Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door ES44C4
Vandaag om 21:16:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door mamory
Vandaag om 21:13:06
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
De Hondsrugbaan door basjuh1981
Vandaag om 20:53:58
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
NS GLY omspuiten en opschriften door orientexpress
Vandaag om 20:42:10
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
  

Auteur Topic: Oersik in schaal 1  (gelezen 135852 keer)

Ad Cleijsen

  • Offline Offline
  • Berichten: 943
Re: Oersik in schaal 1
« Reactie #465 Gepost op: 22 mei 2018, 14:53:28 »
Hoi,

@Edwin,
Uiteraard zal niet iedereen wat posten. Vindt het prima hoor.

@Ferry,
Proberen, stukje solderen, draadje kijken, tegen aanhouden, draadje kijken, enz. Maar dan nog gaat het goed fout. Och voor zo'n eerste modelletje. Het gaan me nog niet zo slecht af aldus de family - en die zitten er wat dichter op.  :D

@Ivo,
Nee - ik spreek je niet aan. Zal nooit iemand aanspreken, het is geen werk en er zijn geen afspraken over gemaakt.

@Edwin,
Ik wil meer leren, zo je mij kunt uitleggen alwaar ik meerdere lokjes in1:32 in messing kan aanschaffen wil ik graag ook een lade vol gaan leggen.
Voor nu niet, maar ik zit er liever mee verlegen als om verlegen. Daar komt bij dat het af en toe onhandig is daar ik geen bakjes heb met dingetjes.

Heren het is een hobby he. Ik heb er lol in in ieder geval.
Bij mij gaat nu ook een en ander aan de kant, werk vraagt aandacht en een weekje vrij staat gepland. Even in de langzaamaan stand.

Groet

« Laatst bewerkt op: 22 mei 2018, 14:59:34 door Ad Cleijsen »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: Oersik in schaal 1
« Reactie #466 Gepost op: 22 mei 2018, 15:05:57 »
Blijft een leuk speelmoment, maar ik denk vooral tijdens het bouwen.

Beglazing:
IMG_5409 by Nulpunt0, on Flickr

In de opbergbak:
IMG_5408 by Nulpunt0, on Flickr

In gebruik als rode lantaren:
IMG_5410 by Nulpunt0, on Flickr

« Laatst bewerkt op: 22 mei 2018, 15:08:22 door FritsT »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: Oersik in schaal 1
« Reactie #467 Gepost op: 22 mei 2018, 15:21:19 »
Nee.... daar is over nagedacht.
Als de lantarens afgegoten moeten worden, moet je de 0,5 mm draadjes niet meegieten. Kan technisch gezien wel, maar de kans dat het niet scherp wordt is aanwezig. Dus achteraf aanbrengen zou ik zeggen. Dan is het heel practisch om secondelijm te gebruiken (heb ik overigens nog niet gedaan) want dat laat makkelijker los dan soldeer.

Maar het kan ook zo zijn dat er wordt afgegoten van mijn prototype..die is nu over en staat in het Oersikkenmuseum.
Ah, ik wist niet dat je deze maakte om een afgietsel van te maken. Dan begrijp ik je keuze.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: Oersik in schaal 1
« Reactie #468 Gepost op: 22 mei 2018, 15:32:40 »
Hallo Peter,

Tja, een paar wagentjes is ook waar de oersik voor gemaakt is, toch?  Één as is idd een stuk eenvoudiger.

Jullie spoor nullers hebben het ook maar makkelijk! Gewoon lampen kopen....kon ik dat ook maar ::)

Michiel


https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=74793.msg3221859653#msg3221859653

becasse

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • http://becasse-weathering.blogspot.nl/
Re: Oersik in schaal 1
« Reactie #469 Gepost op: 22 mei 2018, 19:30:37 »
Ja...en?
Waar gaan we heen voor spoor 1?
http://becasse-weathering.blogspot.nl/

becasse

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • http://becasse-weathering.blogspot.nl/
Re: Oersik in schaal 1
« Reactie #470 Gepost op: 22 mei 2018, 19:31:52 »
Apropos kopen.. volgens mij komt morgen een pakketje van shapeways (y)
Helaas schiet die spur1werkstatt maar niet op...waarom die nou niet es die bestelling toestuurt. Soms is het moeilijker geduld op te brengen dan zelf iets te bouwen, zo lijkt het....
« Laatst bewerkt op: 22 mei 2018, 19:33:42 door becasse »
Waar gaan we heen voor spoor 1?
http://becasse-weathering.blogspot.nl/

