enige opdruk met mooi messing etswerk en onderdelen in de doos. Erwin vroeg me een keer die mee te nemen en hij gaf aan dat dit een van zijn eerste kitjes was. Ik vermoed dat een eventuele nieuwe kit niet meer van messing is maar van nieuwzilver en een nog hogere mate van detail zal hebben.


mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 20 februari 2018, 17:21:27 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 507
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: Grote Henschel van Erwin Werps
« Reactie #1 Gepost op: 17 februari 2018, 22:38:24 »
Hallo Ivo,

Van de NTM Grote Henschel heb ik hier nog een 1:10 algemeen plan tekening liggen.Ik heb er even foto's van gemaakt.De resolutie is dus niet geweldig.Desgewenst kan ik op mijn A3 scanner de tekening in delen scannen zodat de kwaliteit beduidend beter is.Ik kan de tekening natuurlijk ook professioneel laten scannen.







Overigens is een tekening van de Kleine Henschel te downloaden van de site van het Henschel museum in Kassel.: https://www.henschel-museum.com/Lokomotiv-Archiv/Uebersichtszeichnungen/Dampflokomotive/Trambahn/Trambahn-Locomotive-Gesamtansicht--6370-6372-.html

Zelf heb ik de tekening van de Kleine Henschel ook maar het scannen daarvan zal ook ongeveer € 9,50 kosten.

Er is een goed boek over de NTM van de hand van J.J.Tiedema & J.J.Buikstra : "Friesland rond per tram".De tweede druk heb ik overigens nog te koop in mijn boekwinkelje voor €15,00.

Omdat ik van plan was deze locomotieven in spoor 0 te gaan maken heb ik ook vele foto's verzameld.Twee daarvan staan alleen in de eerste druk van het boek van Tiedema & Buikstra :





Letterlijk een geluk bij een ongeluk is dat op deze foto's een aantal details te zien zijn die op andere foto's verscholen blijven.

Vriendelijke groeten,

Jan den Haan

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: Grote Henschel van Erwin Werps
« Reactie #2 Gepost op: 18 februari 2018, 11:37:38 »
Bedankt Jan, ik ga de tekeningen eens goed bestuderen en heb dan vast nog wel wat vragen over.

Inmiddels heb ik de bak in vorm gebogen.

Eerst de koppen in de rollenbank:



Daarna met een 2mm boortje in de hoek aan de binnenkant in de bankschroef de wanden omgezet:



Vervolgens het dak er voor de vorm even opgelegd. Het dak en de steunen van de ketel binnen dienden als mal om te zien of ik goed gebogen heb.



De bak heeft aan de bovenkant allemaal vingers en het dak heeft een ingeëtste richel waarin de wanden komen te vallen. In die richel zitten openingen geëtst waar de vingers doorheen zouden moeten. Alleen klopt het niet. Het dak lijkt spiegelbeeld geëtst qua gaten. Op het punt waar de wanden aan elkaar moeten worden gesoldeerd zitten 2 vingers dicht bij elkaar. Het dak heeft die aan de verkeerde kant zitten. Je kunt het op mijn foto's zien. Je zou kunnen zeggen leg het dak dan andersom, maar dan komt het gat voor de schoorsteen aan de verkeerde kant. Je kunt ook het dak omgekeerd buigen, maar dan ligt de richel boven ipv onder. Daarbij komt dat de vingers te dik zijn (0,3mm ipv geëtst 0,15 oid) en de gaten te smal. Kortom, bij mij gaan de vingers eraf en dan soldeer ik het dak er wel gewoon op. Iets om aan te passen voor de productieversie  ;)

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: Grote Henschel van Erwin Werps
« Reactie #3 Gepost op: 20 februari 2018, 00:01:33 »
Kleine puzzel:



Het is een beetje raden. De twee rechter delen zijn relatief eenvoudig. Dit is het chassis dat over elkaar valt. In de buitenste zit de ruimte om de lagers in te laten glijden en in de binnenste zit een andere geleiding met de borging van de as. De tandwielkast moet aan de achterkant nog kleiner worden gevijld, want anders past deze niet in het chassisdeel dat in de bak gaat worden gesoldeerd. Dat is het meest open deel met de relatief hoge zijkanten. Hierboven op komen dan 3 moertjes zodat je van onder het chassisdeel met de ketel, rookkast en vuurkist kunt monteren met eronder de aandrijving.


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: Grote Henschel van Erwin Werps
« Reactie #4 Gepost op: 21 februari 2018, 00:13:34 »
En toen zat het dak er ineens op:



Het was nog wel eem beetje duwen en trekken om een en ander op de juiste plek te krijgen. Het is zeker het makkelijkst als de vingers aan de wanden door de sleuven in het dak hadden gekund. Echter die waren te dik en wegvijlen totdat ze dun genoeg zouden zijn had zeker het filigrane stuk van de ruiten beschadigd met de mooie bewerkte hoeken. Die gaan grotendeels straks weer schuil achter opzetluiken en ramen die het verblijf voor de trammachinist zeker aangenamer hebben gemaakt.

Zo past het dak rondom goed en alle wanden vallen in de dunne richel aan de onderkant van het dak.

Ook maar eens een paar gietdelen van de gietbomen gehaald en in de ketel gestoken. Het past allemaal en het geheel staat nu in elkaar:



Er zitten ook gegoten wasluiken bij. Althans 3 normale en een vierde wat hoger. Ik moet eens kijken of ik dat nog op de tekeningen terugvind welke dat moeten zijn. Verder begint straks de puzzel waar de regulateur zit (ergens naast of voor de dom), de injecteur, evt. peilglazen, de rem en het ganghendel. Er zit volgens mij nog wel meer op.


