Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 01:52:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 01:23:06
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 01:22:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
LS Models 2024 door Albert.H0
Vandaag om 00:17:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
19 april 2024, 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
19 april 2024, 18:55:04
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
19 april 2024, 16:14:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
19 april 2024, 15:30:48
  

Auteur Topic: Wohnzimmer AW werkrapporten  (gelezen 7523 keer)

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1085
Re: Wohnzimmer AW werkrapporten
« Reactie #45 Gepost op: 12 maart 2024, 10:28:05 »
Goed punt, die accukasten horen dan weer aan de gangzijde te zitten.
Dus dat zou betekenen dat het onderstel bij het bovenste rijtuig verkeerdom zit...

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 801
Re: Wohnzimmer AW werkrapporten
« Reactie #46 Gepost op: 12 maart 2024, 10:36:04 »
@Wolter: is inderdaad door mijn hoofd geschoten maar leek me voor nu te bewerkelijk. En ik wil ze in eerste instantie zo origineel mogelijk houden (iets met piëteit ;)).

@Quinzeedied: een van de stangetjes heeft in kokend water gelegen. Ik hoopte dat deze “aus hochwertigstem Kunststoffmaterial” gemaakte stangetjes ook enig vormgeheugen hadden.

Mogelijk doe ik hier iets aan bij de volgende grote onderhoudsbeurt - of kleine, als de tere lijmverbinding afbreekt.

@Otto: goed punt. Ik heb vanochtend een van de draaistellen verwisseld om ze allebei aan dezelfde kant te krijgen. Maar in geen van beide gevallen klopte het met de bouwbeschrijving. Met het rijtuig op zijn kant zouden de grote accukasten rechtsvoor en de “Lichtmaschinen” linksvoor moeten zitten. Dat eerste kan al niet bij deze rijtuigen. Beide linksvoor kan wel.

@Quinzeedied: bij het ligrijtuig zitten nu de batterijkasten aan de coupézijde, bij het zitrijtuig aan de gangzijde. Ik wilde net gaan schrijven: “met zulke mooie rijtuigen wil ik geen onjuistheden“. :'( Dus de lange rij accukasten hoort aan de gangzijde bij beide?

Ik laat dat ook tot de volgende onderhoudsbeurt, maar dan weet ik het alvast. Ik wil weer even iets anders gaan doen.
« Laatst bewerkt op: 12 maart 2024, 17:27:54 door Ferdinand Bogman »
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2987
Re: Wohnzimmer AW werkrapporten
« Reactie #47 Gepost op: 12 maart 2024, 11:47:34 »
Alle begrip voor je standpunt over het bewaren van de originele onderdelen.

Groet,
Wolter
Moins mais mieux.

odaoda

  • Offline Offline
  • Berichten: 101
Re: Wohnzimmer AW werkrapporten
« Reactie #48 Gepost op: 12 maart 2024, 11:56:41 »
Bij de bouw van ADE-rijtuigen is het grote voorbeeld altijd van belang.
C4ümg 18201 Kar maakte deel uit van een grote serie derdeklas UIC-X rijtuigen van de DB en kwam in 1955 in dienst met gestoffeerd interieur. Deze serie werd in het UIC-nummertijdperk ondergebracht als Bm 232.


Bm 232, generator ("lichtmachine") zit links op het MD-draaistel en bij de accubakken.





CL4ümg 17722 Hmb werd ook in 1955 in dienst gesteld en werd later Bcm 241.


Bcm 241, de zogeheten "lichtmachine" zit links op het MD-draaistel en bij de accubakken. De rijtuigen zijn deels groen en blauw geweest, later werden de blauwe ook groen om verwarring met de blauwe A's te voorkomen (die trouwens in den beginne ook groen zijn geweest).


   
« Laatst bewerkt op: 12 maart 2024, 12:10:16 door odaoda »

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 801
Re: Wohnzimmer AW werkrapporten
« Reactie #49 Gepost op: 12 maart 2024, 12:17:05 »
Gelukkig, ik was even bang dat ik hem ook nog blauw moest gaan spuiten :laugh:. Op de foto’s zijn ze inmiddels opgewaardeerd naar tweede klasse en hebben computernummers.

Bedankt voor alle tips en informatie! Als ik het nog eens corrigeer zal ik het hier melden.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 801
Re: Wohnzimmer AW werkrapporten
« Reactie #50 Gepost op: 14 maart 2024, 20:58:21 »
En door met de volgende klus! In het Tweede Coronajaar had ik het treinenkoopvirus intussen zo te pakken, dat ik niet meer goed nadacht wat ik aanschafte. Bij de aanschaf van een Fleischmann BR 55, op eBay, ging het mis. Deze zo goed als nieuwe locomotief kwam uit een privéverzameling. Ik heb hem gekocht op basis van ongeveer deze tekst en één foto. Daarop zat de loc in de doos, in het plastic frame, ongeveer zo:



Hij was behoorlijk goedkoop, € 90,- of zoiets!