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: Oersik in schaal 1
« Reactie #471 Gepost op: 22 mei 2018, 19:59:01 »
Eindelijk zit de kit van mijn schaal 0 oersik in elkaar  ;D

Ik ben er vrij lang mee bezig geweest, maar ik heb er dan ook niet ieder moment aan gewerkt; ik heb er de tijd voor genomen. Daarbij komt dat ik gaandeweg de bouw toch regelmatig tot de conclusie kwam dat ik dingen niet goed gedaan had of anders/beter konden, waardoor de bouwtijd ook weer toenam. Vaak ging het ook gewoon fout en moest ik met de nodige 'vreemde tekens' (zoals %#^&$!@#*&^) weer opnieuw beginnen.

Aanvankelijk was ik niet van plan de koppeling functioneel te maken, maar ik heb toch de verleiding niet kunnen weerstaan het te proberen. Is me dan toch (wel met de nodige pijn en moeite) gelukt....

Hieronder een statieportret van mijn Oersik 113.



Kenmerken:
Oersik nr 113 (gedigitaliseerd)
Bouwtijd: 4 maanden
Dak, cabine, motorhuif, frame en chassis demonteerbaar
Printplaatje voor aansluiting decoder en stroomafnemers demonteerbaar
Zijluiken motorhuif: schuifbaar
Koppeling: functioneel (beweegbaar en bedienbaar)
Remsysteem gemonteerd
Gewicht: 383 gram
Aandrijving: Mashima 14 x 24 (12 Volt)
Overbrenging: Romford 50:1
Decoder: Digikeijs DR1010
Verlichting (elke lamp) voor- en achterzijde schakelbaar

De kit zit dan wel in elkaar, maar de loc is nog lang niet klaar; hij moet nog schoongemaakt, gestraald en gespoten worden.

Wie volgt?

@Peter,

Wat voor lampjes heb je gebruikt en hoe zit dat geconstrueerd?
Schuin boren zodat de leidingen niet zichtbaar zijn... dat is mij in ieder geval gelukt, maar ik wil het gat niet onnodig groot maken voordat ik jouw oplossing vernomen heb.

Frits.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: Oersik in schaal 1
« Reactie #472 Gepost op: 22 mei 2018, 20:01:01 »
Ja...en?

Nou en....?

lamp opsturen naar de gieter en tegen betaling 2 of 4 afgietsels laten komen..KOPEN DUS die originele lampen die er op "horen". (zie foto hierboven)
« Laatst bewerkt op: 22 mei 2018, 20:05:05 door FritsT »

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
Re: Oersik in schaal 1
« Reactie #473 Gepost op: 22 mei 2018, 22:01:32 »
Frits,

Ik zal je besparen wat er allemaal niet goed gegaan is c.q. niet gelukt is voordat ik uiteindelijk dit resultaat heb verkregen.....
Maar ik heb het nu zo geconstrueerd dat de (sluit)lantaarns vastgesoldeerd zitten op de loc en de lampjes verwijderbaar zijn  :)

De lampjes zijn gewoon de Philotrain mini-gloeilampjes 1,5 volt (of soortgelijk). Aangezien de lampjes bijna 1,5 mm 'dik' zijn, heb ik een pijpje genomen uitwendig 2,5 mm en inwendig 1,5 mm. Het lampje past hier prima in/door. Van het pijpje heb ik deel van de wand weggevijld; dit om bij het monteren 'ruimte' te besparen.
 


Doordat het gaatje op de bufferplaat precies boven de frameplaat zit en ik het gat niet al te groot wilde maken, heb ik het gaatje zover groter gemaakt dat het pijpje er daardoor enigszins schuin ingestoken moest worden naar de binnenkant van het frame en met de afgevijlde kant tegen de frameplaat. In het pijpje was nog voldoende ruimte over om er een 1,5 mm boortje doorheen te halen om te zorgen dat er geen blokkade in zou blijven zitten.