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: Grote Henschel van Erwin Werps
« Reactie #5 Gepost op: 25 februari 2018, 12:29:21 »
De kast is inmiddels bijna af.

Eerst de details op de koppen:





Aan beide kanten is de trambuffer gesoldeerd met nog een detail etsplaatje eronder. Aan de zijkanten zitten een soort ronde haken. Op elke kop zitten 3 seinijzers voor lantaarns en je ziet enkele luchtslangen. Aan de achterkant zit er nog maar een, omdat er een gaatje niet geëtst was. Als ik echter op de foto's van de echte kijk zie ik toch aan de achterkant ook 2 luchtslangen. Nu moeten aan de achterkant nog 3 handgrepen uit draad worden gemaakt.

Ik denk dat deze loks zo zijn geleverd, maar dat later er luiken en ramen zijn geplaatst aan de zijkant om het werk voor de machinist enigzins aangenamer te maken. Dat zijn 4 dichte luiken aan de voorkanten en ramen aan de zijkant. Boven de deur is het altijd open gebleven en vaak is ook het tweede raam in het midden bij de bediening niet geplaatst.







Er moet nog een hoekprofieltje onder de deuren komen die doorloopt tot aan de kop. Inmiddels denk ik dat ik ook snap hoe de tramkoppeling in elkaar steekt. Die kan nu ook in elkaar worden gezet.

Daarna wordt het tijd voor de ketelappendages. Er zitten 4 gegoten wasluiken bij de kit, waarvan er een er nog iets op heeft zitten. Het is me niet echt duidelijk waar deze dan moet, maar ik vermoed aan de bedieningskant. Dan zitten er aan de dom aan de zijkant enkele manometers en aan de voorkant van de dom lijkt de regulateur te zitten, maar ook de blazerbediening  volgens mij als de Henschel die heeft. En er zal ergens een injecteur hebben gezeten.
Erwin heeft me een foto beloofd van zijn model en natuurlijk de tekeningen van Jan helpen ook.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: Grote Henschel van Erwin Werps
« Reactie #6 Gepost op: 25 februari 2018, 22:55:22 »
Het chassis vraagt ook om enige aanpassing. Ook hier geldt dat ik denk dat dit alleen zal gelden voor mijn etsplaat en waarschijnlijk niet voor een kitversie zoals Erwin die heeft aangekondigd (althans dat staat in de Railhobby Neurenberg special).



Hier zie je het chassis van de aandrijving bestaande uit 5 onderdelen. Twee chassisdelen over elkaar zorgen voor veel stevigheid en geven een goede ophanging van de glijlagers straks. Voor zie je 2 dwarsstukjes zitten die zorgen voor passing in de kast. Ook kun je nog de ophanging voor de compensatieschommel zien zitten, maar die moet nog smaller worden gemaakt. Deze buigt nu het frame uit elkaar boven de achterste as.

 Nu past dit deel niet in de twee delen die erbovenop moeten namelijk de ketel en het frame dat in de kast gaat worden gesoldeerd waaraan het chassis met ketel geschroefd gaat worden zodat je er altijd bij kan.





Hier kun je zien dat de delen niet om de chassisdelen heen kunnen daar waar de overbrenging straks komt te zitten met uiteindelijk de motor in de ketel.

Een beetje zagen en vijlen zorgt ervoor dat het wel goed komt te zitten en het geheel straks met 3 schroefjes kan worden vastgezet:



Dan rest me nu nog de onderdelen die ik deels wel en deels niet kan plaatsen:



Linksonder zie je twee delen met twee gaatjes erin, waarvan ik denk dat het de bovenkant is van waterkasten, die op de juiste hoogte en waarschijnlijk voor in de kast kunnen worden gesoldeerd. Helemaal rechts ligt een etsframe van waaruit de 4 remmen kunnen worden gemaakt. Links daarvan liggen stukjes voor hetzelfde werk, maar dan op te bouwen uit losse onderdelen. Dus remhangers met losse remblokken en de verbindiingsstangen daartussen.
De 6 geëtste hefboompjes kan ik zo snel niet thuisbrengen en helemaal links ligt de gietboom voor de tramkoppeling. Die heb ik inmiddels begrepen. Dan lgt daar rechts naast een etsdeel dat moet worden dubbelgevouwen en de compensatieschommel. Daar rechts naast ligt de gietboom met nog 2 alternatieve remslangen die ik niet nodig denk te hebben en onderaan zitten 6 stukjes waarvan ik denk dat ik die aan de railschuivers moet solderen als bezempje. Rechtsboven ligt dan een gietboom met 3 wasluiken een deel van het tramwremwerk dat op het dak moet en aan het linkereind de regulaterusleutel die denk ik op de dom komt aan de zijkant. Dan als laatste nog een gietboom daaronder met voor mij lastig te plaatsen onderdelen. Er lijkt iets te zitten dat ik vaker zie als onderdeel om een stoomleiding (verwarming) aan/uit te ztten en een deel met een handwiel en een hendel dat iets zou kunnen zijn voor aan de dom voor blazer en/of iets anders? Boven rechts zit dan de stoomfluit en een deel ernaast dat ik nog niet heb thuisgebracht evenals de cylinder die vast van het remwerk is.


mvg,
Ivo

mvg,
Ivo

*