Dat had natuurlijk een belletje moeten doen rinkelen. Bij ontvangst bleek dat de loc op een aantal onderdelen flink beschadigd was. Waarschijnlijk is de loc achteruit uit de vitrine van de privéverzamelaar gereden:




Van de loc is daarbij ook het een en ander afgebroken, en van de loc-tenderkoppeling:




Ik had geen zin om te reclameren, pakje terugsturen enz. maar heb de verkoper een sarcastisch bericht gestuurd. Ik besloot mijn verlies te nemen, en de beschadigde onderdelen te bestellen bij Fleischmann:



Best een dure oplossing, ondanks dat sommige van deze onderdelen afgeprijsd waren (er zijn nu weer veel onderdelen in de aanbieding). Maar wel leuk om te doen.

Voor het vervangen van de bodemplaat van de tender blijkt het niet genoeg om alleen een paar schroefjes los te draaien, het ballastgewicht eraf te halen en de draadjes los te solderen. Er is niet genoeg ruimte om de bodemplaat langs de motor omhoog te tillen:




De motor moet er ook af en dus het rondsel. Intussen weet ik dat dat kan met een soldeerbout:




Het resultaat is een flink aantal losse onderdelen:




Nadat de boel weer in elkaar is gezet is her en der nog een drupje olie toegevoegd. De loc lijkt nooit gesmeerd te zijn.

Het vervangen van de omloopplaat en de bodemplaat van de locomotief zijn daarbij vergeleken een makkie. Maar als alles in elkaar zit, blijkt dat de loc-tenderkoppeling zoveel speling heeft, dat ‘ie er aan de tenderkant gewoon weer uitvalt. Er lijkt een onderdeel te missen. Maar eens vragen op het forum of iemand weet hoe dat zit.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
Re: Wohnzimmer AW werkrapporten
« Reactie #51 Gepost op: 14 maart 2024, 22:39:19 »
De rijtuigen zijn deels groen en blauw geweest, later werden de blauwe ook groen om verwarring met de blauwe A's te voorkomen (die trouwens in den beginne ook groen zijn geweest).

De ligrijtuigen waren in het begin groen, muv de blauwe TOUROPA-rijtuigen.
In de jaren 60 is de DB begonnen de ligrijtuigen blauw te schilderen, een deel van de Bc4üm-62 (later Bcm 243) waren vanaf het begin blauw.

De 1e klasserijtuigen waren in principe blauw. Er waren wel 10 groene 1e klasserijtuigen met een middengang (AB4ymg-54, later Ayl 401).
Tevens geven sommige bronnen aan dat een kleine serie B4ümg-54 (oude 2e klasse) in groen zijn afgeleverd, die echter al korte tijd later blauw werden.

Vanaf de jaren 70 werden de rijtuigen in oceaanblauw/beige geschilderd.

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 801
Re: Wohnzimmer AW werkrapporten
« Reactie #52 Gepost op: 15 maart 2024, 08:19:33 »
Groen is in ieder geval niet fout. Ik heb de draaistellen nu zo geplaatst dat de “Lichtmaschine” (het lijkt wel iets uit Harry Potter) links zit, het dichtst bij de grote accukasten.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 801
Re: Wohnzimmer AW werkrapporten
« Reactie #53 Gepost op: 01 april 2024, 00:20:13 »
En door naar het volgende project! Nou ja, deze liep al een tijdje. Ook in het AW is men niet altijd geïnspireerd en worden verschillende dingen door elkaar gedaan. Als excuus gebruiken we dat er op onderdelen gewacht moest worden ;).

Zo ook met deze Fleischmann BR 94. Al lang geleden werd er verlangd naar een Duitse BR 94, maar Bart Smit had alleen de zwarte, Europese in voorraad.

Tot mijn verbazing zijn die machines nog altijd behoorlijk duur, maar ze kunnen dan ook nog goed mee met de huidige stand van detaillering. Tot mijn geluk bood, op de kop af een jaar geleden, een forumgenoot een ongeschonden kap aan voor een schappelijke prijs. Zonder nog te weten waar een onderstel vandaan te halen, heb ik hem overgenomen.
Ik kreeg er ook een zak met andere onderdelen bij en dat was bijna een compleet onderstel!

Bij een ander forumlid bestelde ik wat tandwielen en stroomafnemers. De tandwielen vervangen was niet zo moeilijk en geen verslagje waard.

Voor het bevestigen van de nieuwe stroomafnemers moest ik op zoek naar boutjes die klein genoeg waren. Daarvoor heeft het AW een Klein Doosje Met Bouten En Moeren In Allerlei Maten:



De zoektocht levert twee maal twee dezelfde boutjes op.
Bij het origineel zitten ze met popnageltjes vast. Die heb ik er uitgeboord.