Hier de nog onafgewerkte toestand. Het pijpje zit door de bufferplaat en ik heb ruim soldeer gebruikt om de ontstane spleet aan de buitenzijde te kunnen dichtmaken (solmuren). Daarna uiteraard het overtollige tin verwijderd.

In de lantaarns heb ik onderin een gaatje geboord van 2,5 mm. Het buisje op de bufferplaat zover afgezaagd dat dit in de lantaarn paste maar niet boven het gat van het venster uitkwam. De wanden van het uitstekend pijpje enigszins recht naar beneden gevijld zodat de lantaarn rechtop vastgezet kon worden. Nu kon ik de lantaarn goed vastsolderen zonder dat er een lampje inzat.

Het pijpje komt aan de binnenkant in de hoek van het frame de loc binnen. Het lampje kan nu op deze manier zonder probleem door het pijpje de lantaarn in geschoven worden.



Aan de binnenzijde van het loc frame heb ik aan beide zijden, voor en achter, een dun vierkant pijpje gesoldeerd waardoor de twee draden van het betreffende lampje geleid kunnen worden. In het midden van het frame heb ik een printplaatje gemaakt met daarop 6 'eilandjes'.



Aan de kanten van het frame heb ik de printbanen onderbroken om het printplaatje hiermee aan de loc te kunnen vastsolderen. De linker en de rechter buitenste printbaan heb ik (aan de onderkant) met elkaar doorverbonden en vormen zo de aansluiting voor de gemeenschappelijke aansluiting van de lampdraden naar de blauwe uitgang van de decoder. De resterende 4 eilandjes in het midden van de printplaat zijn de bevestigingspunten voor de 4 individuele lampjes en zijn met decoderdraad en een stekker verbonden met de printplaat waarop de decoder aangesloten zit.



Ik had nog een oude Digirails DR1010 locdecoder met 5 functies liggen; motor, FOF (wit), FOR (geel), F1 (groen) en F2 (paars).
Wit, geel, groen en paars heb ik op die 4 eilandjes aangesloten. FOR (geel) heb ik ge-remapped, waardoor deze met F3 aangestuurd kan worden.
Op deze manier is elke lamp individueel te schakelen.

Na het monteren van de lampjes heb ik ze vastgezet met een beetje Maskol. Dat hecht, sluit af en is makkelijk weer te verwijderen als de lampjes er uitgehaald moeten worden voor het stralen en spuiten, maar ieder ander spul dat afdicht en eventueel makkelijk te verwijderen is, zal wel voldoen.

Ik heb weliswaar niet van elke stap/fase een foto gemaakt, maar ik hoop dat 't toch wat duidelijker is. Als er verder nog vragen zijn, hoor ik het wel.
Met vriendelijke groet,
Peter

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: Oersik in schaal 1
« Reactie #474 Gepost op: 22 mei 2018, 22:52:04 »
Helder.

Ik had dus een vergelijkbare constructie in mijn hoofd, maar nog met een pijpje (rechtop) van 2,0 buiten-1,7 binnen (opgeboord uit 2x1). Mijn lampjes pasten daar wel doorheen maar de aansluitende electradraadjes net niet. Zat al te denken aan lakdraad.
Maar nu lees ik dat jij het buisje naar 2,5 hebt vergroot en schuin (maar toch recht) hebt geplaatst.
Gaatjes in de lampen heb ik nu 2,0, dus die zal ik ook aan moeten passen. Appeltje-eitje.

Nu alleen nog kijken hoe dat gaat met het rechtzetten van de lamp want in 1 zijn de afstanden iets groter. Wordt vervolgd.


IMG_5412 by Nulpunt0, on Flickr

MB6400

  • Offline Offline
  • Berichten: 745
Re: Oersik in schaal 1
« Reactie #475 Gepost op: 22 mei 2018, 23:02:21 »
Indrukwekkend heren  (y)

Afgelopen weekend was meer een weekend van 2 stappen terug dan voorwaarts. Maar zoals Frits altijd zegt, loshalen, schoonmaken en opnieuw proberen.   ;)
En dat voordeel heb ik inmiddels ook ervaren  ;D en na de nodige krachttermen zit het frame haaks in elkaar en zitten aan 1 zijde de spatborden erop. 
Kortom een leerzaam weekend  (y)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: Oersik in schaal 1
« Reactie #476 Gepost op: 22 mei 2018, 23:46:37 »
Zo mogen we het horen.

Ondertussen heb ik mijn hersens zitten pijnigen op de lampjes.
Volgende optie: Zet de buisjes 2mm naar binnen en heb een rechte doorvoer. Toen ik dat testte realiseerde ik me dat de lantarens niet vierkant maar rechthoekig zijn (door de opbergbak) en als je ze exact boven het gaatje zet, zie je heel duidelijk dat de afstand buitenkant bufferbalk tot aan de lantaren aan linkerzijde en rechterzijde verschilt en eigenlijk niet smoelt. Roomser dan de Paus?....2 mm naar binnen en je bent dat optische (on)gevalletje kwijt en heb je een makkelijke lampjes-oplossing.
(vroege maandagmorgen foutje van de monteur?)

of..

lantarens demontabel houden, buisje 2,0 mm, schuin naar binnen boren in het frame en lampjes met dunne electradraadjes of lakdraad  (als je ze kan vinden).

Nog eens een nachtje over slapen.
« Laatst bewerkt op: 22 mei 2018, 23:53:17 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: Oersik in schaal 1
« Reactie #477 Gepost op: 23 mei 2018, 01:23:12 »
OK, anderhalf uur later en meer dan dik bedtijd, maar ik ben overtuigd van de "schuine buisjes methode". De eerste zit naar tevredenheid.

Gewoon boortje 2,5 (of 2,0 en opruimen) schuin in de bufferplaat zetten precies vanaf het gaatje dat er zit. Doe dat wel voordat je het koppelingsmechanisme maakt want dat zit er direct achter.

Buis 2,5/2,0 is nog wel een dingetje, maar dat heb ik opgelost door een stuk staf van 2,5 uit te boren tot 2,0. Lengte 1 cm. (ik heb lampjes van 1,8 dik). Daar heb je wel een draaibank voor nodig.
Lantaren ook uitgeboord op 2,6 en dan wiebelt dat ding wel een beetje, maar door de overmaat hij kan recht worden vastgezet.

en nu naar bed.
Probleem opgelost dus geen nachtje meer over slapen.

becasse

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • http://becasse-weathering.blogspot.nl/
Re: Oersik in schaal 1
« Reactie #478 Gepost op: 23 mei 2018, 08:24:27 »
Frits,

Je bent een doorzetter! Maar waarom deze complexe constructie eigenlijk? Om de lampjes te kunnen verwisselen? Ik huiver om te volgen, want ik ben net zo blij met mijn seinijzers....

@Peter; nu heb je jouw Oersik echt maximaal benut qua functies, maar er zit geen sound in....als je daar nog plek voor hebt, zou dat de kers op de taart zijn, natuurlijk. Het geluid van de KÖ1 van ESU past wel bij de oersik, met fluit in de uitlaatfunctie!

Michiel
Waar gaan we heen voor spoor 1?
http://becasse-weathering.blogspot.nl/

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
Re: Oersik in schaal 1
« Reactie #479 Gepost op: 23 mei 2018, 08:59:13 »
Michiel,

Ik heb de beschikbare ruimte benut om er ballast in te stoppen, d.w.z. de motorhuif en de kast achterin de cabine zitten vol loodplakjes. Daardoor is er (in de motorhuif) geen plaats meer voor een speaker. De ruimte die nu nog ziet in de motorhuif, is de plek waar de motor zit.



De enige ruimte die nog over is, is die onder de kast in het midden van de cabine, maar die ruimte is wel erg klein.

Ik heb gekozen voor het volproppen met lood om aan gewicht te komen, zodat er ook nog een paar wagens getrokken kunnen worden zonder door te slippen.
En dat ik een oersik heb zonder geluid, het is niet anders; ik heb er vrede mee. Vanuit mijn H0 periode weet ik dat wanneer je meerdere locs hebt waarbij het geluid aanstaat, je (ik) deze 'herrie' snel zat bent....  ;D
Met vriendelijke groet,
Peter