De messingkleurige vervangen de popnagels:




Ander - niet eens zo opvallend - probleem is het ontbreken van de cilinder-zuigerstang aan de linkerkant:



Het losse drijfwerk dat eronder ligt, komt van een recent aangeschafte donorlok. Nog een? Ja, want ik had nog een gewicht nodig en een achterlicht - beide nergens los te krijgen. Die donorlok is natuurlijk ook niet helemaal gaaf. Gewicht en achterlicht zijn aanwezig. Maar het stangenstelsel is ook maar half compleet, en precies de verkeerde helft :(. Wat nu?

Ik had het eerder nog een forumgenoot afgeraden om te proberen zo’n drijfwerk te repareren, maar nood breekt wet. Kan ik de zuigerstang, kruiskop en drijfstang van de donor overzetten en de L-vormige hulpstangen voor de zuigerkleppen (hoe heet dat deel?) van de originele eraan koppelen?

De verbinding bestaat uit een popnagel in een oog onderaan de kruiskop. Dat betekent dat ik het popnageltje uit de goede kruiskop moet halen. Dat doe ik door het kapot te knijpen:





Bij de kruiskop zonder zuigerstang kan ik dit ook doen. Maar de vraag is dan: hoe krijg ik die beschadigde popnagel weer vast in de goede kruiskop?

Bij een andere Fleischmann-lok heb ik pas gezien dat daar, in plaats van een oog, een klauwtje zit. Kan ik van dit oog een klauw maken? ik heb een kapotte kruiskop om het op uit te proberen:





Dit klauwtje voelt stevig genoeg om het popnageltje vast te houden, zolang het er niet te vaak uitgehaald en weer ingezet wordt, maar dat is niet de bedoeling.

Dus kan hetzelfde gedaan worden bij de goede kruiskop en het drijfwerk weer compleet gemaakt:



Blij dat het gelukt is om zo’n pietepeuterig drijfwerk te repareren. En nu heb ik een complete, goed lopende, Duitse BR 94!



Het geluk is van korte duur…
« Laatst bewerkt op: 01 april 2024, 08:21:11 door Ferdinand Bogman. Reden: De volgorde was anders dan ik eerst schreef. »
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2987
Re: Wohnzimmer AW werkrapporten
« Reactie #54 Gepost op: 01 april 2024, 11:24:40 »
Respect voor deze klus. Ik doe je het niet na.

Groet,
Wolter
Moins mais mieux.

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 801
Re: Wohnzimmer AW werkrapporten
« Reactie #55 Gepost op: 01 april 2024, 12:23:41 »
Ach, het is net als met flenzen afdraaien: je moet het gewoon een keer proberen :).
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 801
Re: Wohnzimmer AW werkrapporten
« Reactie #56 Gepost op: 04 april 2024, 10:38:34 »
De BR 94 rijdt nog wel gewoon en het drijfwerk is niet beschadigd, dus dat werk is niet voor niets geweest. De loc wordt voorlopig terzijde gesteld; als ik over de schrik heen ben, ga ik wel eens kijken hoe de tenderbak gerestaureerd kan worden.

Intussen is de ML 166 aangekomen in het AW. Het was de bedoeling de lichtgeleider daarvan over te zetten in de BR 01, maar na demontage blijkt ook deze niet heel:



Links de lichtgeleider van de ML 166, rechts die van de BR 01.

Dan blijft er maar een ding over en dat is proberen de lichtgeleider te repareren. Een korte zoektocht op het forum suggereert dat Kristal Klear hiervoor het meest geschikt is. Dat is helaas niet in voorraad in het chemisch depot van het AW. Bovendien bestaat het vermoeden dat het niet stevig genoeg is om deze lichtgeleiders te lijmen. Daarom wordt teruggegrepen op de standaardlijm in het AW: secondelijm. Dat droogt ook helder op en over het resultaat ben ik tevreden:



Bij de linker lichtgeleider gaat het niet helemaal goed; het toplicht is duidelijk zwakker. Maar dat is ook een beetje scheef gelijmd en past zo niet meer in de kap van de ML 166. Dat gaan we opnieuw proberen.
Daarna kan de ML 166 op de reservelijst. Misschien doe ik een poging haar terug te toveren in een BR 41, maar het kan ook zijn dat ze weer verkocht wordt. Er staan nog genoeg werkorders op de lijst.

Bij de lichtgeleider van de BR 01 ziet het er prima uit, die past ook weer netjes in de kap en kan gemonteerd worden. Daarmee is de BR 01 weer helemaal compleet! Ze gaat binnenkort even in een wasbenzinebad en kan dan met een mooie sliert rijtuigen door het Wohnzimmertal paraderen.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf